IN FERNEM LAND

SESTO BRUSCANTINI, EL FIGARO QUE MÉS US HA AGRADAT


Sesto Bruscantini (Figaro 1962)

Sesto Bruscantini, el gran baix baríton italià, especialitzat en els rols buffos ha estat escollit per la majoria de vosaltres, com el millor intèrpret dels 9 que vaig triar, cantant el Largo al Factotum de Il barbiere di Siviglia de Gioachino Rossini.

Bruscantini va néixer el 10 de desembre de 1919 a la ciutat de Civitanova Marche. Després d’haver estudiat la carrera d’advocat, va emprendre els estudis de cant a l’Accademia Santa Cecilia, debutant com a baix a l’any 1946 en una Bohème a la seva ciutat natal. A l’any següent va guanyar un concurs organitzat per la RAI i al 1949 debutava a la Scala cantant el Geronimo de Il Matrimonio Segreto de Cimarosa.

Va ser un especialista en el repertori mozartià i rossinià, on alternava els rols de baix i baríton, però més endavant incorporà rols verdians. En qualsevol cas sempre serà recordat per les seves interpretacions dels rols de caràcter còmic, també de les òperes de Donizetti (Don Pasquale, La fille du Regiment i Elisir d’amore).

Un dels rols més emblemàtics de la seva carrera va ser el Figaro de Il Barbiere rossinià, tot i que va interpretar també multitud de vegades el mozartià.

L’extensa i versàtil veu de Bruscantini el feia especialment idoni pel Figaro, un rol ara atribuït als barítons, però que en l’època de l’estrena va ser cantat per Luigi Zambosi, un baix que també feia il Mustafà de l’Italiana in Algeri.

Va morir el 4 de maig de 2003 a la seva ciutat natal, després d’una important carrera als millors teatres i dirigit pels millors directors.

Al Liceu va cantar en 7 ocasions, la temporada 1974/1975 (Malatesta), 1976/1977 (Figaro i Dulcamara), 1978/1979 (Malatesta), 1979/1980 (Don Alfonso), 1982/1983 (Dandini i Fra Melitone)

Bruscantini ha estat escollit per 13 dels 41 vots emesos, un 32%, que no és molt, però el distancia del segon, el número 9,  amb 3 vots. Aquest ha disputat fins l’últim moment el premi, seguit del número 6 que a darrera hora va agafar una forta i animada embranzida. Potser a la votació li han faltat un parell de dies.

El resultats finals han estat aquests:

Figaro 8  13   32%
Figaro   9   10   24%
Figaro   6     9   22%
Figaro   2     2      5%
Figaro   4     2      5%
Figaro   5     2      5%
Figaro   7     2       5%
Figaro   3     1       2%
Figaro   1     0      0%

TOTAL    41

Ha estat una edició poc votada, en comparació a les darreres edicions, potser portem masses cantants i caldrà buscar noves fórmules.

Ara us deixaré el nom dels altres vuit Figaros, desvetllant així, algun que altre enigma.

Figaro 1 Nathan Gunn (Viena 2005) 0 vots

Figaro 2 Thomas Allen (gravació d’estudi de la Philips 1983) 2 vots

Figaro 3 Dalibor Jenis (Festival de Pesaro 2005) 1 vot

Figaro 4 Manuel Ausensi (gravació d’estudi DECCA 1964) 2 vots

Figaro 5 Roberto Servile (ROH 2009) 2 vots

Figaro 6 Robert Merrill (MET ) 9 vots

Figaro 7 Tassis Christoyannis (Ginebre 2010) 2 vots

Figaro 8 Sesto Bruscantini (Scala 1964) 13 vots

Figaro 9 Leo Nucci (gravació comercial DECCA 1988) 10 vots

Per acabar us deixo la versió guanyadora, també la meva opció, tot i que no m’ha calgut votar.

Si voleu tornar a escoltar les altres versions, tan sols heu de prémer aquí i anireu a l’apunt de referència.

