IN FERNEM LAND

LA STAGIONE 2017 DEL TEATRO ALLA SCALA DE MILÀ


Scala 16_17

El Teatro alla Scala ha trigat en presentar la temporada 2016/2017. De tots els teatres de primer nivell ha estat la darrera casa d’òpera en fer-ho i malgrat que una temporada més, la Scala mostra febleses importants, continua oferint programes de qualitat, si bé hi ha un desequilibri molt important pel que fa al repertori.

  • 4 títols de Giuseppe Verdi: Don Carlo, Falstaff, La Traviata, Nabucco
  • 2 títols de Giacomo Puccini: Madama Butterfly, La Bohème
  • 2 títols de Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni, Die Entführung aus dem Serail
  • 1 títol de Gaetano Donnizetti: Anna Bolena
  • 1 títol de Gioacchino Rossini: La Gazza Ladra
  • 1 títol de Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg
  • 1 títol de Engelbert Humperdinck: Hansel und Gretel
  • 1 títol de Carl Maria von Weber: Der Freischütz
  • 1 títol de Georg Friedrich Händel: Tamerlano
  • 1 títol de Salvatore Sciarrino: Ti Vedo, Ti Sento, Mi perdo

És a dir, desequilibri:

  • 11 títols italians (4Verdi+2Puccini+1Mozart+1Donizetti+1Rossini+1Händel+1Sciarrino)
  • 4 títols germànics (1Mozar+1Wagner+1Humperdinck+1Weber)

És a dir, desequilibri:

  • 3 títols del segle XVIII (1Händel+2Mozart)
  • 1o títols del segle XIX (1Rossini+1Donizetti+4Verdi+1Puccini+1Weber+1Wagner+1Humperdinck)
  • 1 títol del segle XX (1 Puccini)
  • 1 títol del segle XXI (1Sciarrino)

És a dir, injusticia:

Cap títol dels repertoris francès, eslau o anglosaxó

Pel que fa a la llista de directors musicals la llista és important però no del tot definitiva:

Riccardo Chailly (director de la casa i només 2 títols), 2 Myung-Whun Chung, 2 Zubin Mehta, 2 Nello Santi, 1 Daniele Gatti, 1 Bruno Campanella, 1 Paavo Järvi, 1 Evelino Pidò, Marc Albrecht, 1 Diego Fasolis, 1 Maxime Pascal.

Pel que fa a la llista de cantants hi ha alguns noms que associem a aquell nivell que la Scala havia ostentat, però que ença d’uns anys ja no és tan evident. Els repartiments de la Scala no difereixen gaire de qualsevol altre teatre més modest i en aquest sentit no deixa de ser sorprenent que Maria José Siri sigui la protagonista de l’òpera inaugural, una òpera tan exclusivament de soprano com Butterfly, sent la senyora Siri una cantant de veu notable però no una artista excepcional, de la mateixa manera que Martina Serafin no em sembla la millor opció per Abigaille en un Nabucco que voreja el desastre liceista d’enguany, o tampoc em sembla convincent que Maestri encapçali un cast decebedor per a Falstaff. Mantenir a Domingo en el que potser sigui el millor cast de la temporada (Tamerlano) és un pecat.

Per contra que Netrebko retorni a Traviata, Hymel i Carlos Álvarez cantin a la Butterfly, Yoncheva sigui Mimi o Crebassa, Mehta i Fagioli coincideixin a Tamerlano em sembla luxós, però són punts que mqrquen la diferència en una resta de repartiments fluixots.

Per contra crec que és molt important que la Scala confií repartiments als joves cantants de la seva academia de cant (Hansel und Gretel)

Però en contra del que pot succeir amb les temporades de Londres, París, Nova York, Berlín o en menor mesura a Viena, la temporada de Milà, en altre temps envejable, ha acabat sent una temporada que no m’estimula gaire a viatjar a la capital lombarda.

