IN FERNEM LAND

ANNA NETREBKO: ELS CAPRICIS DE LA DIVA O LA CANCEL·LACIÓ DEL PALAU


Anna Netrebko.ç Foto Bofill

Anna Netrebko al Palau
Foto Bofill

Les efemèrides i homenatges dels darrers dies m’han fet endarrerir l’obligat comentari que volia fer-vos sobre la cancel·lació del concert que Anna Netrebko, Ekaterina GubanovaAleksandrs AntonenkoIldar Abdrazakov, acompanyats per l’OBC dirigida per Marco Armiliato, havien d’estar fent mentre escric aquest apunt i que com tot el que envolta a la diva russa, havia creat força expectació.

El cas és, com segurament la majoria ja sabreu, que dissabte passat el Palau va emetre aquest comunicat:

La Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana lamenta anunciar que es cancel.la el concert previst per aquest dilluns 13 de juliol a les 20.30 h al Palau de la Música Catalana, per motius de salut de la soprano russa Anna Netrebko. “Anna i els seus col·legues lamenten profundament la decepció del públic de Barcelona i esperen trobar una oportunitat de tornar en un futur proper, per a un nou projecte”, segons un comunicat de l’agència dels artistes, U-Live.

Divendres per la tarda vaig estar en un tres i no res de comprar entrades i no em vaig decidir perquè el preu de les localitats més econòmiques disponibles era excessiu i per altra part perquè el Palau no em garantia en aquell moment que el Fede pogués estar en un lloc adaptat a la seves circumstàncies, i per tant ens havíem d’esperar a que el mateix dia del concert l’encarregat de sala ens digués si era possible o no col·locar al Fede en un lloc adequat a la seves circumstàncies, quelcom que com a resposta del personal de taquilles em sem sembla del tot inadequada, per no dir una grolleria més gran.

Vaig marxar cap a casa sense cap mena de trauma, el concert em semblava poc estimulant i artísticament d’una categoria ínfima malgrat els noms congregats, o precisament per això, ja que comptar amb aquest quartet solista bé es mereixia una obra sencera, ja fos el Rèquiem de Verdi o el Stabat Mater de Dvorák, per dir-ne dues possibles a l’atzar tenint en compte les veus a disposició. Però és clar, ja se sap, quan les programacions es fan a cops d’agència i no amb un projecte artístic original al davant, les sales estan subjectes a l’oferta disponible i si l’oferta és galdosament luxosa, és senzill apuntar-se a la festa, ja que el nom d’Anna Netrebko no hi ha dubte que al costat de Jonas Kaufmann són els dos únics que garanteixen sinó el ple absolut si una venda que el voregi malgrat els preus escandalosos (200€ una platea).

Netrebko s’estima més conferir un programa ben còmode que li permeti cantar una ària i un duet a la primera part i dues àries més el numeret concertant final, mentre que farceix la resta, i això és d’agrair, amb altres col·legues que malgrat la categoria que arrosseguen no omplirien mig Palau de presentar-se en solitari (recordeu que la gran Elina Garanca va haver de cancel·lar un concert fa dues temporades per manca de públic), substituint el reguitzell d’obertures i pàgines simfòniques, que curiosament amb aquest concert tampoc ens acabàvem d’estalviar. La cosa ja es preveia excessivament festiva i d’una exigència relativa, ja que més aviat es tractava, una vegada més, d’encaterinar al públic provincianet (i això no és exclusiu de Barcelona) amb les àries de rigor i marxar ben contents i feliços cap a casa amb un nivell d’exigència discret tot i la demostració habitual del poder i la bellesa vocal que la caracteritza, diguem que amb això en té ben bé prou, aquí i arreu.

Cal recordar que la darrera vegada que ens va fer la magnànima gràcia de visitar-nos també va canviar el concert previst i ens va endossar el seu xicot/tenor, en alguns fragments a duo més un “nessum dorma” d’insomni, que malgrat ser perfectament descriptibles van assolir un èxit molt més que notable i que ara sí, demostrava el provincianisme generalitzat dels assistents a aquella festa.

Dit això, l’endemà del meu frustrat intent de fer sortir al Fede de casa per veure la seva idolatrada Netrebko, s’anuncia la cancel·lació del concert per malaltia de la soprano.

Sé que és difícil substituir-la, si més no a nivell mediàtic i com que la majoria, la immensa majoria dels assistents el que volia veure era  a ella, la immensa majoria els hagués semblat molt malament que el concert s’hagués fet amb una altra soprano i la resta de companys anunciats, però en a mi m’hagués semblat més lògic. De fet quan un cantant molt esperat cancel·la per malaltia real o imaginada, una funció d’òpera, aquesta no és cancel·la, senzillament (o no) es substitueix el malalt/malalta i la resta canten. Tots hem sofert cancel·lacions de cantants, però anul·lacions de representacions crec que no és gens habitual. Penso també que tot i que Netrebko sigui molt amiga de Gubanova, AntonenkoAbdrazakov, els deixa a una alçada ínfima, ja que si ella no pot cantar, és com dir que els altres ja no són dignes de fer-ho.

Penso també que vist l’èxit assolit per la senyora Lyudmila Monarstyrsk a I due Foscari al Liceu i malgrat desconèixer si comparteix agència artística amb la resta (quelcom molt més fonamental del que sembla) o si estava disponible, el concert hagués pogut acabar sent un èxit total i encara que els seguidors de la diva Netrebko no ho païssin del tot bé, potser la festassa hagués acabat només amb festa, però una festa sempre és una festa i tanmateix la sensació no hagués estat tan dolenta com la que ha acabat sent.

I és que el divendres, mentre jo volia comprar entrades i faltessin menys de vint-i-quatre hores per comunicar la malaltia, Anna Netrebko estava cantant a Praga i per el que he llegit per aquí i per allà, amb gran èxit, com acostuma a succeir sempre que canta la diva russa.

Netrebko Praga

Bé, és cert que una malaltia pot ser sobtada i manifestar-se d’un dia per un altre i fins i tot hi ha malalties que no necessiten enllitar-se, però aleshores el que cal és ser una mica curosa i no deixar que el seu entorn més proper o per ser més exacta, el seu promès (aviat espòs)  pengi al mur del seu Facebook una fotografia amb la parelleta i el fill d’ella, feliços i contents pels carrers de Praga mostrant amb envejable i llustrosa presència una salut a prova de bombes.

Algú m’ha dit que pot estar afònica i passejar pel carrer com si res, però la sensació és tota una altra, i una afonia si es fa el degut descans potser s’hagués pogut curar a temps i fer feliços als seguidors catalans que l’esperaven amb ganes, i també no fer un lleig (per què estem d’acord que és un lleig, oi?) als seus col·legues i deixar-los penjats.

Praga prova delicte (2)

Ben mirat també podria ser que a la diva Netrebko li fes mandra tornar a Barcelona i cantar al Palau, i per tant s’inventés una excusa de diva consentida i es quedés a fer “repòs” a Praga, per preparar la Tatiana que ha de cantar a Munich i així ho acordés amb els seus soferts amics i col·legues que li fan els cors de luxe en aquesta gira que havia de passar per Barcelona.

Jo crec que aquesta darrera és la versió bona i òbviament comuniquen al Palau que de posposar el concert res de res i que “ja miraran” de trobar una altra ocasió més propicia, és a dir “si te he visto no me acuerdo”

I aquí és quan ens hem de posar una mica seriosos.

D’acord que les dives sempre les han fet aquestes coses i contractar-les porta un plus afegit fins i tot de morbo, que per força s’ha de tenir en compte, tant qui la programa com qui compra l’entrada. Ara bé quan no és la primera vegada, quan insisteix i sobretot es mostra sense pudor mitjançant les xarxes socials seguides per tots els seus seguidors, fins i tot els de Barcelona, que ens està prenent el pèl, aleshores potser que anem una mica més enllà del mite i analitzem la descortesia i la manca d’educació, serietat i professionalitat, alhora que de respecte al públic, a qui l’ha contractat, als seus col·legues, a l’orquestra que ha assajat i al director musical, i també a si mateixa. Per tant cal tenir en compte  el despropòsit i tot i que els seus fidels seguidors passada l’enrabiada de la plantada desconsiderada, ho oblidaran i correran a comprar entrades i empolainar-se quan sa magnànima i divina majestat consideri adequat i oportú anunciar-se una altra vega, jo crec que cal ensenyar-li modus, com deia ma mare, ja ha traspassat masses vegades les línies vermelles que determinen un PROU ben contundent.

