Avui us proposo una tria, fa temps que no us poso entre l’espasa i la paret. Tampoc és cap obligació, però sempre està bé gaudir d’aquestes 8 propostes i acabar dient quina és la que us ha agradat i si ho expliqueu en els comentaris, millor que millor.
Preservo l’anonimat dels cantants, tot i que la majoria seran ben recognoscible per a tots vosaltres. El més important crec jo que és trobar aquell que és capaç de transmetre més bellesa i més veritat interpretativa, però aixó ja forma part dels criteris e cadascun de vosaltres, que és precisament el que pretenc en la proposta d’avui.
Per aquest exercici no crec que sigui apropiat cap fragment operístic, ja que tractant-se d’un lied, podem confrontar a totes les cordes i vocalitats, i obrir un altre cop l’eterna discussió de si per el lied són més apropiades les veus masculines o les femenines, les veus agudes o les veus greus.
El lied triat és Du bist die Ruh de Franz Schubert i Friedrich Rückert
Du bist die Ruh,
Der Friede mild,
Die Sehnsucht du
Und was sie stillt.
Ich weihe dir
Voll Lust und Schmerz
Zur Wohnung hier
Mein Aug und Herz.
Kehr ein bei mir,
Und schließe du
Still hinter dir
Die Pforten zu.
Treib andern Schmerz
Aus dieser Brust!
Voll sei dies Herz
Von deiner Lust.
Dies Augenzelt
Von deinem Glanz
Allein erhellt,
O füll es ganz!
Tu ets l’assossec
La pau plaent,
Tu ets la nostàlgia
I el que l’alleuja.
A tu em consagro
ple de joia i de dolor,
Aquí trobaran repòs
els meus ulls i el meu cor.
Entra a casa meva
i tanca rere teu
les portes amb cura.
¡Allunya tota pena
d’aquest pit!
Que el meu cor s’ompli
de la teva benaurança.
Aquest esguard
l’ha il·luminat
la teva llum
Oh!, omple’l a vessar!
8 cantants, 4 homes i 4 dones, o també podria dir, dues sopranos, 2 mezzosopranos, 2 tenors i 2 barítons, aquí els teniu, estic segur que us faré passar una bona estona.
1
2
3
4
5
6
7
8
Per votar aquí podreu marcar l’opció que més us hagi agradat i després prémer VOTE.
Durant una setmana tindrem l’enquesta activada.
Gaudiu!
Apunt relacionat
Pues una vez escuchados e identificados, ya he votado, aunque con muchas dudas porque hay grandes pesos pesados y cada uno de ellos con diferentes matices y aspectos muy interesantes.
1, 2, 3 y 6 absolutamente imprescindibles.
4 uno de los nuevos reyes del género.
Sorpresa heroica encontrarme al 5 en estos menesteres.
El 7 y 8 también me gustan mucho, aunque prefiero al primero en Britten y a la segunda en mélodie.
Los volveré a disfrutar con calma, aunque mi voto va al inigualable 1.
M'agradaM'agrada
Caramba, todos/as identificados/as, eres un crack
Tu elección es irreprochable, pero le pongo peros ;.-)
Gracias por participar.
M'agradaM'agrada
tambè he tingut molts dubtes.no soc,ni de bon tros,tan experte com els blogaires que normalment escriuen,pero a mi tambè m’agradat molt mès el nº 1.per això l’he votat.gracies per la feina que feu.
M'agradaM'agrada
Hola Neus, benvinguda a IFL i gracies per participar i també comentar.
Torna quan vulguis, estarem encantats de tornar-te a llegir.
M'agradaM'agrada
Me gustan mucho las ocho versiones. Aún no puedo decidirme por una en concreto. Haré una segunda vuelta, pero ahora no puedo.
Echaba en falta estas confrontaciones.
M'agradaM'agrada
Esperamos tu elección y no te preocupes que habrá más.
