IN FERNEM LAND

LICEU: NEGOCI AMB LES CANCEL·LACIONS?


Recital_de_Simon_Keenlyside_en_Gran_Teatre_del_Liceu_de_Barcelona

Arran de la cancel·lació del liederabend que havia de fer el baríton anglès Simon Keenlyside i del qual us recomano que llegiu l’excel·lent article que ha escrit Sílvia Pujalte a Núvol, Coses que preferiria no escriure,  he llegit una piulada a Twitter de Piulenc que deia:

Després he anat seguint amb interès i un cert estupor les cadenes que s’han anat fent arran de l’evidència que el Gran Teatre del Liceu, a part de cancel·lar un recital per motius no artístics, ni per malaltia del cantant, sinó més aviat per interès econòmic, un interès econòmic que no amaga la poca sensibilitat en vers el lied, que tots hem repetit que potser el Liceu no és el lloc més adequat per assaborir-lo en les condicions més idònies, si bé quan el recital ha estat de gran volada, com l’inoblidable Winterreise que ens va cantar Kaufmann, el teatre es va fer petit en tots els sentits.

El cas és que ens hem quedat sense Keenlyside degut al poc interès que a final de desembre semblava mostrar l’afició liceista per aquest esdeveniment i no com jo vaig creure de manera innocent, per l’estat vocal després del seu lamentable Rigoletto a Viena. Compta que per el mateix motiu podrien perillar els recitals de Andreas Scholl i Philippe Jaroussky, ja que a hores d’ara l’aforament té encara en ambdues importants cites, moltes butaques verdes.

Un incís abans d’anar a l’epicentre del petit sisme que m’ha trasbalsat al llegir la piulada de Piulenc. Si resulta que la mateixa direcció del Gran Teatre del Liceu ens està acostumant als descomptes molt avantatjosos de darrera hora, potser ara es començaran a donar compte de la perillositat d’aquestes formules tan “perverses” que els obliguen quasi un mes abans de fer-se un recital a cancel·lar-lo per la fluixa venda de localitats. Que comencin a oblidar-se de la compra anticipada d’entrades, que comencin a pensar que fins el darrer minut ens estarem pensant  si comprem o no, ja que ara per ara es beneficien molt més als espavilats compradors d’última hora que als fidels, previsors,  finançadors i deixeu-me dir, ingenus abonats que comprem o compràvem les localitats amb un any d’antelació amb uns descomptes ridículs.

Ara bé, una vegada feta la malifeta de cancel·lar un liederabend per una parella tan prestigiosa com  Simon KeenlysideMalcolm Martineau (estem segurs que s’havia promocionat prou aquest esdeveniment?, potser amb un cartell a la façana de les Rambles ben visible, en lloc del de l’orquestra de Glen Miller o l’inefable concierto de Aranjuez “guirinelesc”, o una fotografia de grans dimensions sobre la porta de les taquilles haguessin ajudat a recordar la visita del reconegut baríton anglès), toca retornar les entrades, ja que aquí no té sentit esperar a un canviament de dates, i aleshores la direcció del Liceu decideix que retorna menys import del que havien pagat els compradors de les entrades. Sembla ser, i ara cito una piulada de liederabend.cat, que l’import que el Teatre es queda de la seva entrada és de 1,90€ (desconec si totes les localitats estan penalitzades amb el mateix import o és un percentatge en funció del preu).

Encara que ho expliquin molt bé, cosa difícil perquè no és que siguin gaire convincents i menys quan com és el cas, el fet és tan clar com: “jo et venc un producte, tu me’l pagues al preu que he estipulat i jo posteriorment decideixo que aquell producte abans de servir-lo, l’elimino, per tant jo que vaig creure amb el que em proposaven i ho vaig comprar, hauria de rebre com a mínim el mateix import que vaig pagar i qui sap si alguna compensació, perquè el teatre no ha complert amb allò que va programar. No es tracta ni per una paranoia o per una malaltia de l’artista,  ni jo que torno l’entrada perquè no puc assistir-hi, cosa que per cert no puc fer ni que el fet que m’impossibilita anar sigui una causa de força major. És tracta del mateix teatre que ha decidit “perjudicar-me” i “perjudicar-se”, perquè un fet com aquest sempre suposa una pèrdua de confiança i una pèrdua de prestigi per la institució que utilitza aquestes pràctiques. Quan es programa un liederabend és difícil aquí i arreu, esgotar 2.300 localitats disponibles, a no ser que siguis un dels dos o tres noms que avui ho poden fer. Haurien d’haver après ràpid dels errors de l’antiga direcció tan propensa a retallar coses programades per estalviar i que tants costos de tota mena ens va causar.

El negoci sembla rodó: no es farà el recital, no es pagarà ni als artistes, ni al personal de sala, no hi haurà consum energètic i en canvi hi haurà uns petits ingressos per cada entrada venuda en concepte de despeses de gestió. Si almenys servissin per pagar la indemnització de l’acomiadament de qui ha decidit que el Senyor Keenlyside millor que es quedi a casa seva, ho podria acceptar, però no sent així, la sensació d’atracament és exactament igual a la que tinc quan miro l’extracte bancari amb les comissions de tota mena amb la que ens espolien.