Si el programadors en lloc de buscar omplir la sala, quelcom essencial, també busquessin una certa categoria, originalitat i exclusivitat en les propostes presentades (aquesta d’entrada no ho era), potser haguessin optat per prescindir d’aquest concert nonat i en lloc de tant foc d’encenalls haguessin programat quelcom molt més consistent i culturalment més potent i notori, sense tants riscos de capricis inexplicables i amb molta més projecció internacional. Les nostres temporades estan sovint mancades de projecció internacional i som una parada o més ben dit, una paradeta més en les gires adotzenades d’artistes i formacions de renom, que arriben de cantar, tocar o dirigir d’una ciutat i marxen a la cita de l’endemà, després d’haver cantat, tocat o dirigit el mateix programa sense ni tan sols pair on són i el que fan, com una cadena de muntatge fins i tot alienant.

Mentre no canviem el xip continuarem sent plat de segona i quan arribi aquell moment que acaba arribant a totes les dives i divos, quan els primers teatres de les primeres ciutats ja no els criden, aleshores se’n recordaran de nosaltres com de Santa Bàrbara quan trona i ens vindran a pidolar tot fent-nos la rosca, dient-nos que sempre ens han estimat molt i que quan van venir es van sentir molt estimats, que adoren al públic de Barcelona, el clima i la gastronomia i bla, bla, bla… i nosaltres com enzes els hi riurem com sempre hem fet en casos similars, totes les gràcies i direm allò que sempre queda tan bé de “és que ens ha donat tant!” com a resposta a qui ens evidenciarà que ja han passat els millors anys i que quan era l’hora de donar-nos-ho tot, no ens van donar ni les gràcies.

Un comentari

  1. Eduardo

    Exente apunte, Joaquim, la Sra. ya va entrando en una era que era previsible, no solo cancela, sino que denosta y mucho a su publico…..lo lamento por sus seguidores, pero esto se va a repetir una y mil veces, en todos teatros del mundo (salvo que el pago, el que pretende la Sra. sea el adecuado), disculpas a quienes son sus fanáticos, pero la Sra. salvo una exuberante e innegable, fuerza vocal fuera de roles rusos, nada le ha aportado a la opera, solo su ya vetusta traviata, solo corta boletos de entrada…………..

    M'agrada

    • Supongo que a Barcelona venía cobrando lo que cobra en todos los sitios donde cantan, no creo que el concierto que tenía que hacer en el Palau fuera obra social, por lo tanto, ni cobrando lo estipulado es capaz de cumplir, y si realmente no estaba en condiciones de cantar, aunque lo dudo, con una nota en el mismo Facebook pidiendo perdón, quizás hubiera dado una imagen más profesional, para eso deben servir las reddes sociales de los artistas.

      M'agrada

  2. felipe

    Fabuloso artículo Joaquín.
    Los grandes cantantes no se hacen solo por su voz, sino por su presencia, humildad y respeto al público. Sin público… ellos no serían nada. Es una lástima lo rápido que algun@s div@s tienden a olvidarlo.

    Liked by 1 person

  3. Ducadimantova

    No tinc paraules davant de la foto a Praga… Potser si que està afònica però com a mínim per respecte, a Barcelona també usem el Facebook, hauria de tallar-se una mica…
    Ja se que em tornen els diners, però la vergonya aliena és impagable.

