Des de dissabte passat que no paro de donar-li voltes i més voltes a aquest Tristan und Isolde inaugural del MET.
He llegit unes quantes crítiques i hi ha disparitat d’opinions, quasi totes poc positives pel que fa a la producció “dark”de Treliński, un director que em va agradar molt en aquell doble programa del mateix MET amb Iolanta i El castell de Barbablava, i molta més unanimitat pel que fa a Rattle i l’equip de cantants, tot i que jo crec que molts no s’atreveixen a aplaudir sense concessions a Stuart Skelton, un Tristan inesperat i excel·lent.
Curiosament i sense saber com anirà la temporada novaiorquesa que podrem gaudir al cinema en el propers mesos, no crec que, tret de la per a mi tan esperada L’Amour de Loin de Kaija Saariaho o en menor mesura la reposició de Eugene Onegin, la resta d’òperes estiguin a l’alçada del que ens ha ofert aquesta inauguració.
Ja vaig dir quan es va presentar la temporada del MET, que tornar a emetre Rusalka o l’Oneguin de recent record, tenint un Guillaume Tell, una Jenufa, una Salome o I Puritani, em semblava poc original i fins i tot atractiu. Veurem si aquests títols que tampoc són tan populars aconsegueixen arribar a l’alçada d’aquesta meravellosa inauguració.
Richard Wagner
TRISTAN UND ISOLDE
Tristan………………..Stuart Skelton
Isolde…………………Nina Stemme
Brangäne……………….Ekaterina Gubanova
King Marke……………..René Pape
Kurwenal……………….Evgeny Nikitin
Melot………………….Neal Cooper
Sailor’s Voice………….Tony Stevenson
Steersman………………David Crawford
Shepherd……………….Alex Richardson
Young Tristan…………..Jonathan O’Reilly
Chorus and Orchester Metropolitan Opera House
English Horn Solo……….Pedro R. Díaz
Conductor………………Simon Rattle
Production……………..Mariusz Trelinski
Set Designer……………Boris Kudlicka
Costume Designer………..Marek Adamski
Lighting Designer……….Marc Heinz
Choreographer…………..Tomasz Wygoda
Video Production Designer..Bartek Macias
Metropolitan Opera House de New Yor 8 d’octubre de 2016
EL QUE HA DIT LA PREMSA:
- http://www.wsj.com/articles/tristan-und-isolde-review-lovers-sailing-into-darkness-1475011445
- https://www.washingtonpost.com/entertainment/music/for-its-most-glittering-evening-the-met-opts-for-a-dark-tristan-good-for-them/2016/09/27/9b722a8e-84cc-11e6-bb79-da46ee32d2cf_story.html
- http://newyorkclassicalreview.com/2016/09/met-opens-season-with-a-dark-and-compelling-tristan/
- https://www.theguardian.com/music/2016/sep/27/tristan-und-isolde-met-opera-review
- https://bachtrack.com/es_ES/review-tristan-isolde-trelinski-skelton-stemme-rattle-metropolitan-opera-september-2016
- http://www.wqxr.org/#!/story/review-mets-new-tristan-und-isolde-goes-radical/
- http://www.theepochtimes.com/n3/2165400-love-and-death-at-the-met/
- http://seenandheard-international.com/2016/10/the-mets-musically-strong-tristan-is-lost-at-sea/
- http://www.latinpost.com/articles/124430/20160927/metropolitan-opera-review-2016-17-tristan-und-isolde-opening-night.htm
I és clar, si algú vol retornar al que vaig dir jo i els comentaris que s’han anat fent aquí mateix, només heu de prémer l’enllaç: https://ximo.wordpress.com/2016/10/09/met-20162017-tristan-und-isolde-stemme-skelton-gubanova-pape-nikitintrelinski-rattle/
Thank you very much.
Regards, Werner
M'agradaM'agrada
Hei Werner!
For some time we did not know anything about you.
I’m glad, the reason was Tristan und Isolde.
Enjoy it
M'agradaM'agrada
Ohhhh. Moltíssimes gràcies! Jo crec que m’encantarà…
M'agradaM'agrada
Jo crec que també
M'agradaM'agrada
No fui a verla al cine y tengo muchas ganas de escuchar a ese nuevo Tristan. Es mi ópera favorita de todos los tiempos (es de las pocas preguntas que tengo claras de tu cuestionario imposible). Gracias por las crónicas 😉
M'agradaM'agrada
ooooooooh Marga qué alegria! Te añoramos tanto
M'agradaM'agrada
Gràcies sinceres Joaquim per aportar-nos tanta anàlisi i insistència. Som conscients de la feinada diària que et compota tot plegat! I qualsevol agraïment dels que et seguim sabem que és poc, i a més imprescindible.