Com pot el Liceu cobrar despeses de gestió, d’una nefasta gestió seva? Com tenen tanta barra?. Encara que la devolució de les localitats necessiti d’una gestió especial, no han estat ells els que han decidit cancel·lar-ho?, No tenen un personal administratiu capaç de gestionar les devolucions de les entrades venudes?. Si no eren tantes localitats, tampoc hauria de ser un trasbals tan gran, no us sembla?. No té el Liceu un programa informàtic que faciliti aquesta gestió?

En qualsevol cas encara que totes les respostes a aquestes senzilles preguntes anessin en contra, no són prou perjudicats els que van comprar l’entrada i se’ls priva del liederabend, com perquè a més a més hagin de pagar un preu, per ínfim que sigui, per una nefasta gestió aliena?

Els abonats i el públic habitual que compràvem i finançàvem a un any vista en alguns casos, algunes de les propostes que se’ns presenten quan s’obren els diferents períodes de compra en el teòric privilegi que la realitat ha demostrat que esdevé un càstig, hem anat perdent la il·lusió i la fidelitat que era quelcom sagrat i semblava que inqüestionable. Ençà que la senyora Rosa Cullell va deixar la direcció general, el Liceu no ha fet res més que empobrir-se en tots els nivells possibles i imaginables. Amb això no vull dir que la gestió de la benvolguda senyora fos immillorable, constato una realitat, i hi ha coses que res tenen a veure amb la crisi.

Arribar a l’extrem de penalitzar al client, i deixeu-me utilitzar aquest terme que sembla ser que és l’únic que entenen, amb aquestes miserables comissions de despeses de gestió potser és fins i tot il·legal.

No és possible que se’ns tracti d’aquesta manera. No m’imagino el Covent Garden fent una cosa similar al seu públic. No recordo que el Liceu ho fes abans, ni que l’Auditori o el Palau practiquin aquest “petit furt” amb la barra que ho fa el Liceu. Si que recordo que el Liceu quan els hi demanes un canvi de dia, una impressió d’entrada pertanyent a un abonament o coses similars, et cobren el servei. És miserable però ho puc entendre, però en aquest cas que  ocupa l’apunt del dia, NO.

Anava a dir que es posin les piles, però van tard.

60 comments

  1. Miquel Mochales

    Benvogut Joaquim,

    Gràcies pel teu apunt i per la menció. També jo sóc del parer que la gestió actual del Liceu és lamentable, menyspreant l’aficionat en pro de “captar” suposats nous públics i acontentar certa premsa amb sopars de gala. Menys celebracions glamuroses i més rigor i discurs artístic. Volem tenir un teatre d’òpera, un referent musical, no un plató per fer fotos a famosets. I per suposat, no volem que ens robin… també en un teatre públic!

    Una salutació cordial,

    Miquel Mochales (@Piulenc)

    M'agrada

    • Gràcies per moltes coses Miquel:
      Per seguir-me, per donar-me suport i per esperonar-me a fer la tasca que tant m’agrada fer.
      El Liceu ha passat per èpoques convulses i sempre ls ha superat. Jo crec que no estem ni de bon tros en la millor de les èpoques ni en la millor de les direccions, caldrà veure com es consolida tot plegat, però algunes de les decisions portades a terme fins ara ja denoten una manca de coneixement de gestió d’equipaments culturals, “una mica” preocupants.
      Nosaltres insistirem i farem pressió, és el nostre deure. Sentir-nos acompanyats hi fa molt.
      Abraçada

      M'agrada

  2. Trepit

    Jo també vaig comprar l’entrada cap allà el maig i ara m’han tornat els diners. De manera que he estat finançant al Liceu gratis. Gratis? No, no! Pagant jo 1,90 €

    M'agrada

  3. Xavier C.

    És 1,90 a qualsevol entrada. El que sempre et carreguen com despeses de gestió quan compres una entrada per internet. Si es cancel·la, no t´ho tornen. El que ja no tinc tant clar és per a qui (teatre o entitat bancària) són l´1,90. En qualsevol cas, estic com trepit, que fa un mesos vaig pagar uns diners per una cosa que no s´ha fet, ara em tornen diners, i la quantitat no és la mateixa. No és que sigui molt, però quedi clar que els cafés (1,90) els he pagat jo

    M'agrada

      • Hola Rafa.
        ¿Sin verificar qué?
        El Liceu tiene TODO a ver en esto. Cancela una actividad por motivos de rentabilidad, perjudicando a todos los que habían comprado una entrada y si en su compra se había incurrido en gastos de gestión en la adquisición, deberían asumir, como de hecho han asumido, el coste e integrarlo en la devolución.
        En otra circunstancia en la que el Liceu es principal perjudicado opinaría de forma diversa, pero cuando es el propio teatro quien decide suspender una actividad, me parece vergonzoso que en la devolución no se incluyan los gastos que ocasionaron la compra en el momento que el teatro ofrecía este recital como una de las actividades de la presente temporada.
        A las pruebas me remito, tu lo lamentaras pero ellos han anunciado que devolverán también el importe de los gastos.

