IN FERNEM LAND

RENÉE FLEMING ACOMIADA EL 2018 AMB LA NEW YORK PHILHARMONIC ORCHESTRA


Tot i que el concert s’anuncia per celebrar el nou any, va tenir lloc el 31 de desembre al Lincoln Center de Nova York, seu de la New York Philharmonic Orchestra i va comptar amb la soprano Renée Fleming, que dirigida per Jaap van Zweden, van interpretar un programa eclèctic, festiu  i engrescador que s’inicia amb l’obertura de Die Fledermaus per passar Lehár, Korngold, Wagner, Brahms, Kander, Warren, Sondheim, Rodgers i altres peces de Strauss II.

Ja veieu que la barreja no segueix cap altre criteri que fer un concert amable, distés i distret alhora que adequar-se a la diva, que com sempre, estat vocal a banda, utilitza la seducció personal per desplegar els actius que encara té i dissimular amb certa destresa els evidents signes d’un desgast ben portat i sàviament administrat.

Les notes agudes són dificultoses i això que el repertori no és especialment exigent, però tan aviat la veu ha de traspassar la zona còmode central, els sons es tiben, les vocals es crispen i els aguts deixen de sortir amb aquella exuberància que caracteritzava els millors anys de la diva nord-americana.

Després d’una amable ària de Friederike, Fleming ensopega amb el primer escull al final de Schon ist die Welt, ambdues obres de Lehár.

Després la cosa es recupera en una deliciosa arieta de Die Kathryn de Korngold, una reminiscència del famós lied de Marietta de Die Tote Stadt, però sense cap risc vocal més enllà de la classe i distinció en que s’ha de dir. Per tornar a mostrar una certa aspror a “I’m in Love with Vienna” el vals de Johann Strauss arranjat per Dmitri Tiomkin i Oscar Hammerstein II per The Great Waltz, la pel·lícula dirigida per Julien Duvivier l’any 1938 sobre la vida de Johann Strauss.

Després Fleming fa un bloc dedicat al musical i utilitza el micròfon, quelcom que no acabo d’entendre, per cantar la suggeridora “Love and Love Alone” de The Visit de John Kander i Fred Ebb, amb aire de cabaret berlinès i el segell distintiu de la genial parella. La fascinant “You’ll Never Know” de Warren en clau jazzística que l’oscaritzada pel·lícula “The Shape of Water va tornar a posar de moda en la que la veu de Fleming. Aquesta petita aportació al teatre musical conclou amb Sondheim i la deliciosa i sofisticada “The Glamorous Life” de “A Little Night Music, amb “is i es” obertes en excés, un error cantar aquesta peça que no té massa sentit fora de l’obra i haver deixat el “Send in the clouwns” de la mateixa obra fora de programa, ja que hagués pogut lluir més seducció sense tant risc..

Fleming, i ja en la tanda de propines, canta “The sound of music” que no necessita cap presentació però a la que li manca esponteneitat i jovialitat, per  acabar amb la cançó tradicional “Auld Lang Syne” acompanyada per tot el públic dret, amb el cor encongit i els ullets humitejats per acomiadar un 2018 convuls.

La part orquestral és un pretext per omplir el programa i és clar, utilitza aquelles obres que agraden fins i tot a qui no li agrada la música mal anomenada clàssica. No hi pot faltar el Danubi blau, la Radetzsky amb el corresponent i preceptiu acompanyament del públic i la polca trons i llamps, tan habitual al Musikverein el mateix dia de l’any i l’endemà, amb alguns paraigües acolorits en mig dels musics, com a mostra del caràcter distès de la vetllada, una mostra que no calia perquè era prou evident.

Una bona estona està garantida i també la tristor de constatar que el temps passa una vegada més fins i tot per  a les dives que semblaven eternes.

New Year’s Eve with Renee Fleming
Johann Strauss II
Overture from Die Fledermaus

Franz Lehar
“Warum hast du mich wach gekusst?” from Friederike
“Ich bin verliebt” from Schon ist die Welt

Erich Korngold
“Ich soll ihn niemals” from Die Kathrin

Johann Strauss II (arr: Dmitri Tiomkin)
“I’m in Love with Vienna” from The Great Waltz

Richard Wagner
Introduction to Act III of Lohengrin

Johann Strauss II
On the Beautiful Blue Danube

Johannes Brahms
Hungarian Dance for Orchestra No. 5

John Kander & Fred Ebb
“Love and Love Alone” / “Winter” from The Visit

H. Warren/ M. Gordon (arr. Alexandre Desplat)
“You’ll Never Know” from The Shape of Water

Stephen Sondhein
“The Glamorous Life” from A Little Night Music

Johann Strauss II
Thunder and Lightning Polka

Richard Rodgers & Oscar Hammerstein II
“The Sound of Music” from The Sound of Music

Johann Strauss II
Redetzky March, Op. 228

Traditional/ Burns (arr. Hochman) – “Auld Lang Syne”

New York Philharmonic
Director: Jaap van Zweden

3 comments

  1. colbran

    “You`ll never know” fue escrita expresamente para que la cantara la actríz de voz “acontraltada” Alice Faye en el film musical “Hello, Frisco, hello!” en 1943, consiguiendo -gracias a su magnífica interpretación- el Oscar a la mejor canción del citado año.

    M'agrada

  2. Niklaus Vogel

    Moltes gràcies i bon any Joaquim! Tot i l’inevitable desgast que provoca el pas del temps, segur que paga la pena gaudir un cop més de la veu de la gran Fleming! Quina sort seria poder tenir a prop vetllades com aquestes. Gràcies Colbran per l’apunt. Vaig descobrir “You’ll never know” l’any passat amb la pel·lícula i m’encanta saber d’on prové. Bon any a tots dos.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: