L’Albert Garriga diumenge passat em va parlar de la soprano Lise Davidsen i de l’impacte que li va produir en una representació de Der Freischütz on cantava el rol d’Agathe, i com que la tenia pendent de portar-la a IFL ençà que la vaig veure en uns vídeos provinents del Operalia del 2015, quan el va guanyar, que em van deixar garratibat, vaig creure convenient portar-la a IFL, ja que disposo d’un liderabend del mes de maig passat, on acompanyada de l’eminent Helmut Deutsch (que no acompanya a qualsevol) ofereix un recital que estic segur que no deixarà indiferent a ningú.
Lise Davidsen és una soprano líric-dramàtica que ençà d’aquella participació en l’Operalia del 2015 no deixa indiferent a ningú. Va néixer a Stokke, un poble rural del sud-est de Noruega. Va començar a estudiar guitarra i el cant als quinze anys. Al principi es decantava molt per la guitarra, però posteriorment es va abnar decantant cap al cant. Els seus primers mestres van ser Mona Skatteboe i Runa Skramstad.
Va aconseguir la seva llicenciatura en cant clàssic a l’any 2010 a l’Acadèmia de Música de Grieg a Bergen (Noruega). Durant aquest temps va treballar amb molts cantants, com Bettina Smith i Hilde Haraldsen Sveen i va entrar a formar part del Cor Solistes Noruecs com a mezzosoprano, sota la direcció artística Grete Pedersen.
Mentre estudiava per obtenir el títol de mestre a la Reial Acadèmia Danesa de Música, la mestre de Lise, Susanna Eken, la va instar a desenvolupar la seva veu per al món de l’òpera, però com a soprano. El primer concert com a soprano va tenir lloc l’any 2011 en el concert de nous talents de Bergen, on va cantar obres de Richard Strauss i Richard Wagner, acompanyada de la Filharmònica de Bergen sota la direcció de Rory Macdonald.
Lise va fer el seu debut a l’Òpera Reial de Dinamarca a la temporada 2012/13 com el gos i el mussol a La petita guineu astuta de Leos Janacek. Des d’aleshores hi ha tornar diverses vegades per cantar el rol de Emilia a l’Otello Emilia i la Rosalinde Die Fledermaus, i va ser guardonada amb el Reumert Talentpris. En la mateixa temporada va participar com a resident al Festival d’Aix-en-Provence i hi v atornar l’any següent convidada per Waltraud Meier en la residència com a tribut a Patrice Chéreau.
En 2014, Lise es va graduar de l’Acadèmia Opera a Copenhaguen i va tenir l’honor de rebre el premi Léonie Sonning talent i cantants Danis Award 2014. També va rebre el suport financer del Skipsreder Tom Wilhelmsen, Karen i fundacions Arthur Feldthusens i Sine Butenschøns.
2015 va ser un any destacat per Lise; ja que va guanyar el primer premi, Premi Birgit Nilsson i Premi del Públic al concurs Operalia a Londres, a més del primer premi, el premi a la millor interpretació de la música de Noruega i una Beca Ingrid Bjoner en la competició reina Sonja Internacional de Música. L’any passat també va guanyar el Concurs de Cant 2015 Hans Gabor Belvedere a Amsterdam, el HSBC a Aix-en-Provence i el Premi Nobel Statoil Talent.
A l’òpea de Frankfurt i dirigida per Sebastian Weigle ha cantat la Freia a Das Rheingold i la tercera Norna a Götterdammerung (2015). El mes passat i en aquest més d’octubre ha cantat a Zuric aquesta Agathe que tant va colpir a l’Albert (em va dir que recordava a la jove Flagstad), mentre que els propers mesos de desembre i gener del 2017 cantarà Santuzza a Oslo i Ariadne auf Naxos a l’opera Nordnorsk de Tromsø. Té previst també cantar Isabella a Das Liebesverbot al Teatro Colon de Buenos Aires, la part de soprano del Requiem de Verdi sota la direcció de Edward Gardner al Royal Festival Hall, London, els quatre últims lieder de Strauss amb la Netherlands Radio Philharmonic Orchestra dirigida per Edo de Waart al Concertgebouw d’Àmsterdam i participar en l Rosenblatt Recital Series del Wigmore Hall de Londres, on també debutarà al Royal Opera House Covent Garden. També té contractes futurs per cantar al Festival d’Aix en Provence, a la Wiener Staatsoper, a la Den Norske Opera i al Teatro Real de Madrid.
Si no la coneixeu veureu ben aviat que la veu, malgrat ser una cantant jove, ja té un cos i un registre que fan preveure una gran soprano dramàtica, d’aquelles que surten de tant en tant i que deixen una gran petjada. És clar que en el món de l’òpera poden passar moltes coses, però una veu d’aquesta categoria i personalitat, d’aquesta densitat, d’aquest temperament i dimensió dramàtica sembla impossible que no hagi arribat aquí per quedar-se definitivament.
El recital que va oferir a Bergen el 29 de maig passat n’és una prova més que fefaent d’aquestes virtuts. Certament hi ha sons que encara necessiten un cobriment més carnós, així com superar alguna que altra fixació, quelcom força habitual en les veus nòrdiques i el repertori germànic.
El programa va ser preciós, començant per un passional Sibelius que dóna pas a Mahler, Strauss i Grieg a les propines.
JEAN SIBELIUS (1865–1957)
Säf, säf, susa, op. 36, nr. 4
Våren flyktar hastigt, op. 13, nr. 4
Flickan kom ifrån sin älsklings möte, op. 37, nr. 5
Var det en dröm, op. 37, nr. 4
Svarta Rosor, op. 36, nr. 1
GUSTAV MAHLER (1860–1911)
Fire sanger fra Des Knaben wunderhorn
Rückert Lieder
RICHARD STRAUSS (1864–1949)
4 Lieder, op. 27
Propines:
Grieg i Strauss
Lise Davidsen sopran
Helmut Deutsch piano
Håkonshallen Bergen 29-05-2016
Així va cantar els 4 Lieder, op. 27 de Richard Strauss
Més informació sobre Lise Davidsen a http://lisedavidsen.com/
Aquí em penso que tindrà un lloc fix, ja que de seguir així no m’extranyaria que fins i tot portés reclinatori.
Gracias Joaquim, recuerdo el impacto que me causó en la Operalia 2015. alegra saber que está haciendo una prometedora carrera.
M'agradaM'agrada
Estoy seguro que será así
M'agradaM'agrada
Gràcies per l’apunt Joaquim i per l’enregistrament, fantàstics! Esperem que puguem gaudir d’ella ben aviat per casa nostra. Una abraçada.
M'agradaM'agrada
A casa nostra? Al Liceu vols dir?, ho dubto ja que en el seu repertori la majoria d’òperes són poc sostenibles, oi que m’entens?
M'agradaM'agrada
Una veu molt interessant i amb personalitat, diferent a totes les actuals.
Caldrà estar atents.
Gràcies per tot, com sempre
M'agradaM'agrada
De res, en a tu per tant de suport
M'agradaM'agrada
Moltes gràcies per l’apunt La veu la trobo molt bonica, esperem que ens la portis sovint.
M'agradaM'agrada
Hi tant, segur que no faltarà a les cites.
M'agradaM'agrada
Eps! Que te’n vaig parlar jo fa uns mesos, per motius evidents 😉
Espero que es gestioni la carrera amb intel·ligència, perquè la necessitem.
M'agradaM'agrada
Ara que ho dius me’n recordo, si. Perdona que l’autoria se l’hagi endut l’Albert
M'agradaM'agrada
M’ha agradat molt, quin sentiment! La veu es molt bella i amb el piano tan clar i precís fan un duo perfecte per a mi. No coneixia les cançons de Sibelius, precioses.
Gracies pels 2 descobriments.
M'agradaM'agrada
De res, les cançons de Sibelius són pura emoció nórdica
M'agradaM'agrada
Veient la veu, que és fantàstica, la joventut i que al calendari ja té la Santuzza, resarem perquè no l’espatllin abans d’hora…. ara que promet, sens dubte.
M'agradaM'agrada
Potser cantarà Santizza com si fos la comtessa d’Almaviva, que també podria ser 🙂
M'agradaM'agrada
Gràcies Joaquim, té una veu meravellosa, m’ha agradat molt, realment apunta un gran futur, la veritat no la coneixia , però desde ara n’ estaré pendent!!!
M'agradaM'agrada
Tots n’estarem pendents
M'agradaM'agrada