        M'agrada

    • Una altra injusticia, ja que el percentatge de 1,90 sobre les localitats més econòmiques suposa una bestiesa respecte al preu final.
      No té cap sentit cobrar per fer nosaltres la feina de les taquilles. Paguem el cost energètic de l’ordinador necessari per fer l’operació, si imprimim l’entrada ja no cal que et digui que el paper i la tinta (preu d’or) i el temps que hi dediquem i que estalviem al personal del teatre. Fer això ens penalitza amb 1,91€ és un cost abusiu.
      M’agradaria saber el cost real de manteniment d’un sistema de venda d’entrades com el del Liceu. Tot i així podria entendre que paguem la comoditat de fer la gestió des de casa sense desplaçaments al teatre, d’acord, però si el teatre cancel·la allò que havia programat (quelcom inexplicable i inadmissible), hagués hagut de sortir d’ells fer-se càrrec del cost de gestió inicial. Si ara diuen que ho faran és que ells s’han adonat que ho havien fet molt malament. Alguna cosa han aprés.

      M'agrada

  4. Simone

    Me temo un rosario de “perlas” con las que se van a ir “superando” … ¿Así, cómo quieren recuperar, fidelizar y ganar nuevo público? ¿O sólo les interesa – como ya apuntaste en otra entrada – la cantidad sin mirar la calidad?

    M'agrada

    • Tenen una manca d’experiència en gestió cultural molt important. Gestionar el Liceu com qualsevol altre empresa i als abonats i pñúblic com a clients, és una de les patinades més notòries, ara bé, si hi ha una ingerència o un línia clara que afecta al projecte cultural, aleshores ja no parlarem de patinades

      M'agrada

  5. Tienes toda la razón. Esta política de entradas es muy desacertada. Tengo claro que para la próxima temporada no pienso comprar NADA por adelantado, y no solo por las ofertas de última hora, sino sobre todo por las cancelaciones y cambios en los repartos. Prefiero esperarme al último momento para saber si los cantantes que interpretarán una determinada función me interesan o no. Y ya me pensaré si mantengo el abono, porque el descuento es bastante miserable y siempre te meten algún espectáculo que no te apetece o un reparto que no te interesa. (En teoría, yo tenía un abono de primer cast y ya han empezado a meterme funciones del segundo en esta temporada, que he tenido que cambiar pagando la diferencia de precio.) Aparte de que si la temporada que viene es tan “tentadora” como la que estamos sufriendo, sólo iré a algunas pocas funciones contadas. Y pensar que hace un par de años, repetía varias veces cada función… ¡Qué tiempos aquellos, no tan lejanos!

    En fin, mantendré los abonos del Palau y de Ibercamera, que son los únicos que me dan alegrías últimamente.

    M'agrada

  6. Gràcies per la menció i la recomanació, Joaquim.

    Et cito: “estem segurs que s’havia promocionat prou aquest esdeveniment?”
    Penso que no, ni aquest recital ni cap altre. Tant com es promocionen les òperes (i ben fet que fan) i dels recitals a prou feines si se’n parla. En aquest cas concret, si teniu curiositat mireu quan triguen a vendre’s les entrades per un recital de Keenlyside a Londres, Viena, Salzburg, Munich o Madrid. Sovint s’exhaureixen a les hores de posar-se a la venda, si és que no s’exhaureixen a la venda prèvia per a abonats (en sales més petites que un teatre d’òpera, sí, però ja ens dona una idea de l’interès que desperten aquests recitals).

    M'agrada

    • De res Sílvia. Cre que ens hem de fer costat entre tots, sobretot quan tots en som perjudicats per decisions tan lamentables com cancel·lar un esdeveniment musical.
      Si no hi ha bona promoció és difícil omplir els diferents aforaments.
      No fa gaires temporades el Palau va cancel·lar un concert d’àries d’òpera amb orquestra, de la gran Eluina Garanca, no només és el lied, si bé ja sabem que aquest món és més exclusiu i minoritari, no passa res si no s’omple tot el Liceu, només caldria fer una política diferent, tancant els pisos superiors i ubicant a tot el públic entre platea i els dos o tres primers pisos, amb preus més homogenis i econòmics. Es pot, segurament fins ara la política de preus en els recitals era errònia, potser que ho estudiïn bé i sobretot ho promocionin millor. Que a Barcelona nio tinguem un cicle

      M'agrada

  7. Jordi

    És una manera de demostrar el menyspreu per el lied, una demostració més i no només del Liceu. Ibercamera fa temps que no invita a cantants per fer lied i Palau 100, exceptuant el cas de Kaufmann, s’estima més concerts multitudinaris com el de la Netrebko, de interès musical més que discutible.
    En aquest sentit és l’auditori l’únic equipament en programar recitals de lied de manera una mica regular i de qualitat.
    El senyor Guasch i el seu equip estan encantats amb La Traviata, Carmen, Barbieri, Tosca, Bohème i altres títols d’aquests que en teoria han de rebentar la taquilla però que quan és l’hora de la veritat s’han d’omplir amb descomptes d’ultimíssima hora.
    Els costos de gestió els carrega el Liceu per la compra mitjançant Internet, no és un cost bancari, l’haurien d’abonar amb la devolució per Internet.
    Si es va comprar a taquilla suposo que deuen tornar el import íntegre,

