Per eludir qualsevol problema motivat per l’apunt d’avui utilitzaré el condicional. Després de la lamentable experiència de fa uns dies, millor fer-ho així, no fos cas que prengués més mal.
Després de la publicació de l’apunt d’ahir que tractava de la cancel·lació de Julia Lezhneva com a Desdemona a l’Otello de Rossini que tindrà lloc el 3 i 6 de febrer al Gran Teatre del Liceu, i la substitució per Jessica Pratt, que debutarà al Liceu després dels èxits que està assolint allà on canta, vaig rebre una comunicació privada, és clar.
Aquest comunicat em va deixar intranquil i després de llegir-lo vàries vegades em van començar a sorgir preguntes i reflexions. L’apunt d’avui n’és la conseqüència directa de totes elles i sempre amb el ” i si” per endavant que em neguiteja tant.
No sabem el motiu del canvi. Segons el web del Liceu no hi ha motius personals, ni de salud, el web del teatre no ens informa, anuncia el canvi i prou, quelcom si més no discutible i per a mi una manca de respecte al públic, ja que possiblement alguns dels que hem comprat entrades per una de les dues funcions previstes ho hem fet precisament perquè cantava Lezhnneva, ja no parlo de Brownlee perquè aquest ja fa mesos que sabem que no cantaria, tot i que alguns compradors, aquells més matiners, segur que també ho van fer per veure debutar per fi al Liceu al justament famós tenor nord-americà.
Ens temíem que Leznheva cancel·lés, segurament aquella fugida del concert de l’Auditori ens posava en avis i també perquè no acabem de saber el motiu, però molts dels cantants més esperats aquesta temporada no acaben cantant, i encara que de ben segur hi haurà molts i diferents motius per a cancel·lar, per a nosaltres, el públic, el desencís, sigui quin sigui el motiu és enorme, incomprensible i intolarabletant si el cantant s’ha posat malalt o l’han posat malalt ens fa mal. No vull entrar en el perjudici econòmic que suposen alguns dels canvis, prefereixo centrar-me en el fet de deixar de veure un cantant esperat, perquè del cost després de mesos d’haver pagat ja l’hem oblidat.
Proposo doncs la hipòtesi i a veure que en penseu:
- I si Julia Lezhneva estés passant per un moment esplèndid de salud?
- I si Julia Lezhneva hagués arribat a Barcelona dos dies abans del primer assaig de l’Otello al Liceu?
- I si Julia Lezhneva hagués fet els dos primers assaigs?
- I si a Julia Lezhneva se li hagués dit després del segon assaig que no es comptava amb ella per a cantar Desdemona i que s’estimaven més una altra cantant?
- I si Julia Lezhneva malgrat aquest anunci sorprenent, decidís quedar-se i continuar amb els assaigs, per cantar les dues funcions previstes?
- I si en el primer dels assaigs conjunts a Julia Lezhneva se l’hagués valorat negativament?
- I si Julia Lezhneva hagués decidit abandonar després de la “invitació” rebuda, de saber que fins i tot algú es feia càrrec de la penalització per incomplir involuntariament el contracte i de saber que ja es comptava amb una altra soprano per substituir-la?
- I si això fos veritat?
Si això fos veritat ho trobaria tristíssim, perquè de Lezhneva n’esperava molt i no crec que s’hagi fet malbé tot i la intensitat i el virtuosisme tècnic i expressiu que desborda el seu cant, precisament li valorava i valoro, que no s’apartés d’un repertori entre el barroc i el primer romanticisme (Rossini), sense fer front a rols més pesants que poguessin malmetre la seva veu.
És clar que si Lezhneva no estava bé de veu o es creia que no era la cantant idònia per aquest rol o repertori, aleshores el tema seria un altre. Tot i que aquest vídeo que us deixo és del mes d’octubre de 2015
I aquest altre del 2014
Escoltats aquests fragments, de veritat creieu que Lezhneva no és una soprano adequada per a cantar la Desdemona de Rossini? Vosaltres heu escoltat o llegit en algun lloc que l’estat vocal de la soprano russa sigui actualment dolent?
