IN FERNEM LAND

PERALADA 2012: L’ÒPERA PROTAGONISTA


Ahir es va presentar al Gran Teatre del Liceu el Festival del Castell de Peralada 2012, amb la grata sorpresa de veure que retorna als seus inicis, bàsicament operístics, amb els afegitons eclèctics a altres gèneres, que acaben oferint una àmplia i atractiva proposta per a tota la nodrida colònia d’estiuejants i passavolants de l’estiu gironí.

Aquesta edició s’inaugura el 20 de juliol, amb una única sessió i en forma de concert de Il Trovatore de Giuseppe Verdi, amb Misha Didyck, Angela Meade, Marianne Cornetti i Leo Nucci, acompanyats de l’OBC i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, tots sota la direcció de Roberto Rizzi-Brignoli. Preu de les localitats 2140-115-90 i 40€

El 2 d’agost Ramón Vargas oferirà un recital a l’Església del Carme, acompanyat al piano per Mzia Bachtouridze. Preu 50 i 30€

El divendres 3 i el diumenge 5 d’agost, es presenta la Deutsche Oper de Berlín, amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana per representar el Don Giovanni de W.A.Mozart, dirigit per Guillermo García Calvo en la vessant musical i Roland Schwab en l’escènica, amb Carlos Álvarez, Robert Gleadow, Patricia Ciofi, Dinara Alieva, Jana Kuroçová, Yosep Kang, Marko Mimica i Ante Jerkunica. Preus 150-120-95 i 45€

El 14 d’agost tindrà lloc en el Claustre del Carme, l’estrena mundial de l’òpera d’Agustí Charles i Marc Rosich, Java Suite, amb Nacho de Paz a la direcció musical i Rita Cosentino a l’escènica. Maria Hinojosa i Pep Ferrer figuren com a solistes. Preu 30€

El 22 d’agost es clausura el festival amb un concert de Jonas Kaufmann, acompanyat per l’Orquestra de Cadaqués sota la direcció de Jochen Rieder. Interpretaran àries de Verdi, Wagner, Bizet, Mascagni, Giordano i Ponchielli. Preus 164-140-100 i 50€.

Hi haurà 3 interessants concerts a l’Església del Carme.

El primer tindrà lloc el dia 4 d’agost i tindrà com a protagonista al pianista i compositor Albert Guinovart que farà un recital amb obres de Claude Debussy i seves. Preus 30 i 20€

El segon,  Il Complesso Barroco dirigit per Riccardo Minasi, interpretaran obres de Vivaldi. Preus 50 i 30€

El tercer concert s’efectuarà el 20 d’agost i tindrà com a protagonista a l’Ensemble de l’Orquestra de Cadaqués i interpretaran obres de Xavier Montsalvatge en un concert homentage per commemorar el centenari del seu naixement.

A part d’aquesta sèrie operística i de concerts, el festival oferirà 2 sessions de dansa, la primera amb l’espectacle de Sara Baras amb un ballet per commemorar el bicentanari de la primera Constitucioó espanyola, La Pepa. Preu 110-90-65 i 30€

El dia 18 d’agost serà el Barcelona Ballet d’Àngel Corella i Chi Cao, qui oferirà Pálpito (estrena a Europa). Preus 110-90-65 i 30€.

En la vessant d ela música popular, el festival ofereix el 17 de juliol un concert amb Joaquin Sabina i Joan Manuel Serrat amb uns preus d’escàndol. 200-160-110 i 65€

El 21 de juliol Melody Gardot. Preus 90-70-50 i 30€

Els dies 27 i 28 de juliol es representarà el musical de Stephen Sondheim, Follies, en la celebrada producció del Teatro Español de Madrid, dirigida per Mario Gas, amb Carlos Hipólito i Vicky Peña, entre la llarga llista d’actors i cantants. Preus 125-100-70 i 35€

El dia 9 d’agost Harry Connick Jr farà una única actuació a Espanya. Preu 150-120-95 i 45€

El 10 d’agost serà l’Orquestra Buena Vista Social Club qui ocuparà l’escenari dels jardins del castell. Preus 90-70-50 i 30€

Finalment el dia 11 d’agost la veterana Diana Warwick farà un recital. Preus 125-100-70 i 35.

