IN FERNEM LAND

22 DE MAIG: RICHARD WAGNER (1813-2013)


RICHARD WAGNER 22 de maig de 1813/2013

RICHARD WAGNER 22 de maig de 1813/2013

S’ha dit tot, s’ha sentit tot, s’ha discutit tot al voltant de Richard Wagner, per tant que millor que el dia que fa dos-cents anys del seu naixement deixar constància del seu llegat operístic, i que cadascú agafi el que l’interessi, trií i remeni. El llegat és incommensurable i més enllà del personatge i l’ideari (al final de l’apunt trobareu un enllaç interessant), queda per sobre de tot l’obra musical.

Us deixaré enllaços amb gravacions d’àudio i vídeo actuals, la més antiga prové de la ROH Covent Garden (Die Walküre 2005) amb Pappano fent front al Ring per primera vegada i amb la curiositat de comptar amb Irene Theorin com a Helmwige. La més recent é el Parsifal del MET (ja disponible a IFL amb anterioritat). Algunes versions no les havia deixat mai a IFL i d’altres em semblen prou bones per no proposar-ne de noves, hi ha alguna sorpresa i també hi ha l’evident dificultat en trobar cantants a l’alçada del repte vocal, sovint molt exigent i maltractat amb l’excusa, sempre discutible, de que ara no hi ha veus.

Conscient de que ens manquen alguns referents vocals que facin justícia a l’obra wagneriana, i que sobren alguns noms que més aviat ens fan nosa, no hauríem d’oblidar mai que l’obra wagneriana va ser trencadora i revolucionària  i que qualsevol intent d’encasellar-la en la tradició és una provocació al propi esperit wagnerià.

En les versions proposades he intentat que no hi manqués cap cantant actual de referència, ni cap director, des de Thielemann a Pappano, passant per l’imprescindible Barenboim, Nagano o Gatti. Òbviament la tria podria haver estat absolutament diferent, però he volgut amb el material disponible, més alguna novetat intentar abraçar el major nombre d’artistes wagnerians actuals.

Sent constructius i sobretot amb l’esperança que en el futur ens continua preservant nits wagnerianes glorioses, aquí us deixo la meva proposta de celebració i sempre ens quedaran les versions mítiques de l’època daurada, en el cas que aquesta proposta us sembli decididament deficient:

richard_wagner jove

DIE FEEN, estrenada el 29 de juny de 1888, cinquanta anys més tard de ser composada, ja que Wagner va acabar-la el 6 de gener de 1834.

Versió proposada:

Der Feenkönig: Igor Durlovski
Ada: Christiane Libor
Drolla: Jennifer Porto
Arindal: Arnold Bezuyen
Gernot: Milcho Borovinov
Farzana: Jeane Broekhuizen
Zemina: Viktorija Kamiskaite
Morald: Detlef Roth
Lora: Eun Yee You
Gunther: Guy Mannheim
Harald: Roland Schubert
Groma: Igor Durlovski
Messenger: Tae Hee Kwon
Gewandhausorchester Leipzig / Chor der Leipziger Oper
Direcció musical: Ulf Schirmer

Leipzig, 16.2.2013

ENLLAÇOS mp3

DAS LIEBESVERBOT (Große komische Oper in zwei Akten): estrenada a Magdeburg el 29 de març de 1836 sota la direcció del mateix compositor.

Versió proposada:

Friedrich: Tuomas Pursio
Luzio: Bernhard Berchtold
Claudio: Daniel Brenna
Isabella: Erika Sunnegårdh
Mariana: Marika Schönberg
Brighella: Peter Schöne
Dorella: Magdalena Hinterdobler
Pontio Pilato: Andreas Winkler
Antonio: Mauro Peter
Angelo: Michael Dries
Danieli: Kay Stiefermann

Prager Philharmonischer Chor
Münchner Rundfunkorchester
Dircetor musical: Ulf Schirmer

20.01.2013

ENLLAÇOS mp3

RIENZI, der Letzte der Tribunen:  estrenada al Königlich Sächsisches Hoftheater deDresden el 20 d’octubre de 1842

