IN FERNEM LAND

LA FONOFERNEMLANDTECA DE LA SILVIA


La Fono d’avui és especial per vàries raons.

En primer lloc, per primera vegada no escoltarem òpera, tot i que si que escoltarem cantar.

En segon lloc la fono d’avui és un homenatge a una persona que ha mort.

En tercer lloc, les circumstàncies especials que estic visquen en aquests moments, em sensibilitzen de manera especial amb el contingut que ens fa avinent la Silvia.

La Silvia, una infernemlandaire de soca-rel, va arribar al blog amb l’esclat del afer Oue i des de aleshores ha esdevingut una fidel assídua i el més important, una amiga.

Ella ens proposa dues obres, però tot i que jo deixaré el text tal com me’l va enviar, vaig dir-li que li editaria tan sols una. Aquesta era la condició de la proposta. L’altre la podreu baixar amb l’enllaç que ella mateixa em va enviar.

Us deixo doncs amb l’emotiva proposta de la Silvia.

Quisiera rendir un homenaje a mi madre, Rosa Elena Jorge de Coricelli, fallecida el pasado 7 de octubre en Barcelona a los 85 años. Mi madre era una gran amante de la ópera; en su ciudad natal, Buenos Aires, asistía asiduamente al Teatro Colón. Su gran afición por la música clásica tuvo una gran influencia en mi vida, y acabó siendo mi profesión. A ella le hubiese gustado ser músico, ese sueño lo vio cumplido a través de sus dos hijas, mi hermana violista y yo fagotista.

He seleccionado dos fragmentos musicales interpretados por las sopranos que ella más admiraba.

Victoria de los Angeles: Jean Paul Egide Martini – Plaisir d’Amour (Sinfonia of London, Rafael Frühbeck de Burgos), una hermosa canción que mi madre solía cantar en perfecto francés.

http://www.mediafire.com/?lyjnnwwkylf

Elisabeth Schwarzkopf

Elisabeth Schwarzkopf: Richard Strauss – Im Abendrot (Radio-Symphonie-Orchester Berlin, George Szell), obra de extraordinaria belleza musical y el poema de Joseph von Eichendorff que tan dulcemente describe la despedida de la vida.

IM ABENDROT (EN LA PUESTA DE SOL)

Con penas y alegrías,
mano a mano, hemos caminado.
Reposemos ahora de nuestros viajes,
en la tranquila campiña.

A nuestro alrededor se inclinan los valles,
ya la brisa se ensombrece.
Sólo dos alondras alzan todavía el vuelo
soñando de nuevo en el oloroso aire.

Acércate y déjalas trinar,
pronto será hora de dormir,
para que no podamos perdernos
en esta soledad.

Oh, inmensa y dulce paz,
tan profunda en la puesta de sol,
qué fatigados estamos por haber caminado.
¿Será esta, entonces, la muerte?

Mami querida, descansa en paz.

Silvia Coricelli

Solista de fagot,

Orquestra Simfónica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)

L’obra, no cal dir-ho, trasbalsa i el homenatge commou.

Per primera vegada a la Fono ens arriba un lied. Jo creia que aquesta iniciativa es nodriria de moltes propostes diferents, però no he sabut engrescar-les per tal de que a la Fono hi hagués de tot, sabent que el mateix contingut, majoritari en els posts és l’òpera, però pensava que hi hauria lied, musicals, música simfònica o de cambra i per què no, rock, copla o chanson. A l’hora de la veritat, que la penúltima proposta de la primera edició hagi estat de lied, m’allibera una mica, tot i que denota que l’òpera ens condiciona, tot i sabent que no és l’única música que ens agrada. Potser en properes edicions aconseguiré l’objectiu.

Demà publicaré un conte preciós de la Rosa Elena Jorge de Coricelli, que la Silvia em va fer arribar i que estic segur que us agradarà tant com a mi.

I finalment us anuncio que la propera setmana editaré, si no hi ha una proposta de “last minute”, la darrera fono d’aquesta primera edició, que és la del Olave que ens portarà a Puccini de la ma d’un dels grans, algú que no podia faltar-hi.

Gràcies Silvia

Un comentari

  1. assai

    Me ha emocionado lo que has escrito. También mi afición a la música me viene por alguien a quien quise mucho y que ya no está. Él cuando era una mocosa incapaz de entenderle me decía; la música es un refugio. Y ahora le diría si pudiera; y para mí tu mejor herencia. Por una casualidad, tus dos elecciones estaban entre su música favorita, qué cosas. Cuántas veces la habré escuchado en su compañía…

    Os felicito a las dos; a la madre y a la hija. Estos lieders que tú le has dedicado, dicen mucho de cómo debió de ser tu madre y de cuánto debió de darte a lo largo toda de su vida.

