IN FERNEM LAND

EL QÜESTIONARI IFL DE TAXI MELÒMAN


Qui no coneix al Taxi Melòman? Ningú, del món de l’òpera barcelonina, ningú i de més enllà jo diria que molt pocs. Darrera el taxi melòman hi ha una persona entranyable que desprèn una bonhomia extraordinària i que s’entén bé amb tothom i que sap crea al seu voltant un clima de fraternal entesa. Lluny de les filies i les fòbies que caracteritzen a la majoria d’operòfils que conec (jo m’incloc) ell sembla que li agradi tot i tothom encara que quan parles una estona amb ell, quelcom que he tingut la sort de fer diverses vegades, ja veus que darrera la seva habitual discreció s’amaguen crítiques tan contundents o severes com les de quasi tots nosaltres, però dites per ell no ho semblen, i al darrera de la seu somriure afable es llegeix s’entén tot molt bé.

En Jordi, que ja em permetrà que desvetlli el nom que s’amaga al darrere del seu reconegudíssim nick sempre s’ha mostrat molt proper i disposat a ajudar quan ho he necessitat. Des de que ens varem conèixer personalment en un dinar a casa d’una amiga aleshores comuna no ens hem deixat de tractar encara que no coincidim gaire i el millor és que sempre saps que està disposat a donar-te un cop de mà.

En Jordi és, com molts diuen ara, autèntic i en aquesta autenticitat l’òpera és un dels seus leitmotiv vitals, impossible doncs no coincidir i gaudir amb ell

Aquí teniu el seu qüestionari:

  1. La primera vegada que vas anar a l’òpera quin any va ser?1969
  2. A quin teatre? Plaça de Toros Las Arenas
  3. Quina òpera vas veure? Aida
  4. Els teus pares anaven o van a l’òpera? Si
  5. Quin compositor operístic t’estimes més? Richard Wagner
  6. Quina és l’aspecte que valores més d’una representació operística? El cant
  7. Quin és el teu tenor predilecte? Nicolai Gedda
  8. Quina és la teva soprano predilecta? Maria Callas
  9. Quin és ell teu baríton predilecte? Sherill Milnes
  10. Quina és la teva mezzosoprano predilecta? Shirley Verrett
  11. Quin és el teu baix predilecte? George London
  12. Quin és el teatre dels que has visita que més t’ha impressionat? Festpielhaus de Bayreuth
  13. Podries viure en una ciutat sense teatre d’òpera? No
  14. Quina és la teva òpera predilecte? Guillaume Tell
  15. Quina òpera detestes? De les que he vist cap
  16. Valora de 1 a 10 la importància del director d’escena en una representació operística 7
  17. A quina ciutat del món que no sigui la teva i amb teatre d’òpera, t’agradaria viure? Viena
  18. Quin és el llibretista operístic preferit? Richard Wagner
  19. Quin és el teu heroi de ficció operística? Potser com a anti-heroi el mateix Lohengrin
  20. Quina és la teva heroïna de ficció operística? Liu
  21. La gravació operística que t’enduries a l’illa deserta? Il trovatore (Björling-Milanov-Warren-Barbieri)
  22. El director d’orquestra operístic preferit? Hans Knappertusch
  23. El director d’escena preferit? Franco Zeffirelli
  24. La representació operística que t’hagués agradat assistir? Aida (Del Monaco-Callas-Taddei-Dominguez) Mèxic 1951
  25. L’òpera barroca que més t’agrada? Serse
  26. L’òpera clàssica que més t’agrada? Don Giovanni de Mozart
  27. L’òpera romàtica que més t’agrada? I Puritani
  28. L’òpera del segle XX que més t’agrada?  Turandot
  29. L’òpera del segle XXI que més t’agrada?  Alba, d’Albert Guinovart
  30. Si poguessis escollir una vocalitat lírica, què t’agradaria ser: soprano, mezzosoprano, contralt, tenor, baríton o baix? baix

Doncs ja que va ser la primera òpera que va veure i que aquesta és la representació que hagués volgut assistir, proposo aquella mítica Aida del Bellas Artes de Mèxic on Callas y Del Monaco van deixar constància del que és una rivalitat artística que va saltar tot allò políticament correcta però que després del final del segon acte, va deixar-nos un tercer acte explosiu

Gràcies Jordi, un veritable plaer.

I la setmana vinent coneixerem el qüestionari d’Albert Valero, un altre clàssic.

Un comentari

  1. Trepit

    Després del meu “debut” al Liceu al gener del 68 amb Aida, la meva segona òpera va ser als “Festivales de España” a Las Arenas el mateix agost del 68 amb una repetició de l’Aida (Ausensi, Ottolini, Ella lee, Nell Rankin). També hi vaig veure una Butterfly i un Die Fledermaus.
    Dius, però, al 69. Ho hi ha un error o, simplement, es va tornar a fer l’estiu següent, cosa molt possible.
    Bon diumenge a tots els IFLs.

    Liked by 1 person

  2. Leonor

    ¡Fabulosas elecciones! Y qué decir de esa “Aida” que hace estallar todo sentimiento, que es toda pasión…¡Y qué intérpretes! Aparte, un señor valiente y con coraje; de ello, doy fe.
    ¡Besos y muchos saludos, infernems!

    Liked by 1 person

  3. marcozincone

    Gracias Joaquim! Un verdadero placer tener la sensación de haber conocido a alguien que por su nick me resulta “familiar” desde hace años! Hola Jordi, mucho gusto!

    M'agrada

  4. colbran

    Celebro que tu ópera favorita sea la extraodinaria, poco valorada y última ópera compuesta por mi idolatrado Rossini: “Guillaume Tell”. Aún no gustándome como ópera “Il trovatore” la versión RCA con Milanov, Barbieri, Bjoerling, Warren, Moscona es descomunal de belleza vocal por parte de todos los intérpretes y está extraordinariamente dirigida por Renato Cellini. Se grabó en 1952 y no la ha superado ninguna grabación posterior hasta el presente. En cuanto a la “Aïda” de México de 1951 es de aquellas que nunca se olvidan. El famoso sobreagudo interpolado al final del concertante del segundo acto lo emitió Maria Callas en todas las funciones y al escucharlo pone la piel de gallina. Cómo se cantaba antes y que grandísima cantante era Maria Callas.

    Tu selección de voces es estupenda. Enhorabuena. Un saludo.

    Fede

    Liked by 1 person

Deixa un comentari