Rienzi : Torsten Kerl
Irène : Marika Schönberg
Steffano Colonna : Richard Wiegold
Adriano : Daniela Sindram
Paolo Orsini : Stefan Heidemann
Le Cardinal Orvieto : Robert Bork
Baroncelli : Marc Heller
Cecco del Vecchio : Leonardo Neiva
Le Messager de la paix : Jennifer O’Loughlin

Choeur du Capitole
Choeur de l’Accademia Teatro alla Scala de Milan (direction : Alfonso Caiani)
Orchestre National du Capitole
Direcció musical: Pinchas Steinberg

Théâtre du Capitole de Toulouse 10 d’octubre de 2012

ENLLAÇOS mp3

Festspielhaus de Bayreuth (1895)

Festspielhaus de Bayreuth (1895)

DER FLIEGENDE HOLLÄNDER: estrenada el 2 de gener de 1843 a la la Semperoper de Dresden dirigida pel compositor.

Bryn Terfel (Der Holländer)
Anja Kampe (Senta)
Liliana Nikiteanu (Mary)
Matti Salminen (Daland)
Marco Jentzsch (Erik)
Fabio Trümpy (Der steuermann)

Philharmonia Zürich i Chor der Oper Zürich
Director del cor: Jürg Hämmerli
Director musical: Alain Altinoglu
Director d’escena: Andreas Homoki

Escenografia i vestuari: Wolfgang Gussmann & Susana Mendoza
Disseny de llums: Franck Evin

Zuric desembre 2012/gener 2013

ENLLAÇOS (vídeo)

TANNHÄUSER: estrenada el 19 d’octubre de 1845 al Teatre Reail de Dresden sota la direcció de Richard Wagner.

Versió proposada:

Musikalische Leitung Christian Thielemann
Regie Sebastian Baumgarten
Bühnenbild Joep van Lieshout
Kostüme Nina von Mechow
Licht Franck Evin
Video Christopher Kondek
Dramaturgie Carl Hegemann
Chorleitung Eberhard Friedrich

Landgraf Hermann Günther Groissböck
Tannhäuser Torsten Kerl
Wolfram von Eschenbach Michael Nagy
Walther von der Vogelweide Lothar Odinius
Biterolf Thomas Jesatko
Heinrich der Schreiber Arnold Bezuyen
Reinmar von Zweter Martin Snell
Elisabeth, Nichte des Landgrafen Camilla Nylund
Venus Michelle Breedt 
Ein junger Hirt Katja Stuber

Bayreuth 28 de juliol de 2012

ENLLAÇOS mp3:

LOHENGRIN:  estrenada al Großherzogliches Hoftheaterde Weimar el 28 d’agost de1850, sota la direcció de Franz Liszt

versió proposada:

Heinrich der Vogler René Pape
Lohengrin Jonas Kaufmann
Elsa von Brabant Annette Dasch
Friedrich von Telramund Tómas Tómasson
Ortrud Evelyn Herlitzius
Der Heerrufer des Königs Zeljko Lucic

Cor i Orquestra del Teatro alla Scala de Milà
Director musical: Daniel Barenboim 
Director escènic: Claus Guth
Escenografia i vestuari: Christian Schmidt

Teatro alla Scala
Milà, 7 de desembre de 2012

ENLLAÇOS VÍDEO:

TRISTAN UND ISOLDE: va ser estrenada el 10 de juny del 1865 a Munic, al teatre de Baviera, sota la direcció del mestre Hans von Bülow.

versió proposada:

Tristan: Ian Storey
Isolde: Waltraud Meier
Brangäne: Michelle De Young
Kurwenal: Gerd Grochowski
König Marke: Matti Salminen
Melot: Will Hartmann

Direcció musical: Daniel Barenboim
Direcció d’escena: Patrice Chéreau
Escenografia: Richard Peduzzi
Vestuari: Moidele Bickel
Disseny de llums: Bertrand Couderc
Teatro alla Scala 7 de desembre de 2007

ENLLAÇOS VÍDEO:

DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG:  estrenada al Teatre Nacional de Munic, el 21 de junyde 1868 pel director Hans von Bülow.