Espero, malgrat tot, que us ho hagueu passat bé escoltant i triant.

Un comentari

  1. colbran

    Para mí Sesto Bruscantini ha sido siempre el Fígaro rossiniano por antonomasia, con la voz adecuada de bajo-barítono y no barítono como ahora se estila. Me alegra muchísimo que haya sido el más votado, contando con mi voto, por supuesto. Enhorabuena.

    De todos los bajos-barítonos y barítonos que he escuchado en vivo o en grabación Bruscantini ha sido siempre el mejor Figaro, seguido del gran Riccardo Stracciari y de Ettore Bastianini. De las 9 grabaciones que he escuchado en esta propuesta es desde luego la suya mi preferida, seguida de la de Manuel Ausensi (lástima de la carcajada que a muchos no habrá gustado, pero qué voz y qué fraseo!) y de la de Robert Merrill que se excede en “gracias” que Rossini no le pide para nada.

    Sesto Bruscantini estuvo casado durante unos años con la soprano bosnia Sena Jurinac y, posteriormente, contrajo matrimonio o vivió en pareja con la bailarina catalana Angels Aguadé, hermana de Asunciòn Aguadé que fuera primera bailarina del Liceu durante bastantes años, cuando el Liceu tenía cuerpo de baile propio…Tiempos…

    Tuve la suerte de verle en todas sus actuaciones en el Liceu y guardo un especial e inolvidable recuerdo de su Figaro y de sus Malatestas, con sus fenomenales duos con Paolo Montarsolo, cuyos aplausos de aprobación por parte del público no se acababan nunca y creo que en alguna ocasión bisaron. Su voz era clarísima y penetrante y su registro grave era tan importante como el central y el agudo y además inconfundible. Es uno de los artistas más grandes que he tenido la suerte de ver y escuchar en vivo.

    Enhorabuena, Fígaro/Bruscatini!

    M'agrada

  2. Anita

    Muchas gracias por esta magnífica oportunidad de procrastinar.
    Me lo pasé muy bien escuchando todas las versiones propuestas por ti y me encanta que mi cantante favorito haya salido “ganador”.

    M'agrada

  3. Esta vez había, como siempre, muy buenas versiones, pero nada más escuchar el 8, tuve muy claro que mi preferido era Bruscantini.
    Mi segunda opción era Merrill al que, como bien dice Colbran, tan sólo le sobraba algún exceso.
    Gracias una vez más por dejarnos jugar en tu casa.

    M'agrada

  4. Tot i que no va ser a qui vaig votar, celebro molt que el guanyador sigui Sesto Bruscantini, un cantant al qual vaig conèixer gràcies a en Colbran, que em va enviar la gravació de “Soave sia il vento” interpretat pel tercet format per Elisabeth Schwarkopf, Nan Merriman i ell (he dit “ell” referint-me a Bruscantini, eh?) perquè jo en pogués fer un “yutub”.

    Aquella gravació venia acompanyada d’un e-mail on ell (ara sí que em refereixo a en Colbran) deia que Bruscantini era, segons el seu criteri, el millor Fígaro que havia escoltat mai en directe, així com també recordo que hi deia que Nan Merriman (a qui jo tampoc coneixia) estava fantàstica en el paper de la Meg Page del “Falstaff”.

    Crec que, sobretot per a aquells que, per les raons que sigui, fa relativament poc temps que hem tret el cap en el món de l’òpera, és bo que se’ns parli de cantants d’altres èpoques que, com Bruscantini o Nan Merriman, no són massa -en el meu cas i fins que no vaig rebre aquell e-mail d’en Colbran, gens- coneguts i que, amb tot el mèrit i com les grans “super-stars”, formen part de la història de l’òpera, i amb més raó quan, com és en aquest cas, han sigut i continuen sent referència.

    I no vull acabar aquest comentari sense donar les gràcies a Rossini per haver-nos deixat peces tan inspirades com aquesta que, igual que em passava amb “La dona immòbile” o la “Juanita banana”, jo, quan l’havia d’anomenar, li deia “La cançó del Fígaro, Fígaro”.

