Crec que mai fins ara cap tria havia estat “tan poc disputada”, des d’un bon principi l’opció 3 es va despenjar i la distància no ha fet més que incrementar a mida que vosaltres anàveu fent la tria.
Sóc ben conscient que invertir més de 180 minuts del vostre preuat temps ha representat un esforç excessiu, tant que molts o alguns heu desistit a mitja tria, perquè 10 bogeries seguides eren un tercer grau, una immensa bogeria, una inversió excessiva, una concessió al belcantisme extrem.
Tot i així s’han recollit 157 tries, que no està gens malament i el resultat és aquest:
Lucia 1 | 9 | 6% | |
---|---|---|---|
Lucia 2 | 13 | 8% | |
Lucia 3 | 39 | 25% | |
Lucia 4 | 8 | 5% | |
Lucia 5 | 11 | 7% | |
Lucia 6 | 18 | 11% | |
Lucia 7 | 20 | 13% | |
Lucia 8 | 12 | 8% | |
Lucia 9 | 19 | 12% | |
Lucia 10 | 8 | 5% |
La Lucia 3 es va destacar des del primer moment i ha obtingut 39 tries, un 25% del total, impossible amagar qui era perquè a la primera nota ja es reconeixia a la millor Callas de totes les Callas possibles, la que va cantar Lucia di Lammermoor sota la direcció de Herbert von Karajan a Berlín amb la companyia del Teatro alla Scala, l’any 1955.
Insistir en la capacitat que tenia Callas de transmetre la música i fer que el belcantisme no sigui només pur virtuosisme tècnic, és una obvietat. Potser entre les altres 9 o alguna altra bogeria que no he escollit i bé mereixia ser-hi, podreu trobar més rigor i espectacularitat tècnica, però jo no he trobat en cap altra aquesta intensitat emocional al servei de la música, no de les notes, sinó del conjunt de la frase que no té en cap de les altres, el just sentit i transcendència musical.
La disputa real ens l’hem trobat en saber qui ocuparia el segon i tercer lloc.
Qui hi ha al darrere de les altres 9 Lucia? Doncs el bo i millor de cada casa com segurament la majoria haureu endevinat.
Lucia 3 | 39 | 25% | Maria Callas Berlín 1955 |
Lucia 7 | 20 | 13% | Renata Scotto RAI 1967 |
Lucia 9 | 19 | 12% | Mariella Devia 1987 |
Lucia 6 | 18 | 11% | Joan Sutherland ROH 1959 |
Lucia 2 | 13 | 8% | Leyla Gencer Trieste 1957 |
Lucia 8 | 12 | 8% | Cristina Deutekom Donosti 1970 |
Lucia 5 | 11 | 7% | Jessica Pratt Firenze 2015 |
Lucia 1 | 9 | 6% | Beverly Sills 1970 |
Lucia 4 | 8 | 5% | Lily Pons gravació d’estudi 1954 |
Lucia 10 | 8 | 5% | Edita Gruberova a Viena 1985 |
La intenció era que fos disputat però potser he arribat a la conclusió discutible que quan vulgui que la cosa no sigui disputada hauré de prescindir de Maria Callas.
Moltes gràcies a tots els que heu participat, també a aquells que no heu acabat triant i a aquell que us heu quedat a mitges, a tots gràcies per fer-me companyia.
No cal que us digui que no he triat, aquesta vegada no calia.
La Divina, sempre serà La Divina!!!!
M'agradaM'agrada
¡Y que podamos escucharla siempre! ¡Única!
M'agradaM'agrada
I tant!
M'agradaM'agrada
La seva Lucia és un canon. Tens raó, hauria d’estar fora de concurs. Era hipersublim.
M'agradaM'agrada
I després de veure i escoltar a Mosuc ahir, encara més 😦
M'agradaM'agrada
Realmen indiscutible CALLAS, peró bull ser sincer am mi mateix, i nomes es una opinió meva, i sempre respetan totes les opinions dels que han botat, soc un antusiaste de Edita Gruberova, i la seva interpretasió am sembla mol bona.i damano perdó si algú no esta d’acord, peró es la meva opinió sincera
M'agradaM'agrada
Molts no estaran d’acord, però això no t’ha d’amoïnar.
Jo he vist 2 de les 3 Lucia que ha cantat Gruberova al Liceu. Recordo especialment una nit gloriosa amb l’Edgardo fabulós de Peter Dvorsky, també amb Kraus, és clar, però després es va anar amanerant de tal manera que el belcanto de la Gruberova m’enfarfega. Ho he dit manta vegades i sempre m’han lapidat, però no per això he canviat d’opinió, cadascú té les seves preferències, gustos i debilitats, és bo que sigui així.
