IN FERNEM LAND

Tres dames del jazz, la Sarah, la Nina i la Lena.


Avui, i seguint la setmana no operística, però avui altre cop musical, li toca el torn a un trio de dames del jazz que per a totes tres, cal treure el reclinatori.

Totes tres negres i totes tres immenses. En falta alguna més, sobretot l’ Ella, però ella és de post únic, em perdoneu, oi?.

Començo amb la Sarah Vaughan, la contralt del jazz,  amb un registre que anava de la soprano fins a notes de baríton, versionant un clàssic com “Somewhere over the Rainbow” per la televisió alemanya al any 1958, fa tants anys que jo encara no havia nascut.

*


La segona és la Nina Simone cantant un clàssic, “My baby just cares for me“, amb un vídeo discutible. Es una animació, molt ben feta, però no és ella, és una gata que s’assembla a la Nina. El que passa és que la versió és tan referencial que no he volgut deixar de posar-la.

*


*

La tercera dama del jazz és la cinematogràfica Lena Horne, la negra blanca li deien. L’escoltarem cantant un fantàstic “Can’t Help Lovin’ Dat Man” en el biopic de Kern, “Till the Clouds Roll By” del any 1946.

*


*
Tres formes diferents de cantar meravellosament el jazz.

Un comentari

  1. Ayyy, me gustan muuucho las tres, en especial Nina Simone, que debía ser una borde de cuidado; tiene una versión de “My way” estupenda, por cierto. Buenísimo el vídeo que has puesto de Sarah. Espero que sea un buen presagio, me espera un día “incómodo” y al menos ya salgo de casa animadillo. Abrazos y graciassss.

    M'agrada

  2. colbran

    De las tres damas, la más glamourosa es, sin duda, Lena Horne. No tiene el registro impresionante de la Vaugham, pero sí más picardía y sexy que la Simone. En cuanto a volumen de voz parece que escaso, pero quizás es una impresión erróea mía porque de las tres es la única que hizo teatro. Concretamente debutó en la escena con las revistas de Lew Leslie “Blackbirds…” en sus versiones de 1939 y 1940 y, posteriormente, debutó en comedia musical en el Imperial Theatre de Nueva York el 31 de octubre de 1957 con “Jamaica” de Harold Arlen al lado de Ricardo Montalbán. En principio su galán tenía que ser Harry Belafonte pero como había gente que encontraba parecido entre éste y la Horne, la propia Lena desestimó a Harry en favor del mejicano (previamente en 1955, y junto a Gloria de Haven, Ricardo Montalbán interpretó la versión musical de los films “El séptimo cielo” -que tuvo dos versiones- con música de Victor Young y escaso éxito, pese a contar con una partitura muy agradable y el añadido de una Chita Rivera en sus comienzos).
    La partitura de Arlen para “Jamaica” no contiene ningún tema a la altura del mágico “Over the rainbow”, del propio Arlen, pero se escucha con sumo agrado (a mi hermano le encantaba). Y a menudo vuelvo a su escucha porque los ritmos que contiene son pegadizos y sus despreocupadas melodías alegran el ambiente.
    Volviendo a la Horne, sus interpretaciones cinematográficas parecen hechas para contentar al público de color con apariciones esporádicas en películas-constelación y sólo en tres ocasiones tuvo categoría de estrella: “Cabin in the sky”, “Stormy weather” y el western “Death of a gunfighter”.
    Estuvo a punto de interpretar el musical “Destry rides again” de Harold Rome (versión musical del western “Destry” que interpretaron Marlene Dietrich y James Stewart) que fue precisamente el título que se estrenó a continuación de “Jamaica” en el Imperial Theatre, pero su estrella principal Andy Griffith se opuso a trabajar con una negra, lo cual significó la incorporación al show de la inmensa Dolores Gray (para cuándo un post?).
    Lena Horne fue homenajeada -indirectamente- en el film “Cottom Club” haciendo referencia a su circunstancial relación con Fats Waller.
    Pero su relacón más comentada fue su matrimonio interracial con Lennie Hayton en 1947, lo cual les supuso problemas incluso para conseguir habitaciones en hoteles.
    Su voz cálida aún sigue escuchándose con sumo agrado.

    M'agrada

  3. xfar

    Bona tarda. En primer lloc, disculpa que et em dirigeixi a tu per aquest medi per a fer-te una pregunta de caràcter “tècnic”. però bé… com es fa això de la traducció del bloc? En tinc un i m’interessaria, potser…
    En segon lloc, felicitar-te: tens un bloc que fa que els dels demés semblin de pa sucat amb oli, jajaja. Continua’l que es força interessant. Una abraçada.

    M'agrada

  4. jaumeduran

    Bé, jo sempre he cregut que Ella Fitzgerald està a anys llum de la resta de dives del jazz. Tècnicament perfecta. Improvitzativament a l’alçada de qualsevol instrumentista, amb una imaginació i uns recursos de fraseig de primera línia. Sempre dintre d’estil, tant si parlem de be-bop, com de blues, com de balades,de bossa-nova o latin. Perfecta d’afinació tant en discos com en directe. Amb un swing i un sentit del tempo brutal. En fi, superior en tots el sentits. Né és que las altres no siguin bones, és que Ella era d’una altre galaxia. Salutacions.