    M'agrada

    • El Liceu el que ha de fer és no cancel·lar activitats, i si ho fa, encara que el cost sigui derivat d’una tercera empresa, no hauria de repercutir mai en els principals perjudicats per la mesura, aquells que curiosament, a part dels artistes contractats, han estat els interessats en assistir-hi.
      Sembla que s’han adonat de la patinada i això està bé.
      Sorprèn que a en un equip tan professional se’ls passin aquestes coses tan bàsiques o evidents.

      M'agrada

  8. Elio

    Imagino que les despeses de gestió van a l’empresa que gestiona la venta d’entrades, és a dir, Koobin (http://www.koobinevent.com). Si és així, vol dir que el Liceu ha retornat l’import íntegre que ha percebut, però ja que la cancel·lació és culpa seva haurien de retornar també aquestes despeses encara que els suposes una pèrdua gran.

    Sembla que s’ha imposat aquesta empresa de gestió d’entrades. A l’auditori també la fan servir i a molts altres llocs. Em preocupa, perquè 1,90 per la gestió és un import elevadíssim! Penseu en el nombre d’entrades que poden vendre cada setmana amb les 3 sessions de l’OBC (per citar esdeveniments més o menys regulars) i la xifra és astronòmica. No hi entenc massa d’informàtica, però gestionar una web, per ben feta i complexa que sigui, no crec que requereixi de massa personal, i les despeses de I+D tampoc justifiquen aquest recàrrec excessiu. Sospito que arribarem al punt en què les taquilles desapareixeran i només serà possible comprar a través de plataformes com aquesta. A part de trist, em sembla injust i una mostra més d’aquesta política externalitzadora que al final només serveix per eliminar llocs de treball i concentrar els beneficis en uns pocs (i no vull dir que no s’ho hagin guanyat). En qualsevol cas millor que sigui per una startup de Girona que no pas per a la Caixa.

    M'agrada

    • Potser hi ha benefici per tots, per Koobin i el Liceu, però aquest no és el tema.
      El problema principal d’aquest afer és la cancel·lació d’un esdeveniment de la temporada per decisió del teatre. Una decisió que res té a veure amb causes alienes a l’empresa, ans al contrari.
      Han decidit prescindir d’un producte de qualitat. Segurament han cregut poc adient invertir en promocionar un concert de lied (allò tan avorrit) per destinar-ho a la Carmen o Don Pasquale.
      És greu que es retiri una activitat perquè la venda no és la que ells esperen. I que esperen?. Què es pensen que és un recital de lied?. Saben realment la importància artística de Simon Keenlyside i el que suposa tenir-lo al Liceu? Crec que no.
      Acceptada amb preocupació creixent la cancel·lació, que després no es facin càrrec de les despeses de gestió era quelcom vergonyós, la prova és que ara comuniquen que hi haurà una segona transferència, amb més costos bancaris per el Liceu, suposo….en fi…

      M'agrada

  9. colbran

    Qué lastima que la Pantoja esté en la cárcel porque podrían aprovechar la fecha para facilitarle el teatro para uno de sus “gloriosos” conciertos! Quizás encontrarán un espectáculo de similar calidad (?) para aprovechar la ocupación del Liceu que ha quedado libre por la cancelación.de Keenlyside.

    Liceu, quién te ha visto (yo desde hace 60 años) y quién te ve! Bueno a mí no me han visto ni me verán en ninguno de esos espectáculos espúreos. Y los espectáculos de ópera están perdiendo calidad a marchas forzadas. El futuro? Un Olympia de segunda categoría…Al tiempo.

    M'agrada

  10. Josep Olivé

    Més coses… Quan repeteixo funció, aleshores adquireixo localitats de les més baretetes. Últimament em trobo que a l’anar a la web estan pràcticament totes exhaurides però si per fi em faig amb una constato estupefacte com la pantalla em marcava com absolutament ocupat el que està és absolutament buit. No vull se malpensat però ja és una circumstància que es dona tot sovint. Venda a dojo a tour-operadors de creuers? Venda a dojo a hotelets per a guiris de visita esporàdica?…

    Una cosa: un recital que l’artista ja té a l’agenda no crec que es pogui cancel-lar sense que aquest rebi un mena de compensació estipulada perfectament en contracte. O sigui, que la cancel.lació algun cost adicional de penalització que va a parar, lògicament, als artiostes afectats. No ho sé, però em sembla raonable.

    Un altre cosa: si l’aforament és lluny d’omplir-se, no es podría pensar en oferir el recital en el foyer? Les despeses fixes ja no serien tan altes i mai es podría dir que el licei ha cancel.lat una funció amb el desprestigi que això comporta.

