IN FERNEM LAND

EL QÜESTIONARI IFL DE XAVIER C.


 

No cal que us parli de Xavier C. els assidus a IFL el coneixeu prou bé, si bé per a tots els que us heu incorporat darrerament haureu de visitar apunts antics per conèixer-lo una mica millor, ja que abans comentava molt sovint i darrerament s’ha incorporat al club de tots els que tot i visitar assíduament o fins i tot cada dia el blog, han fet com la Belinda, quedar-se muts.

Algun dia caldrà esbrinar el motiu (o no) però en qualsevol cas i potser per la seva ironia, la seva erudició, el seu anàlisi crític i la seva esbojarrada seriositat, els trobem a faltar.

No podia ser d’una altra manera i el seu qüestionari és sorprenent, divertit, eclèctic i com no, provocador.

Aquí el teniu: 

1. La primera vegada que vas anar a l’òpera quin any va ser? Força tard, el 1999, quan m’ ho vaig poder començar a pagar
2. A quin teatre? Al Liceu de tots
3. Quina òpera vas veure? Makropulos vec, de Janacek. Sempre he anat de modernet…
4. Els teus pares anaven o van a l’òpera? No. Em vaig acostar a l’ òpera mitjançant un amic
5. Quin compositor operístic t’estimes més? No seré gens original: Mozart, com tanta altra gent
6. Quina és l’aspecte que valores més d’una representació operística? La música.
7. Quin és el teu tenor predilecte? Juan Diego Flórez. Una màquina. I diuen que molt simpàtic…
8. Quina és la teva soprano predilecta? No ho diries mai: Anna Netrebko.
9. Quin és el teu baríton predilecte? Anem enrere: Dietrich Fischer-Fiskau
10. Quina és la teva mezzosoprano predilecta? La Bartoli
11. Quin és el teu baix predilecte? Enzo Dara. Un animal escènic
12. Quin és el teatre dels que has visitat que més t’ha impressionat? No he voltat gaire, però la WienerStaatsoper, sense dubte
13. Podries viure en una ciutat sense teatre d’òpera? Quedaré fatal, però la veritat és que sí
14. Quina és la teva òpera predilecte? Potser Les noces de Fígaro
15. Quina òpera detestes? Detestar és paraula molt gruixuda. Diguem que hi ha algunes que no entenc i se’ m fan feixuges. I entre aquestes, mateu-me, tenim Boris Godunov
16. Valora de 1 a 10 la importància del director d’escena en una representació operística. Un 8 i mig. És com un entrenador de futbol, que difícilment pot fer guanyar partits, però fàcilment pot fer perdre’ls
17. A quina ciutat del món que no sigui la teva i amb teatre d’òpera, t’agradaria viure? Mi Buenos Aires lindo y querido
18. Quin és el llibretista operístic preferit? Da Ponte
19. Quin és el teu heroi de ficció operística? Papageno entra dins de la categoria “heroi”?
20. Quina és la teva heroïna de ficció operística? … perquè Salome sí que no compta com heroïna, oi?
21. La gravació operística que t’enduries a l’illa deserta? N’ hi hauran de millors, però li tinc molta estima a un Fidelio de Ferenc Fricsay amb la Berliner Philarmoniker i Haefliger, Rysanek, Fischer-Dieskau…
22. El director d’orquestra operístic preferit? Amb vergonya, que no tinc prou criteri per aquesta pregunta, però Riccardo Muti
23. El director d’escena preferit? Em crec força les propostes de McVicar
24. La representació operística que t’hagués agradat assistir? Alguna de les glorioses que tant parleu amb Caballé i Carreras
25. L’òpera barroca que més t’agrada? Giulio Cesare (Haendel)
26. L’òpera clàssica que més t’agrada? Si ara no dic Le nozze di Figaro…
27. L’òpera romàntica que més t’agrada? Crec que Ievgueni Oneguin
28. L’òpera del segle XX que més t’agrada? Salome
29. L’òpera del segle XXI que més t’agrada? M’ho he passat molt bé enguany amb Written on skin
30. Si poguessis escollir una vocalitat lírica, què t’agradaria ser: soprano, mezzosoprano, contralt, tenor, baríton o baix? Un baríton de veu viril i seductora.

Aquesta és la gravació que acompanyaria a Xavier C a una illa deserta i no m’estranya la intel·ligent tria

Moltes gràcies Xavier, espero algun dia tornar a comptar amb la teva assiduïtat comentarista.

La propera setmana encetarem l’any amb el qüestionari d’Arnau.

Un comentari

  1. Xavier C.

    Gràcies per la iniciativa i la publicació, Joaquim. Com et vaig dir, vaig trobar molt interessant poguer participar perquè vaig haver de (re)plantejar-me qüestions on mai (o feia molt temps que no) m’ havia parat. Vull afegir que, més que quedar-me mut, diria que he fet com els grans futbolistes que saben retirar-se a temps i no estiren el seu minut de glòria assumint rols de baríton. Per la resta, aprofito que és Nadal per recordar que vulnerar les lleis que garanteixen la democràcia només porta a tensions i enfrontaments estèrils que no resolen res i, després, a l’empobriment moral i material de la societat, així que demanaria als amics infernemlanadires no optar per fractures ni divisions internes, sinó per posar l’accent en allò que ens uneix, construint sobre la diversitat, i que ningú agiti vells rancors o obri ferides tancades. Bones festes!

    M'agrada

  2. Guillem R

    Dieskau per mi tamber, Xavier C, és un plaer. Fixa’t que aquesta gravació de Fidelio va ser la primera que em vaig comprar després de l’adoració que m’havia agafat per la Rysanek però no sé perqué no em va fer el pes. Tant és així que per molts anys no vaig a tornar a escoltar Fidelio fins que la vaig veure aquí al Liceu amb Mattila i va ser com si la descubrés per primera vegada i ara és una òpera que m’encanta i tinc totes las versions que he pogut trobar. Ara , és clar, la gravació de Fricsay m’agrada molt.
    El que fa el temps!

    M'agrada

  3. colbran

    Sobre opiniones yo no quiero discutir, cada uno tiene las suyas, pero lo que me sorprende es que selecciones como bajo a un “basso buffo”, con tesitura más próxima al barítono que al bajo auténtico. Si estuviéramos en tiempos de Rossini lo aceptaría porque la cuerda de barítono no estaba reconocida en Italia (tampoco la de mezzo) y entonces claro que Dara sería un bajo, pero no crees que hay bajos actuales o pretéritos auténticos? No has visto o escuchado a ningún otro, ni siquiera Furlanetto, Colombara o Abdrazakov, por ejemplo… o Christoff, Siepi, Giaiotti, Neri, Greindl, Borg…? En cuanto a que Enzo Dara es un “animal escénico” (y Alessandro Corbelli, de idéntica tesitura y extraordinario actor?) , yo creo que siempre se repitió a sí mismo, pero bueno si tu lo dices tu sabrás por qué. Celebro conocer nuevas opiniones.

    Un abrazo y mis mejores deseos para estas fiestas. A ver si coincidimos en el Yelmo y charlamos un poco., tengo ganas.

    M'agrada

  4. Eduardo

    “Hombre de letras” como tu mismo te has definido en alguna ocasión, se te ha extrañado y mucho. Ese mensaje que has dejado sobre como debe ser el comportamiento de la humanidad, me abrumó. Sobre el retiro en la gloria como algunos futbolistas, estoy seguro que tienes muchos goles para hacer en el IFL sin cambiar tu tesitura.
    Vuelve Xavier C.

    M'agrada

Deixa un comentari