    M'agrada

  4. Ya imitando a la otra Miss Cancelación que es su colega Gheorghiu???
    Como estos conciertos de divas – fundamentalmente – ( los Flórez, Alagna, etc…son mas profesionales y no acostumbran a cancelar )- ya me los huelo, no habia sacado entrada y esperaba hasta ayer mismo hasta que se confirmara la presencia de Netrebko And friends in Barcelona.
    Segunda cancelación consecutiva y estoy convencido que esto en lugar de haber sido en Barcelona, hubiera tenido lugar en Londres, N. York, Paris, Viena o Múnich, NO hubiera existido tal suspensión
    Tomadura de pelo ( ojo! Quedaban entradas por vender y ello tambien podria haber influido en la decisión de esos divos de hoy en dia, si tienen bonus a percibir sobre porcentaje de taquilla ), hasta previsible incluso.

    M'agrada

    • Las entradas que quedaban por vender no creo que fuera el motivo de la cancelación, el aforo era aparentemente bueno, si hemos de creer lo que se veía en la web, a no ser que en el Palau hagan lo mismo que en el Liceu.
      En alguna ocasión Netrebko manifestó que no le interesaba nada España, para ser más claro, cuando compartia la vida con Erwin Schrott este quiso venir a vivir a Sitges, no consiguió que Anna le acompañara y es cuando ella hizo las manifestaciones susodichas. Desconozco si el bajo-barítono aún mantiene la casa en el Garraf, pero Netrebko nunca estuvo interesada, vete a saber el motivo…y él vino solo durante una temporada.

      M'agrada

      • Sol

        Pues es totalmente lógico. España para carrera de cantante de opera es “inutil”… perdón por palabra fuerte, pero las cosas son como son… No se puede comparar con Austria, Italia, Francia o hasta NY… Lamentablemente…
        Y Anna es una diva, os guste o no! 😛 Así que hasta que se jubile, no va a venir a vivir a España… y después tampoco lo creo :)) Hay mejores sitios en el mundo )))

        M'agrada

  5. maria teresa

    Servidora, a no ser que li toqui la Sra. Netrebko en un torn d’abonament al Liceu(cosa dificil per ara), no compraré cap entrada extra per sentir-la. Ho lamento, perqué m’agrada molt, peró s’ha guanyat el que el public també manifesti el seu parer, i li recordi que no val tot. Aixó ha estat una falta de respecte, i a mi m’empipa que em prenguin el pel, sigui qui sigui. Si te l’agenda plena i vol descansar abans d’una Tatiana o el que sigui, que no accepti tants compromisos, aixó també es ser profesional. навсегда, Sra. Netrebko! I si torna a venir i canta, ja m’ho explicareu. Molt bon apunt, Joaquim!

    M'agrada

  6. Montserrat

    Bravo per l’apunt! Jo m’olorava que aquesta “diva” noi cantaria. Mai vaig veure a la seva pàgina web el concert de Barcelona. Sospitós, oi? Començo a estar cansada de tantes cancel·lacions (Georghiu, Kaufmann, Netrebko…) i de tants divismes.

    Per cert, el Palau tornarà els diners de les entrades, però algú em pot explicar per què si les canvies per un altre concert de la temporada t’hi afegiran un val de 50 euros (zona A) o de 25 a d’altres zones? Tan malament va la venda d’entrades?

    M'agrada

    • El dijous vaig entrar al seu web i deia que el dilluns cantava a Barcelona, jo ho vaig veure, de fet hi vaig entrar per assegurar-me el viatge a les taquilles del Palau, viatge que no va servir de res tot i que m’ha estalviat la devolució després de mostrar una vegada més el seu estil.
      La compensació econòmica em fa témer per una part els problemes de venda d’entrades i per l’altra un possible problema de tresoreria, dissimulat amb aquesta promoció que podríem anomenar de desgreuge.
      Tot plegat denota una crisi que va més enllà de l’econòmica.
      Gràcies per dir-hi la teva

      M'agrada

  7. neus llorens guinart

    completament d’acord,Joaquim.jo vaig estar fins l’ultim moment pensant si compraba o no i finalment vaig decidir que no.sobretot de veure la “patochada” del concert de Munich.crec que tan ella com en Kaufmann en començat un cami de devallada.jo no penso fer un pas ni per l’un ni per l’altre.

    M'agrada

    • Els artistes, més ben dit, molts artistes ens donen el que volem veure, una mica com les TV., ens queixem de Sálvame, Mujeres y Hombres…, o Grans Hermmanos i resulta que són els programes amb més audiència. El concert de Munich és horrorós, però agrada molt, ves com ho entens això!. Les sales de concert els costa omplir facin el que facin, però quan tenen l’èxit de vendes més garantit és quan programen coses com aquest Anna & friends, i en canvi pateixen molt quan la proposta és més seriosa i arriscada, per bé que de més gran interès artístic, no cal dir de lied. Aquests concerts són més propis dels festivals estiuencs de costellada, però no tant de cicles com Palau 100 que haurien de pretendre marcar la diferència. Les coses estan com estan i a sobre, per si no en teníem prou, ens prenen el pèl i cancel·len, ells s’ho han de fer mirar, però nosaltres també.

      M'agrada

  8. Josep Olivé

    Vull afegir el cas de la cancel.lació de Krystian Zimerman, i perdoneu el meu interés per aquesta i no per la de la Netrebko. Però és que hi ha un aspecte coincident en totes dues cancel.lacions: la poca soltada de cancel.lar sense un mínim de respecte per qui té interés en anar als seus concerts. I el cas de Zimerman és encara més penós, perquè és molt car d’escoltar en directe i per Barcelona ja fa molts anys que se l’espera. Netrebko la varem tenir a Barcelona al Novembre i fa dos anys en una impagable Iolanta. Amb això no vull dir que no sigui tambè impresentable la seva espantada, però bé, mai m’ha atret aquest tipus de concerts lírics de divos/divas.

    Dic jo: a qui li sap greu de veritat que degut a una adversitat sobtada no pot oferir un concert li surt de l’ànima fer un sentit comunicat personal (de prensa, si, però personal!) dirigit a qui l’esperava. I punt. En canvi el comunicat ve a dir: “Em fa mal un dit o tinc carraspera i no toco o no canto, i per tant us aguanteu.” Aquest és el missatge.

    Però hi ha més: Com és possible que en el cas de Zimerman encara ni hi hagi data del concert? Han passat tres mesos i no hi ha data? Un artista que no pot contentar al seu públic ha de tardar tant en trobar nova data? No hauría de ser una prioritat a l’agenda satisfer amb una nova i ràpida data les cancel.lacions? Com és possible que es mantingui la informació de que ja es donarà nova data desprès de tres mesos?

    El Sr. Zimerman tocava les mateixes dues sonates de Schubert per tot arreu aquest any. Les mateixes! Deuen ser les que se sap ara bé? Un Zimerman? Què selecte el noi! No en té d’altres en Schubert? No hi ha altres meravellosos compositors que interpretar al piano en una gira per tot el mon? Les mateixes dues sonates per tot arreu? I una d’elles ha estat interpretada 4 vegades aquest any al Palau per diferents pianistes! Au vinga! Ja he tornat l’entrada i per a Schubert doncs a caseta mateix amb Brendel o Richter. A regar!

    M'agrada

    • bocachete

      A sobre, hi havia el dia d’abans el concert de Pollini: jo vaig haver de triar, que tampoc no pots estar cada nit de concert, i, com que Pollini havia vingut fa un temps i ja l’havia sentit, em vaig anar cap a Zimmerman. Al final, Pollini també va cancel·lar, però el van substituir per Volodos, que és un bon canvi, tot plegat. En fi, que “per culpa de” Zimmerman, no vaig sentir ni ell mateix ni Volodos. De tota manera, el perdono més que a Netrebko, que almenys no té antecedents i que, segur que encara que les repeteixi, fa un programa de sonates coherent i valuós des d’un punt de vista artístic, que l’altra no…

      M'agrada

      • Josep Olivé

        Totalment d’acord bocachete.Efectivament, les visites de Pollini han estat freqüents i l’hem pogut disfrutar i per tant la “ferida” no es tan sagnant. Però és que a més hi ha una questió de credibilitat artística i personal: jo de Pollini me’n fio, i Pollini no és “cancel.lador” compulsiu, no ho ha estat mai, i no sols és gran músic sino que és una gran personalitat. Dit això, la solució de substituir-lo per en Volodos va ser encertada, perque a banda de preferències personales, ningú pot negar que Volodos és un dels grans del moment.