    Que els abonats paguem el café, el beure i el que faci falta, religiosament, i per adelantat, sense el més minim reconeixament ni compensació (el descompte és ridicul per un pagament que fas amb un any d’antelació i amb el risc de que per qualsevol motiu no poguis anar-hi) això ja fa uns quans que passa. Però no és tan sols en el Liceu. Probablement encara és més sangrant el cas de l’Auditori i l’abonament de l’OBC. Per tal d’apaivagar la baixada de vendes que clarament s’ha donat des del 2010 i 2011 l’Auditori regala entrades a dojo. Ja no és el famós descompte del 50% en una sola tacada per a tots els concerts, ja ni això, ara ja es regalen directament. Sols això explica certs comportaments “frivols” o de poca cura educacional, tant musicals com logístics, de molts dels espectadors actuals.

    I al Palau que no us toqui un concert rodejats de “guiris”. Pot ser una experiència molt trascendent.

    En fi, suposo que les coses són com són, i es fan com es fan, perquè en el fons ells si que en saben… Nosaltres a pagar i a perdre 1,90 Euros…i sense protestar,

    M'agrada

    • Si vas al teatre, moltes de les que a casa estan ocupades a taquilles estan disponibles. Em vaig queixar a taquilles i em van dir que per Internet no volen deixar loclaitats problemàtiques i que a taquilla es pot informar de les dicficultats (làmpades i altres inconvennients prou coneguts de la visibilitat d ela sala). Ara bé, jo crec que alliberen zones depenent de com va la venda.
      Després tu saps que tots comprem les més econòmiques i després no anem mai a lloc, ja ens quedem en altres zones perquè sabem que hi ha zones millors sense vendre, per tant molts dels que estan repartits per la sala haurien de pujar a les localitats que estan realment venudes i que tu sempre veus lliures.
      El que no es pot tolerar és el tracte que fins ara han donat als abonats.
      Espero que al costat d eles mesures que es preveuen més discutibles de la nova política d’abonaments, hi haurà uns descomptes que afavoriran l’abonament, de no ser així tindran un gravíssim problema.
      Jo insisteixo en la gravetat d’haver estat el propi teatre qui ha cancel·lat una activitat, aquesta de prestigi, per una política cultural errònia i de màrqueting inexistent. Em preocupa que valorin tan poc el binomi Kennlyside-Martineau, o més ben dit, em preocupa que realment ni coneguin ni tinguin gaire interès en conèixer el que ens podrien haver ofert aquests dos grans noms del lied. Tot el que ha vingut al darrere ha estat una vegada més, una manca de sensibilitat cap al públic, la música i el propi Liceu.

      M'agrada

  11. Josep R, Noy

    Em sap greu dir-ho , però ja no em sorprén! Darrerament la direcció del Liceu es comporta com un mal botiguer de vetes i fils, dels que acabaven havent de tancar el negoci per falta de clients. Hi ha algú a la direcció conscient del que significa el Liceu per a la ciutat de BCN i per a Catalunya? Evidentment no. S’els en fum de tot , excepte de la caixa. Sistema segur, per altre banda, de que cada cop estigui més buida. Maltractant als amants de la musica i cridant cada cop més als amants dels espectacles de baixa estofa, el final es previsible: el tancamanet i la insostenibilitat económica. No es pot viure només dels passavolants. El govern dels “millors” no hi té res a dir? O és que ho promou tot això? Preguntes angoixants, certament.

    M'agrada

    • Benvolgut Josep, el Liceu no tancarà el negoci, el reconvertirà si de cas, Omplirà el teatre de productes i serveis ben diferents, amb públic heterogeni, passavolants, cridats per el nom del local, la història i un glamur mal entès. Interessa que vingui gent de tota mena, sobretot de tota mena per un problema polític, però en el fons sembla que alló més important és que sigui un plató d’activitat ciutadana, de mil i una coses, l’òpera una més, ni la més important. Això em preocupa
      No hi ha govern, i està clar, bé, jo ho tenia clar de sempre, que no eren els millors.

      M'agrada

  12. Miquel Mochales (@Piulenc)

    A continuació les 3 piulades que acaba de fer el Liceu a Twitter:

    @LiederabendCat @Piulenc @nuvol_com Aclariment: en el cas de cancel·lació, retornem l’import íntegre de l’entrada i import de la gestió (1)

    @LiederabendCat @Piulenc @nuvol_com Aquestes devolucions, al ser dues operacions diferents, poden no coincidir en el temps. (2)

    @LiederabendCat @Piulenc @nuvol_com En cas de dubte adreceu-vos a tiquet@liceubarcelona.cat (i 3)

    I la meva resposta:

    .@Liceu_cat Quedem a l’espera, doncs, del reintegrament d les despeses d gestió. Rectificar és d savis. Gràcies. @LiederabendCat @nuvol_com

    Digueu-me malpensat, però crec que la nostra pressió ha sortit efecte i han rectificat veient la que se’ls venia a sobre. En aquest sentit, la difusió del fet pel nostre amfitrió Joaquim haurà estat, estic convençut, del tot determinant.

    Una salutació a tothom. No en deixem passar ni una. A ningú!