    Ah!!! (és que això que acabo de dir ho he escrit abans en OpenOffice i enganxat aquí): Pensa que aquest mes hi ha hagut molt poc marge per poder participar i per això, suposo, ha baixat la participació en les votacions, tot i que déu-n’hi-do 41 vots, eh?

    M'agrada

  5. Una vegada mes, felicitar-te per la feina i la tria de les magnífiques 9 versions. Jo vaig dubtar molt entre el 8 i el 9, naturalment sense saber qui eren (no tinc remei) i vaig acabar votant el 8 que ha resultat ser el Bruscantini.

    M'agrada

  6. I més “Ahs!!!”: Jo vaig votar, sense saber qui era cap dels nou, el 6, i aquests “petits excessos” de què parlen en Colbran i l’Atticus suposo que deuen ser conseqüència del directe, una mica per posar-se el públic a la butxaca, ja que si fa amb la mímica adequada pot fer gràcia.

    Una abraçada!

    M'agrada

  7. evad

    A mi em va passar com al Josep, també vaig votar entre el 8 i el 9, m’agrada una vegada més estar d’acord amb ell. Escoltava amb una llibreta a la mà… i posava uns comentaris divertidíssims. Gràcies, Joaquim, per posar tot això al teu bloc i fer-nos passar unes bones estones agradables. M’encanta jugar a la meva edat, gràcies a tot@s pels comentaris, especialment a colbran, que és com una enciclopèdia crítica.
    Estic molt contenta d’haver descobert aquest bloc.

    M'agrada

  8. Glòria A.

    Doncs jo vaig dubtar entre el 4 a qui vaig coneixer des de el primer moment i el 6 a qui vaig votar, i en tornar a escoltar-los a tots, repetiría la votació, doncs en R.Merrill em va semblar un barber clavat per veu i perfecte expressió……gràcies Joaquim,com sempre ha estat divertit i m’ajuda a coneixer altres veus.

    M'agrada

  9. Glòria A.

    Totalment d’acord Assur, els “petits excessos” en directe i acompanyats amb el gest adient no es veuríen tan exagerats, a no ser que el portessin a desafinar i no es el cas……

    M'agrada

  10. Carlos R

    Yo voté a Nucci, le reconocí y me gusta mucho su Figaro, un poco a la vieja escuela, pero no tan exagerado como Merrill, que ciertamente tiene mucho mejor voz.
    Bruscantini era mi segunda opción.

    M'agrada

  11. Holas 🙂 Muy interesante esta vez, mas de lo que me esperaba, y debo decir q al final acabe sin votar, porque sinceramente no me gustaba ninguna lo suficiente para hacerlo. Las he rayado de tanto escuchar llendo eliminando las que menos me gustaban y asi pero ninguna no me hizo decir esta si! Con lo cual iba darles otra escuchar ayer noche en el intento de decidirme, pero al final no llegue hacerlo. A los unicos dos que les reconci fue a Merrill y Nucci. Al primero porque siempre me gusto su voz y al ultimo por lo contrario 😉 Pero el primero se pasa tres pueblos ( aunq en escenario esa version seguro que resultaba entretenidissima y le Nucci nunca tuvo para mi sufiiciente dulzura para esta aria o el papel. Debe ser la unica aria de todo el repertorio operisitico que tengo mas rayada que ninguna otra y donde tengo demasiadas altas expectativas 🙂 Puesto que lo que a mi me gusta en esta aria hoy en dia casi que no existe, una voz oscura pero con suficiente musicalidad para Rossini y la agilidad tambien requerida por el papel. Lo que pasa en muchas versiones antiguas es que los mismos han cantado Verdi, mucho o demasiado y aquella agilidad empieza faltar y en cambio aparecen demasiado gritos heroicos que aqui poco tienen q buscar, segun mi opinion. Y en baritonos o bajo-baritonos mas del repertorio rossiniano o mozartiano por todas estas grabaciones a los que estamos acostumbrados nos falta mas peso en la voz o un tono mas oscuro, cosa que a mi tambien me falta hoy en dia un poco. Para no hablar de tener la diccion suficientemente buena para que aun se entienda algo en el ritmo accelerado de esta aria donde hoy en dia me falta por oir a alguien que me tenga verdaderamente contenta 🙂