        M'agrada

    • Comprenc que encara no t’hagis recuperat del disgust de Zimerman, jo tampoc, però crec que no són comparables. A Zimerman no l’hem vist fent ostentació de que la vida és bella quan aparentment s’hauria d’estar recuperant d’una pretesa malaltia. Zimerman fa molt temps que no ve, però la darrera vegada no ens va encolomar a la seva parella en una peça a quatre mans. Zimerman és raret, però de moment no ha cancel·lat i encara que ho arribi a fer, per a mi la sensació és tota una altra, encara que el resultat acabi sent una mica el mateix de cara els que en un cas o un altre, estàvem frisosos per veure’ls.
      En quan al programa, suposo que Zimerman no en té cap culpa si coincideix amb altres pianistes, en aquest cas no crec que el Palau pugui dir-li “senyor Zimerman canvií aquestes peces perquè fulanet o sotanet ja les toquen, quasi et diria que en aquest cas podia tenir interès fer una comparació entre els altres i ell.
      Potser el senyor Zimerman li posa les mateixes penques que la senyora Netrebko, però en a mi no m’ho sembla.

      M'agrada

      • Josep Olivé

        D’acord, t’ho compro, però això de que no hagi encara data desprès de tres mesos em sembla si més no una descortesia…sincerament. O d’ell, o de Palau100, o de tots dos.

        M'agrada

        • És un personatge peculiar i no gaire fàcil, fet que fa que sigui tan excepcional veure’l programat, per això es deuen esgotar totes les possibilitats i negociacions possibles per trobar una nova data abans de cancel·lar-lo definitivament. Ho vull creure així, deu ser les ganes de defensar un pianista que m’entusiasma

          M'agrada

  9. Meritxell

    No insistiré més en la manca de professionalitat i respecte cap al públic que traspua l’actitut de la Sra. Netrebko, crec que ja ha quedat retratada. Voldria fer una petita reflexió sobre la nostra responsabilitat com a públic, que, com molt bé apunta el Joaquim, facilita que passin aquestes coses. Sisplau, que no s’ofenguin els seguidors a ultrança (hi haurà qui defensarà que el seu divo o la seva diva preferits poden venir a cantar “Baixant de la font del gat” i els semblarà bé el que els demanin, i hi estan en el seu dret) però no ho podem acceptar tot. Els concerts amb la cua “and friends” solen ser passatemps amb poca exigència musical que ja estan guanyats abans de baixar de l’autocar. Però omplim la sala igualment pagant preus desorbitats. I cal recordar el lamentable cas del Mariinsky aquesta temporada al Liceu? Ens prometen qualitat màxima… i ens ho creiem sense més enlluernats per un gran nom. Mentre no mostrem més criteri i més respecte cap a nosaltres mateixos com a públic, la indústria continuarà pensant que som un indret ideal per guanyar uns calerons fent bolos sense gaire esforç.

    Com deia, que cadascú actui segons la seva consciència. Per part meva, un dels meus tenors preferits és Juan Diego Flórez però si ve a cantar napolitanes no hi vaig perquè, amb tots els respectes, la seva categoria està molt per sobre (ja sé que Avi Avital és un crack i potser m’emportaria una sorpresa).

    M'agrada

    • Si aquesta manera d’entendre la música acaba fent forat, vull dir la teva, que no cal dir que comparteixo, els programadors hauran de canviar l’estratègia, però mentre aquests tinguin més sortida que un altre programa amb cara i ulls, ja ens podem anar lamentant ja, que ni amb plantades com les que fa l’Annita, els programadors deixaran de proposar-la, ni el públic deixarà de fer cua a les taquilles i després per obtenir la selfie que els immortalitzarà a les xarxes.

