IN FERNEM LAND

JONAS KAUFMANN CANTA NAPOLITANES AL SAN CARLO


Fotografia Francesco Squeglia

Fotografia Francesco Squeglia

En un estat d’esgotament evident, enmig de promocions, master-class i rodes de premsa, però amb el carisma personal i vocal que el caracteritza, el tenor bavarès Jonas Kaufmann va promocionar el dia 12 de setembre passat, el seu nou disc dedicat a la canzone italiana al Teatro San Carlo de Nàpols, on acompanyat del pianista Stellario Fagone, va interpretar 6 cançons napolitanes (5 més el tema de The Godfather de Nino Rota, per ser més precís) al feu napolità per excel·lència, el Teatro San Carlo.

El mini concert és el que és, tampoc cal posar-se dels nervis. Ell mateix diu que està cansat, en mig del concert per si de cas i quan s’adona que la veu està fràgil a punt de trencar-se, quelcom que no acaba succeint però que hagués pogut passar, al menys de manera molt més notòria del que si s’intueix.

Kaufmann pot cantar el que vulgui, ho sap i ara toca promocionar el disc, un disc si voleu prescindible perquè molts altres abans que ell han deixat el llistó molt alt i han dictat càtedra al respecte, però ell sap que aquest repertori agrada i la discogràfica sap que poden vendre milers d’exemplars i en aquesta tasca estan immersos, promocionant-lo abans de que surti oficialment a la venda.

Us deixo el tast, perquè d’aixó no se’n pot dir un concert, però és un tast suficient per fer embogir el seus fans i per continuar donant arguments als seus detractors

  • Parlami d’amore Mariù (Cesare Andrea Bixio – Ennio Neri)
  • Torna Surriento (Ernesto de Curtis – Giambattista de Curtis)
  • Non ti scordar di me (Ernesto de Curtis – Domenico Furnò)
  • Passione ( Ernesto Tagliaferri, Nicola Valente – Libero Bovio)
  • Core ‘ngrato ( Salvatore Cardillo – Riccardo Cordiferro)
  • Parla più piano (Nino Rota – Gianni Boncompagni)

Jonas Kaufmann, tenor
Stellario Fagone, piano

Teatro San Carlo de Nàpols 12 de setembre de 2016

Sony Classical no em permet posar l’àudio del concet, ho lamento

Hi ha un moment molt napolità durant el mini concert, quan algú del públic li demana que canti una òpera, i tot seguit si afegeixen els que en demanen dues o tres i altres converses que no s’arriben a entendre del tot, en aquell diàleg tan distès i napolità que passa de les converses entre balcons d’un mateix carrer a les llotges del San Carlo amb una naturalitat i gràcia que aquí, malgrat voler emular-ho en ocasions similars, mai arribarem a tenir.

Un comentari

  1. Olave

    No tuvo una buena noche. La voz está muy fatigada, con mucha pérdida de esmalte, apiana en exceso y a veces fuera de lugar y corre y corre…
    El timbre solar de algunas voces italianas (di Stefano, Corelli, del Mónaco, Bergonzi, etc.) y españolas (Carreras, Aragall, Domingo) y de otros países (Flórez, por ejemplo aun sin la fuerza vocal necesaria para ello) han encumbrado esas canciones a una categoría que Kaufmann, ese día, está muy lejos de alcanzar…

    Liked by 1 person

    • El problema no es sólo la voz, más bien es el estilo. Siempre he dicho que Kaufmann en italiano no e slo mismo que en francés o por supuesto en alemán, pero en estas canciones está demasiado pendiente de los efectos, mucho más que de llegar al corazón. Todo está calculado en exceso

      M'agrada

        • Rosa RP

          Pues Antonio Pappano, poco sospechoso en cuanto a todo lo italiano se refiere, dijo con respecto a este asunto: ” Ma che cosa e la italanita.? Ja, ja (Perdón por mi mala escritura italiana, me faltan los acentos)

          M'agrada

        • Rosa RP

          Muchas gracias por el trabajo que te has tomado y por la estupenda leccion de italianitat. Siempre aprendoPor supuesto que el Kaufmann que me enamora es el que canta opera y, sobre todo, el que canta Lied, pero, veras, escuchare el disco porque su voz calida y transmisora de emocines me ayuda, como me ocurre con otros artistas, a que la vida sea mejor y, tal como esta se presenta a veces, no es como para desaprovechar ocasiones. Y ¿ te das cuenta de la que se organiza cada vez que el amigo Kaufmann aparece en el blog.? Pues es estupendo ¿ no te parece? Gracias mil veces