    Con lo cual en realidad el que mejor me gusta por como cumple con el aria de los de arriba es Thomas Allen, porque no es excesivo en nada y oferece una version que yo personalmente encuentro muy homogena :-)Pero hasta el grabacion no se le nota demasiado comodo con ella a veces.

    Pero vamos que si deseo oir Barberos pefiero estos dos que por su musicalidad me resultan especiales:

    Rolando Panerai http://www.youtube.com/watch?v=Kqyio8749nk

    y Nicolae Herlea http://www.youtube.com/watch?v=flcZZCClR04

    Y como hoy en dia me falta por oir algo de ese tipo, prefiero entonces voces mas light pero agiles, como la de Peter Mattei 🙂

    De todas formas gracias por la propuesta, resulta que hasta conociendo mucho esta aria , todavia me encanta escucharla en mil y un versiones 🙂

    M'agrada

    • colbran

      Gracias, Hariclea, por este fragmento. Esta versión la tengo completa y puedo valorarla en su totalidad.

      Te gusta la dicción de Peter Mattei? No te has dado cuenta de que omite notas?

      Has escuchado con atención a Sesto Bruscantini? La dicción era perfecta, ágil y no omitía ninguna nota. Además disponía de un instrumento vocal solidísimo de esos que a tí te gustan. De verdad que no entiendo cómo lo desmereces, cuando te gustaba Rolando Panerai que era una voz más próxima a Bruscantini que la de Peter Mattei, barítono absolutamente atenorado, aún siendo un buen cantante.

      Por cierto, yo tuve la suerte de ver en vivo a Nicolae Herlea en “Rigoletto” (1968) alternándose con Manuel Ausensi en el rol titular y en “La foza del destino” (1971), pero no fue contratado para “Il barbiere di Siviglia”. Creo que era compatriota tuyo y un buen barítono, de voz sólida, comprendo que te gustara.

      Un besazo.

      M'agrada

      • Hombree, no comparo Mattei con Burscantini 🙂 Lo que decia que ya q hoy en dia llevo anos sin escuchar in Barbero que me guste de verdad pues ya puestos de los de hoy este no lo encontre malo. Pero la verdad es q aun me falta por oir uno q no se ahogue. Y si en mi infancia he oido mas de un par buenos, y tampoco hasta hace un par de anos esa era una opera “de tenor”. Por lo menos para mi nunca lo fue, y aunq ahora se me tiren un buen par de kilos de tomates la famosa Cessa me aburre muchisismamente 🙂 Cualquier aria, el Largo al factotum, el aria de Rosina, la de la calunna , etc me resultan mas interesante que la Cessa. Ademas la opera se llama Il Barbiere y de los que yo he visto ( unos buenos 30 o mas) asi fue siempre y tanto vocalmente como en personaje mis Barberos siempre hen dominado esta obra. Me falta mucho eso en los Barberos que he visto en los ultimos anitos. Y la voz de Mattei y el en ese papel me resulto bastante mas agradable que otros que he visto q pelean todavia mas con lo q hay q cantar. Pero eso, en plan de lo que ofrece el panorama ahora. Teniendo en cuenta que el panorama que se me ha presentado a mi en este papel no es nada de lo que acostumbraba oir en casa. Pero esa idea ya la aparque hace rato, tanto como la de oir un Nabucco en vivo ( como sea..), la de oir un Trovatore que de de si en termino baritono, etc ( de Ernani y otros suenos semejantes ya ni hablo). De donde no hay no tiene sentido pedir.
        Lo que estaba diciendo en estas condiciones es que hoy en dia me contentaria con unos baritonos light pero con algo mas de agilidad ( estuve buscando por ejemplo si el Marco Vinco que me encanto en la Matile di Shabran canto el papel, pero va ser que no).