M'agradaM'agrada
A mi m’han arribat a insultar (sí, insultar!) per dir això, Joaquim. Gruberova m’encanta fent repertori mozartià, straussià (la seva Zerbinetta és de reclinatori, com tu dius), però el seu bel canto italià m’avorreix molt.
En aquesta ocasió no he participat en la tria, ja que no disposava del temps necessari per fer-ho amb cura, però segur que hagués triat Callas com la millor Lucia, perquè m’encanta!
M'agradaM'agrada
Jo he perdut amistats, fort oi?, Doncs persones amb les quals si més no em saludava, altres hi tenia una amistat, després de dir coses semblants o d’anar en contra de la ideologia de la secta, m’han deixat de saludar i de parlar, és clar. Ja s’ho faran, tant bons amics, coneguts o saludats no podien ser si em neguen la salutació, no et sembla?
M'agradaM'agrada
Em sembla, em sembla 🙂
M'agradaM'agrada
Estic completament d’acord am la teva resposta. Sense ofendre a ningù, es pot opinà. Gracies Joaquim
M'agradaM'agrada
No había dudas por mi parte que la number 3 era MI Lucia
Mis otros dos votos han sido para la segunda y cuarta clasificadas. No está mal
Gracias Joaquim ( y cuando abras el Otello verdiano, ” no nos pongas a Cura”!, je..je… )
M'agradaM'agrada
Veremos que hago con Otello, pero a mi, aquel Otello con Stoyanova no me pareció tan malo como muchos proclaman, otra cosa es traerlo ahora, eso es una temeridad
M'agradaM'agrada
Es obvi que cada un de nosaltres sentim la Música amb ànimes i oÏdes diferents pertant , quan es tracte de calificar o escollir entre veus tant virtuoses es complicat , difícil per a mí, sempre em sento “infidel” a algú que he deixat fora de la meva humil elecció…
Per la meva edat i tenint en compte que des un temps estic fora de la actualitat respecte a representacions operistiques en directe ( assisteixo només en ocassions molt puntuals ) no he reconegut algunes veus que sense ser una veu d’actualitat jo no coneixia, com la de Beberly Sills i m’ha sorprés per bé, m’agradat molt i l’he votat, també he votat una veu que si conèixia però, no en aquest rol i m’ha encantat com es la Mariella Devia…..i com no podia ser d’altre manera per a mí, la meva “Lucia” preferida d’avui i sempre “Joan Sutherland” . Aquesta vegada m’he sentit una mica infidel amb la “divina” però, per a mi la ” Callas ” si es la millor “Tosca” ningú com ella , han passat molts anys i mai oblidaré aquella més que fantástica interpretació…..
Quan facis una tria de “TOSCAS” ella serà la primera, segur…….
Tot i amb presses m’ho he passat molt bé Joaquim, una abraçada.
M'agradaM'agrada
I és bo que segueixi sent així, que cadascú gaudeixi la música des de la seva única i pròpia experiència.
Gràcies per fer-nos partícips de les teves sàvies experiències vitals.
Petons Glòria
M'agradaM'agrada
Vaig dubtar en donar el primer lloc a la Callas i no perquè no la considerès la millor; però la delicadesa, la fragilitat i la bellesa que vaig trobar en la veu de Leyla Gencer va fer que la votés en primer lloc, deixant el segon per a la Callas i el tercer per a la stupenda Sutherland. Confesso, ai las! que mai no havia escoltat Leyla Gencer…
Ha estat fantàstic poder escoltar aquestes 10 “bogeries” al llarg d’aquests tres darrers dies. Gràcies!
M'agradaM'agrada
Moltes gràcies Mercè per deixar-nos el teu testimoni. Gencer va viure sempre sota l’ombra de Callas, això la va perjudicar però ens va deixar un amplíssim llegat en gravacions en directe la immensa majoria admirables.
M'agradaM'agrada
Encara no he escoltat la bogeria, vindrà inevitablement. Soc ara amb Biber, que és el més bonic.
M'agradaLiked by 1 person
Biber, el Justin Biber de tota la vida?
M'agradaM'agrada
Rosenkranzsonaten!! 😀
M'agradaM'agrada
Caram! Nivell.
M'agradaM'agrada
Vaig triar a Callas, Scotto i Gruberova
M'agradaM'agrada
Gràcies per participar.
M'agradaM'agrada
M’ho vaig passar teta, vaig dossificar l’escolta i vaig anar fent tries fins quedar-me amb Callas, Sutherland i Scotto
M'agradaM'agrada
Un trio de diamants.
Gràcies una vegada més per participar.
M'agradaM'agrada