Feia temps que una tria no estava tan renyida com aquesta i és que per a mi hi havia 5 versions veritablement notables, que han acabat concentrant la majoria de les vostres tries.
I pràcticament fins la darrera hora no s’ha desfet el triple empat que hi havia entre el número 3, el 1 i el 9, però finalment ha estat el 3, el baríton italià Ettore Bastianini (24 de setembre de 1922, Siena, Itàlia -25 de gener de 1967, Sirmione, Itàlia) que ha aconseguit 20 tries, mentre que en el segon lloc hi ha un empat entre el número 1 i el número 9, que han aconseguit 19 tries, mentre que en el tercer i a un punt dels segons heu triat la versió 2.
Tots els resultats els teniu aquí:
És a dir, i per ordre descendent:
“Dio di Giuda!” 3 | 20 | 14% |
“Dio di Giuda!” 1 | 19 | 13% |
“Dio di Giuda!” 9 | 19 | 13% |
“Dio di Giuda!” 2 | 18 | 12% |
“Dio di Giuda!” 6 | 16 | 11% |
“Dio di Giuda!” 7 | 15 | 10% |
“Dio di Giuda!” 8 | 13 | 9% |
“Dio di Giuda!” 4 | 10 | 7% |
“Dio di Giuda!” 10 | 8 | 6% |
“Dio di Giuda!” 5 | 7 | 5% |
I qui hi ha al darrere de les altres nou versions de “Dio di Giuda”?
“Dio di Giuda!” 3 | 20 | Ettore Bastianini |
“Dio di Giuda!” 1 | 19 | Cornell MacNeill |
“Dio di Giuda!” 9 | 19 | Riccardo Stracciari |
“Dio di Giuda!” 2 | 18 | Piero Cappuccilli |
“Dio di Giuda!” 6 | 16 | Renato Bruson |
“Dio di Giuda!” 7 | 15 | Sherrill Milnes |
“Dio di Giuda!” 8 | 13 | Joan Pons |
“Dio di Giuda!” 4 | 10 | Leo Nucci |
“Dio di Giuda!” 10 | 8 | Andrezej Beletsky |
“Dio di Giuda!” 5 | 7 | Ambrogio Maestri |
Si premeu sobre el nom de cadascun dels noms podreu accedir al youtube que ha servit per extraure les versions escoltades.
No hi ha dubte que escoltant aquestes versions, o si més no la majoria i comparant amb les veus actuals, jo al menys he trobat a faltar tant l’autenticitat del color baritonal, fosc i ample, així com sobretot la manera de cantar i la intensitat dramàtica del fraseig, amb unes condicions tècniques i de resistència admirables.
Espero que la tria us hagi agradat, i abans d’acabar el mes i de que comencin les representacions liceistes segurament us proposaré una tria de Abigaille.
Gràcies a tots els que heu participat i que heu fet possible les 145 tries sense necessitat de que jo hagi hagut de participar per desempatar
Gran y excelente concursito, muy igualado dada las versiones referenciales de varias de ellas.
Muy contento que el antiquísimo y referencial barítono cantábile y maestro Stracciari al que voté como mi nº 1 ( alias el inventor de la “srtacciata” ), haya estado a punto de ser líder definitivo.
Me alegro también que dados algunos referenciales nombres de iluustres barítonos, Maestri – muy alejado cualitativamente del resto – haya quedado en último lugar ( con mucha benevolencia, incluso ha recibido 6/7 nominaciones)
Excelente cata, Joaquim!
M'agradaM'agrada
Gracias Alex.
Maestri puede ser una cantante muy simpático y bonachón, cae bien, pero dista mucho de tener la categoria que se han empeñado en hacernos creer.
M'agradaM'agrada
Vaig votar 2 7 8 per aquest ordre,menys mal que Capuccilli ha estat a la meva tria,encara que no el vaig reconeixer i penso que hauria d’haver tingut millor oïda i saber trobar Bastianini que es el baríton que més m’agrada després de Dieter Fisher..Ho he disfrutat moltissim i ja espero la propera.
M'agradaM'agrada
Moltes gràcies, m’agrada que ho gaudiu, per a mi és un dels principals objectius de les tries.
M'agradaM'agrada
Ha estat una de les millors tries, m’ho he passat molt bé i he gaudit d’uns cantants excepcionals. Jo vaig triar el 1, el 7 i el 9 per ordre invers. Però el 3 i el 6 em van fer dubtar molt.
M'agradaM'agrada
És que aquest 5 són de traca.
M'agradaM'agrada
Ara estic descobrint albBruson. M’encanta.