M'agradaM'agrada
Ya he votado.
Entre el 1 y el 7 he tenido serios problemas, y como he visto que el 1 va ganando, aunque por poco, he creído interesante intensificar la emoción votando al 7, en la interpretación más poética de las 8 escuchadas.
M'agradaM'agrada
Pues creo que he reconocido al 5 y al 1 , pero a la hora de votar me quedo con el 1
Que entretenido ¡¡¡ gracias
M'agradaM'agrada
No se trata tanto de reconocer a los cantantes, como la de decir cual nos gusta más.
Gracias por participar y comentar.
M'agradaM'agrada
En primer lloc el lied és una preciositat.
En segon lloc les vuit versions són esplèndides i diferents.
En tercer lloc m’agraden els lieds per veus greus
En quart lloc m’agrada que hagi tornat aquesta fórmula que permet de manera bastant fàcil trobar les diferències entre les versions, que escoltades de manera aïllada són més difícils d’apreciar.
Les meves versions preferides són la 1 i la 6, però he trobat especial la versió número 7, que contradient tot el que us acabo de dir, és la que he votat. És com un somni, preciosa.
M'agradaM'agrada
Gràcies per participar i comentar. Crec que és bo que diguem el perquè de la nostra tria, a vegades coneixent les percepcions d’altri descobrim aspectes nous.
M'agradaM'agrada
Després de lleguir el tex he escoltat les 8 versións ,, la qué més m’ha colpit ha estat la nº 7 i és la que he votat.
M'agradaM'agrada
Gràcies Montserrat és una elecció magnífica.
M'agradaM'agrada
Hola, sempre et llegeixo però no participo perqué el nivell és massa alt per a mi .Deixo constancia que m’agraden més les veus greus i a més de baritons.Aixó vol dir que he votat al 1 i al 4 ,me ha semblat que els he identificat. El 1 es insuperable,adéu i repetiré quan em sembli asequible ,gracies per les audicions !son precioses!
M'agradaM'agrada
Trobem a faltar els teus comentaris, però saber que ens visites em fa feliç.
Gràcies per comentar, has fet una tria brillant
M'agradaM'agrada
El 4, el 1, el 6 i el 8.
Voto el 4, per a mi el més transcendent i la veu més sincera.
M'agradaM'agrada
Una tria diferent, està bé i dóna varietat, que sempre està bé.
M'agradaM'agrada
Em sembla que no seré gens original. 1, 2 i 6, amb vot pel primer. Si m’ho preguntes abans de l’exercici, et dic sense dubtar-ho que prefereixo veus d’home. Després de fer-lo, ja tinc molts més dubtes. No sé si és el que buscaves. Si era així, ets un dolent. Però això crec que tampoc és cap novetat 🙂
M'agradaM'agrada
No buscava res en especial, de veritat, bé, buscava la diversitat i el debat, però no per ser dolent, més aviat per fer-ho més distret, plural i enriquidor. Semblo un polític, però et garanteixo que és el que buscava.
M'agradaM'agrada
Son todas magníficas, y contrariamente a mi predecesor en comentar, no tengo en este lied ninguna preferencia de género.
Soy incapaz de decidirme entre la nº 1 y la n°6 ¿se puede votar a dos? Voy a intentarlo, de no ser así, por mi parte lo dejaría ex aequo entre esas dos extraordinarias versiones.
M'agradaM'agrada
Ya has visto que no puede ser, eso sucede tantas veces en la vida….
En cualquier caso las dos versiones son de reclinatorio, pero no las únicas posibles, como se puede apreciar.
Me alegra verte por aquí y aún más partticipando y comentando.
Petonàs
M'agradaM'agrada
La 6, luego el 1, 4 y 7.
Maravilloso dilema
M'agradaM'agrada
Si Fernando, és un dilema preciós.