      M'agrada

  10. Daniel

    Totalmente de acuerdo con este análisis. Hace mucho tiempo que renuncié a comprar puestos para este tipo de recital.
    Claro se acabaron los tiempos de los recitales de DFD, Schwarzkopf, Ludwig, Kraus, Gedda, Lott etc…
    Pagar para “admirar” los vestidos y escuchar un cantante encadenando melodías interpretadas más o menos bien no vale la pena (Gheorghiu en Baden o susurando Adriana Lecouvreur en Paris, Netrebko en Lieder de Strauss, Fleming en melodías demasiado dulces o masacrando canciones de Broadway, etc …)
    Todavía quedan artistas (y no stars) conscientes de su arte: Christian Gerhaher, Joyce Di Donato, Karita Mattila etc…
    El resto se ve mas Folies Bergère, Lido o Fashion week.

    M'agrada

    • Esos recitales existen, pero no llenan los auditorios grandes, de hecho no sé si antes también los llenaban, aunque seguramente el público era más selecto, minoritario y clasista, y no me refiero a la cuenta corriente si no a las necesidades vitales de consumo de cultura,
      Hace muchos años Barcelona contaba con un ciclo de lied en el Palau por el que pasaban los grandes nombres (Madrid aún lo tiene en la Zarzuela y funciona muy bien, BRAVO por ellos!) tuvo que dejar de hacerse por la falta de público interesado.
      Si el objetivo es hacer dinero, en vez de cultura, es imposible obtener lo que deseamos.Todo parece indicar que nosotros andamos por el camino erróneo, lo cual no quiere decir que ellos estén en el bueno.
      Gracias por comentar

      M'agrada

  11. Fernando S.T.

    Me sabe mal darte la razón, no por ti, por todos los que nos tratan tan desconsideradamente. Esto no se tendría que permitir que sucediera y para ello o somos el público el que les da la espalda o los programadores intentaran colarnos el bolo para su mayor beneficio. Para muestra el precio desorbitado de las entradas para Netrebko o la Lucia de Flórez en el Liceu, y digo de Flórez porqué .el resto es digno de reparto popular de los de antes.
    Este concierto no me interesaba para nada, pero eso no quita que me parezca aberrante la secuencia de los acontecimientos y la descortesía con su correspondiente falta de profesionalidad demostrada, esta vez por Netrebko però como dice Josep idéntica a la de otros artistas que deciden no cumplir los contratos sin que les pase absolutamente nada.

    Tenemos un nivel cultural bastante mejorable, no sólo aquí, en general. Los artistas como Gedda o Vickers, a los cuales aprovecho para decirte que has hecho unos homenajes estupendos, jugaban en otra liga y eran realmente de Champions, estos de ahora acostumbran a jugar en torneos veraniegos durante todo el año, y perdonad el símil futbolístico.

    M'agrada

  12. Retroenllaç: Noticias de julio de 2015 | Beckmesser

  13. SANTI

    Amén Joaquim, en les nostres mans està el dir prou i exigir més respecte.
    Artistes i programadors viuen de nosaltres i els uns i els altres es pensen que posant les entrades a preus desorbitats o fent el que els dóna la real gana, ens tindran sempre de genollons.
    Amb mi que no comptin

    M'agrada

  14. Pel que llegeixo, penso que tots vam esperar fins l’últim moment per la compra de les entrades, probablement perquè el programa ja no ens feia el pes.
    D’acord amb el teu apunt, Joaquim, i sobretot amb el criteri que els seguidors i seguidores catalans som uns enzes, però jo no oblido i no compraré cap més entrada per veure la Netrebko tot i que m’agrada molt, però en vindran d’altres que també ho faran prou bé, i altrament tots ja tenim prou memòria per poder assaborir altres veus que ja no estan en actiu però que encara, escoltar-les, ens emocionen. Quan la Netrebko, al cinema, la grolleria no mereix pagar més enllà dels 15’00 € que val l’entrada.