versió proposada

Hans Sachs:  Gerald Finley
Walther von Stolzing: Marco Jentzsch
David: Topi Lehtipuu
Sixtus Beckmesser: Johannes Martin Kränzle
Eva: Anna Gabler
Magdalene: Michaela Selinger
Veit Pogner: Alastair Miles
Fritz Kothner: Henry Waddington
Kunz Vogelgesang: Colin Judson
Konrad Nachtigall: Andrew Slater
Balthasar Zorn: Alasdair Elliott
Ulrich Eisslinger: Adrian Thompson
Augustin Moser: Daniel Norman
Hermann Ortel: Robert Poulton
Hans Schwarz: Maxim Mikailov
Hans Foltz: Graeme Broadbent
A Nightwatchman: Mats Almgren

London Philharmonic Orchestra
The Glyndebourne Chorus
Director musical: Vladimir Jurowski
Director escènic: David McVicar
Escenografia i vestuari: Vicki Mortimer
Disseny de llums: Paule Constable
Moviment escènic: Andrew George
Fight director: Nicholas Hall

Glyndebourne, 26 de juny de 2011

ENLLAÇOS VÍDEO

ring

DER RING DES NIBELUNGEN

DAS RHEINGOLD: Es va estrenar al Hoftheater de Munic el 22 de setembre de1869 sota la direcció de Franz Wüllner.

versió proposada

Wotan……………….Bryn Terfel
Fricka………………Stephanie Blythe
Alberich…………….Eric Owens
Loge………………..Richard Croft
Erda………………..Patricia Bardon
Fasolt………………Franz-Josef Selig
Fafner………………Hans-Peter König
Freia……………….Wendy Bryn Harmer
Froh………………..Adam Diegel
Donner………………Dwayne Croft
Mime………………..Gerhard Siegel
Woglinde…………….Lisette Oropesa
Wellgunde……………Jennifer Johnson Cano
Flosshilde…………..Tamara Mumford

Conductor……………James Levine

Production…………..Robert Lepage
Associate Director……Neilson Vignola
Set Designer…………Carl Fillion
Costume Designer……..François St-Aubin
Lighting Designer…….Etienne Boucher
Video Image Artist……Boris Firquet
TV Director………….Gary Halvorson

Metropolitan Opera House, New York 9 d’octubre de 2010

ENLLAÇOS VÍDEO

DIE WALKÜRE: estrenada al Teatre de la Cort de Munic el 26 de juny de 1870 sota la direcció de Franz Wüllner

versió proposada:

Siegmund: Iorman Silvasti
Sieglinde: Katarina Dalayman
Hunding: Stephen Milling
Wotan: Bryn Terfel
Fricka: Rosalind Plowright
Brunnhilde: Lisa Gasteen
Gerhilde: Geraldine McGreevy
Ortlinde: Elaine McKrill
Waltraute: Claire Powell
Schwertleite: Rebecca de Pont Davies
Helmwige: Irene Theorin
Siegrune: Sarah Castle
Grimgerde: Clare Shearer
Rossweisse: Elizabeth Sikora

Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden
Conductor: Antonio Pappano
Director Keith Warner
Set designs Stefanos Lazaridis
Costume designs Marie-Jeanne Lecca
Lighting design Wolfgang Göbbel
Original Movement Director Claire Glaskin
Video Mic Pool
Video Dick Straker
Associate Set Designer Matthew Deely

ROH Coven Garden, Londres 10 de juliol de 2005

ENLLAÇOS VÍDEO:

http://rapidshare.com/files/3473266335/Die_Walkure_ROH_Pappano_A1_2005.avi

http://rapidshare.com/files/809569050/Die_Walkure_ROH_Pappano_A2_2005.avi

http://rapidshare.com/files/4114061608/Die_Walkure_ROH_Pappano_A3_2005.avi

RichardWagner 1871

SIEGFRIED:estrenada el 16 d’agost de 1876 al Festspielhaus de Bayreuth sota la direcció de Hans Richter.

versió proposada:

Siegfried: Lance Ryan
Mime: Peter Bronder
Der Wanderer: Terje Stensvold
Alberich: Johannes Martin Kränzle
Fafner: Alexander Tsymbalyuk
Stimme des Waldvogels: Rinnat Moriah
Erda: Anna Larsson
Brünnhilde: Nina Stemme