Si tot això fos cert seria lamentable, però ca! tot deu ser fruit d’una invenció i el comunicat que ja he guardat a la caixa de caudals per si de cas, deu ser fals.
Aleshores sobren més interrogants
- I si el missatge que he rebut no diu ben bé la veritat i els fets no van anar d’aquesta manera o no s’ajusten del tot a la veritat?
- I si IFL, una vegada més, ha estat víctima d’un intent de manipulació?
- Quo Vadis Domine?
Ja no parlem de comprar entrades amb anticipació i veure això ara, que prou grau és. El que és més preocupant per a mi, és la manca de transparència dels responsables del teatre i no anunciar publicament els motius de les cancel·lacions.
M'agradaM'agrada
Potser és un pacte. No diguis que estic malament i aquí no ha passat res.
Tot és una hipòtesi
M'agradaM'agrada
Molt fort lo que has escrit. Si es veritat, ja podem despedir-nos de Lezhneva per sempre. Mai tornara a volguer cantar al Liceu. No hi haura darrera de tot aquest tema una guerra d´agents teatrals ? o una guerra entre la direcció artistica que la va contractar i p.ex. el director musical ?. Lamentable.
M'agradaM'agrada
No ho tinc tan clar Jordi.
La meva font, per dir-ho clar, és molt directa però també massa intetessada, per tant millor utilitzar el condicional i creure que tot és veritat però potser no tota la veritat.
M'agradaM'agrada
I si fas nosa… cui prodest?
At tu, Catulle, desinatus obdura.
M'agradaM'agrada
Sempre faig nosa.
😦
M'agradaM'agrada
A falta d’emoció operística, darrerament el Liceu ens procura temes de debat ben distrets a IFL. Aquest últim és per llogar-hi cadires. La primera part: sorprenent (mantenim intacte doncs la nostra capacitat de sorpresa). La segona part: déu n’hi do lo maquiavèlica que és.
M'agradaM'agrada
Tot és susceptible de interpretacions i de ben segur em falta alguna cosa per acabar de pintar el cuadre de manera correcta.
Ara bé si la senyora Leznheva no està en el seu millor moment,què haguessin hagut de fer amb el segon Zaccaria del Nabucco? Mes malament que aquell home em costa creure que estigui l’estimada Julia.
M'agradaM'agrada
No entenc res…!
Però els vídeos son magnífics.
M'agradaM'agrada
Gaudeix els vídeos. La resta és irrellevant, pura mediocritat
M'agradaM'agrada
De vegades soc mal pensada.I si en realitat a Lezhneva mal no l’han contractat?Es possible?
M'agradaM'agrada
No, no és el cas
M'agradaM'agrada
Yo no me creo nada y me lo creo todo
En cuanto al tema de ensayos de este Otello y siendo versión concierto, se supone que se hacen uno o dos con los cantantes contratados, màs con la orquesta y coros
No habiendo llegado Kunde a Barcelona hasta el jueves, dudo que con èl, Korchak y Leznheva se hubieran iniciado dichos supuestos ensayos antes.
A ver si Leznheva se ha molestado definitivamente porque ella quería ensayar y el resto del cast vocal , no hasta que llegara Kunde
Todo puede ser posible actualmente en este nuestro Liceu que ya en gesttón y artistcamente, va en caida libre hacia las profundidades de la segunda división
M'agradaM'agrada
Mi información es otra.
Hubo ensayos y desde el primero sin orquesta ya se infirmo a Lezhneva qye no se contaba con ella.
Segun parece su estado ni era óptimo, aunque eso depende de la fuente consultada
M'agradaM'agrada
I si es que no tenen diners per pagar-li?
M'agradaM'agrada
Este no creo sea el problema. Bien ha cantado 7 funciones como edgardo JDF el pasado dicembre y cuya cotización o cachet està muy por encima del de la joven Leznheva
M'agradaM'agrada
Finets no n’hi deuen haver pet ningú però Pratt no ve de franc. No és el cas
M'agradaM'agrada
L’única part positiva de l’enfonsament absolut del Liceu és com de bé ens ho passarem amb les conspiracions de tot tipus.
