Avui una delicatessen per a bons gourmets, una sessió de liederabend amb Listz, Mahler, Wolf i Strauss de la ma del més exquisit Kaufmann acompanyat per l’eminent Helmut Deutsch el mes de setembre passat a París, gràcies a una retransmissió d’abans d’ahir a France Musique.
El consell és que només cal deixar-se endur i gaudir de la intimitat amb que Kaufmann transmet aquestes obres, en molts moments a cau d’orella, com si les estigués cantant al costat vostre al saló de casa. Una delícia malgrat que en alguns moments l’afinació no sigui el valor més preuat, també ho haig de dir.
La perfecta compenetració entre el tenor i el seu pianista habitual és admirable i si un és important l’altre encara ho és més creant l’univers precís per el qual Kaufmann deixarà volar l’extrema sensibilitat i a vegades un discutible manierisme per encaterinar als seus fans embadalits, són concessions que potser l’allunyen tant de l’essència com l’apropen a l’èxtasi.
Definitivament els quatre darrers lieder de Strauss resulten millor per a una veu sumptuosa i femenina acompanyada per a una gran orquestra imitant el piano.
Ambdós ens reserven bellíssim moments, d’això ningú en dubte i ambdós confirmen que en un liderabend dos han de ser un.
Franz Liszt, Heinrich Heine:
Vergiftet sind meine Lieder S 289 (Empoisonnés sont mes chants S 289)
Im Rhein im schönen Strome S 272 n°1 (Le Rhin ce beau fleuve S 272 n°1)
Franz Liszt, Johann Wolfgang von Goethe:
Freudvoll und leidvoll S 280 n°2 (Joie et peine)
Es war ein König in Thule S 278 n°2 (Il était un roi de Thulé S 278 n°2)
Franz Liszt, Emil Kuh:
Ihr Glocken von Marling S 328 (Cloches de Marling S 328)
Franz Liszt, Nikolaus Lenau:
Die drei Zigeuner S 320 (Les trois tziganes S 320)
Gustav Mahler, Friedrich Rückert: 7 Lieder aus letzter Zeit : 5 Rückert Lieder :
Ich atmet’ einen linden Duft
Liebst du um Schönheit
Blicke mir nicht in die Lieder
Ich bin der Welt abhanden gekommen
Um Mitternacht
Hugo Wolf, Heinrich Heine: Liederstrauß :
Sie haben heut’ abend Gesellschaft
Ich stand in dunkeln Träumen
Das ist ein Brausen und Heulen
Aus meinen großen Schmerzen
Mir träumte von einem Königskind
Mein Liebchen, wir saßen beisammen
Es blasen die blauen Husaren
Richard Strauss, Hermann Hesse: 4 letzte Lieder AV 150 TrV 296 (4 derniers lieder AV 150 TrV 296) :
1. Frühling (Printemps) (Hermann Hesse)
2. September (Septembre) (Hermann Hesse)
3. Beim Schlafengehen (En s’endormant) (Hermann Hesse)
4. Im Abendrot (Au couchant) (Joseph von Eichendorff)
PROPINES :
Richard Strauss: 4 Lieder OP 27 TrV 170 (extrait) :
Heimliche Aufforderung op 27 N°3 TrV 170 N°3
Richard Strauss: 6 Lieder aus Lotusblätter op 19 TrV 152 (extrait) :
Breit’ über mein Haupt op 19 n°2 TrV 152 n°2 (Déploie au-dessus de moi ta longue chevelure noire op 189 n°2 TrV 152 n°2)
Richard Strauss: 5 Lieder op 48 TrV 202 (extrait) :
Freundliche Vision op 48 n°1 TrV 202 n°1
Richard Strauss: 4 Lieder op 27 TrV 170 (extrait) :
Cäcilie op 27 n°2 TrV 170 n°2
Jonas Kaufmann, tenor
Helmut Deutsch, piano
Théâtre des Champs-Elysées, 20 de setembre de 2018
Bon dia, Barcelona, bon dia estimat Blog que tinc tan abandonat últimament…. Avui vaig recordar visitar-lo i majúscula ha estat la meva sorpresa d’aquesta entrada sobre el meu estimat JK. Moltes gràcies Joaquim! Veig que tinc molts deures endarrerits …. des de Berlin una forta abraçada
M'agradaM'agrada
PD: hi ha enllaç per escoltar-ho?
M'agradaM'agrada
Retroenllaç: Noticias y enlaces musicales de noviembre 2018 | Beckmesser
Gràcies Joaquim, ho gaudiré força.
M'agradaM'agrada
Gracias Joaquín por tu comentario. Lo escuché en France Musique y me gustó mucho. Lo vi en Viena y fue una experiencia inolvidable. Aunque fueron solo dos días de diferencia con París he encontrado matices diferentes.Las personas no somos robots. Totalmente de acuerdo con tu comentario sobre la compenetración de los dos artistas. Normal pues además de haber sido profesor y alumno llevan 20años trabajando juntos y el resultado es una maravilla. Es cierto que la interpretación de los 4 últimos Líeder de Strauss puede convenir más a una voz femenina, por supuesto no a cualquiera, pero creo que un artista con la sensibilidad y expresividad de Jonas Kaufmann pueden lograr bellos y conmovedores resultados.
Bona nit!
M'agradaLiked by 1 person
Quin festival de desafinacions als vier letzte Lieder. Menys mal que a Im Abendrot ho arregla.
M'agradaM'agrada