Ballarins:Yuta Hamaguchi, Albert Garcia Sauri, Christophe Linéré, Uri Burger, Gabriel Galindez Cruz

Orchestra Teatro alla Scala di Milano

Director musical: Daniel Barenboim
Director d’escena: Guy Cassiers
Escenografia: Guy Cassiers i Enrico Bagnoli
Vestuari: Tim van Steenbergen
Disseny de llums: Enrico Bagnoli
Video: Arjen Klerkx i Kurt D’Haeseleer

Milà 23 d’octubre de 2012

ENLLAÇOS VÍDEO:

Acte 1er

ACTE 2on

ACTE3er

GÖTTERDÄMMERUNG: estrenada al Festspielhaus de Bayreuth el 17 d’agost de 1876 sota la direcció de Hans Richter

versió proposada:

Siegfried: Stephen Gould
Gunther: Iain Paterson
Hagen: Eric Halfvarson
Alberich: Wolfgang Koch
Brünnhilde: Nina Stemme
Gutrune: Erika Wueschner
Waltraute: Michaela Schuster
Woglinde: Eri Nakamura
Wellgunde: Angela Brower
Floßhilde: Okka von der Damerau
1 Norn: Jill Grove
2 Norn: Jamie Barton
3 Norn: Irmgard Vilsmaier

Bayerische Staatsoper Chor und Orchestra
Director musical: Kent Nagano
Direcció escènica: Andreas Kriegenburg
Escenografia: Harald Thor
Vestuari: Andrea Schraad
Disseny de llums: Stefan Bolliger
Director del cor: Soren Eckhoff

Munic, 15 de juliol de 2012

ENLLAÇOS VÍDEO
ACTE 1er

ACTE 2on:

ACTE 3er:

La familia Wagner amb amics a Villa Wahnfried l'any 1881.  A dalt: d'esquerra a dretaBlandine von Bülow, Heinrich von Stein (professor de  Siegfried), Cosima i Richard Wagner, Paul von Joukowsky (amic de la família) a sota, d'esquerra a dreta: Isolde, Daniela von Bülow, Eva i Siegfried (Daniela i Blandine són les dues filles que Cosima va tenir amb Hans von Bülow).

La familia Wagner amb amics a Villa Wahnfried l’any 1881.
A dalt: d’esquerra a dretaBlandine von Bülow, Heinrich von Stein (professor de Siegfried), Cosima i Richard Wagner, Paul von Joukowsky (amic de la família)
a sota, d’esquerra a dreta: Isolde, Daniela von Bülow, Eva i Siegfried (Daniela i Blandine són les dues filles que Cosima va tenir amb Hans von Bülow).

PARSIFAL: estrenada el 26 de juliol de 1882 al Festspielhaus de Bayreuth sota la direcció de Hermann Levi.

versió proposada:

Parsifal…………….Jonas Kaufmann
Kundry………………Katarina Dalayman
Amfortas…………….Peter Mattei
Gurnemanz……………René Pape
Klingsor…………….Evgeny Nikitin
Titurel……………..Rúni Brattaberg
Voice……………….Maria Zifchak
First Esquire………..Jennifer Forni
Second Esquire……….Lauren McNeese
Third Esquire………..Andrew Stenson
Fourth Esquire……….Mario Chang
First Knight…………Mark Schowalter
Second Knight………..Ryan Speedo Green
Flower Maidens: Kiera DuffyLei XuIrene RobertsHaeran HongKatherine WhyteHeather Johnson

Conductor……………Daniele Gatti

Production…………..François Girard
Set Designer…………Michael Levine
Costume Designer……..Thibault Vancraenenbroeck
Lighting Designer…….David Finn
Video Designer……….Peter Flaherty
Choreographer………..Carolyn Choa
Dramaturg……………Serge Lamothe

MET, New York 2 de març de 2013

ENLLAÇOS VÍDEO:

La commemoració també ens obliga a reflexionar: us proposo escoltar la magnífica entrevista  emesa en el programa “Una tarda a l’òpera del dia 19 de maig de 2013, que Jaume Radigales va fer a Rosa Sala a l’entorn de la re edició de la traducció del polèmic llibre de Wagner “El judaísme a la música“.