    M'agrada

    • Xavier C.

      T´hi pots pujar de peus. No és la primera vegada que es cancel·la un espectacle i no recordo haver recuperat mai les despeses de gestió. Això és (serà) nou de trinca.

      M'agrada

    • SANTI

      N’estic completament convençut que la força d’aquest blog hi ha ajudat,
      Aquest és el camí que cal seguir quan ens volen fer passar pel tub. No ens hem d’acovardir i ho hem de denunciar.
      Gràcies a tots per la vostra denúncia.

      M'agrada

    • El poder de les xarxes és gran i sobretot quan es viu pendent d’elles i del que et diran, més que dels continguts que ofereixes, aleshores és més que evident que aquest cop ens ha anat bé. Ara bé, jo mp¡’estimaria més que no tornessin els 1,90 i que no s’hagués cancel·lat el recital, ells s’han tret un pes i una despesa de sobre, i això em sap molt greu.
      Si el senyor Molins, Predient del Consorci fos com jo crec que hauria de ser, el senyor Guasch no hagués cancel·lat aquest liederabend, però sincerament, crec que al Senyor Molins tampoc li venia gaire de gust una sessió de lied per aquest tal Keenlyside…i així anem.
      Segurament mentre tinguem aquest equip el Liceu no tornarà a tenir un liederabend, és clar que si han de posar cadires suplementàries a l’escenari per satisfer la demanda, potser s’ho pensaran… aquest és l’únic argument vàlid per a programar.
      Efectivament, no n’hem de deixar passar ni una

      M'agrada

  13. Copio el text de la resposta del Liceu via Twitter (@Liceu_cat) a la qüestió de les despeses de gestió:

    Aclariment: en el cas de cancel·lació, retornem l’import íntegre de l’entrada i import de la gestió (1)
    Aquestes devolucions, al ser dues operacions diferents, poden no coincidir en el temps. (2)
    En cas de dubte adreceu-vos a tiquet@liceubarcelona.cat (i 3)

    M'agrada

  14. Encarna

    Us queixeu de l’administracio del Liceu. Jo em queixo del public. No de volsaltres, per suposat, sino del public que no es capaç d’apreciar el lied. Mireu, fa 21 anys, Madrid, Zarzuela i Barcelona, Palau, van iniciar un cicle conjunt de lied. Compartien despeses i programes. A Madrid encara dura; va estar patrocinat per Caja Madrid i ara forma part dels ciclesdel Centro Nacional de Difusion Musical i les entrades no son barates. Esta sempre ple.
    Precisament vaig escoltar Keenlyside en un recital extraordinari el 3 de novembre on entre altres coses, va cantar un Britten d’antologia. Amb en Martineau, que es tambe un dels un grans.
    Per que dic aixo? Per fer-vos dentetes? Evidentment, no. Es perque el Liceu es teatre de cantants, no de lied, que requereix un espai mes intim, mes recollit. El public no esta acostumat a seure en pau, concentar-se en una cosa complexa i que s’enten malament, perque esta en alemany, habitualment. El public del Liceu no compra entrades per cantants menys coneguts aqui, com Keenlyside o l’altre mestre, en Gerhaher. Van anar a “veure” en Kaufmann, no a “escoltar” en Kaufmann i fan el mateix amb la DiDonato o la Damrau, a veure si acaben cantant l’aria preferida de Tosca, Rigoletto, Andrea Chenier o el que sigui. Es significatiu que despres d’escoltar el “facil” Viatge d’hivern, hi havia public (ho vaig sentir a la meva esquena) que demanes un bis a Kaufmann. Que es pot cantar despres d’aixo? I que es pot escoltar despres d’aixo?
    Perdoneu l’expansio. L’administracio es la que es i faria be de no programar aquests concerts. Si algu m’hagues dit fa 21 anys que estaria dient el que us dic hauria pensat que estava boig: aquest cicle de lied a la Zarzuela es una joia i aqui sembla que passem.

    M'agrada

    • Encarna, potser no som tan pocs com ens pensem. Un recital al Liceu amb mitja entrada, que és prou habitual, són 1200 persones; això vol dir omplir dos cops el Wigmore Hall de Londres o el Konzerthaus de Viena o un cop el Teatro de la Zarzuela, no està malament. Potser no som realistes quan aspirem a omplir el Liceu, potser es podrien tancar els pisos superiors i reduir l’aforament… Penso que sí s’haurien de continuar programant els recitals, i difondre’ls bé, i fer xerrades prèvies com es fa abans de les funcions d’òpera… Amb voluntat, es poden fer moltes coses.

      Jo també vaig ser al Teatro de la Zarzuela el 3 de novembre i no saps com me n’alegro ara…

      M'agrada

      • Caldria veure, benvolguda Sílvia, que passaria si d’aquests 1200 treus els abonats que els toca en la loteria anual la sessiño de lied i no els importa res.
        Encara que ens quedéssim en la meitat. 600 persones interessades en un liederabend i disposades a gaudir-ne bé mereixen un cicle anual, perquè al cap d’uns quants anys de ben segur no et dic que multipliquéssim per 2, però que creixeria i es consolidaria, n’estic segur.