Us deixo la temporada operística:

6 representacions en el mes de desembre de 2016
2 representacions en el ems de gener de 2017
Giacomo Puccini
MADAMA BUTTERFLY

Versione original Milano 1904

Ciò-Ciò-San Maria José Siri
Suzuki Annalisa Stroppa
F.B. Pinkerton Bryan Hymel
Sharpless Carlos Álvarez
Goro Carlo Bosi

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Riccardo Chailly
Nova producció Teatro alla Scala
Regia e scene Alvis Hermanis
Costumi Kristine Juriane
Luci Gleb Filshtinsky
Video Ineta Sipunova
Coreografia Alla Sigalova

3 representacions al gener del 2017
4 representacions al febrer de 2017
1 representació al juny del 2017
Giuseppe Verdi
DON CARLO

Elisabetta di Valois Krassimira Stoyanova
La principessa di Eboli Ekaterina Semenchuk
Don Carlo Francesco Meli
Rodrigo Simone Piazzola
Filippo II Ferruccio Furlanetto
Il Grande Inquisitore Orlin Anastassov

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Myung-Whun Chung
Producció del Festival de Salzsburg
Regia Peter Stein
Scene Ferdinand Woegerbauer
Costumi Annamaria Heinreich
Luci Joachim Barth

8 representacions durant el mes de febrer del 2017
Giuseppe Verdi
FALSTAFF

Falstaff Ambrogio Maestri
Forf Massimo Cavalletti
Fenton Francesco Demuro
Dr Cajus Carlo Bosi
Bardolfo Francesco Castoro
Pistola Giovanni Romeo
Mrs Alice Ford Carmen Giannattasio
Mrs Quickly Yvonne Naef
Nannetta Giulia Semenzato
Meg Page Annalisa Stroppa

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Zubin Mehta
Produzione del Festival di Salisburgo
Regia Damiano Michieletto
Scene Paolo Fantini
Costumi Carla Teti
Lighting Designer Alessandro Carletti

1 representació al mes de febrer del 2017
5 representacions al mes de març del 2017
Giuseppe Verdi
LA TRAVIATA

Violetta Ailyn Perez / Anna Netrebko
Giorgio Germont Leo Nucci
Alfredo Germont Francesco Meli

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Nello Santi
Produzione Teatro alla Scala
Regia Liliana Cavani
Scene Dante Ferretti
Costumi Gabriella Pescucci

5 representacions al mes de març de 2017
2 representacions al mes d’abril de 2017
Richard Wagner
DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG

Eva Jaquelyn Wagner
Magdalene Wiebke Lehmkuhl
Hans Sachs Michael Volle
Sixtus Beckmesser Markus Werba
Stolzing Michael Schade
David Peter Sonn
Pogner Albert Dohmen
Kothner Detlef Roth

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Daniele Gatti
Produzione Opernhaus di Zurigo
Regia Harry Kupfer
Scene Hans Schavernoch
Costumi Yan Tax
Lighting Designer Juergen Hoffmann
Coreografia Derek Gimpel

1 representació al mes de març de 2017
6 representacions al mes d’abril de 2017
Gaetano Donizetti
ANNA BOLENA

Anna Bolena Federica Lombardi /da definire
Jane Seymour Sonia Ganassi
Smeton Martina Belli
Lord Percy Piero Pretti
Enrico Carlo Colombara

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Bruno Campanella
Produzione Grand Théâtre de Bordeaux
Regia Marie-Louise Bischofberger
Scene Erich Wonder
Costumi Kaspar Glarner
Luci Bertrand Couderc

6 representacions al mes d’abril de 2017
3 representacions al mes de maig de 2017
Gioachino Rossini
LA GAZZA LADRA
A 200 anni dalla prima rappresentazione – Teatro alla Scala 1817

Ninetta Rosa Feola
Pippo Serena Malfi
Lucia Teresa Iervolino
Fabrizio Vingradito Paolo Bordogna
Giannetto Edgardo Rocha
Fernando Villabella Alex Esposito
Gottardo Michele Pertusi
Ernesto Marko Mimica

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Riccardo Chailly
Nuova produzione Teatro alla Scala
Regia Gabriele Salvatores
Scene e costumi Gian Maurizio Fercioni

8 representacions al mes de maig de 2017
2 representacions al mes de juny
Wolfgang Amadeus Mozart
DON GIOVANNI

Don Giovanni Thomas Hampson
Commendatore Tomasz Konieczny
Don Ottavio Bernard Richter
Donna Anna Hanna E. Mueller
Donna Elvira Annette Fritsch
Leporello Luca Pisaroni
Zerlina Giulia Semenzato
Masetto Mattia Olivieri

