IN FERNEM LAND

LA FONOFERNEMLANDTECA DEL OLAVE


Plácido Domingo foto de Sheila Rock per la Deutsche Grammophon

I amb la proposta de l’Olave s’acaba la primera edició d’aquesta iniciativa gratificant i molt ben rebuda per tots vosaltres.

Amb la d’avui han estat 21 propostes que han generat més de 285 comentaris (encara no estan comptabilitzats els que provocarà aquesta darrera proposta). Lògicament tot fa pensar que durant el 2010 engegaré la segona edició.ç

En els propers dies obriré una pàgina al blog on podreu recuperar i baixar-vos totes les fonos de la primera temporada.

Pel que fa a la proposta d’avui tan sols vull dir, que com en el cas del Barbebleue, supera i en molt, la durada establerta, però he decidit no tallar res, es tracta de tota una escena, molt intensa i que no té sentit si no s’escolta en tota la seva integritat.

Amb l’Olave també fa molts anys que ens coneixem i la vida és cíclica, després us explicaré el perquè, ara li cedeixo el protagonisme i us recordo aquella dita catalana de roda el món i torna al Born.

Giacomo Puccini en un moment que podria ser extret de Il tabarro.

Cuando hace unos meses supimos que desaparecía el programa Gran Gala, con el que disfrutamos tantas veces, y aprendimos siempre tanto de las tertulias y comentarios críticos que ofrecían sus colaboradores, tú ofreciste la estupenda idea de compensar el vacío que se producía con la creación de La Fonoteca, y desde el primer momento pensé que si participaba lo haría aportando una selección de la misma obra que llevé en una ocasión, a mediados de los años ochenta, al citado programa, grabada en los viejos discos de vinilo, y eso es lo que ofrezco a los innumerables lectores/oyentes/participantes y amigos de “In fernem land”, eso sí, con un sonido mejorado gracias a las técnicas actuales de “puesta a punto” de antiguas grabaciones sonoras.

He elegido una de las primeras obras que conocí en aquellos años, obra breve, concisa, intensa, en la que el río Sena está siempre presente, muy descriptiva de un drama que muestra en toda su crudeza los sentimientos de unos personajes presos en una vida de la que no pueden escapar, pero que en sus anhelos más humanos desean vivir y dar rienda suelta a sus pasiones. Es un drama parisino que entra en la estética verista, aunque también hay sitio para el romanticismo (cando Giorgietta canta E ben altro il mio sogno!) y para la pintura de ambientes determinados (el fluir lento del Sena y sus nieblas espectrales, y algunos sonidos parisinos), todo ello dentro de un clima de melancolía y ternura, de pasiones y de amor que refleja muy bien la opresora monotonía del protagonista. Estoy hablando de la obra de Puccini, “Il tabarro”.

Esta ópera no se suele representar con mucha frecuencia y cuando se ofrece al público generalmente va acompañada de las compañeras del “Trittico”, aunque a veces se representa con “Pagliacci” o con “Cavalleria rusticana”. El papel de Luigi, el protagonista, es muy corto, pero difícil, ya que la tesitura es siempre alta y en su dueto con Giorgetta, la otra protagonista, demoledora.

Plácido Domingo ha declarado que es un personaje que le gusta, aunque sea tremendamente amargo, con una vida difícil, un estibador que pertenece al estrato social más bajo, consciente de la injusticia social que tiene su vida, y sobre todo insatisfecho por tener que compartir con otro hombre, su marido, el amor de Giorgetta, un amor que le abrasa, al que sólo puede dar rienda suelta en la noche cerrada, siempre con el temor de poder ser sorprendidos por el marido de ésta, y patrón suyo, al mismo tiempo.

En la grabación que he elegido, Domingo que es puro fuego y pasión, sincero a carta cabal, le añade unos toques de melancolía y desesperanza que enriquecen su comprensión del personaje, y ella, Renata Scotto, a pesar de cantar un papel ajeno a su vocalidad, es una Giorgetta que sabe ser conmovedora gracias a su inteligencia dramática y a su sensibilidad musical. Michele, marido de Giorgetta, está interpretado por Wixell, que también canta muy bien. Los personajes secundarios, salvo Michel Sénéchal, sólo son aceptables. Todos están muy bien dirigidos por Lorin Maazel, que interpreta con minuciosidad la partitura pucciniana, con la New Philharmonia, allá en 1977.

Cuenta Helena Matheopoulos en su libro “Plácido Domingo, mis personajes, mi vida” Barcelona, 2001, la anécdota siguiente: “… uno de los episodios más divertidos se produjo durante la puesta en escena de Viena, en junio de 1993. Plácido Domingo terminó de cantar Luigi en la Volksoper y tomó el tren (¿tranvía?) para ir a cantar Canio en la Öpera Estatal (Staatsoper)”.