        Asi que hoy en dia si me preguntan el plan es psee.. flojo :-p

        Y si comparo con los de aaaaaantes 😉 pues lo dicho a mi me gusta mas Merrill q Bruscantini, que no quiere decir q el ultimo no cante mejor las notas. Pero la voz de Merrill a mi me resulta mas calida y lo dicho , apesar de exageraciones lleva ese salero del Barbero y esa picardia q en el sr Bruscantini me faltaba algo ( lo dicho too much Verdi y demasiado tomar en serio la cosa). Lo mismo encontraba yo en mis otros dos favoritos Panerai y Herlea, tanto dulzura como agilidad y encima picardia 🙂

        Yo que se, quiza es que los italianos se toman demasiado en serio al cosa quiza ( lo dicho culpa de los Verdi 😉 y el unico que le encuntra el toque divertido real y natural parece Panerai. Y si tengo esa grabacion en video entera y me encantaaaaa!

        Pero no hagais caso demasiado a mis gustos al respecto que ya adverti que si en algun papel soy tiquismiquis es en el Barbero ( y si el senro Herlea tiene su gran parte de culpa) 😉 Mientras tanto seguire esperando el dia q el Barbero vuelva ser el Barbero y no la opera q dura 2 horas hasta oir 15 minutos de coloratura perfectamente lograda 😉

        M'agrada

        • colbran

          Tendrías que haber visto a Sesto Bruscantini en persona. Era un artistazo y su Fígaro era inmejorable. La grabación comercial de Glyndebourne con Victoria de los Angeles que pasa por ser paradigmática, a mí no me acaba de convencer, es buena pero mejorable. Pero esta versión que ha puesto Joaquim creo que procede de una interpretación en vivo de un “Barbiere” de antología. Era un artista que había que verlo al natural pues su voz llenaba el teatro, ya que corría muchísimo y era muy buen actor, pero nunca payaso. Yo a Fígaro le veo dinámico y pícaro pero no payaso. Los roles bufos corresponden a Don Bartolo y a Don Basilio (incluso a los dos criados, con el resfriado y los bostezos), no a Fígaro ni a Almaviva, ni a Rosina, aunque éstos tengan momentos graciosos (el fingimiento de borracho, el falso cura…etc…).

          Tienes razón cuando dices que en la actualidad no hay un verdadero Fígaro, Marco Vinco puede llegar a serlo, pero a Leo Nucci nos hemos tenido que acostumbrar aún no siendo, ni mucho menos, un Fígaro como Bruscantini,Stracciari, Bastianini, Ausensi o Merrill.

          A Panerai sólo puedo juzgarle por este clip que nos has facilitado y a los otros que hemos citando en los comentarios por los discos que hemos escuchado o retransmisiones televisivas, pero yo a Bruscantini le ví al natural y sé cómo sonaba en el teatro y esto no se puede comparar con ninguna grabación. A Nucci también lo he visto en el Liceu cantando el rol de Fígaro, pero siempre me sonaba a tenor corto, no a barítono grave o bajo-barítono, como ha de ser.

          M'agrada

  12. Santi

    Bruscantini és genial. Jo tinc una forza del destino dirigida per Muti amb la esplèndida Freni com Eleonora, i amb el gran Bruscantini com el cascaràbies i simpàtic Melitone 🙂 QUE SUERTE tienes Colbrán de haberle visto en el Liceu, lo que daría yo haber visto esa función de la forza del destino con Marton, Cappuccilli,Giacomini,Pliska y Bruscantini, menudo reparto¡¡¡¡ 😉

    M'agrada

    • colbran

      Fue antològica, Santi. El descubrimiento de Eva Marton. Tuvo incluso anécdota, pues Cappuccilli se molestó porque no le salía bien el aria, abandonó el escenario y volvió a entrar para la cabaletta.