    M'agrada

  5. Benvinguts Jaume i xfar, espero que a partir d’ara, sigui per parlar de jazz, òpera, musicals, cinema o traductors pel blog sigueu assidus visitants i fins hi tot comentaristes.
    En primer lloc xfar, el traductor és una eina de que ens ofereix la Generalitat de Catalunya, si vas a la pàgina del traductor (secció pàgines) de la columna de l’esquerra te’n adonaràs de que és una plana amb adreça URL ( http://traductor.gencat.net/jsp/go2url.jsp?locale=ca ), que tan sols has de incorporar-la al teu bloc i desprès fer el mateix que us proposo en les instruccions per tal de traduir el blog. Introduir la URL del blog a la casella i escollir els idiomes.
    El blog porta una feinada important, com totes les coses, li has dedicar hores i això vol dir en el meu cas, anar a dormir més tard, però con que m’agrada molt i em porta moltes satisfaccions, m’esperona a continuar amb aquest repte del post diari. Tan sols cal veure la pàgina de les estadístiques, per al·lucinar amb la quantitat de gent que em visita (de tots els continents), tenint en compte que és un blog en català (per aquest motiu vaig decidir incloure el traductor, tot i que hi ha visitadors de fora de Catalunya que em diuen que ja no els hi cal. Extraordinari!!!). També els vostres comentaris, la majoria d’amics que no conec personalment, però que a força d’entrar al blog i explicar-me coses, ja heu esdevingut imprescindibles. Gràcies!

    Home Jaume, aprofitar el post d’aquestes tres santes per enaltir a la Ella no és just. Les necessitem a totes i a la Dinah Washington, pobreta, la Billie Holliday o tants d’altres que m’he deixat.

    Gracies Colbran per fer-nos més savis.

    Salarino espero que la Vaughan te haya servido como bálsamo e inspiración del día que espero no haya sido tan complicado como pensabas.

    M'agrada

  6. Roberto

    Puede ser que Ella sea de otra galaxia, pero también estas tres (y no nos olvidemos de un par más: Carmen MacRae y Billie Holliday) deben pertenecer todas a una galaxia especial ya que todas son verdaderas Damas del Jazz. Tuve la suerte de ver hace ya bastantes años a Lena Horne en un espectaculo en Broadway en la que era estrella absoluta, una especie de one woman show que recordaré siempre. Probablemente en vivo es bastante más “basta” y no tiene el “glamour” que le atribuye Colbran, pero qué duda cabe que sigue siendo una leyenda viva, como la demuestra en un estupendo Dvd que corre por aquí y que os aconsejo: “An evening with Lena Horne” filmado en el Supper Club de New York hace ya unos años.

    M'agrada

  7. xfar

    Moltes gràcies per la teva resposta. No soc massa amic de deixar comentaris però ja aniré mirant el teu bloc i si cal afegint-hi algun. I felicitats de nou! ah! I estàs convidat a llegir el tinc per allí, és bàsicament de cinema, però potser hi ha quelcom que et pugui interessar. Ens veiem! Mercès

    M'agrada

  8. colbran

    Hombre, Roberto, yo me refiero a la estrella de los años 30, 40 y 50. Nadie a los 70 (cuando tu probablemente la viste) u 😯 años posee ya glamour, o casi nadie, pero es que la Vaugham y la Simone no lo tuvieron nunca…Lena Horne fue considerada siempre una auténtica belleza, aparte de sus indiscutibles cualidades canoras. Recuerda que en “Cabin in the sky” cortaron una canción suya en la bañera por considerarla demasiado sexy…Dudo que se lo hubieran cortado a las otras si lo hubieran hecho.
    Para mí la número 1 del jazz es Ella Fitzgerald sin desmerecer a todas las mencionadas y no os olvidéis de la gran Rosemary Clooney que se hizo un “tip” de cantar jazz con Duke Ellington, si bien entraríamos en el calificativo de jazz-swing que es donde algunas de las mencionadas pueden ser incluídas, Lena Horne inclusive.

    M'agrada

  9. Ceph

    Uy, Ximo, has puesto a tres figuras legendarias y veneradas. Las tres son voces muy emotivas, con una tremenda profundidad expresiva… Creo que, por la implicación personal y por la compañía que me ofreció durante los años de mi adolescencia, me quedo con Nina Simone. Además de que tengo una tendencia a las voces graves femeninas, la espectacularidad de ese vozarrón, que igual gastaba la misma sensibilidad en inglés o en francés, marcó muchos de mis mejores momentos, y también de los más nostálgicos. Su “Wild is the Wind” es antológico (el grabado). Pero las tres son voces irrepetibles. Junto a ellas, la sin par Fitzgerald o la Holliday… No necesitan el chillido de muchas de las voces actuales, empeñadas en gastar unos agudos pirotécnicos que rayan en lo vacuo.

    M'agrada

  10. Natalia

    Ximo i tots, és genial mesclar Opera, Jazz i Cinema, tres passions que ens fan els dies mes amables. Fitzgerald, Holliday, Simone, Vaughn, Horne, Washington, Clooney i altres com Ernestine Anderson o la apuntada Carmen Mc Rae, cadascuna amb el seu estil; cuàntes estones ens han regalat! Crec que es una fortuna no haver de triar i poder-les gaudir a totes.

    M'agrada

Deixa un comentari