IN FERNEM LAND

BAYREUTH 2008


 

 

Ja coneixem els repartiments del festival de Bayreuth, malgrat que la web del festival no els ha fet oficials i tan sols romanen els responsables de les direccions musical i escènica, amb el seu equip.

El blog mostlyopera m’ha obert la pista de la informació de la temporada 2008 que ara us presento.

Tant sols una nova producció, un nou Parsifal desprès del fracàs estrepitós de la producció (horrible) del col·lega de la Katharina Wagner, Christoph Schlingensief.

En la direcció musical han apostat pel magnífic director italià, cada cop més, al capdamunt dels directors més rellevants del moment, Daniele Gatti. Hem d’esperar que no hi hagi la cancel·lació del any passat amb Fabio Luisi.

Per la direcció escènica han fitxat a un regisseur, Stefan Herheim, d’aquests que tenen assegurat l’escàndol del primer dia, veurem que ens proposa pel nou Parsifal. Us deixo una foto del seu muntatge del Rapte en el Serrall de Salzburg per que comenceu a fer-vos una idea del que pot arribar a ser.

Al menys aquest any tenim la novetat del debut del excel·lent tenor anglès Christopher Ventris en el rol titular, que ja ha fet al Liceu amb boníssims resultats. La Kundry és més aviat discutible, doncs la tan aclamada Mihoko Fujimura, continua sent un misteri, com és que està tan ben recolzada?. És una bona cantant, però la Kundry de Bayreuth hauria de ser una cantant excepcional. L’Amfortas del jove baríton Detlef Roth i el cada cop més posicionat i un imprescindible del festival, el coreà Kwngchul Youn com a Gurnemanz, tenen el fàcil repte de fer oblidar la darrera versió, tot i que la direcció dels dos primers anys d’un impresionant Boulez posarà les coses difícils a Gatti.

La neuròtica proposta de Christoph Marthaler pel Tristan und Isolde sota la direcció del solvent Peter Schneider, que va heretar el sorprenent fracàs del meu estimat Eiji Oue a Bayreuth, amb un equip de cantants entre molt coneguts, Robert Dean Smith que repateix experiència i una soprano que l’any 2006 els hi va cantar la Helmwige de Die Walküre i que ara ja fa la Isolda i a Dresden la Brünnhilde del Capvespre, Irene Theorin, acompanyats per habituals.

El que em sorprèn més és que tot l’equip dels Meistersingers que tan em varen traumatitzar l’any passat tornen. Que repeteixin la producció és lògic, però Hawlata de Hans Sachs i la definitivament impossible Amanda Mace destrosant el rol més fàcil escrit per Wagner, és tota una provocació. Li desitjo tota la sort del món al mestre Weigle.

Definitivament, el Ring que havia de ser un pur tràmit, està esdevenint un cicle important, sobretot per comptar amb Christian Thielemann imposant el seu magisteri i una proposta escènica intel·lectual i amb consistència, que l’any passat ja va convèncer als més escèptics i que de segur que aquest any pot esdevenir definitiva, de Tankred Dorst.

L’equip de cantants és molt solvent, amb el millor Siegfried i Wotan de l’actualitat, Stephen Gould i Albert Dhomen, els debuts d’ Adrienne Dugger com a Brünnhilde i la interessant Eva-Maria Westbroek com a Sieglinde, substituint a Adrianne Pieczonka. Veurem si Endrik Wottrich (el promès de l’hereva), tornarà a fracasar com a Siegmund i haurà de dir que està perseguit, com va dir en roda de premsa l’any passat.

Jo, hi tornaria, per veure aquest Ring, de genolls i amb els ulls tancats, la resta, esperaré al ritual de les retransmissions de ràdio clàssica i als Meistersinger ni que em regalessin l’entrada.

  • Parsifal

25 de juliol, 3, 6,16 i 28 d’Agost.