Gràcies per participar i votar
M'agradaM'agrada
Pues no se puede -qué remalo eres!!!- y tengo que decir qué el acompañamiento que hace el pianista de la n° 6 es, en mi modesta opinión, tan acertado como conmovedor, supongo que eso también ayuda y ….
Esto no se hace !!!:-)
M'agradaM'agrada
Los acompañamientos en el lied no lo son, forman parte de la unidad y en un gran recital de lied es imposible pensar que el pianista o el acompañante, no esté en perfecta comunión con el solista, las dos partes son indivisibles.
M'agradaM'agrada
Votar sólo por uno es difícil. Como Atticus, uno siente la necesidad de explicarse. Los hay que buscan la perfección, pero como es difícil voy a votar dejándome llevar por una versión que me ha recordado otras cosas que me sacuden por dentro. Gracias.
M'agradaM'agrada
😳 ¿Aquí también es secreto el voto? 😉
Gracias por comentar Enrique
M'agradaM'agrada
Se me ha olvidado decir mi voto. Según está mi cerebro estructurado, el nº1 no tiene competencia. El 2, de cerca. El ¡5! que -en mi opinión- no recoge precisamente el espíritu del lied, y además ha sido ya superado, es al que he dado mi voto. ¿Qué le voy a hacer? Un saludo a todos.
M'agradaM'agrada
OOOOOOOOOOOOOH sorpresa absoluta.
M'agradaM'agrada
Magníficos el 1, el 4, el 6 y el 7, pero el cuatro, a quien he votado, expone el lied más lentamente que los otros y se recrea en el fraseo con una dinámica muy sutil, La mezzo 6, que va ganando por ahora y que será quien se lleve la palma seguramente, la encuentro que lo expone más monolíticamente, sin tantos matices aunque con un caudal de voz magnífico. El 1 ha sido el liederista por antonomasia muchos años en el repertorio alemán sobre todo ¿no?
M'agradaM'agrada
Curiosa tu elección, nunca hubiera creído que votarías el 7, aún así tu apreciación es ajustadísima.
Veremos que pasa al final, la cosa está reñida y se puede votar durante toda la semana…
El 1 es el 1, si.
M'agradaM'agrada
He votado el cuatro, no el siete.
M'agradaM'agrada
Al final m’he decidit per la num. 6, m’ha encantat, sino, hagués votat o al 5, al 4 o l’1.
M'agradaM'agrada
Gràcies Jan. Unes tries magnífiques
M'agradaM'agrada
Acabada la jornada i amb el Barça havent guanyat
us diré que el set m’ha deixat fora de combat.
I que si l’u es l’u de forma evident
crec que el set li posa mes sentiment
P.S. Turandot al ROH-Pacheca ahir al vespre. Magnifica producció, bé Lindstrom i Nakamura (Liu), pse-pse el director Henrik Nánási , i força malament, IMHO, Marco Berti. Pero m’ho vaig passar pipa, la producció es de traca.
M'agradaM'agrada
Guanyar guanya, però millor no mirar una mica enrere per no agafar una depre de cavall.
El 7 és la revelació de la tria, no m’ho pensava pas.
El Turandot sense unes veus de rellevància ja no em crida l’atenció i aquestes no em van semblar prou atractives, no cal dir que en llegir Berti ja vaig pensar “Va de retro…” Esperarem gaudir d’aquesta producció amb uns altres intèrprets i un director d’orquestra amb més nom. Si hagués dirigit Pappano….
M'agradaM'agrada
#1.
Porque é para mim a voz ideal para este tipo de canções de Schubert. O que melhor transmite a serenidade.
Mas também gostei muito da #6 🙂
Consegui identificar quase todas as vozes!
M'agradaM'agrada
Gràcies Paulo.
A Youtube hi ha la solució als 8 cantants, però el més important es triar el que més t’agrada, i si poso el nom sembla que ja condiciono.
El 1 és imbatible,, però crec que en les altres 7 versions hi ha grans interpretacions, algunes massa operístiques.