Anirem practicant l’anglès per traduir a en Tomasini, però ja ens refiem de les teves primeres impresions.
M'agradaM'agrada
Si Pep,, però cal tenir en compte que us he acostumat molt malament o dit d’una altre manera, de manera poc sostenible per la meva estabilitat, potser per això quan exigiu algunes coses com a normals, quan sñón excepcionals, em penso que m’he equivocat
M'agradaM'agrada
Muy muy muy interesantes esos detalles que gentilmente nos pones. Me los leo todos y te comento, no sin agradecerte efusiva y sinceramente (aunque siempre será poco) todo lo que (al menos, a mí) me aportas.
¡Mil gracias, Joaquim!
A todos, ¡buen fin de semana desde el Barroco, Verdi, Rossini a Wagner!
¡Saludos, infernems!
M'agradaM'agrada
Gracias Leonor, tenemos mucho por compartir y por disfrutar
M'agradaM'agrada
Moltissimes gràcies, Joaquim. Des de dissabte passat que tinc una tristanyitis aguda, la teva insistència estic segura que serà un bon remei!
M'agradaM'agrada
És greu però això no mata, ans al contrari, ajuda a viure.
Gaudeix-ne
M'agradaM'agrada
Haig de confessar que quan llegeixo excel·lències d’una representació busco amb neguit el aquí del post, ho sento, no hi puc fer-hi mes.
Gracies, gracies, gracies.
M'agradaM'agrada
Però tampoc cal ser tan explícit perquè un dia en podem quedar sense.
M'agradaM'agrada
No tornarà a passar.
M'agradaM'agrada
Grazie 1000
M'agradaM'agrada
Muchísimas gracias Joaquim!
Por problemas de trabajo no pude ir a la retransmisión y tengo muchas ganas de “vengarme”.
No se que haríamos sin tus comentarios y “regalos”
M'agradaM'agrada
Muchas gracias José Ramon, sin los comentarios y sobretodo sin lo otro, encontrarías otra fuente de financiación, seguro.
M'agradaM'agrada
Moltes gràcies Joaquim. Estic gaudint molt d’aquesta excel·lent versió del Tristany. Des de l’agradable sorpresa del tenor, magnífic, fins a la impagable Brangane de la Gubanova, passant evidentment per la gran Stemme i el magnífic Pape. Un luxe, sens dubte. I confesso que una altre sorpresa per a mi ha estat Rattle amb una direcció wagneriana extraordinària; m’esperava més fredor i no ha estat així. De la fantàstica orquestra del MET en treu moments de alt voltatge. Tens raó: cal usar el reclinatori. Visca!
M'agradaM'agrada
Me n’alegro molt. Hi ha vegades que és molt fàcil fer l’apunt, i aquesta per a mi va ser una de elles.
M'agradaM'agrada
Ooooh! Moltíssimes gràcies per insistir-hi! La Stemme em té el cor robat…! 🙂
M'agradaM'agrada
De res, també entenc que Stemme et robi el cor.
M'agradaM'agrada
Déu n’hi do! Això és tota una inauguració. I a sobre amb un dels meus títols preferits. Moltíssimes gràcies de nou. La Stemme deu ser una gran Isolda, sense dubte, i el Skelton no el conec i ara el descobriré. Una Brangäne i un Marke de luxe. I en Rattle! En fi, el que em falten són hores per disfrutar-ho tot.
M'agradaM'agrada
I ja ho veuràs com ho faràs…
M'agradaM'agrada
Sembla ser que Skelton i Rattle se superen respecte de la seva participació a Baden-Baden cantant el mateix títol. Skelton, després del seu prometedor Siegmund a l’Anell de Sidney de fa més de 10 anys, semblava que havia de quedar-se justament en això, en promesa, semblant caure la seva carrera en un cert estancament i ubicant-se fins i tot, en el relativament marginal repertori wagnerià en anglès. Sembla ser que amb aquesta actuació fa un salt important cap endavant quan encara no és massa tard per ell. Ja fa forc,a temps que es pateja escenaris sense acabar de fer-se un lloc en el repertori. De matèria prima i bones maneres no sembla mancat…
M'agradaM'agrada
Ara la seva carrera tindrà un revifada espectacular
M'agradaM'agrada
y el skelton va a cantar en paris Lohengrin en enero y febrero, según opera base, en la opera nacional. Realmente es impresionante, acabas de ver la grabación y el dedo se va a “volver al inicio”!!!. Sin palabras, transmiten.
“
M'agradaM'agrada
En Paris tienen una capacidad de reacción impresionante. Ya quisiéramos por aquí…
M'agradaM'agrada