M'agradaM'agrada
Era un gran baríton, molt més belcantista que verdià, però era un goig escoltar-lo, només tenia un problema, no tenia gaire volum i quan l’orquestra demanava uns quants decibels, el tapaven.
M'agradaLiked by 1 person
No he pogut fer un bon seguiment del concurs però celebro l’èxit del malaurat Bastianini que, per mi, ha sigut el millor dels Rigolettos.
M'agradaM'agrada
Un cantant sensacional, un dels meus sense cap mena de dubte.
M'agradaM'agrada
Jo vaig votar l’1, e 7 i el 9. No coneixia ningú més que el Nucci.
M'agradaM'agrada
Doncs has tingut un gust exquisit.
Moltes gràcies rosetapiccina.
M'agradaLiked by 1 person
Vaig votar les que han quedat últimes: la 10 i la 5. Et felicito fill.
–Ara però el que em fa realment poderós és el Faust de Gounod. No t’imagines com m’agraeixo haver-lo posat aquell dia dins el mòbil, quina nit, quin vi més bo, quins llamps, quina natura!!
Feia temps que havia d’endinsar-me en alguna opera nova, i la vaig ben encertar.–
Ho he expressat aquí, espero que no faci gaire nosa.
(Versió amb Sutherland i Corelli)
M'agradaM'agrada
(i Ghiaurov, un vot per ell!!)
M'agradaM'agrada
És el millor d ela gavació, fill, i te l’havies deixat….
M'agradaM'agrada
Fill, necessites millorar i jo ja et proposo els deures d’escoltar com a penitència, el Faust de Victoria de los Angeles, Nicolai Gedda i Boris Christoff, espero que es produeixi el miracle, ho necessites 😉
M'agradaM'agrada
En esta ocasión he coincidido con el resultado en las tres primeras voces. Opté por las versiones 1, 3 y 9, calificándolas por este orden: 3, 9 y 1, pues para mí son las mejores. En mi opinión las “menos” buenas: la 10 y la 5. He tenido la suerte de no reconocer a ningún cantante, pero celebro que sean Nucci y Maestri los que no me gustan.
M'agradaLiked by 1 person
Como debiste disfrutar amigo Colbran, del NABUCCO liceistico de 1.970, con los debuts en Barcelona de 2 grandísimos cantantes como Cornell MacNeil y Bonaldo Giaiotti! Creo que la Abigaille entonces fue Rita Orlandi-Malaspina
M'agradaM'agrada
Lamento tener que decirte, amigo Alex, que en ese “Nabucco” sólo me gustó Giaiotti. MacNeil no llegó a convencerme y en cuanto a Rita Orlandi Malaspina he olvidado su aportación, pero, como la ví en otras ocasiones, puedo decirte que su voz era importantísima -enorme!- pero tendía al grito. Quizás con los oídos actuales -dada la precariedad vocal que existe en las cuerdas de barítono y soprano dramática, incluso en la cuerda de auténticos bajos- mi juicio sería distinto, ya que MacNeil en este “Dio di Giuda” me ha gustado muchísimo. En cuanto a Bonaldo Giaiotti, seguro que no variaría de opinión porque era un bajo extraordinario. Bajos y contraltos son las voces que más me emocionan.
M'agradaM'agrada
Tengo que rectificarte. Claro que no recordaba a Rita Orlandi Malaspina! No intervino en esa ocasión, en su lugar cantaba la soprano sudafricana Emma Renzi que estuvo espléndida
M'agradaM'agrada
Efectivamente, fue Emma Renzi.
Las siguientes Abigailles de los 70s y primeros 80s en el Liceu, creo fueron Angeles Gulin y luego, la excelente Ghena Dimitrova
M'agradaM'agrada
Añoradísima Dimitrova
M'agradaM'agrada
He cometido un error. En las “menos” buenas quise decir: la 4 y la 5.
M'agradaM'agrada
Hi ha un error, però veig que ja l’has rectificat.
M'agradaM'agrada
¡Madre mía, qué nivel oh Mozart!
¡Enhorabuena a don Ettore, a quien no voté! Y me gusta mucho.
Mis elegidos fueron 9, 8, 10.
Esto ha sido verdaderamente difícil, complicado en muchos casos (y ya me explico las razones)
¡Gracias, Joaquim por estas escuchas, “catas” verdaderas!
¡Un beso, infernems, desde las trincheras…escolares!
M'agradaM'agrada
Efectivamente era complicado, pero siempre digo lo mismo, lo importante es escoger los que más te gustan, y no tendría que avergonzar a nadie haber escogido a otros que los mayoritariamente escogidos, más de una vez no he estado para nada de acuerdo con los más votados. No es el caso esta vez
M'agradaM'agrada