No ha estat la tria més concorreguda però també és cert que heu disposat de menys dies del que és habitual per escoltar les 12 versions i escollir les quatre que us hagin agradat més.
Finalment han estat 159 tries en total i 25 que han atorgat a Nina Stemme l’honor de ser la seva, la balada de Senta més triada, amb la balada número 2 trepitjant-li el talons i aquestes dues a força distància de la tercera que ha estat la versió 11 amb 14 tries, 11 menys que la primera.
Aquest ha estat el resultat:
Escoltem doncs la versió més triada, la de la soprano sueca Nina Stemme
Ara cal saber qui s’amaga al darrere de les altres 11 versions:
Per ordre de més a menys triada trobem a (premen a sobre de cada nom podreu escoltar les versions a youtube):
Senta 08 | 25 | 16% | Nina Stemme |
Senta 02 | 24 | 15% | Jessye Norman |
Senta 11 | 14 | 9% | Leonie Rysanek |
Senta 01 | 13 | 8% | Catherine Naglestad |
Senta 03 | 13 | 8% | Julia Varady |
Senta 04 | 13 | 8% | Regine Crespin |
Senta 10 | 12 | 8% | Majorie Lawrence |
Senta 09 | 11 | 7% | Cheryl Studer |
Senta 06 | 10 | 6% | Maria Müller |
Senta 12 | 10 | 6% | Gwyneth Jones |
Senta 05 | 9 | 6% | Anja Silja |
Senta 07 | 5 | 3% | Elena Popovskaya |
Sorprèn que l’aclamada Senta d’Anja Silja no hagi estat més triada i no sorprèn gaire, tot i que ja us vaig dir que no triava les més notòries, al menys per a mi, que la Senta del primer repartiment del Liceu, Elena Popovskaya, hagi quedat la darrera, ja que la competència de noms molt més il·lustres, era gran, Jones, Lawrence, Crespin, Müller, Rysanek…
Espero que tots els que heu participat us hagi agradat i és clar, us agraeixo molt que hageu “perdut” el temps, un mes més, amb la tria.
Us espero ben aviat, demà tornaré a parlar Der Fliegende Holländer.
Bon dia ! estic contenta , com de costum el meu gust coincideix amb la majoria de vosaltres encara que el ordre sigui un xic ( 1punt) alterat entre la Stemme i la Norman, la veritat es que vaig tenir dubte en l’ordre però que elles eren les “Divines ” per a mi estava claríssim des el principi. Ala 12 no la vaig coneixer però, em va agradar prou com per puntuar-la i la 10 tot i que la gravació era o semblava molt deficient em va agradar la interpretació i vaig pensar que el so la perjudicava…..i ara ja que hi sòc, vaig a tornar a escoltar a les “Divines” s’ho mereixen ….
Gràcies de nou Joaquim, disfruto molt amb aquestes interpretacions sempre tant ben escollides, una abraçada.
M'agradaM'agrada
Sempre fidel seguidora de IFL, que les tries us facin pensar és el gran objectiu.
M'agradaM'agrada
Bon dia! Voldria afegir que aquesta ha estat la tria més difícil de totes en les que he participat. Mai havia escoltat res de l’Holandès abans i que tampoc conec l’argument en detall, així que verge vaig començar a escoltar les balades. Tenint en compte que no entenc l’alemany, em vaig trobar davant una escena en la que no tinc clar què passa ni que ens explica el personatge. Vaig estar temptat d’aturar les audicions i documentar-me, però al final vaig declinar, i vaig optar per l’opció reclinatori, només escoltar i deixar que l’emoció que hi posava la intèrpret m’arribés sense condicionaments. Amb aquesta manera de fer, n’hi va haver una que em va quedar clar que havia de ser dins la meva tria, la Senta núm. 6, que tot i jugar en desavantatge per la poca qualitat de l’àudio, per a mi era la més emocionant. Després hi vaig afegir la Sra. Stemme, i ja en segona volta la Sra. Studer i la Sra. Naglestad.