M'agradaM'agrada
Difícil donar el vot He triat el 1 i el 7 però he donat el vot al7
M'agradaM'agrada
Gràcies demo, has votat l’opció sorpresa, està molt bé. Dic sorpresa per a mi, ja que no creia que tingués tanta acceptació.
M'agradaM'agrada
Es una selección esplendida. Un auténtico dilema que me ha resultado imposible de solucionar. Pero si quiero decir que de los 8, entre ellos el 1, como no y el 7 son esplendidos. De ellas el 2 y la 6 . Gracias Ximo por ofrecer estas joyas.
M'agradaM'agrada
Hola Concha, bienvenida a IFL y gracias por participar y comentar. No me ha quedado muy claro a quién has votado 🙂
M'agradaM'agrada
A mí el Lied me gusta cantado por contralto o barítono. El número 1 es indiscutible, pero a mí me gusta más la voz de contralto, por tanto he votado el 6. Si se pudiera efectuar una votación ex-aequo desde luego serían el 6 y el 1.
La intérprete 6 -que no he reconocido- comunica una emoción extraordinaria al texto. El número 1 que sí sé quién es da una clase magistral de buen gusto y bien cantar pero me emociona un poco menos.
Este Lied es uno de mis preferidos desde siempre y nunca me canso de escucharlo.
Una gozada este post.
M'agradaM'agrada
Excelente selección de cantantes!
Voto al 1, al que creo el rey absoluto de la interpretación liderística en el Siglo XX. La voz inolvidable de 2, una cantante tan inteligente, siempre eligiendo el repertorio justo (¿y quizá demasiado acotado?). La 3 una diva absoluta de la primera mitad del siglo pasado en una excelente interpretación. El 4, excelente, uno de los grandes de este momento. El 5… estoy a un tris de reconocer esa voz, pero no lo consigo. De todos modos, hace una interpretación demasiado operística del Lied. La 6 excelente estilísticamente, pero nunca me agradó demasiado su voz; pobre, con una carrera tan corta (o una vida tan breve). El 7 me gusta, pero resulta arduo confrontarlo con los otros. En repertorio inglés me gusta más y, en ópera, su Tom Rakewell me parece insuperable. A la 8 la prefiero en repertorio francés.
Gracias por el buen momento, Joaquim!
M'agradaM'agrada
En un orden de prelación, pondría 1, 2-4 juntos y el resto.
M'agradaM'agrada
Bueno que bueno!. Yo hubiera votado, sin dudar, por voces graves masculinas, pero me quedo con la delicadeza de la 2. Los dos barítonos que has elegido, siempre me hacen sentir- o no sentir- lo mismo cuando los escucho.
Gracias por el rato, maestro.
M'agradaM'agrada
Noi, quina meravella! Els que m’han agradat més han estat els dos barítons, el 7 i la 2. No sabia quin triar. Tots quatre em semblen preciosos. Finalment, he optat pel mestre, l’1. Moltes gràcies per aquests minuts de BELLESA.
M'agradaM'agrada
L’escoltada total són uns quaranta minuts de plaer, però és cert que hi ha unes versions inqüestionables que superen el gran nivell de tots ells. Per a mi el 1 és el millor, però no el que m’agrada més, que encara que sembli un contrasentit, no ho és.
Gràcies per participar i comentar.
M'agradaM'agrada
Quin lied tant bonic! Però renoi, una tria força complicada, m’ha agradat molt el núm 1, però al final m’he decantat pel 7.
M'agradaM'agrada
Quin plaer escoltar aquestes versions tant precioses !…Em decanto per el nº 1 que, com sempre, ès de referència.
El nº 6, fantàstic.
Gràcies per el temps que ens dediques i per els bons moments que ens fas passar.
M'agradaM'agrada
A tu Joaquim per ser-hi.
M'agradaM'agrada