El passat 23 de desembre va tenir lloc a l’auditori de l’Accademia di Santa Cecilia de Roma un concert de la temporada simfònica de la prestigiosa orquestra italiana, sota la direcció de Antonio Pappano i amb la participació estel·lar del tenor peruà Juan Diego Flórez.
Estem doncs davant d’un concert festiu, de caire popular sota la influència de l’amabilitat que sempre envolta els concerts durant aquestes dates, que alterna les peces vocal, bàsicament operístiques, amb els fragments orquestrals habituals, és a dir obertures, música de ballet i cors operístics per donar treva al solista, que amb 5 escadusseres intervencions solistes oficials, més tres propines, aconsegueix un èxit per a mi exagerat, perquè Juan Diego Flórez comença a mostrar signes evidents d’esgotament vocal i crec que es curaran amb repòs.
Ja fa temps que la veu de Flórez sembla que hagi arribat al seu límit, i en lloc d’engrandir-se o eixamplar-se, la veu continua sent bàsicament la mateixa que ens va embadalir ençà aquella Matilde di Shabran del 1996 a Pesaro, si bé és cert que a mida que ha anat ampliant repertori amb rols més centrals, encara que només hagin estat intents i provatures d’escassa consolidació, la veu ha anat perdent frescor i elasticitat. Els aguts ja no són fàcils i l’emissió comença a denotar alguna que altra lleugera oscil·lació. Flórez, que en sap molt, utilitza recursos tècnics per fer alguna que altra trampa, però és innegable que estem davant d’un dels grans artistes dels darrers anys i ell en condicions no dle tot òptimes és millor que qualsevol altre en el seu millor moment.
El tenor peruà s’atreveix amb obres que clarament el sobrepassen, com el Roberto Devereux o I Lombardi, per no parlar del Hoffmann, però l’ambient festiu, distès i diria que poc exigent del públic romà propicia tres propines, dus acompanyades pel propi Flórez a la guitarra, que denoten que les concessions a la galeria són fonamentals per acabar en apoteosi un concert que mereixeria per a ser més justs un “succès d’estime” i passa que t’he vist. Escoltar el seu “Avete torto!…. Firenze è come un albero fiorito” i adonar-se que alguna cosa grinyola és tota una.
Potser molts creureu que sóc massa exigent o dur, però sempre he pensat que als més grans, i Flòrez ho és, no els podem fer abaixar el llistó, ja que ells precisament són els que ens han acostumat al millor del millor i malgrat aquesta classe i distinció que el caracteritza, malgrat a demostració tècnica i el desplegament de recursos que exhibeix, Flórez està per sota del que ell ens ha acostumat a donar, i tot un concert per 5 àries i tres propines d’exigència relativa, em semblen poc per a un artista que ens ha acostumat a tant, però s’entén que no doni més perquè quan no estàvem acostumats a conèixer els seus límits, ara o almenys en aquest concert, m’ha semblat que en totes les obres, ja fos per dalt o per baix, la veu de Flórez estava traspassant aquests límits
El mestre Pappano el dirigeix amb aquella cura que només els grans directors operístics saben donar als cantants quan aquests necessiten ser ajudats.
Bravo per atots dos i per l’excel·lent orquestra romana.
- Wolfgang Amadeus Mozart, Le nozze di Figaro, K. 492
- Overture
- Gaetano Donizetti, L’Elisir d’amore
- II: “Una furtiva lagrima”
- Gioachino Rossini, La Cenerentola
- Overture (Sinfonia)
- Gioachino Rossini, Guillaume Tell
- Choeur Dansé: “Hyménée ta journée”
- Gaetano Donizetti, Roberto Devereux
- “Ed ancor la tremenda porta… Come uno spirito angelico… Bagnato il sen di lagrime”
- Jacques Offenbach, Orpheus in the Underworld
- Overture
- Jacques Offenbach, The Tales of Hoffmann
- “Va pour Kleinzach!”
- “Barcarolle”
- Giacomo Puccini, Gianni Schicchi
- “Avete torto!…. Firenze è come un albero fiorito”
- Giacomo Puccini, Suor Angelica
- Intermezzo
- Giuseppe Verdi, Nabucco
- III, 4: “Va’, pensiero”
- Giuseppe Verdi, I Lombardi Alla Prima Crociata
- “La mia letizia infondere”
- Sergio Bruni, Quanno sponta la luna a Marechiaro
- Caetano Veloso, Cucurrucucú paloma
- Agustin Lara, Granada
Ojo, que cantó pese a una indisposición de salud, la cual incluso obligó a modificar el programa inicialmente previsto. Con eso en mente, opino que lo hizo estupendo.
M'agradaM'agrada
¿Y cuando los cantantes estan indispuestos no deberían cancelar?
M'agradaM'agrada
Hay cantantes que cancelan ante cualquier cosa, pero si consideras que no te pones en peligro y que puedes hacer una buena presentación de todos modos, por qué cancelarías? El público parecía agradecido.
M'agradaM'agrada
Florez was gracious enough to his audience to sing despite being ill. It is surprising that this review does not extend to him the courtesy of mentioning the illness. Nor does the reviewer account for the changes to the tenor’s voice, changes which allow Florez to add to his repetoire.
M'agradaM'agrada
Flórez canta en Montecarlo “Los cuentos de Hofmann” a finales de enero y no es ninguna inocentada.
¡Gracias por el apunte, Joaquim! Veremos. Es un artista, aunque no me gustan esos nuevos papeles para su voz.
M'agradaM'agrada
Si, lo leí hace unos días y no podía creerlo. ¿Es apropiado para él este papel?
M'agradaM'agrada
Personalmente, en parte de acuerdo con Álex (recinto); me preocupa la orquesta, rica y densa, en la obra de Offenbach.
Por otra parte, será interesante; veremos si realiza la lectura aproximada a la que Kraus (interpolación de agudos y sobreagudos) representó en su momento.
M'agradaM'agrada
Sí pero la inteligencia de JDF y su Agente Ernesto Palacio, es hacer debutar roles como este del Hoffmann bien en teatros como la Opera de Montecarlo ( pequeño Garnier que creo no llega ni a las 800 localidades) o en su Lima natal ( otro pequeño teatro), donde debuta roles que por volumen le pueden superar pero que de forma inteligente, los prueba en teatritos donde no tiene que forzar el instrumento.
O sea que JDF normalmente ( no fue el caso de su Edgardo liceistico, donde hasta el último acto pasó sus apuros por falta del suficiente peso vocal para el rol ), canta roles que le pueden exceder en determinados teatros o salas de concierto sin que la orquesta pueda ahogarle. Es decir, inteligencia y sapiencia artística
M'agradaM'agrada
La sala Giuseppe Sinopoli en donde tiene su sede la Orquesta,es pésima para las voces, y para Flòrez aún más. Lo digo porque estuve allí el año pasado y lo pude comprobar.
M'agradaM'agrada
Retroenllaç: Noticias de diciembre de 2017 | Beckmesser
Retroenllaç: Noticias de enero de 2018 | Beckmesser