Dirigent Daniele Gatti
Chorleitung Eberhard Friedrich
Inszenierung Stefan Herheim
Bühnenbild Heike Scheele
Kostüme Gesine Völlm

Amfortas Detlef Roth
Titurel Diógenes Randes
Gurnemanz Kwangchul Youn
Parsifal Christopher Ventris
Klingsor Thomas Jesatko
Kundry Mihoko Fujimura
1. Gralsritter Arnold Bezuyen
2. Gralsritter Friedemann Röhlig
1. Knappe Julia Borchert
2. Knappe Ulrike Helzel
3. Knappe Clemens Bieber
4. Knappe Timothy Oliver
Klingsors
Zaubermädchen Julia Borchert, Martina Rüping, Carola Guber,Anna Korondi, Jutta Maria Böhnert, Atala Schöck
Altsolo Simone Schröder

  • Tristan und Isolde

26 juliol, 5, 14, 18 i 26 d’agost

Dirigent Peter Schneider
Inszenierung Christoph Marthaler
Kostüme
Bühnenbild Anna Viebrock

Tristan Robert Dean Smith
König Marke Robert Holl
Isolde Irène Theorin
Kurwenal Jukka Rasilainen
Melot Ralf Lukas
Brangäne Michelle Breedt
Junger Seemann Clemens Bieber
Ein Hirt Arnold Bezuyen
Ein Steuermann Martin Snell

  • Die Meistersinger von Nürnberg

27 de juliol, 4, 7, 15, 19 i 27 d’agost

Dirigent Sebastian Weigle
Chorleitung Eberhard Friedrich
Inszenierung Katharina Wagner
Bühnenbild Tilo Steffens
Kostüme Michaela Barth

Hans Sachs Franz Hawlata
Veit Pogner Artur Korn
Kunz Vogelgesang Charles Reid
Konrad Nachtigall Rainer Zaun
Sixtus Beckmesser Michael Volle
Fritz Kothner Markus Eiche
Balthasar Zorn Edward Randall
Ulrich Eisslinger Hans-Jürgen Lazar
Augustin Moser Stefan Heibach
Hermann Ortel Martin Snell
Hans Schwarz Andreas Macco
Hans Foltz Diógenes Randes
Walther von Stolzing Klaus Florian Vogt
David Norbert Ernst
Eva Amanda Mace
Magdalene Carola Guber
Ein Nachtwächter Friedemann Röhlig

Der Ring des Nibelungen

Dirigent Christian Thielemann
Inszenierung Tankred Dorst
Bühnenbild Frank Philipp Schlößmann
Kostüme Bernd Ernst Skodzig

 

  • Das Rheingold

28 de juliol, 8 i 20 d’agost

Wotan Albert Dohmen
Donner Ralf Lukas
Froh Clemens Bieber
Loge Arnold Bezuyen
Fasolt Kwangchul Youn
Fafner Hans-Peter König
Alberich Andrew Shore
Mime Gerhard Siegel
Fricka Michelle Breedt
Freia Edith Haller
Erda Christa Mayer
Woglinde Fionnuala McCarthy
Wellgunde Ulrike Helzel
Flosshilde Simone Schröder

  • Die Walküre

29 de juliol, 9 i 21 d’agost

Siegmund Endrik Wottrich
Hunding Kwangchul Youn
Wotan Albert Dohmen
Sieglinde Eva-Maria Westbroek
Brünnhilde Adrienne Dugger
Fricka Michelle Breedt
Gerhilde Sonja Mühleck
Ortlinde Anna Gabler
Waltraute Martina Dike
Schwertleite Simone Schröder
Helmwige Edith Haller
Siegrune Wilke te Brummelstroete
Grimgerde Annette Küttenbaum
Rossweisse Alexandra Petersamer

  • Siegfried

31 de juliol, 11 i 23 d’agost.

Siegfried Stephen Gould
Mime Gerhard Siegel
Der Wanderer Albert Dohmen
Alberich Andrew Shore
Fafner Hans-Peter König
Erda Christa Mayer
Brünnhilde Adrienne Dugger
Stimme des
Waldvogels Robin Johannsen

  • Götterdämmerung

2, 13 i 25 d’agost.

Siegfried Stephen Gould
Gunther Ralf Lukas
Hagen Hans-Peter König
Alberich Andrew Shore
Brünnhilde Adrienne Dugger
Gutrune Michaela Kaune
Waltraute Christa Mayer
1. Norn Simone Schröder
2. Norn Martina Dike
3. Norn Edith Haller
Woglinde Fionnuala McCarthy
Wellgunde Ulrike Helzel
Flosshilde Simone Schröder

Us deixo un muntatge d’artistes i fotografies del les produccions del 2008 amb l’obertura dels Meistersinger, tal com va sonar l’any passat dirigida per Sebastian Weigle.