      M'agrada

  13. No vaig coneuxer cap dels Fígaros ,però vaig d
    uptar entre el 8 i el 9 (es veu que ho hem fet alguns)però a la hora de la veritat vaig votar al 8.
    A mi hem sonaba en algún lloc el Nucci però no
    el vaig saber veure ,igual que en Manuel Ausensi
    que no el vaig trobar enlloc.!!desastre que soc!!!
    Tots eran bonísims i en Bruscantini n’haabia sentit
    parlar però no el vaig sentir cantar mai.Adeu i garcies

    M'agrada

  14. joaquim

    Espléndid. Per a mi, em va resultar senzill escollir el nº 8. Es el que més em va agradar.
    Molt bé, el nº 6.
    Bruscantini, genial, com sempre. Es d’aquells cantants (actors) que avui trovem a faltar.
    El recordo amb la seva extraordinaria creació de
    Dandini. Irrepetible.
    Personalment, no trobo que en aquesta edició hi hagin hagut massa cantants. La diversitat és bona.
    Gràcies.

    M'agrada

  15. dandini

    Com bastant sovint discrepo.Sesto Bruscantini era un gran estilista pero segons el meu parer a la seva aria li manca teatralitat,vivacitat,eloqüència.Resulta molt ben cantada pero em costa imaginar per tot lo apuntat que es tracta d’un personatge jove,impulsiu,ràpid de reflexes.El seu registre greu mai va ser el seu fort i crec que precisament per aquest motiu es va passar a la corda de bariton.Tot plegat escoltant-lo dona una mica la sensació de cantant antic, degut tambe a la seva peculiar impostació vocal..El seu pas pel Liceu es va iniciar amb un Malatesta molt madur pero modèlic desde el punt de vista estilistic que aconseguia grans ovacions i el bis en el duo amb Paolo Montarsolo.El seu Fígaro liceistic(massa veterà i amb una molesta i persistent impostació nasal ) no va assolir ni de bon tros la resposta entusiasta que va aconseguir Leo Nucci en el mateix rol.En darrer lloc os proposo la versió de Renato Capecchi on exhibeix una absoluta cascada de recursos interpretatius a banda d’un dicció que jo calificaria de insuperable.El seu registre greu deixa el de Bruscantini en franca evidència.Sempre resulta interessant descobrir coses per la nostra propia oida i deixar una mica de banda el que hem llegit en els llibres o diaris. Si ho voleu sentir haureu d’anar a spotify Il barbiere di Siviglia Renato Capecchi (Fígaro) dirigit per Bruno Bartoletti.

    M'agrada

    • colbran

      Dandini, tu tenías unos 12 años, cuando viste si es que viste a Bruscantini. Yo tenía 35 y llevaba yendo al Liceu desde los 15. El que debe hablar sobre lo que no ha oído eres tú y si lo oíste a esa edad tu apreciación no me vale, lo siento, no tenías suficiente criterio ni curriculum operófilo o muy poco.

      Da la casualidad que “Il barbiere di Siviglia” es mi ópera favorita de todo el repertorio y me la conozco más que a mi propia persona. Sesto Bruscantini es el mejor Figaro que yo haya visto y oído y no me sirve tu descalificación porque tu si que tienes que basarte en lo que has oído decir y leído y en todos tus YOTUBES, yo me baso en mi propia experiencia en vivo y sobre Rossini puedo discutir largo y tendido y me considero un experto, modestia aparte.

      Bruscantini nunca dejó su cuerda de bajo-barítono y con la misma interpretó junto a Kraus dos versiones distintas de “Les contes d’Hoffmann”, por lo menos, en Madrid y en Parma y creo que en el Colón de Buenos Aires, bien entrados los años 80 del pasado siglo.

      Descalificar a un gran artista puede ser muy divertido, pero para ello hay que tener conocimiento de causa.