    También te felicito a tí, Silvia, por lo rebien has aprovechado todo lo que ella te ha dado, tú si lo piensas eres su mejor herencia.

    Feliz Navidad y Feliz año!

    M'agrada

  2. colbran

    Silvia, qué piezas tan hermosas y delicadas has escogido!

    “IN ABENDROT”, con su sereno y melancólico texto y su suave y deslizante melodía, encoge el alma y aún más si está cantado con la delicadeza que le imprime la gran Schwarzkopf. Hermoso homenaje a tu querida madre.

    Un beso muy fuerte.

    M'agrada

  3. Joaquim, m’alegra saber que la teva idea de la “ferneteca” era més heterogènea. Jo no havia gosat participar fins ara, perquè en el terreny de l’òpera la majoria dels teus lectors em poden donar lliçons.

    Ara que en aquesta magnífica edició del 2009 s’han inclòs molts dels indicutibles hits del gènere, potser l’edició del 2010 pot abordar continguts més sorprenents, els petits pecats melomans que no gosaríem confessar. Miraré d’enviar-te aviat una proposta, a veure que et sembla.

    M'agrada

  4. Querido amigo Joaquim:
    Muchas gracias por permitirme rendir este pequeño homenaje a mi madre, ha sido el mejor regalo de Navidad! Estoy conmovida por tus palabras que demuestran tu enorme generosidad y sensibilidad.
    Gracias también a los que habéis dejado comentarios tan afectuosos, Assai, JaumeM, Colbran, Maac, Allau, Barbebleue, ya os considero mis amigos.
    Que la música de a vuestras vidas toda la felicidad!
    Joaquim, una forta abraçada i un petó.
    Silvia

    M'agrada

  5. Agegir-me a la majoria pero no dir a tots: Un homenatge preciós amb una música exquisida. Silvia Coricelli SEMPRE llegeixo el teu nom en els programes de l’Auditori. No m’ha sorprés la teva emotiva el·lecció.

    M'agrada

  6. GlòriaA

    Como expresar con palabras mi sentir al leer este bonito homenaje dedicado a alguién tan especial e importante en tu vida como una madre, lo sabemos bien aquellos que en su dia también la perdimos…
    Pero Silvia, vas a poder comprobar que nunca te abandonó y en todo momento va a estar a tu lado más aún cuando habeis estado tan unidas por la música, que tienes la suerte de poder dedicarle dia a dia tu bonito trabajo, y que ella estará contigo cuando te sientas desfallecer sea por cansancio, o por cualquier tropiezo de esos que sin pedirlo nos presenta la vida…. Y ahorita Silvia como se que tu mami está muy cerquita de ti ,ten la bondad de felicitarla por su bonito relato que tanto nos gustó a todos y que tiene un gusto exquisito , el PLAISIR D’AMOUR es precioso y ELISABETH SCHWARZKOPF la sensibilidad hecha Música, mil gracias y un fuerte abrazo para las Dos, Glòria.A.

    M'agrada

  7. Me resta agradecer a Glòria, Olympia y Glorià.A, por vuestros cálidos comentarios.
    A la segunda Glòria tengo el placer de conocer personalmente y además de admirarla por su profundo amor a la música sé también que es una “madre coraje”; en los momentos difíciles durante la enfermedad de mi madre me trasmitió todo su cariño, gracias!
    Paz y felicidad para el 2010!

    M'agrada

  8. Joanpau

    La tria de la Silvia és delicada, tendre, nostàlgica i per sobre de tot emana bellesa i serenitat.
    Això tant val per la Victoria com per la Schwarzkopf i és dificil triar-ne una per deixar l’altre, però ja que jo no t’enviaré cap fono, deixa com si la de la Victoria fos la meva i aixì ella tindrà les dues.

    M'agrada

  9. Gràcies Joanpau, però no, no ho faré. La Fonofernemlandteca d’aquest any ja s’ha acabat i m’havies d’enviar un text que justifiques la teva tria.
    Suposo que ni tu, ni la Silvia us enfadareu, oi?.
    Gràcies un cop més per la teva fidelitat.

    M'agrada

  10. Josep R, Noy

    Aquesta maravellosa música, tant ben interpretada a més, m’ha tocat profundament. Res es capaç de descriure millor la pèrdua de un ser molt estimat com l’unió de la música i la poesia. Per desgràcia ho he passat recentment, i aquestes dues arts han sigut i son la principal cura a tan greu ferida. Moltes gràcies Sílvia. I per altre part felicitats per les excel·lents estones de música que ens ofereixes tot sovint a la OBC.

    M'agrada

Deixa un comentari