Doncs bé amics, acabar l’edició d’enguany amb aquesta intensitat no em digueu que no ha estat bé.

Ara us explicaré a que ve tot allò de girar el món i tornar al Born. Resulta que el programa de Gran Gala que comenta l’Olave, recordo haver-lo escoltat com si fos ahir (aleshores crec que encara no coneixia personalment ni al Olave ni a la Pilar) i també recordo aquest fragment de Il Tabarro que hem repetit ara al blog. Aleshores com ara la Scotto em feria l’orella, però aleshores com ara, la intensitat del fragment, la direcció inspirada de Maazel, sempre tan proper al món puccinià  i el gran catalitzador, l’impressionant Domingo (no podioa faltar a la Fono), m’ha fet posar altre cop, la pell de gallina.

Després de tants anys qui m’hagués dit a mi que ens retrobaríem en un espai, que en aquelles èpoques ni podíem arribar a imaginar-nos que existiria.

Gràcies a tots els que heu participat activament i a tots aquells que ho heu fet de manera més anònima, sense ni tan sols comentar, però fent que el blog creixi i es nodreixi de tantes visites, de tants i tan bons comentaris i col·laboradors.

Tornarem a reiniciar la proposta, no immediatament, la deixarem reposar una mica i ja pensaré quines altres me’n pesco per tal de tenir-vos sempre en companyia i a ser possible, distrets i interessats.

Què acabeu l’any bé, demà us prepare el comiat d’aquest 2009. Quines ganes que s’acabi!

Un comentari

  1. Tosca

    No busquéis el reclinatorio, lo he cogido yo!!!

    Oh, oh!!!! !!!!! Que maravilla Olave!!!!!!!!!!!!!

    Te doy las gracias por haber traído a Plácido a la Fono ( ya estaba sufriendo sabes?) y por haberlo hecho con este fragmento que te encoje el alma. Como me gusta! Tengo esta misma versión y ya no sé la de veces que me ha hecho estremecer al escucharlo.

    Magnífica forma de cerrar la Fono y el año.

    Feliz 2010 a todos ¡!!!!!.

    M'agrada

  2. Concep

    El Plácido està “qué se sale”, però ja em perdonareu, la Scotto està insuportable.
    El Plácido no podia faltar a la cita, està a tot arreu i també a la Fonofernemlandteca d’en Joaquim, és just que sigui així, és un dels cantants més importants i influents de tots els temps.
    Il Tabarro no l’he vist mai en directa, però si que engresca, si.
    Molt Bon Any Nou a tots.

    M'agrada

  3. Un duo preciós i inequívocament puccinià. La passió de Domingo inconfusible en el seu timbre i en el seu dramatisme indiscutit. Renata Scotto no em fereix l’oïda. Sempre m’ha semblat una soprano digna i de bon escoltar.
    Bona el·lecció la de l’Olave. A tu, Joaquim, gràcies com sempre.

    M'agrada

  4. dandini

    Bravo Olave una elección acertadísima.Plácido en el Luigi no tenía rival algo que ocurría tambien en el Otello,Siegmund,Dick Johnson etc.Renata Scotto frasea de maravilla pero rehuye habilmente el forte (algo dificil en el verismo)donde su voz suena hiriente.

    M'agrada

  5. maria teresa

    Enhorabuena, a Puccini ya lo teníamos, pero a Plácido, no y eso no podía ser!!!
    Hace falta, no una, sino otra y otra fono!!, es mucha la música que hay que oir y muchos los intérpretes que nos gustan.

    M'agrada

  6. Joanpau

    Fantàstic Domingo.
    Aquesta rauxa musical amb aquesta intensitat i aquesta veu única, per qualitat i bellesa, serà molt que es repeteixi.
    A vegades Domingo escanya la veu que sembla que s’hagi de morir, no té l’agut espectacular de Corelli o Pavarotti, però cap d’aquests dos tenia la varietat expressiva i la intensitat dramàtica de Domingo.
    Il Tabarro l’he vist dos cops, al Liceu i a la Zarzuela de Madrid, és una òpera que fins que no entra en matèria se’m fa feixuga, també em passa amb Suor Angelica amb tanta monja per allà el mig, fins que no arriba la dolenta zia, allò no remunta.
    La Scotto no m’agrada sempre, però haig de reconèixer que aquí si i Maazel ho porta de manera molt brillant. És una gran elecció Olave.
    Jo tampoc he participat aquest any, masses dubtes i una mica de mandra, se m’ha passat l’arròs.
    Serà com lo de deixar de fumar, l’any vinent si.

    M'agrada

Deixa un comentari