IN FERNEM LAND

EL QÜESTIONARI IFL D’ORDET


Fa temps que Ordet és un assidu d’IFL, crec que mai l’he preguntat si el seu nick és un homenatge a la pel·lícula de Carl Theodor Dreyer, perquè és obvi que el seu nom és un altre, però ho deixarem en el aire i si ell ens en vol fer cinc cèntims, benvinguda serà l’explicació.

Ordet va deixar constància per primera vegada de la seva existència a IFL, en forma de comentari el 29 de desembre de 2009 en ocasió d’aquell Trovatore de les cortines i els playmobils que aquest any, ves per on, es reposa amb un nou vestuari, tot esperant que aquelles sedes orientals caríssimes, un caprici de messieur Deflo, amb els anys hagin millorat. El cas és que des d’aquell comentari nadalenc fins ara, l’amic Ordent n’ha deixat 132 més, si no m’he descomptat, el darrer ahir mateix tot parlant de la producció de Rodelinda del Teatro Real que sembla que també veurem al Liceu, l’òpera barroca que més li agrada segons el qüestionari que us deixo ja tot seguit.

  1. La primera vegada que vas anar a l’òpera quin any va ser? M’ha costat trobar l’any però va ser al 1994
  2. A quin teatre? Si els jardins de Peralada es poden considerar teatre…
  3. Quina òpera vas veure? Il turco in Italia
  4. Els teus pares anaven o van a l’òpera? No, però va ser el meu pare que m’hi va portar llavors. Li havien regalat dues entrades.
  5. Quin compositor operístic t’estimes més? Mozart
  6. Quina és l’aspecte que valores més d’una representació operística? Suposo que la combinació de tots.
  7. Quin és el teu tenor predilecte? Nicolai Gedda
  8. Quina és la teva soprano predilecta? Elisabeth Schwarzkopf
  9. Quin és ell teu baríton predilecte? Fischer-Dieskau
  10. Quina és la teva mezzosoprano predilecta? Christa Ludwig
  11. Quin és el teu baix predilecte? Mark Reizen
  12. Quin és el teatre dels que has visita que més t’ha impressionat? La Bastilla
  13. Podries viure en una ciutat sense teatre d’òpera? En visc en una. O sigui, que és possible…
  14. Quina és la teva òpera predilecte? Ufff. Costa molt decidir-se. Così fan tutte?
  15. Quina òpera detestes? Potser no la detesto, però em costa molt el Boris Godunov
  16. Valora de 1 a 10 la importància del director d’escena en una representació operística 5
  17. A quina ciutat del món que no sigui la teva i amb teatre d’òpera, t’agradaria viure? Berlin, segur.
  18. Quin és el llibretista operístic preferit? Da Ponte
  19. Quin és el teu heroi de ficció operística? Estic entre Parsifal i Falstaff (tot un món). Avui em quedo amb Falstaff.
  20. Quina és la teva heroïna de ficció operística? Aquesta sí que la tinc segura, la Mariscala.
  21. La gravació operística que t’enduries a l’illa deserta? El Don Giovanni de Salzburg del 1954 amb Furtwängler
  22. El director d’orquestra operístic preferit? Em cau fatal, però Karajan
  23. El director d’escena preferit? Tcherniakov (no em puc treure del cap el Kitege)
  24. La representació operística que t’hagués agradat assistir? La famosa Traviata de la Scala amb la Callas, Visconti i Giulini.
  25. L’òpera barroca que més t’agrada? Uff. Molt complicat. El barroc m’entanta. Rodelinda en seria una.
  26. L’òpera clàssica que més t’agrada? Doncs per no dir més Mozart, Il matrimonio segreto
  27. L’òpera romàtica que més t’agrada? Parsifal
  28. L’òpera del segle XX que més t’agrada? El cavaller de la rosa
  29. L’òpera del segle XXI que més t’agrada? Ho sento, pero cap.
  30. Si poguessis escollir una vocalitat lírica, què t’agradaria ser: soprano, mezzosoprano, contralt, tenor, baríton o baix? Contralt i seria en la veu de Kathleen Ferrier.

Com que a Youtube tenim la sort de tenir el Don Giovanni de Mozart dirigit per Wilhelm Furtwängler a l’any 1954 a Salzburg, la versió discogràfica que s’enduria a l’illa deserta, no ho he pensat dues vegades, perquè estem parlat d’un monument operístic imponent

Gràcies Ordet per oferir-nos a nous motius de reflexió tot i la intolerància envers el Boris Godunov, que no tindré en compte 😦

La setmana vinent tindrem el goig de compartir el qüestionari d’un altre fidel habitual,  Jordifosal

Un comentari

  1. Ordet

    Bon dia.
    Primer de tot, aclarir que una de les meves passions, a part de la música, és el cinema. Hi ha moltes pel.lícules que m’han deixat petjada, però cap com “Ordet”.
    Pel que fa al Boris, no he dit que la detesti, simplement que em costa. Tinc la sensació que encara no ha arribat el seu moment, però que tard o d’hora arribarà.
    Segurament el disc que m’emportaria a l’illa deserta seria els del lieder de Strauss amb Schwarzkopf i Szell, però com no és ben bé operístic em vaig decantar epl Don Giovanni de Furt, un dels primers que vaig tenir a la meva discoteca.
    Salutacions!

    M'agrada

    • Apunt sobre “Ordet”:
      Abans els noms eren “Joseps, Joans i ases n’hi ha a totes les cases”, o Joaquims o Montserrats o Maries. Però els temps i les modes han canviat i la meva germana (Montserrat) te una besneta de sis anys que es diu Ordet. Per tant, Joaquim, ja no “és obvi que el seu nom és un altre”. O no ho serà d’aquí vint anys.

      M'agrada

  2. Leonor

    Bueno, bueno, bueno…¡Otro mozartiano! ¡Y “Così fan tutte” y ese “Don Giovanni” legendario! ¡Y Da Ponte! Y esa maravilla de Cimarosa que es “Il matrimonio segreto” (que la descubrí en esa maravillosa producción liceística)! ¡Y Callas! ¡Amante del Barroco!
    Dedicado:

    ¡Feliz Pascua, infernems!

    M'agrada

  3. Ho he intentat amb Boris i li vull donar una altra oportunitat però no estic gaire esperançada.
    El qüestionari és d’allò més interessant. S’aferra a valor segurs. Jo tampoc conec el baix que esmenta.
    …i Ordet ? Hauria de perdre el racó de la memòria que em guarda més tresors per oblidar-la. Tot i que, Dies irae …bé, jo també sóc cinèfila.

    Bona Pasqüa a tots els Infernems, Fundador i distingits membres del club.

    M'agrada

  4. felipe

    Ordet quizás llego un poco tarde pero la itensiva Semana Santa de mi tierra me ha tenido totalmente absorto. La verdad es que al leer que te llevarías a una isla desierta los lieder de Strauss por Schwarzkopf no he podido evitar escribirte. Los 4 últimos lieder por ella, son pura magia. La adoro. Su Marschallin es sublime: de esas interpretaciones que hacen llorar.
    También me ocurre algo similar con Boris. Y eso que recuerdo la representación en el Liceu de hace años con Salminen creo, fue fabulosa. Pero es una ópera que me cuesta un poco y, sin embargo, Khovantchina es todo lo contrario para mi. Tengo claro que he de darle una nueva oportunidad.
    En Fischer-Dieskau también coincidimos, sus lieder de Schubert sublimes… cada vez que escucho Winterreise me emociono.
    Un saludo Ordet!!

    M'agrada

Deixa un comentari