Tota la informació AQUÍ

Em sap greu repetir el que dic cada any, ja que aquest any la programació m’agrada força i si pogués aniria a algunes de  les propostes, com a mínim Don Giovanni, Kaufmann, Follies, Harry Connick i Albert Guinovart, però no podrà ser.

Ja he dit moltes vegades i aquest any encara em dol més, que una proposta interessant a uns preus cars i en alguns casos molt cars, no es pot fer en un recinte que no reuneix les condicions idònies. No és ni un auditori còmode (cadires de plàstic, grades de mecanotub sorolloses i grinyolaires , ni molt menys acústicament adient, amb pèrdues de percepció acústica quan més t’allunyes de l’escenari i un aïllament precari dels sorolls naturals i humans del voltant..

Que l’entrada més econòmica per veure, o més dit escoltar a Jonas Kaufmann sigui 45 € em sembla desorbitat, tenint en compte que allà, a dalt de tot, les condicions acústiques són molt discutibles o més dit, precàries.

Del duo calavera no dic res, ja que com que aniran amb micro no hi ha problema, però no em digueu que pagar 200 € per una localitat de platea per aquest parell d’ocellots (el concert s’anomena Dos pájaros cotraatacan), és necessita anar sobrat o tenir diners molt avorrits.

Mentre Peralada no aposti per un recinte amb localitats de comoditat acceptable i sobretot, amb unes condicions acústiques dignes, no podrà assolir la categoria que una programació com la d’aquest any reclama.

Ja m’ho explicareu i si Catalunya Música retransmet, ni que sigui en diferit, el concert de Jonas Kaufmann, com va fer l’any passat amb el Roberto Alagna, ja em conformo. Ara bé, que l’alemany estigui més fi que el francès, si us plau.

Us deixo amb Jonas Kaufmann cantant “Mamma quel vino è generoso” de Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni, que molt possiblement cantarà a Peralada, tal i com va cantar-la a la Gala Björling el 2 de setembre de 2011.

Un comentari

  1. A l'ombra del llardoner

    Quin pressupost global té? Molt dir que és un festival de finançament privat -que ho és- però resulta que el “Ministerio” li han abaixat un 25% la subvenció i la Generalita també… el problema és que fns ara es finançav molt més aquest festiva glamurós qe projeces musicals d’abast molt més ample… cms empre élsolítics i els favoritismes ho emmerden tot.

    Em sembla una bona proposta per a la butxaca que s’ho pugui permetre: variada, combinant les línies d’acció habituals, grans figures, alguns intèrprets -de l’agència del fill de l’Aragall, com no pot ser d’altra manera ;P-, es recorda el centenari de Montsalvtge, hi haun concert barroc…

    Sobre la relació acústica-preu… ja sabem què hi ha. Però l’any passat hi havia espectacle smolt buits… suposo que enguany, a excepció de les òperes i del Kaufmann.

    M'agrada

    • Òndia ombra, cada cop es fa més difícil seguir els teus comentaris encriptats! 🙂 Això no és el twitter, aquí pots allargar tant com vulguis el missatge 🙂
      Ara seriosament (o no), és una bona proposta, però em costa entendre com aquesta proposta seriosa i de qualitat es serveix en un marc tan bonic com poc idoni. No es poden fer pagar aquests preus per un auditori tan galdós.
      Precisament per això`de l’any passat, se’n han adonat que l’òpera és el que més motiva al públic i han tornat als orígens. Veurem com s’accepta la proposat escènica del Don Giovanni. L’obra de Charles, espero que sigui més lluïda que el desastre de la carta de Lord Byron que vam patir al Liceu la temporada passada i finalment inaugurar amb un Trovatore snese un trovatore i en versió de concert, és un risc encomanat de la política del Sr. Marco al Liceu, exemple nefast, per cert.

      M'agrada

  2. Tal i com dius és un programa força bo però, ateses les mon detallades males condicions del lloc, resulta molt car. L’espectador mai rep la qualitat que se li fa pagar. És vergonyós això dels ocellots, ells haurien de ser el primers en vendre’s més bé de preu però mentre trobin rucs que paguin i aplaudeixin els seus rogalls i tremolors…
    A veure si hi ha sort i la ràdio en fa arribar algun bon espectacle.
    Gràcies, Joaquim. Com sempre t’avances a tot.