També esperava que en Joaquim ens hi inclogués a la Sra. Popovskaya, no esperava menys, si no no fóra una bona preparació per a la funció a que assistirem.
M'agradaM'agrada
yo no puedo oír si no sé lo que está pasando, ni lo que está cantando, de ahí que kareol sea una de mis páginas más machacadas. Y en general con todo, ni las cantatas de Bach que todas más o menos vienen a decir lo mismo y repetirlo 20 veces, tengo que saber que están diciendo. Salut i força.
M'agradaM'agrada
És un bon consell
M'agradaM'agrada
No tenia la percepció que fos tan difícil. En altres tries jo hagués escollit totes les versions, en aquest no, amb quatre m’anava bé.
La Popovskaya no podia faltar i si hagués tingut una mica més de temps també hagués inclòs a Kampe, però tenia que retallar el fragment perquè no vaig saber trobar cap youtube
M'agradaM'agrada
Per cert Joaquim, una indiscreció, i qui és la teva estimada Senta? que no era dins la tria….
M'agradaM'agrada
Astrid Varnay, especialment en aquesta versió que tota ella em sembla immillorable.
M'agradaM'agrada
Interesant veure les coincidencies, sobretot amb les dues primeres “Senta” del podi, és una bona manera de convertir el subjectivisme personal a un subjectivisme més colectiu que tendeix al objectivisme haha. Però he de confessar que la Varady em va encantar, la vaig triar com a primera.
Una abraçada!!!
M'agradaM'agrada
Jo crec que Varady és una cantant fascinant que patia d’una fredor que sempre l’ha distanciat del gran públic
M'agradaM'agrada
De nuevo no he reconocido a ninguna, pero la que más me ha gustado es Jessye Norman, seguida de Nina Stemme, de Catherine Naglestad y de Gwyneth Jones. Mis tres primeras elegidas han quedado entre las cuatro primeras y estoy contento. De todas formas la interpretación de Jessye Norman me parece descomunal. y Catherine Naglestad la tengo en un DVD, cuya acción escénica me es desagradable, pero ella está magnífica y Marina Priudenskaja es una Mary muy “sexy”.
M'agradaM'agrada
Priundenscaja= Prudenscaja, contralto que en “L’equivoco stravagante” de Rossini que se encuentra disponible en DVD/BluRay y procede de la función que vimos en Pesaro estuvo sensacional.
M'agradaM'agrada
La Prudenskaja no evoluciona com creiem
M'agradaM'agrada
“Der fliegende Holländer”, Bayreuth 1999, Studer, Titus, Silvasti, Sotin, Schiml, Kerl, Schneider
M'agradaM'agrada
Thank you Drafting
M'agradaM'agrada
Jo vaig triar Naglestad, Rysanek, Müller i Silja, per tant em vaig apropar molt poc al podi.
Gràcies una vegada més perquè m’ho vaig passar molt bé i em va servir previ a l’excel·lent apunt preparatori per endinsar-me al mar de fons d’aquesta òpera
M'agradaM'agrada
Una tria ben peculiar Jordi.
Passar-s’ho bé triant és l’objectiu
M'agradaM'agrada
aquí estuve a punto de tirar la toalla, al final me puse sí o sí….es tan bonito que se impone la obra, al final : 8, 5, 11, 12… la 2 habría sido la siguiente. Para mí : bingo.
M'agradaM'agrada
El tuyo es un cuarteto estelar
M'agradaM'agrada
Vaig triar en primer lloc la Nina Stemme, en segon la Rysanek i la Silja (quina sorpresa) i per últim la J. Norman. La que vaig considerar menys “atractiva” va ser la Popouskaya…No se si serà un mal presagi.
M'agradaM'agrada
Que potser et passa com en a mi, que la Silja normalment no m’agrada gens?
M'agradaM'agrada
Balada meravellosa que Stemme resolt amb la força que li és característica. No havia triat a ningú perquè tot el que sols penjar m’agrada i acabo no distingint uns intèrprets dels altres. Stemme, que aprecio molt, no és una de les meves sopranos i suposo que m’hauria decantat,m sense saber-ho, per Norman però bé, aquí Stemme està immensa, s’ha de dir ben alt.