          M'agrada

        • Cuando akguién es tifosi de un cantante lo es en todo lo que canta, lo mejor es reconocer que hay cosas que hace mejor que otras.Los que todo lo ven maravilloso y estupendo no me interesan.
          A veces me apena mucho que los amantes de la ópera solamente se interesen por ciertos cantantes y ciertas óperas (las de siempre) Siempre ha sido así, pero me apena

          M'agrada

  2. jaumeM

    Totalment d’acord. Si la discogràfica hagues triat fer un disc de cançons alemanyes o inclús franceses, segur que haurien venut tant o mes.
    No m’agrada gens, Es impossible arribar a Caruso, Schippa, Gilli o inclús al mateix Alfredo K.
    ¿”Pagliacciata” o pecat?

    M'agrada

    • Pecat no, perquè ell i la discogràfica pretenien el que aconseguiran, que es vendre discs quan ningú en compra, però ha fet coses molt millors. En qualsevol cas en a mi no em sembla una pallassada, una pallassada és el que va fer la Petibon amb la ONE dirigida per Pons, per exemple.

      M'agrada

  3. GLORIA ABRAS POU

    No l’he escoltat. La seva veu no és per cantar napolitanes i menys si està fatigada. No estic d’acord amb el que diu tedesco2006, no cal ser italià per cantar napolitanes o el que s’escaigui. No té el sol a la veu tan necessari per aquestes cançons que jo he escoltat, sobretot, per Josep Carreras.
    Ah! I compte amb la birres i les salsitxes perquè està posant panxona i se li han eixamplat els malucs.

    M'agrada

    • En Mozart2006 deus voler dir, jo tampoc, no cal haver nascut a Nàpols per cantar-les bé, però estic d’acord que com el de Sants, que queda una mica lluny de la meridional i volcànica ciutat italiana, ho canta de meravella.

      M'agrada

  4. katia

    Kaufmann m’agrada molt pero aqui,no.Les napolitanes son una altre cosa i si no que li preguntin i escoltin Josep Carreras,per mi la meravella de la expressivitat,el saber cantar i donar a traves de la seva veu les emocions que sugereixen aquestes cançons.M’enrecordo de Gigli,Corelli,DiStefano i fins i tot Krauss que les cantàven amb un gust extraordinari.No sé en qué estaria pensant Kauffman per cantar d’aquesta manera i a sobre,cobra per aquests esgarrips.
    Es nota que estic enfadada??

    M'agrada

  5. Rosa RP

    De acuerdo con el post de Joaquin, efectivamente no hay que ponerse de los nervios ni rasgarse las vestiduras por este miniconcierto. Lo vi en directo en internet y no me acabo de gustar, es mas, me hizo sufrir, ogual que sufrio el. “Il Mattino” organizab el eve nt, a mi juicio no lo pudo organizar peor, tambien es cierto que el podia no haber aceptado y lo hizo. La jornada matutina con los estudiantes fue muy bonita:ellos lo seguian entusiasmados y se dijeron cosas muy interesantes que he podido leer casi en su totaliad, y ya conocemos la personalidad de JK: generoso, entusiasta con lo que le emociona, en este caso el canto y los jovenes y…le encanta hablar, aso que lo hizo durante mas de dos horas, le pidieron que cantara y lo hizo y asi llego al concierto, ya algo afonico en la entreviata previa. Lo paso fatal tosiendo, bebiendo agua, tomando pastilas y asombrado por enterarse alli mismo de que se transmitia endirecto. Claro, no le salio bien y si pudo terminar fue gracias a su carisma, expresividad y un registro agudo que suele responderle. Dicho toda esta parrafada, no creo que se pueda juzgar por esta actuacion. La cancion italiana le ira mas o menos bien, va a gustos (por cierto, en la Scala le apladieron a rabier despues de la napolitana y una de las frases que se escucho en el conciert, en perfecto italiano fue”tienes corazon napolitano). Bien, pues sin prejuicios, creo aue habra que esperar
    al disco, a mucha gente le entusiasmara y otros se enfadaran muchísimo. Estupendo, cada uno tiene sus gustos. En cuanto al dinero, pues si, y pienso, sin animo de generalizar, que muchos lo desearían si se les presentara la ocasión ¿o no.?