Crec que amb la suficient distància, podem apreciar i admirar la música del genial compositor, sense deixar de menysprear, no ja la utilització funesta i  perversa de la seva obra, que es dóna per suposada, si no la mateixa ideologia de l’home que va inspirar l’artista.

LLOCS A L’ENTORN DE RICHARD WAGNER:

Un comentari

  1. korngold

    Joaquín, el post de hoy es insuperable. No tengo más remedio que tenderte la alfombra roja. En Arte tienen programada mañana una película muda sobre la biografía de Wagner de 1913. La voy a grabar y me gustaría compartirla contigo y el resto de la comunidad.
    Un abrazo.

    M'agrada

  2. Keselarte

    Hay que ver cómo trabaja usted, don Joaquin! Hay que ser muy generoso y/o estar completamente loco para hacer algo como esto. Mis broncas con Wagner –privadas, violentas, casi siempre a muerte– no van a impedir que le felicite.

    M'agrada

    • Un poco loco si, completamente no lo creo, pero erstoy en ello.
      Wagner ya lo tiene eso, es un generador de broncas, pero estimuló mucho al personal y eso siempre es bueno.
      Gracias por agitar de vez en cuando IFL

      M'agrada

  3. simone

    Com sempre i una vegada mes, gràcies per la teva dedicacio, Joaquim! A nivell de volum de dades descarregables i de la seva cualitat, una commemoracio a l’alçada del genial musci de Leipzig! 😉 El que mes m’impressiona es que apart de composar tota aquesta musica monumental (en cuantitats també monumentals) va escriure ell mateix tots els librettos.
    Gracies a en Jan he trobat el enllaç per poder veure el docu-drama de la vida de Wagner que emeten avui a arte: http://www.arte.tv/guide/de/047038-000/wagnerwahn
    una abraçada

    M'agrada

      • simone

        Molt interessant l’entrevista! Com no conec prou tots el seus librets no puc dir si tot o en general es infumable. Segurament hi ha parts que ho son. En tot cas, malgrat el vocabulari a vegades arcaic (suposo que menys arcaic a l’epoca de Wagner) i l’estructura enrevesada (a mi m’encanta) de les frases, aquestes tenen força musicalitat, en part també per les al·literacions que utilitza de manera exagerada.
        🙂 A axió suma-li la música!

        M'agrada

  4. Leonor

    ¡Hala, qué bárbaro! Como todo lo wagneriano, ¡a lo grande, inmenso! ¡Gracias y felicidades, wagnerian@s e infernems! Dos contribuciones más que previsibles:

    M'agrada

  5. Inigualable post. Fantástico. Tu generosidad no tiene límites!!!

    Todo wagneriano de pro te lo tiene que agradecer y además es imprescindible para cualquier recién llegado a la afición por la ópera que quiera conocer y estimar la música y el canto salidos de la inspiración de Wagner.

    Si has llegado hasta esta abundancia de entrega, Joaquim, es posible que cuando facilites menos te obliguen a más, pero creo que cuantos frecuentan este insuperable blog saben perfectamente que no siempre se pueden alcanzar metas tan altas. Y esto con un compositor de 13 títulos (y qué titulos!!!). Imagínate si tuvieras que celebrar el tricentenario de Rossini (el 29 de febrero de 2092!!!) con 39 óperas !!!

    M'agrada

      • Perdona amigo Bocachete, pero no considero a Donizetti a la altura de Wagner, Verdi o Rossini, por nombrar los tres más importantes compositores de ópera del siglo XIX -Puccini sólo compuso 4 óperas en ese siglo-, como para hacerle un homenaje a los 150 años de su muerte -Joaquim está celebrando efemérides de nacimiento-. Por otra parte mi inclusión de Rossini para una eventual celebración de su 300º nacimiento en 2098 es una ironía porque para entonces todos estaremos… “calvos”…

        M'agrada

        • bocachete

          I potser al 48 també estem calbs… :’ ) Jo tampoc penso que tingui el mateix nivell, fins i tot en les millors de les seves creacions, però home… algun homenatge es mereixerà, ni que sigui petitó. El cànon decimonònic, d’altra banda, és bastant indiscutible. Suposo que per influència, podria afegir-s’hi algun francès, tipus Meyerbeer, però el temps ha fet que s’oblidi i que, probablement, no li donem la importància que podria tenir. De tota manera, i ja només per aquest oblit, ja no pot tenir la mateixa consideració que els RVW.