[splashcast MWKL5212AV]

Un comentari

  1. Golaud

    La estrella de este Festival, como ya ocurriera la edición anterior, será Thielemann, un director que cada año demuestra ser más grande. El peso del Festival recae sobre él sin ningún género duda. Y porque el Anillo ya mucho trabajo, pero cuánto me gustaría que dirigiera también Meistersinger, o quizá no…no merece estar al frente de la inclasificable producción de Katharina Wagner, “discípula” de Konwitschny. ¡Aquellos Maestros del 2002 qué lejos quedan ya!. En los repartos, no me ha gustado nada ver a Adrienne Dugger como Brünnhilde, cambian a una voz desangelada, por no decir gritona (Linda Watson) por otra. Para qué sustituir a Wottrich, claro. Fujimura de ser una correcta Fricka, asciende de Waltraute y Fricka a Kundry, tampoco comprendo los méritos. Es un poco desalentador. Al menos hay unos cuantos nombres que siempre son interesante de escuchar: Dean Smith, Young, Vogt, Ventris…, pero que no hacen olvidar ausencias como Pape o Stemme, por no hablar de Meier, que hace tiempo se desligó de Bayreuth. De todas formas, los que amamos Wagner por encima de muchas cosas, no dejaremos de ponernos impacientes antes las llamadas de trompa del Festspielhaus. Perdón por la negatividad del mensaje y su extesión, pero da rabia ver cómo miman a Rossini en Pesaro; no nos podemos conformar con esta programación. El teutón también se rebelaría. 🙂

    M'agrada

  2. Muy de acuerdo con todo lo expresado por Golaud, sólo añadir, para ser positivo, la estupenda Sieglinde de Westbroek que pondrá más en ridículo a Wottrich, si ello posible…

    Este Anillo, orquestalmente, ya es una referencia.

    M'agrada

  3. Der Ring des Nibelungen bei den Bayreuther Festspielen 2008

    Sehr geehrte Damen und Herren,

    durch Surfen im Internet, bin ich auf Ihre Seite gestoßen. Da auf den Seiten auf Richard Wagner und die Bayreuther Festspiele verwiesen wird, erlaube ich mir hiermit diese mail an Sie zu senden.

    Wenn Sie möchten, können Sie mir auch auf Englisch antworten, da ich zwar Englisch nicht so gut sprechen kann, aber Vieles verstehe.

    Ich bin schon seit 20 Jahren Opernfan und auch Wagnerianer, nur mit dem Ring habe ich meine Probleme und habe deshalb auch bisher nur Einzelvorstellungen gesehen.

    Nun hat es mich seit 11 Jahren in Bayreuth wieder getroffen, ich habe für dieses Jahr Ring Karten erhalten.

    Können Sie mir ein paar Tips geben, damit mir die 16 Stunden nicht zu lange werden. Das Hörbuch “Klassik(ver)führer habe ich mir bereits zugelegt, auch das Taschenbuch “Wagners Ring kurz und bündig” von Robert Maschka. (Dieser Tip stammt von Robert Jungwirth von “KlassikInfo”. Er ist öfter bei Ihnen in Bayern 4 zu hören. Die Einführungsvorträge von Stefan Mickisch möchte ich auch besuchen.

    Die Kurt Pahlen Bücher habe ich schon hervorgekramt und lese fleißig drin.

    Vielen Dank für Ihre Auskunft und

    mit freundlichen Grüßen

    Bernhard Zech
    Schreivoglstr. 58
    D-81737 München
    Tel. 0049 89 62899996

    M'agrada

  4. Willkommen Bernhard
    Unfortunately my experience in Bayreuth is limited to two visits.
    In neither case I could enjoy the Ring
    Despite this fact, I think the best way to deal with the Ring is loving the music of Wagner.
    No matter how many books and articles you read, if you are not thrilled with the entry of the Gods in Walhalla, the first act of Walküre, the magical fire, the forge of the sword, the awakening of Brünnhilde, the duo, the treason and the drama of the second act of Götterdämmerung or The Immolation Ending, it will be hard for the literature to fill the greatness of the music.
    The music does not need ideological theory.
    With a little more Latin passion, you will have no difficulty in understanding the great music of Richard Wagner.
    You, who are so lucky so many times to be able to attend the festival, enjoy it, since the rest of the mortals we have to wait for many years to do it.

    M'agrada

Deixa un comentari