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Paavo Järvi
Produzione Teatro alla Scala
Regia Robert Carsen
Scene Michael Levine
Costumi Brigitte Reiffenstuel

6 representacions al mes de juny de 2017
4 representacions al mes de juliol
Giacomo Puccini
LA BOHÈME

Mimì Sonya Yoncheva/Ailyn Perez
Rodolfo Fabio Sartori
Marcello Simone Piazzola
Schaunard Mattia Olivieri
Colline Carlo Colombara
Musetta Federica Lombardi

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Coro di Voci Bianche dell’Accademia Teatro alla Scala
Direttore Evelino Pidò
Produzione Teatro alla Scala
Regia e scene Franco Zeffirelli
Regia ripresa da Marco Gandini
Costumi Piero Tosi

5 representacions al mes de juny de 2017
1 representació al mes de juliol de 2017
Wolfgang Amadeus Mozart
DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL

In occasione dei 20 anni dalla scomparsa di Giorgio Strehler

Konstanze Lenneke Ruiten
Blonde Sabine Devielhe
Belmonte Mauro Peter
Pedrillo Maximilian Schmitt
Osmin Tobias Kehrer
Selim Cornelius Obonya

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Zubin Mehta
Produzione Teatro alla Scala
Regia Giorgio Strehler
ripresa da Mattia Testi
Scene e costumi Luciano Damiani

8 representacions al mes de setembre de 2017
Engelbert Humperdinck
HANSEL UND GRETEL
Solisti dell’Accademia di Perfezionamento per Cantanti Lirici del Teatro alla Scala
Progetto Accademia

Orchestra dell’Accademia Teatro alla Scala
Coro di Voci Bianche
Direttore Marc Albrecht
Nuova produzione Teatro alla Scala
Regia Sven-Eric Bechtolf
Scene Julian Crouch

6 representacions al ms de setembre de 2017
1 representació al mes d’octubre de 2017
Georg Friedrich Händel
TAMERLANO

Irene Marianne Crebassa
Tamerlano Bejun Mehta
Bajazet Plácido Domingo/Kresimir Spicer
Andronico Franco Fagioli
Asteria Maria Grazia Schiavo

Orchestra del Teatro alla Scala su strumenti storici
Direttore Diego Fasolis
Regia Davide Livermore

7 representacions al mes d’octubre de 2017
1 representació al mes de novembre de 2017
Carl Maria von Weber
DER FREISCHÜTZ

Agathe Julia Kleiter
Aennchen Eva Liebau
Max Michael Koenig
Kaspar Günther Groissböck
Ottokar Michael Kraus
Kuno Franck van Hove
Ein Eremit Stephen Milling

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Myung-Whun Chung
Nuova produzione Teatro alla Scala
Regia Matthias Hartmann
Scene Raimund Voigt

3 representacions al mes d¡octubre de 2017
5 representacions al mes de novembre de 2017
Giuseppe Verdi
NABUCCO

Nabucco Leo Nucci
Ismaele Stefano La Colla
Zaccaria Mikhail Petrenko
Abigaille Martina Serafin/Anna Pirozzi
Fenena Annalisa Stroppa

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Nello Santi
Produzione Teatro alla Scala, Royal Opera House – Covent Garden di Londra, Lyric Opera di Chicago, Gran Teatre de Liceu di Barcellona
Regia Daniele Abbado
Scene e costumi Alison Chitty
Luci Alessandro Carletti

6 representacions al mes de novembre de 2017
Salvatore Sciarrino
TI VEDO, TI SENTO, MI PERDO
Prima mondiale
Commissione Teatro alla Scala e Staatsoper Unter den Linden di Berlino

Basso Otto Katzameier

Orchestra del Teatro alla Scala
Direttore Maxime Pascal
Nuova produzione in coproduzione con Staatsoper Unter den Linden di Berlino
Regia Jürgen Flimm e Gudrun Hartman

La Scala també ofereix concerts i recitals vocals que la propera temporada estaran protagonitzats per:

  • Krassimira Stoyanova
  • Francesco Meli
  • René Pape
  • Anita Rachvelishvili
  • Edita Gruberova
  • Thomas Hampson
  • Daniela Barcellona

Mentre que a la temporada simfònica la llista de directors és imponent:

  • Christoph von Dohnányi (Rèquiem de Mozart)
  • George Prêtre
  • Riccardo Chailly (2 programes diferents)
  • Zubin Mehta
  • Paavo Järvi
  • Bernard Haitink

3 Concerts benèfics:

  • Riccardo Chailly (Rèquiem de Verdi amb Stoyanova, Barcellona, Meli, Belosselskiy)
  • Christoph Eschenbach
  • Antonio Pappano amb l’Orchestra Nazionale dell’Accademia Santa Cecilia

Ballet:

Hi ha 9 programes diferents

En el següent enllaç amb la pàgina web del teatre milanès podru trobar més detalls de tot plegat:

Un comentari

  1. marcozincone

    Totalmente de acuerdo! Vi la temporada ayer y pensé lo mismo. Es más: muchas veces en estos 18 años pensé que hacía falta ir a ver algo, y a veces lo hice, pero este año no hay nada que me atraiga lo suficiente. Además, la Scala siempre fue famosa por la dificultas de conseguir entradas, incluso viviendo allí…. Me falta Sabadell, y si no ofrece nada, Liceu Liceu Liceu, y tampoco con gran locura!

    M'agrada

    • En algunos casos es mejor quedarse en Barcelona, y ya sabes que con el Liceu soy muy crítico porqué es el teatro que más quiero, pero es que lo de la Scala para la temporada 2017 acaba siendo desconcertante.

      M'agrada

  2. io sono molto deluso, stagione da provincia e poi non c’e’ Meristersinger / Herheim , opera che la Scala ha coopriodotto! D’accordo con IFL su Siri e Maestri!!! Annushka verra’ per Traviata,…….forse! e basta con nabucco, boheme eccc , mancano, inoltre,
    titoli intererssanti del repertorio francese e slavo!!!!

    M'agrada

  3. alex

    No conozco a esa “valiente” Federica Lombardi, para la reposición de la BOLENA ( desde 1,982, donde Dña. Montse recibió música de viento )
    Que la Siri inaugure el dia de Sant Ambroggio con la Cio Cio San, tiene casi delito! voz sí, pero bastorra y nada elegante en un rol como Butterfly donde hay que matizar e interpretar mucho ( su reciente Tosca torinesa, ya resultó más que deficiente y con excesivo chillido ) . Lo mejor de esta BUTTERFLY inaugural , la dirección de Chailly y sobre todo, la reposición de la versión original milanesa de 1.904 que fue protestada en su estreno ( sin.. el addio Fiorito asil..)

    M'agrada

    • No he mencionado esta Bolena porqué me parece un despropósito, aunque quizás ya no quedan viudos de la Callas activos, porqué últimamente en la Scala se producen unos éxitos incomprensibles. Antes todo era un fracaso aunque desde fuera nos consumía la envidia, pero es que ahora se lo tragan todo

      M'agrada

  4. dandini

    M’ho invento pero dona l’impressió que Netrebko havia de cantar la Bolena pero com l’evolució de la seva veu va en una altra direcció se l’ha recol·locat a La Traviata que té pinta de que acabarà cancel·lant.
    En conjunt sorpren, partint de la base “chauvinista” que aquell teatre hauria de programar molts títols italians pseudo oblidats….
    Per altra banda Uns Mestres amb Daniele Gatti i un bon repartiment no crec que es pugui menystenyir malgrat que el públic respondrà amb la fredor que el caracteritza.Recordo com un amic que va assistir a una funció (no la Prima)m’explicava que en aquells Lohengrin amb Kaufmann ,Herlitzius ,Barenboim , al final de la representació semblava que no hi havia aplaudiments ni per una sola salutació.

    M'agrada

    • Sigui Bolena o sigui Violetta, qualsevol de les dues demostra valentia. Ara potser s’arricaria menys amb Bolena que amb Traviata, potser m’equivoco, però possiblement no cancel·li i els vidus de la callas ja estan tots jubilats i a la Scala ja no es protesta res, potser s’han tornat freds (com al Liceu) però protestar com es protestava, ja no.
      La temporada és més propia de Florència que no pas del Milà de fa uns anys. I la inauguració és fins i tot difícilment vendible als cinemes. Ja veurem que passarà.

      M'agrada

Deixa un comentari