        M'agrada

      • Jo n’estic segura també; si pel cap baix partim d’unes sis-centes persones, no és una mala xifra. Però ha d’haver voluntat per part del teatre (i del Palau i l’Auditori, com a equipaments públics).

        Si els responsables de les programacions fan un cop d’ull de tant en tant per aquí, o a “casa meva”, o a d’altres llocs web i mitjans veuran que d’amor al lied no en falta…

        Gràcies de nou, Joaquim 😉

        M'agrada

      • Benvolguda Silvia, lamentablement això no va així, tant de bo, però no. Els programadors volen guanyar diners i per tant si guanyen més diners portant una altra mena de productes culturals, ho faran, encara que la categoria i la qualitat del producte final sigui infinitament pitjor.

        M'agrada

    • I que vols dir Encarna? Què el públic de Barcelona no sap apreciar el lied? o és que potser no s’ofereix un cicle consistent i no s’ha procurat que aquest cicle compti amb un públic fidel?.

      Encabir-lo a un abonament d’òpera és un error, no és culpa de la gent, és culpa de teatre. Com ho és barrejar dansa i òpera o concerts i òpera. Hi ha públic per tot, però pensar que els que els agrada l’òpera també els agradarà el lied és una bestiesa o si més no vol dir que hi ha una manca de coneixement i voluntat de fer les coses bé, exasperant.

      No t’has de queixar del públic, perquè si vas a Vilabertarn aquell públic també te’l trobaràs al Liceu. Els que ens varem reunir a l’auditori Axa per escoltar a Goerne en l’homenatge que es va fer al doctor Jordi Roca, també anem al Liceu, és el públic, ara bé pensar que un liederabend de Keenlyside omplirà el Liceu és conèixer poc el món del lied, perquè no ompliria ni el Covent Garden, ni la Scala, ni el mateix Real de la mateixa ciutat que omple la Zarzuela. Són públics diversos i no entendre això és la base del greu error comés tots aquests anys.

      Hi ha gent que està lluitant per fer estable un festival de lied a Barcelona LIFE Victoria. Amb ells no puc estar d’acord amb l’elecció dels auditoris, quelcom imprescindible per garantir el 100% de la música i el text, però estaràs d’acord amb mi si obtinguessin el suport de tots els que diuen que estimen el lied, haurien de tenir garantit l’èxit per els propers 100 anys, i crec jo que de moment no poden garantir tants anys de LIFE, i això que ganes no els falten. Per tant…el problema no és el Liceu

      A Madrid ho han fet millor, i tenen la base idònia en un taetre idoni, tot i així jo dubto que els mateixos artistes programats al Palau amb un aforament similar a la Zarzuela l’omplissin, i és que cal haver fet un treball previ que acabi donant els fruits, i aquí no hi havia fins ara cap continuïtat. Dos o tres concerts en un any, inclosos en abonaments operístics, no han estat cap solució, ans al contrari, ho han espatllat una mica més encara.
      La culpa no és del públic, ho tinc molt clar. El públic del lied hi és, potser a hores d’ara no en som tants com en a tu i a mi ens agradaria, però aquest és un altre tema. No hem de donar la culpa a un públic que no ha estat degudament estimulat, preparat i educat per assaborir el lied, i quan així sigui, tampoc esperis gaires allaus de persones àvides de lied. És un gènere minoritari i selecte que necessita com tot de bons gestors per oferir cicles que motivin al públic sensible a triar les propostes que ens facin. Potser el que ens calen són programadors valents i agosarats, i sobretot administracions més cultes i inquietes que inverteixin en educació (fonamental) i cultura.

      M'agrada

      • Encarna Roca Trias

        D’aixo em queixo, que a Madrid ho han fet millor. Em pots explicar perque el cicle de lied a Madrid fa 21 anys que dura i aqui el mateix cicle es va haver d’aturar? Quan erem a Vilabertran, escoltant en Goerne? 300? Potser 800? Certament aixo no te a veure amb la polemica de la tornada dels diners de les entrades. Pero el que jo vull dir es que cada vegada em preocupa mes el nivell musical de Barcelona. Res mes que aixo.

        M'agrada

      • I segurament hio han fet millor perquè al darrera hi deu haver una persona o un grup d epersones entusiaste si tossudes que ho mantenen amb excel·lència i interès, per tant és això el que necessitem aquí. Tenim les sales per fer-ho (Conservatori del Liceu, Sala Oriol Martorell de l’Auditori, Petit Palau), tenim el públic, perquè el tenim, només ens falta una programació atractiva i estable a uns preus raonables, amb visibilitat i ben promocionat, amb ganes, moltes ganes. tenim moltes coses fetes però ens en falten altres i aquestes que falten són molt importants.
        No crec que en això Madrid i Barcelona siguin diferents, malgrat que madrid té una activitat musical molt gran, segurament també tenen més esponsors i mitjans, no ho sé, pel que fa a la qualitat no crec que hi hgai gaire diferència.