      M'agrada

  16. KÀTIA

    He votat com la majoria,peró també m’agradava molt el 4.
    Es molt divertit escoltar-lo un darrera l’altre,tinc una veïna que em crida per la galeria per si de cas s’ha quedat enganxat el cd.Je-je.Em tronxo de riure
    Bona nit

    M'agrada

  17. saisbcn

    aquesta vegada no he tingut temps per escoltar i votar, però m’agrada molt el cantant i la seva versio que ha surtit elegit. Per manca de temps nomes he pogut escoltar totes les versions una sola vegada i aixo no em donava per votar. en tot, cas no deixis de fer aquest “consurs” mensual, Joaquim. una abraçada!

    Colbran: ¿pots recomenar alguna versio en DVD? Gràcies.

    M'agrada

  18. colbran

    Lamentablemente una versión ideal no existe en DVD, cuando no falla el Fígaro (lo más frecuente) falla el Almaviva y a veces la Rosina, no obstante este último rol es el que está más garantizado en las versiones que se pueden adquirir actualmente. Es una ópera que precisa cinco cantantes de primera magnitud y cuatro secundarios destacados, aparte de una dirección musical rigurosamente rossiniana.

    A continuación te voy a detallar las que más me gustan y dependerá de los cantantes de tu predilección que te decantes por una u otra. Cito Rosina, Figaro, Almaviva, director de orquesta y ciudad:

    Cecilia Bartoli, Gino Quilico, David Kuebler-Gabriele Ferro-Schwetzingen-

    Vesselina Kasarova, Manuel Lanza, Reinaldo Macías-Nello Santi-Zurich-

    Teresa Berganza, Hermann Prey, Luigi Alva-Claudio Abbado (versión fílmica con recitados en directo y cantables en play-back)-

    Joyce DiDonato, Pietro Spagnoli, Juan-Diego Flórez-Antonio Pappano-Londres-
    (Estas cuatro versiones utilizan la tesitura “original” de mezzo para Rosina-en realidad es para contralto, Fígaro para bajo/bajo-barítono y Almaviva para baritenor).

    De las versiones para cuerda de soprano ligera, para mi gusto la mejor es la de:

    Beverly Sills, Alan Titus, Henry Price-Sarah Caldwell-Nueva York-, pero lamentablemente sólo puede conseguirse en Internet en VHS, no está disponible en DVD.

    Mi versión ideal se compondría de artistas, alguno vivo, otros muertos y otros añejos o en franca decadencia que probablemente nunca hubieran podido cantar juntos por lo cual no la indico.

    La versión de Zurich tiene la escenografía más moderna, pero también la más ágil y divertida.

    Deseo que la que escojas te guste. Es una obra maravillosa que por el hecho de ser buffa no se le atribuyen los valores que contiene. Una auténtica obra maestra de un verdadero genio de la ópera: mi idolatrado Gioacchino Rossini.

    M'agrada

  19. Colbran y otros 🙂 la que mencionaba en DVD y que yo tengo en video VHS clasico grabado de la RAI era esta: http://www.crotchet.co.uk/IMM960026

    CATALOGUE NR: IMM960026
    RECORD LABEL: Immortal
    FORMAT: DVD Video
    PRICE: including VAT £16.33
    RELEASE DATE: 18-Jun-2010

    COMPOSER: Gioachino Rossini
    TITLE: The Barber of Seville – complete
    ORCHESTRA: Orchestra della RAI
    CONDUCTOR: Carlo Maria Giulini
    ARTISTS: Rolando Panerai Antonietta Pastori Franco Calabrese Nicola Monti

    ADDITIONAL INFORMATION: Picture Format: NTSC black & white / Region Code: 0 / Recorded: 1954 / Subtitles: None

    Mas que nada porque de estas historicas hay pocas hoy en dia en DVD 🙂

    M'agrada

    • colbran

      Gracias, Hariclea, fíjate la tengo y aún no la he visto, pero es versión de soprano ligera y yo prefiero mezzos o contraltos para Rosina que es lo que corresponde, aunque Rossini autorizara una versión para Francia de ligera, por falta de una buena cantante de las otras en su momento.