    M'agrada

    • M’estimo més fer guardiola, ni que sigui per conformar-me amb el MET al cinema o la inauguració de la Scala també al cinemes (Lohengrin dirigit per Barenboim, amb Kaufmann i Harteros). kaufmann és massa bo per escoltar-lo en condicions paupèrrimes.
      Òbviament si em sobressin hi aniria.

      M'agrada

  3. No se les condicions auditives actuals de Peralada quines son. Fa 4 anys, el concert del Flórez era d’audició més que difícil. Crec que en els dos darrers anys al canviar les grades de lloc i reduir-les, la cosa ha millorat (suposo que poc). Els preus son força escandalosos, però recordo que l’any passat les entrades pel Placido Domingo costaven 250€ i més i en van vendre un munt, via internet, al Japó i USA!!.
    El que tu dius, no hi ha com tenir diners!!

    M'agrada

  4. Sílvia

    Diria que l’acústica no ha millorat gaire. Des de la zona “barata”, que és l’única que he tastat, continua sentint-se prou malament. Ara, a més, s’afegeixen a la festa les cigonyes, que sí, que és simpàtic i som a l’aire lliure i tot el que vulgueu, però…

    La programació és molt atractiva, però els preus són complicats.

    M'agrada

  5. Rosa

    Un programa temptador i una audició per Catalunya Música o Radio Clásica. No és el moment, havent de fer comptes per a les entrades, a més a més de l’abonament, del Liceu, de despeses en audicions sense bon sò.

    M'agrada

  6. SANTI

    La prioritat són els cicles d’hivern, vull dir Liceu, Palau, Auditori amb l’OBC o ibercàmera, i d’altres.
    Si compto que entre el mes vinent i el mes de juliol hauré de pagar abonaments diversos, comprar entrades de concerts i òperes que no entren als abonaments i fer el meu dia a dia, amb el pressupost que tenim en temes culturals, no em surten els números.
    Em tempten alguns concerts de Peralada, però m’ho hauré de pensar molt bé, i com molt bé dius, les condicions que ofereix l’auditori no justifiquen uns preus allunyats del que està passant en aquests moments al país.
    Gràcies per la puntual informació

    M'agrada

  7. alex

    Como bastante asiduo a Perelada en los últimos años aunque no acudo desde hace al menos 3, tanto las plateas ( por estar casi “enterradas” respecto al escenario ) como la zona llamada C, son los lugares de peor acústica para las voces.
    La mejor zona quizá en cuanto acústica ( siempre y cuando no sople la tramontana) es la llamada zona B, justo encima de los palcos de club.
    Mi interés si decidiera asistir por ser periodo casi vacacional ( y finales de agosto es una buena fecha), sería casi por el Concierto de J.K. si se confirma su extenso programa de Wagner, Verdi, Bizet y verismo. Tampoco está nada mal, escuchar el debut en España de la buena soprano que es A.Meade y más si es versión concierto aunque temo a priori por el Manrico anunciado que me parece una voz nada verdiana

    M'agrada

    • Il Trovatore simplemente por Meade no es suficiente. El resto del reparto, con el totem Nucci incluído no me motiva. Kaufmann i el Don Giovanni (con reparos) si.
      A Ramón Vargas le he perdido un poco el interés, la verdad.
      Harry Connick jr, absolutamente, és un cantante buenísimo en su estilo.
      El concierto de Guinovart es una garantía i Follies, si tenemos en cuenta que es un espectáculo pensado para un teatro cerrado y que las plateas en el Teatro Español de Madrid eran más baratas que la zona más económica de Peralada, ya está todo dicho.
      Me repito como el ajo. Si no supiera qué hacer con el dinero y no estuviera por esos festivales europeos más logísticamente preparados, iría a algo.

      M'agrada

  8. Jaume de Peralada

    Hem d’anar acostumar-nos a pagar les coses pel preu que costen igual que passa als Estats Units. Ja no hi ha mes subvencions de part dels que manegen els nostres impostos. Si hi ha ajuts, han de ser de patrocinadors, i aquests no tenen el tractament fiscal que tenen als EUA.
    Ergo, …, paga que és gata.