          M'agrada

    • Milos

      Normalment ets bo, molt bo! Però això d’avui és insuperable!!! No tinc paraules per agrair-te tot el que fas cada dia però el post d’avui és mereix un BRAVO, BRAVO, BRAVO!!!!!
      Quina feinada per tu i quina feinada per nosaltres!!!! Però quina alegria m’has donat de bon matí. Gràcies Joaquim per la teva il·lusió, passió i perseverància en fer-nos cada dia millors en la nostra afició a l’òpera. Gràcies de tot cor

      M'agrada

  6. Retroenllaç: 200 Años de Richard Wagner. 22 de mayo de 1813 | Les soirées de l'orchestre

  7. Isolda

    Ai!! Déu meu Senyor!! El regal d’avui és d’infart. Això si és una celebració de bicentanari. Amb tota aquesta feinada no sé com en aquest “caparronet”no li surt fum fins les orelles. Moltes i moltes gràcies.
    Ens veurem aquest vespre?

    M'agrada

    • El caparronet no ha treballat tant, fixat que tot són enllaços i de collita pròpia en prou feines quatre ratlles.
      un petó, no et contesto a la pregunta després d’haver assistit al concert wagnerià i haver compartit una estoneta agradable

      M'agrada

  8. bocachete

    Wagner-Glückwünsche! i. e. felicitats wagnerianes! I bon regal que ens ha caigut del cel infernemlandenc… ara, entre baixar-los a les dotze, com la Ventafocs, i sentir-los… en el proper centenari encara no n’haurem acabat.

    M'agrada

  9. Rosa

    Joaquim, gràcies per aquest post. Avui tocava fer una cosa important i l’has fet. Tots t’ho agraim.
    Vaig sentir l’entrevista de’n Radigales diumenge, molt bona.
    Felicitats pel post i felicitats a tu i a tots els infernenlands pel dia d’avui, l’aniversari de Wagner.

    M'agrada

  10. Moltes gràcies! Per comenta-ho una mica: el Tannhäuser de Bayreuth és absolutament excepcional i cada cop que l’escolto m’agrada més (a banda de tenir un tenor que sí que pot amb el paper); el Tristan em sembla històric per Chéreau, Meier i Barenboim, amb moments excepcionals com l’abraçada de Marke amb Isolde; el Parsifal boníssim i el Lohengrin interessant sobretot per Kaufmann (i extasiar-se amb el què fa sobre la paraula Taube).

    M'agrada

    • Jan

      Et pots creure que en fòrums d’aquí, es critica aquesta mateixa interpretació de la paraula taube????? que mai havia cantat tan bé com a Milà!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Criticaven si era una mitja veu o un falset ( ¿? ) cal criticar això quan és una interpretació d’aquesta talla que t’emociona???????

      M'agrada

      • No crec que Kaufmann tingui la veu per Lohengrin (és més un Siegmund), però vaja, tècnicament és espectacular i això del Taube és per recrear-s’hi… Clar que és més propi dels anys trenta que d’ara mateix, però si en Barenboim li sosté la nota, no ens queixarem!

        M'agrada

    • Quan vaig tornar a escoltar el Tannhäuser em va agradar més encara i és que Thielemann fa més gran tot el que dirigeix, és excepcional.
      El binomi Tristan Barenboim ja és mític i jo no deixaria de mencionar ni la Brünnhilde de Stemme i el Parsifal del MEt en la seva totalitat.
      Per suposat que el Lohengrin de Kaufmann em sembla de reclinatori

      M'agrada

  11. Jordi

    Un post wagnerià en el sentit més wagnerià del terme.
    Un autèntic regal difícil de valorar per qui no sap la feinada que suposa això que fas per a tots nosaltres.

    M'agrada

  12. Carlos R.

    No he encontrado algo semejante en ningún otro blog operístico y llevo unos cuantos visitados.
    Felicidades, este es el blog total y solamente hay que ver el número de comentarios que ya tienes a esta hora.
    Es admirable lo que haces

    M'agrada

      • Josep Olivé

        A Alemanya les escenografies i/o dramaturgies ja fa anys poden arribar a ser una de dues: la genialitat més agoserada o un autèntic esperpent…Ja estic curat i normalment hi vaig ben predisposat per a qualsevol de les dues. El que no estava preparat és el dilluns passat a la Oper Stuttgart on en iniciar-se la funció pensava que havia arribat tard… Perquè si una Ariadne auf Naxos (ópera estrenada precisament en aquest teatre en la seva primera versió) el primer que veus i escoltes són les nimfes i a continuació els laments de l’Ariadna penses que has arribat tard al teatre i t´has perdut el pròleg…oi? Com que m´havia assegurat d’arribar a temps vaig arribar a pensar que havien prescindit del pròleg…fins que mirant més acuradament el programa de má va i resulta que al geni de torn decideix convertir el pròleg en epíleg! O sigui, primer la representació de l’òpera i desprès el pròleg!!! Serà possible! Ja veus, sempre queda alguna cosa per veure que no has vist mai. Les veus? Bé.
        I el dimars a Strasbourg una cosa que em va deixar estupefacte. Una Annik Massis que en el Liceu apenes vaig poder escoltar en nuna Lucia va i resulta que té un xorro de veu en la Leila dels Pecheurs de Perles. Bona funció aquesta.
        Ahir una obra actual a Kalrsruhe: Die Passageirin. Interessant.
        I avui avima la Anna fent de Donna idem a Baden Baden.
        Peró encara estic sobresaltat per lo del dilluns, en una obra, Ariadnna auf Naxos, a la que si una cosa no li falta és genialitat literaria i musical. Vull dir que no li fan falta més genialitats absurdes.

        M'agrada

        • Josep Olivé

          Doncs Anna ha estat super-donna Anna, que no té res de noticia excepcional donat el nivell al que ens té acostumats. Menys don ha estat el Don Giovanni interpretat per la seva parella real, que ha alternat ratos bons (el brindis del primer acte i el finale a “lo bieito” del segon) amb moments vocalment vulgars. Això sí. el paper xulesc li va, vaja si li va, a vegades simpàtic i d’altres no tant. Pisaroni/Leporello i Castronovo/Ottavio molt bé, com la Dragojevic/Zerlina. Producció bellíssima i per damunt de tot un Angelbrock dirigint a “lo Hannoncurt”: enèrgic, brillant, vibrant i amb temps rápids que ha tret de la partitura tot el seu incalculable valor.

          M'agrada

  13. Marta B

    Aquest matí quan ho he vist no m’ho podia creure! Totes les òperes de Wagner amb motiu dels 200 anys del seu naixement.

    Moltes gràcies, Joaquim, per aquest regalàs. Moltes gràcies per haver-me inoculat el virus wagnerià. Sense les teves explicacions, els àudios i vídeos i els comentaris de tots els infernems, no hauria estat capaç d’assaborir la música de Wagner com l’assaboreixo ara.

    Moltes gràcies una altra vegada.

    M'agrada

  14. Lluís

    Comparteixo plenament el comentari de Marta B. Jo sóc convers de darrera hora en començar a entendre i aprendre a gaudir de la música de Wagner, i els continguts i comentaris del teu magnífic bloc en són la causa directa. A hores d’ara, “agafada la passa”, això no té preu. Gràcies Joaquim, i felicitats per l’apunt d’avui.

    M'agrada

  15. JaumeM

    Un post excepcional, com ho confirmen tots els comentaris, però per a mi lo millor son els apunts en que generosament impartiu educació musical (i d’altres), feis veure els mèrits ocults de produccions, direccions musicals i veus, que nosaltres pobres mortals som incapaços de veure, ens feis gaudir doblement gracies a les ressenyes ben raonades i documentades. Això si que també deu porta una feinada.
    ¡¡¡GRACIES!!!!!!!!!!

    M'agrada

Deixa un comentari