    M'agrada

    • Hola Rosa RP
      Lo que he escuchado hasta ahora del CD tampoco me ha gustado mucho, nada que ver con el de Berlín años 30
      Él, como como todos los grandes puede hacer lo que quiera, pero tiene que estar preparado para recibir una colleja de vez en cuando porqué las napolitanas, que no la canción italiana, no se pueden cantar especulando, o te sale de la tripa, bien llena de gnocchi de la mamma, o mejor dejarlo estar. 🙂
      Gracias por comentar

      M'agrada

  6. Rosa RP

    Hola Joaquin
    La verdad es que con la parrafada, solo queria exponer, para quien no lo hubiera visto, las circunstancias adversas de aquella noche, que despues pasan factura, independientemente de la mayor o menor “inapolitanita”
    Gracias a ti por tus comentarios, que siempre leo, llenos de conocimiento y acuanimidad que con algunas notas de humor, hacen un coctel perfecto

    Bona nit

    M'agrada

  7. Fuentes

    Me parece que hay un error en los autores de “Non ti scordar di me” (música de Ernesto de Curtis y letras de Domenico Furnò, como es notorio, y no de los que figuran ahí que, según he visto en internet, son autores de otras canción llamada “Non ti scordar più di me”.
    Por otro lado, el bueno de Kaufmann está con la voz hecha unos zorros de tanto trajín para promocionar su disco; seguro que en éste estará más fresco de vocalidad porque si no…
    Pero también sugiero que no haya sayales rotos y desgarrados. Cosas peores estamos viendo a teatro lleno en cantantes decrépitos que van por ahí interpretando en la tesitura que pueden, pero con la voz que la naturaleza les dio. Esperamos ansiosos escuchar ponto su “Despierta, negro” con voz clarita y beneplácito (casi) general…
    Saludos y gracias, siempre, por tu blog.

    M'agrada

  8. gloria aparicio

    Només començar , al primer compás, ja he començat a patir, “aquest no es el meu Kaufmann” , he pensat que em tocaba patir més i m’ho he estalviat, jo no m’enfado amb ell, faltaria més , suposso que el disc serà més digne respecte a la veu però, no es la veu amb les dificultats obvias de cansament el que no m’agrada gens, es la fredor que em transmet la seva interpretació, amb un aire forçat gens napolitá i amb la mancança de musicalitat, estil i natural fluidessa que demanan aquest tipus de cançons , de segur que no em faré amb aquest disc , jo no dic que s’hagi de ser napolitá per cantar-les però, potser es bó creura’t una mica que ho ets en el moment d’interpretar-les, com tota la música folklorica els só brota tant de la técnica adquirida com de les propies entranyes, es tot sentiment….a la plaça del meu poble dos diumenges al mes es fan sardanes i algun guiri afincat al poble s’afeixex sovint, fa gracia i s’agreixex però……no es el mateix…..
    També penso que en Kaufmann com altres quan han lluitat per tot allò que volien i han arribat al màxim tenen dret a fer allò que els hi bé de gust (jo no crèc que sigui per money…) això si, sense perdre la dignitat i el cas que hagi fet un petit concert poc afortunat no es ni molt més el cas, jo estic enamorada d’ell ja fa massa , m’ha ofert nits màgiques i ara en la meva soletat propia de jubilada ell és junt amb altres “grans” la meva eterna i estimada companyia,
    PD. espero que no s’engrequi a treure un de “ranxeres”…

    M'agrada

    • Efectivament pot fer el que vulgui, tothom pot fer el que desitgi, la diferència és que el mateix resultat en un mindunguis és absolutament massacrat i en un fuori classe és perdonat com un pecat venial.
      Si creu que cal cantar ranxeres les cantarà, o fados o sevillanes, com Los del Río. la cosa està en que tota aquesta xavalla no ens perjudiqui a tots plegats, a ell i en conseqüència a tots nosaltres.

      M'agrada

  9. Leonor

    ¡Buenas! De tarea, hasta arriba; tengo comentarios atrasados, a ver si me pongo al día ¡Ay!
    Yo le voy a dar un voto de confianza a Kaufmann; me parece que fue Stinchelli quien escribió algo similar a que había dado muchas charlas, conferencias, actos que le habían agotado y que ello era la causa de ese cansancio vocal; algo así como “Menos hablar, más cantar”; eso me parece a mí, que se le nota ese cansancio y que es muy probable que, en otra situación, hubiera brillado mucho más.

    ¡Saludos, infernems!

    M'agrada

Deixa un comentari