M'agradaM'agrada
Ben alt i sense crits, que parlem de cantants
M'agradaM'agrada
He votat en aquest ordre per Norman, Studer, Crespin i Naglestad. Va ser una tria totalment a cegues , doncs no vaig reconèixer a ningu i és una òpera que encara no conec gaire. No vaig tenir el temps que m’agrada dedicar-hi, però a la Norman com a primera la tenia claríssima. Un cop mes moltes gràcies per aquesta magnífica i difícil tria pel seu gran nivell. Ara em toca la preparació doncs fins el 26 no ho vaig.
M'agradaM'agrada
Espero que el 26 sigui la nit i el dia del que vaig veure jo, m’agradaria que fos així i ho dubto. Masses coses haurien de canviar
M'agradaM'agrada
Aquesta vegada he arribat tard,la grip,l’encostipat i la tos no em deixa viure,pero ho he escoltat desprès i ha estat magnific.
M'agradaM'agrada
Del teu comentari es desprèn que estàs millor, i no saps pas com me n’alegro. Cuidat
M'agradaM'agrada
Una mica tard perque no en tenia masses ànims per culpa del Fliegende Holländer del Liceu, però Wagner i aquesta meravellosa opera no en tenen cap culpa i no vull deixar de comentar les meves eleccions desprès d’hores d’audició per a escollir les meves Senta preferides d’aquesta selecció:
Si be vaig reconeixer alguna, com sempre miro de ser el mes objectiu possible, perque aixó em dona de vegades sorpreses i novetats inesperades, i no fixar-me massa en mirar de reconeixer-les.
Em va costar força ja descartar-ne des de la primera sessió en que nomès en vaig poder eliminar tres i amb dificultat, en una segona audició en vaig treure tres mes i em varen restar les sis finalistes de les que vaig seleccionar:
-En primer lloc la guanyadora Nina Stemme i crec que amb tots els mèrits donç en aquesta versió está esplendida.
-En segòn lloc la Julia Varady que em va sorpendre molt gratament en aquesta gravació, donat que la tenía mes escoltada en altres papers no wagnerians i especialment per ser una de les millors Judits de El Castell de Barbablava de’n Bèla Bartók (aprofitant l’avinentessa de que avui ens la has regalat i comentat).
-En tercer lloc i nomès per aquesta ocasió, per que confeso que es la meva Senta de tota la vida des de que la vaig veure al Liceu l’any 1983 i li tinc devoció, Dame Gwyneth Jones, simplement excelent.
-En quart lloc la Cheryl Studer una cantant que si be de vegades es mostra irregular en aquesta versió m’ha agradat força i en general sol donar molt bons resultats amb Wagner.
Sorprenentment sense reconeixer-la i gairebé nomès coneixer-la pel preparatori de’n Joaquim del Fliegende Holländer i algún video de YouTube la Elena Popovskaya va esser una de les meves finalistes!!!, no estava malament en aquesta gravació per a mi i vaig veure un brí de llum quan vaig veure que era la numero 7 tot i les males qualificacions de la resta de companys que la van portar al darrer lloc, però malauradament no s’han complert les expectatives, però aixó ja es unaltre tema ja comentat.
L’altre finalista va esser la Leonie Rysanek, llastima perque em va costar treure-la del quartet escollit i hauria de ser-hi per mèrits propis sense cap mena de dubte. I nomès un petit comentari per a la Jessye Norman que tot i valorant i molt la seva valua en molts papers i tesitures, no en soc un especialment fan de les seves interpretacions wagnerianes tot i que reconec que son força espectaculars a l’audició.
Gràcies Joaquim per donar-nos aquesta feinada que ha estat un plaer com sempre i de la que tant se’n aprèn.
M'agradaM'agrada
Mai em va satisfer molt Gwyneth Jones, però amb els anys encara menys.
Gràcies per participar i gràcies per aquest comentari.
M'agradaM'agrada