M'agradaM'agrada
No n’estic segur, però no ens enfonsem, recirda que estem a la lliga aquella del Conseller
M'agradaLiked by 1 person
Me parecería alucinante, si todo esto fuese cierto… Pero no le encuentro la lógica, la verdad. ¿Qué ganarían deshaciéndose de Lezhneva para traer a Pratt? Si se pagan las indemnizaciones correspondientes, estarían pagando para ese mismo rol por duplicado. Y además, según han anunciado, la Lezhneva aplaza debut para el año que viene (aunque yo ya no me creo nada de lo que me anuncien para la próxima temporada, los títulos y poco más).
M'agradaM'agrada
Si Lezhbeva no esta bien, salvar los muebles y si lo està se me escapa
M'agradaM'agrada
Bé, desprès de tot aquests “What if” que has exposat, el que em segueix sorprenent és que el Liceu no expliqui al seu públic les raons del canvi. Si aquestes són, com insinues, problemàtiques, al menys podrien fer-ho d’una manera elegant que no contribuís encara més a degradar la reputació de la institució i, per cert, també la de la cantant. Ara mateix, l’ombra de l’enganyifa i la indiferència cap el públic (que és, no ho oblidem, qui paga les entrades) recau tant en un com en l’altra, i evidentment erosiona encara una mica més la confiança en la professionalitat del Liceu. Es una simple qüestió d’educació i respecte vers la gent. ¿Comprar entrades anticipades? Mai més. En el meu cas, a mi me interessava més sentir la Lezhneva que el Kunde. No dubto que la Pratt sigui una soprano excel•lent però, la veritat, crec que puc sobreviure sense ella, i ara mateix prefereixo gastar-me els quartos en algun bon concert d’Ibercamera o del cicle de Musica Antiga de l’Auditori. El Liceu cada cop va quedant més lluny dels meus interessos i amors melòmans. I crec que això no només em passa a mi.
M'agradaM'agrada
Si Lezhneva no està bé com s’intueix, podien dir que pateix una malaltia, altres vegades es eeu haver dit sense ser verita. No dir res només fa que encabritar-nos
M'agradaM'agrada
yo compre tambien las entradas en prevenda , y ahora veo que las de otelo rossini, las venden con descuent0 hasta en TR3sc ¡¡¡¡ me ha llegado la promocion … esto desincentiva la compra de entradas con antelacion los primeros dias o prevenda, y no digamos los abonos ¡¡¡¡ . .
M'agradaM'agrada
Jo també vaig comprar les entrades fa mesos, però no em sap greu que ara les ofereixin amb descompte. Nosaltres ens vàrem garantir una bona entrada. Si ara el teatre no està ple és lògic que es baixi el preu, així es podrà omplir, el Liceu farà més calaix i més gent en podrà gaudir.
M'agradaM'agrada
No es pit vendte l’opeta d’aquesta manera perquè perdrem bous i esquelles
M'agradaM'agrada
El tiro les acabarà saliendo por la culata, tiempo al tiempo
M'agradaM'agrada
Segur que la teva font deu ser del tot fiable, i tenint en compte que ningù es tira pedres sobre el seu propi sostre, si el Liceu ha optat per rescindir el contracte de la Julia Lezhneva (fins i tot assumint una penalització) és que devia estar en unes condicions força dolentes ( a vegades passa). A mi em fa il·lusió escoltar al Jessica Pratt, i el Gregory Kubnde és un dels millors Otellos de l’actualitat, per tant crec que escoltarem unes molt bones funcions. A mi, almenys, em fa molta il·lusió aquest Otello.
M'agradaM'agrada
Sleshores si és així que ho dru ser, millor dir que està malalta. No dir res és pitjor. El problema és que potser aquesta temporada n’han fet abús i la credibilitat està per terra
M'agradaM'agrada
Molt lamentable tot plegat. Quina desil.lusió no poder-la escoltar en directe. Per a mi era l’aconteixement del mes…I la manca de transparència de tercera divisió teatral.
M'agradaM'agrada
Així estem i així anem de desencís en desencís
M'agradaM'agrada
Per a mi Lezhneva era fundamental per anar a veure l’Otello de Rossini. Tenia moltes ganes de sentir la en directe. Llástima, sigui el motiu que sigui de la cancel·lacio! El resultat d’aquesta temporada del Liceu es que per la propera temporada ja no agafaré els 2 abonaments que tinc. Em limitaré a anar-hi amb les ofertes “last minute” o “seient secret”. Ser abonada no em porta CAP avantatge.
M'agradaM'agrada
No ets l’única, hi ha consens
M'agradaM'agrada
I si Lezhneva aconsegueix enredar els parisencs i cantar Rinaldo al TCE en lloc d’Otello al liceu? I si els tècnics de so aconsegueixen que no sembli acabada i si el provinciá públic dels Champs Elysées a més l’ovaciona?
Però anem a veure… algú ha vist aquesta senyoreta assajar al liceu?
M'agradaM'agrada
El problema no va ser l’estat, va ser la preparació. No s’havia aprés la lliçó. Va estar a Barcelona i crec que fins i tot va assistir a la funció de dissabte al Liceu, però no ho sé del cert.
M'agradaM'agrada
No em quadra que no se sàpiga el paper ni amb partitura i que vingui a Barcelona a veure si tot i així la deixen cantar. En fi…
M'agradaM'agrada
No es tracta de cantar amb una partitura un rol que no t’has aprés, en el cas que fos així i en a mi em costa creure, però això és el que diuen el que no s’atreveixen a dir-ho en veu alta.
M'agradaM'agrada
Vull dir… ni amb partitura se’l sap? Ni abrigada per un Otello i un Iago excelsos? i si millor truca doncs el seu agent i diu que no cantarà? Però ei… és que no és pas Clauudio Abbado qui la rebutja! ni el nostre públic te l’exigència del de la Scala!. Parlem a més d’un teatre on han desfilat aquesta temporada no pas pocs saldos, alguns d’ells amb honors. O tenim una direcció artística tant intuïtiva que ja preveu en funció del que ha cantat anteriorment la Lezhneva que aquesta Desdèmona no se la treu (quin salice al enllaç que ens has posat!!!!) i ja han editat i tot el programa amb la Jessica Pratt?
Ve doncs espressament a Barcelona a veure si el mateix teatre que no ha tingut cap mirament en celebrar l’any Verdi amb 4 amanides de la casa i ha estrenat un Vivaldi (per fi!) amb els talls que l’ha estrenat li arregla una mica la partitura perquè la pugui cantar?I, és clar, el gran mestre (ara no recordo bé el seu nom) ofès s’hi nega en rodó i diu que o la Julia o ell i el Liceu davant de la impossibilitat de trobar al darrer moment un substitut a l’alçada es plega a les seves exigències, recusa la Lezhneva, la indemnitza i la fa tornar l’any vinent posant-li, a més com a deures que escolti bé com ho fa la Pratt dissabte i prengui notes.
Va ,home, va!
M'agradaM'agrada
Jo no sé si tot el que ens dius pot ser o no, jo només sé que ella va venir a Barcelona, va fer els primers assaigs a piano i es va prescindir/rescindir el seu contracte. Potser si no ha interposat cap tipus de demanda es que no va donar la talla, el “Salice” el canta divinament, però i la resta? Ja va quedar notòriament demostrat que en el segon acte és necessita quelcom més que llegir la partitura.
A tots ens costa creure que Lezhneva, que esperàvem tant, no vingués preparada però potser el director musical ja havia decidit que la russa no era sant de la seva devoció i la Pratt si. Si a més Lezhneva no s’ho va preparar com calia, ja tenim la tempesta perfecta i qui sap si tot plegat encara va suposar un estalvi…
Conec a algú que va assistir a un assaig de veu i em va dir que Lezhneva no estava a l’alçada. Amb l’orquestra ja no en va fer cap
M'agradaM'agrada