      Yo ví a Antonietta Pastori en el Liceu en “Rigoletto” (1954) con Gianni Poggi y Aldo Protti (mi primer Fígaro y uno bueno de verdad, había olvidado mencionarlo) y en “Lucia di Lammermoor” (1955) junto a Giacinto Prandelli y de nuevo Aldo Protti. A mí me pareció estupenda, sobretodo en “Lucia”, claro que tenía 16 años y sólo llevaba un año yendo al Liceu, con lo que no tenía con quien comparar, excepto con Patrice Munsel y su película “Melba” (en España “El hechizo de Melba”). Sin embargo no comprendí cómo a una cantante que se le hace “bisar” el “Spargi d’amaro pianto” se la protesta infamemente porque corta el sobreagudo final a los pocos segundos, sin producir ni grito ni “gallo”. Pero estas injusticias no son extrañas en el Liceu, para muestra la protesta del domingo pasado a Maria Pia Piscitelli después de una excelente prestación en “Anna Bolena”…

      M'agrada

      • Aldo Protti.. ohhhhhhhh 🙂 envidia! y si el publico es raro!!! Lei estos dias ya no se donde algo que decia q gracias a Dios hay cantantes y los hubo siempre q se empenan a demostrar que el arte y lo especial en la opera va mas alla del tan querido tono que va creciendo de decibeles al mismo tiempo q sube de registro. Aquello tan deseado por el publico operistico no es nada mas q un efecto en el mundo tan variado de la musica 🙂 Me gusto mucho la idea q ir un poco en contra del extremo deseo por ese tipo de notas altas sonaras 😉 esten o no en la partitura, que eso parece segundario 😉

        Y me acabo de acordar en que contexto lo lei, un libro de Th Voigt sobre Martha Modl.

        Pues eso que el publico operistico es el mas sentimental, mas amoroso pero tambien mas lleno de prejuicios y fijaciones que hay 😉

        M'agrada

  20. dandini

    Caram Colbran em poses en un dilema per defensar la meva posició haig de dir la meva edat.Es a dir em trovo inmers en un psicodrama a l’espanyola, caspós anys 60 on les dones no deien la seva edat per tal de trovar algú que es casés amb elles.Si deien la veritat de ben segur que es quedàven per vestirs sants.Be afortunadament han passat 50 anys i ja tinc muller desde fa 26 de tal manera que puc dir tranquilament que el dia que va debutar Sesto Bruscantini al Liceu tenia 17 anys i portava ja 6 temporades d’antiguitat.Pels interessats si feu un petit cálcul podeu saber la meva edat actual(permeteu-me aquest punt de coqueteria masculina ha,ha ha, me estoy partiendo el pecho).Tanmateix t’agraeixo que m’haigis fet més jove pero tot i amb aixó segueixo tenint la mateixa opinió que espero de tot cor que malgrat no ser com la teva la sabrás tolerar facilment. PD si algú conegués un Mefistofele (com Déu mana ,que sapigues reduir els anys de debó i no com a l’Òpera ) li pregueria que m’ho fes saber doncs potser m’interessaria….

    M'agrada

  21. És normal que no hi hagi unanimitats, de fet falten alguns Figaro que crec imprescindibles, començant per Bastianini, però tampoc volia que tots els cantants fossin del passat i he posat alguns cantants d’ara que porten en repertori aquest rol.
    Agraeixo sincerament les aportacions, vídeos i suggeriments que deixeu als comentaris, que de ben segur seran ben aprofitats per a tots aquells que llegeixin aquest apunt quan ja hagi perdut la vigència del moment.

    M'agrada

  22. Hola a tothom! Acabo de tornar de viatge just a temps per veure al Barça guanyant al Arsenal. Vaig ser l’altre que va votar Ausensi amb Olympia, encara que sense saber qui era, però em van agradar molt quasi tots, mes o menys com el Barça d’ahir. Bruscantini será Messi, però Iniesta-Ausensi ho van fer meravellosament be. 😉 😉 😉

    M'agrada

Deixa un comentari