    El més sorprenent és que les entrades més cares siguin dels que presumeixen mes del seu esquerranisme. 🙂 Deu ser per dedicar-ho a les seves obres socials, no?
    L’any passat Serrat va fer pagar el mateix per fer sentir cançons d’un suposat comunista: Miguel Hernández, qepd. Música d’esquerres per a un públic burgès. D’això se’n diu educar el públic, si senyor. Ben fet Joan Manel. 🙂 Torna-hi, rei. Que paguin.

    M'agrada

    • Però és que el que ofereix el Festival de Peralada i sobretot com ho ofereix, no costa el que es paga.
      paga que és gata, si és siamesa, però si sinó, no.
      Traure’ls del formol també té el seu cost 🙂
      La resta del comentari me l’estimo més obviar, amb tots els meus respectes.

      M'agrada

    • Josep Olivé

      A Miguel Hernàndez ningú li va ensenyar a llegir, ni a escriure, i en canvi ens va deixar poemes meravellosos. Com es pot arribar a escriure des d’una horrible presó coses tan colpidores? Com és pot arribar a escriure, des d’una horrible presò, coses que, al menys a mi, en moments difícils, m’han ajudat a viure?….”…sempre hi ha un raig de sol en la lluita, que deixa l’ombra vençuda!….”.

      M'agrada

  9. Jaume de Peralada

    A Peralada l’acústica sempre serà la d’un espai obert i provisional, ja que les excelentíssimes autoritats competents no autoritzen a fer un teatre estable, cobert, sòlid, … etc, ja que les qüestions ecològiques de sempre manen. Un teatre privat dins d’un espai verd!? Vade retro Satanàs!!!

    Amb el que ha costat les 26 vegades de muntar i desmuntar les graderies, tindrien un Teatre útil tot l’any, per al Festival i per al poble de Peralada.

    Allá on no n´hi ha no en pot rajar ( de sentit comú)

    M'agrada

  10. Me da rabia perderme a JK, pero otra vez será… Ya vendrá algún año al Liceu o ya iré a verle a Alemania.
    Aparte de los precios excesivos hay que contar con el transporte hasta allí… Nada, nada, que no da para todo.

    M'agrada

  11. Xavier C.

    Tots esmenteu Kaufmann, Meade, el Don Giovanni,… però a mi no m´enganyeu: jo sé que en realitat el que us deliu per veure és aquesta estrena mundial d´Agustí Charles 😀 Llàstima que no facin venir el contratenor aquell del LByron… 😕

    M'agrada

  12. Roberto

    Los precios son para una elite a la que no pertenecemos. No he ido nunca y ha habido veces que alguna función me hubiera gustado verla, como en esta programación que a priori es interesante. He oído comentarios de que el lugar es inadecuado y a veces las inclemencias del tiempo no ayudan demasiado. Así que es demasiado arriesgado gastarse los cuartos en funciones que prometen mucho y luego acaban siendo un desengaño. No está el horno para bollos.

    M'agrada

  13. Josep Olivé

    Prenc nota de la programació….a destacar, per a mi, Kaufmann i per damunt de tot el “Don Giovanni”, de la que destacaría la presència de Carlos Alvarez (aviam com està vocalment desprès de tants problemes i tanta inactivitat, i molt content estic en tot cas de la seva reaparició), de Guillermo Garcia Calvo (director poc conegut per aqui però de “relumbron” sembla ser a fora). No crec que hi vagi, però si ho faig serà a una d’aquestes funcions. No sé, sempre em fa molta mandra assistir a recintes oberts per a escoltar òpera. I si, a Peralada l’entorn és preciós, però les condicions ambientals i acústiques…

    M'agrada

    • xav

      els de Fra Diavolo hi van el 11 de desembre (anar el mateix dia i tornar a l’endemà) i també el cap de setmana del 14 al 16 de desembre.

      Totalment d’acord que Peralada no és el lloc més adient per escoltar-lo.

      xav

      M'agrada

Deixa un comentari