    M'agrada

    • El propgrama no ens feia el pes, el formmat tampoc, els capricis cada vegada més insuportables de la diva tampoc i potser molts, d’una manera o altra ens temíem que alguna cosa acabaria passant, el més probable semblava el canvi d’Antonenko per el xicot, però aquesta vegada va anar més lluny, tant que no li varem veure el pèl.
      Ara per ara sap que el dia que es torni a anunciar un concert seu, la gran majoria tornaran a picar, és el que té ser la diva, el dia que ja no ho sigui i només faci de diva, aquell dia haurà d’anar al psicoanalista perquè no se’n sabrà avenir, però ara té a quasi tothom als seus peus

      M'agrada

    • Un poco exagerado, la verdad
      En cuanto a preferir a Gheorghiu es como ir de Herodes a Pilatos. Peretyatko pertenece, y me sabe mal decirlo, a otra categoría inferior, vocalmente nada que ver con la exuberancia de Netrebko.

      M'agrada

  15. Leonor

    De acuerdo en todo.Adjuntemos las personas que se hayan desplazado y realizado un gasto extra para escuchar a los cuatro (yo estaba interesada en todos ellos y si Anna estaba mal, sustituida y tan contenta yo).
    Mal para la ¿artista? que realiza estas cancelaciones por interés. Otra que también se suma a no comprar ni una entrada de cine para verla.
    Si hubiera sido otro cantante, segura, segurísima que habría otro tipo de medidas.
    Un saludo, infernems.

    M'agrada

    • La inmensa mayoría querian un concierto con Netrebko sola, sin otros que siendo buenos ocupen el lugar que que ella debería cantar. Entiendo que tu estuvieras interesada en los cuatro,a mi me pasaba algo semejante, pero la prueba de la poca seriedad es que ellos planteaban el concierto como un concierto de Netrebko y colaboradores para que ella pudiera descansar, ya que tres aria sy dos duos deben ser demasiado para ella, pero estos no se creen con el suficiente gancho para llenar un Palau, de hecho ni con Netrebko se llegó a vender todo el aforo.
      La fórmula ya era discutible pero con el fiasco final todos deberían aprender de la eperiencia, y cuando digo todos, los incluye a ellos mismos, profesionales que se burlan del público, eso puede llegar a ser letal.

      M'agrada

  16. Kàtia

    L’has clavat,Joaquim.Aquests personatges caminen un metre per sobre dels mortals “normals” i es uina llàstima perqué si perden simpatía i passem d’ells en algun moment s’adonaràn que l’estàn pifiant i arreglar-ho serà difícil perqué no ens els creurem.
    Jo trobo a faltar Alfredo Krauss que que jo sàpiga mai va ajornar una funciò,’establia a la ciutat concertada,s’aclimatava,vivia i apa a cantar .Només una vegada i que jo recordi va cancelar i va ser quàn la seva dona estava ja molt malalta,després ja ho va cancelar tot fins bastant després de quedar-se sol.Tambè i en la mateixa línea va fer-ho Leo Nucci quàn la seva dona va enmalaltir.Hi ha persones i persones i amb gestos com aquests t’adones que no tot en la vida es cantar i menys ajornar per poder passejar per Praga.

    M'agrada

    • Segurament a Kraus se’l troba a faltar per moltes coses, també per aquella serietat, però jo diria que les cancel·lacions no són coses del present, ara bé quan la manca de serietat es va repetint, de mica en mica es van perdent una sèrie de valors que ja ho debiliten tot una mica més cada dia sense gaire possibilitats de regeneració.
      La gran Callas va agafar una fama de cancel·lar funcions potser injusta, ara bé, quan feia concerts, recitals o representacions d’òpera era d’un rigor que aquesta noia no coneix.

      M'agrada

    • Sol

      Pues te equivocas. Anna es person muy normal, muy cercana y persona de gran corazon. Como se nota que no la conoces de nada! Y por cierto, es falta de respeto acusar a alguien de algo basandose en suposiciones y fotos de redes. Quizas conoces todos detalles de su vida privada para poder declarar que cancelo el concierto “para pasear por Praga”? Entonces tambien sabras que si hijo es autista. No puede que no se encontraba bien estos dias?.. De verdad, me decepciona la gente tan poco agradable y que se cree tan lista y tan importante…
      Con muchas ganas yo y otras muchas personas la esperaremos en Barcelona, y estar seguros que no perjudicara a Anna vuestra ausencia en su actuacion! )))))

      M'agrada

Deixa un comentari