        M'agrada

    • Joan

      Jo també hi era. El teatre de la Zarzuela oferia una bona entrada 3/4? Perquè ha aconseguit anar fidelitzant un públic I per la política de preus. No em va agradar l’Erwartung però sí la resta de programa i esperava poder tornar a veure’l al liceu ja que el programa era del tot diferent. 😦 Al correu electrònic del liceu que vaig rebre deien que estaven treballant per trobar una nova data…

      M'agrada

  15. Rosa

    Tens més raó que un sant, Joaquim. Primer també vaig pensar que l’anul·lació era per problemes de salut.
    La realitat és molt greu pel Liceu i per les víctimes del l’amor per la música, que som els que paguem les entrades.
    Em fa autèntica vergonya i m’indigna aquest afer. Demostra el nivell que està assolint el Liceu.
    Et felicito perquè has aconseguit amb el teu blog que el Liceu retorni els 1’90 € amb les devolucions. In Fernem Land és important.
    Amb el teu permís comparteixo aquest post.

    M'agrada

    • Jo he fet de portaveu i esperonat per altres me n’he fet ressò. IFL és una plataforma llegida i la resta aquí està.
      Jo insisteixo que la cosa més greu és l’anul”lció d’una activitat per motius de rendibilitat, l’anàlisi d’aquest fet és el que em preocupa molt, i la política de descomptes, i el tractament als abonats, i… moltes coses, masses

      M'agrada

  16. Veremos cuando se anuncie el programa de la temporada que viene, de lo anunciado a luego la realidad, lo que se cumple! ( me temo posibles cancelaciones sonadas )

    Y por cierto, ¿ Como es que a dos meses vista y en el Tristán e Isolde, sigan sin conocerse quienes serán los solistas principales, que acompañarán a Gergiev y su Mariinski ?
    Tomadura de pelo liceistica para los abonados que todavía compramos entradas con mucho adelanto. Yo ya no repito experiencias, para la próxima temporada

    M'agrada

  17. Romeo

    Lo del Liceu es de traca. Personalmente estoy cabreadísimo. Entre las entradas que regala a “dojo” (a gente con posibles, ojo), los asientos secretos y promociones varias la cara de tonto que se me pone cada vez que voy al teatro es mas que evidente (si un día veis a uno con un cartel que dice “sí, soy tonto. He pagado el 100% de mi entrada” ese soy yo).
    Las cancelaciones tan sólo refleja la categoría de teatro a que aspira la dirección. En fin. En cuanto a los gastos de gestión se ve que toda empresa tiene complejo de Banco. Lo próximo será cargar alguna comisión por mantener la butaca acolchadita o algo así.

    M'agrada

    • Yo tengo dudas con esta durección, pero en cuanto a los nuevos abonos y sin saber ciertamente si lo que si intuye realmente va aser, creo que ahí haran una revolución positiva. me preocupa mucho más el proyecto artístico/cultural de la casa, en eso si que soy pesimista, yo que nunca lo soy en casi nada.

      M'agrada

  18. Mercè

    Bon dia!
    Joaquim, m’has posat la por al cos (la ràbia, per tot això ja la tenia) Tinc l’entrada per al concert de’n Jaroussky des de fa mesos. Espero que al Liceu no facin una marranada com la que descrius. Jo compro les entrades amb temps per tal d’agafar primera fila del 2n, 3er o 4rt pis i, a poder ser, el màxim de centrat; com que sóc baixeta, si agafo segones files sempre em toca el cavolo més gros davant meu i m’espatlla la festa. Per cert, el 4rt pis sempre està tot agafat, o gairebé; imagino que són els abonats, no?

    Serà qüestió d’anar a comprar directament a taquilles, d’ara endavant.

    Ah! una altra cosa; el concert que en Kaufmann havia de fer al Palau el 10 d’octubre passat també es va cancel·lar. Podíem reclamar els diners, però ens van dir que ens esperéssim perquè buscaven nova data. L’agenda de’n Kaufmann està pleneta i no figura el Palau per enlloc…

    Estem envoltats d’ineptes, de xoriços, de barruts i, a més, els paguem el sou.

    Salut!

    M'agrada

    • Benvolguda Mercè, el recital de Kaufmann al Palau es farà el proper mes de juny (no sé la data encara).
      Espero que tant en Jaroussky com Scholl puguin fer els seus recitals al liceu, tot i que a hores d’ara la venda d’entrades no sigui espectacular, no voldria pensar que el teatre tornarà a cometre l’error comés amb Keenlyside.
      Creuarem els dits de mans i peus.

      M'agrada

  19. alex

    más anuncios de “butacas secretas” recibidos por email desde el Liceu:
    esta vez ( supongo debe estar el teatro semivacío) para el programa doble LA VOIX HUMAINE y EL TELEFONO, pero anunciado estrictamente para Abonados .
    De todos modos , ni pensaba ni pienso asistir no porque el doble programa no me interese algo sino quien no me interesa nada de nada, es la sra. Bayo, cantante lamentándolo mucho no soporto desde hace años ( ya me molestó bastante su última Micaela)

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: