IN FERNEM LAND

La Podles canta als morts


Permeteu-me que després de les frivolitats estiuenques d’ahir avui us proposi un dels moments més colpidors i bells de tota la història de la música (ximo’s dixit, és clar).

Sergei Prokófiev va escriure la banda sonora d’Alexander Nevski de Eisenstein, planificant plegats les escenes i el ritme del muntatge, amb una simbiosi perfecte de creativitat en equip per tal de fer una obra total.

Escoltant aïlladament la música, sense veure les imatges, no l’associem a una banda sonora. Té tanta força que per si mateixa podria viure sense la part visual. Malgrat això, la simbiosi d’ambdues és perfecte i hom troba a faltar aquesta comunió artística en la majoria de bandes sonores, on la música no té vida pròpia.

Després de la fabulosa batalla sobre el gel, esdevé aquest moment musical que us deixo. Colpidor, intens i alhora de bellíssima serenitat, on la veu més obscura que mai, de l’eminent contralt polaca Ewa Podles, emociona fins al moll del os.

No us posaré el vídeo de la pel·lícula per tal de que us deixeu endur tan sols per la música, la Podles i una inspirada OBC dirigida per Ernest Martínez Izquierdo.

Si voleu baixar-vos tota l’obra, premeu aquí. El concert en directe va ser gravat per Catalunya Música a l’any 2004.

La Fitxa artística és:

Serguei Prokófiev

Alexander Nevski

Orquestra Simfònia de Barcelona i Nacional de Catalunya

Orfeó Català – director Josep Vila

Ewa Podles – contralt

Director: Ernest Martínez Izquierdo

I Rússia sota el jou mongol

II Cant sobre Alexander Nevski

III Els croats a Pskov

IV A les armes, poble rus

V La batalla sobre el gel

VI Els camps dels morts

VII Entrada d’Alexander Nevski a Pskov

Què ho gaudiu!

Un comentari

  1. Gràcies Ximo! Acabo de reviure un dels millors concerts de la meva vida com a cantaire de l’Orfeó Català, però ara com a oïdor fervorós d’una contralt extraordinària. Mai podré oblidar la veu i el greu posat d’aquesta dona meravellosa interpretant la cantata Alexander Nevski.
    Per cert que també la tinc al meu bloc entre les meves preferides…

    M'agrada

  2. Tosca

    PRECIOSO !!! De gran fuerza descriptiva y emotiva, una joya. Realmente debió ser un concierto para recordar y, gracias a Ximo, es un maravilla para revivir, dar a conocer ( como es mi caso ) y compartir.

    Moltes gràcies !!!!!

    M'agrada

  3. colbran

    No pude asistir a este concierto, pero dispongo de la grabación. La Podles, una vez más, demostró lo maravillosa que es. Parece increíble que con una voz tan densa y grave pueda también realizar las diabólicas coloraturas de un Händel o un Rossini.

    Es por esta razón que entronca con las grandes contraltos rossinianas del siglo XIX: la Pisaroni, la Mambrilla, la Marchisio y, muy especialmente, Marietta Alboni, la más contralto de las contraltos del gran siglo de la ópera.

    En todo el siglo XX no ha habido otra contralto como ella. Quizás Marian Anderson podría hacerle pareja, pero la gran cantante de color no disponía de facilidad para la coloratura. Marilyn Horne que sí la poseía no era contralto, sino una mezzo-soprano que accedía en el registro grave a las notas propias de esta cuerda femenina, la más escasa y desconocida para muchos, tanto es así que a algunos les cuesta aceptar una voz tan grave en una cantante femenina.

    La pena es que los años pasan para todos y en “Lucrezia Borgia” Ewa Podles no disponía ya de aquella voz uniforme como una columna y su Orsini me supo a poco. Esperaba mucho más.

    Es una pena que no la descubriera antes. En realidad la primera noticia que tuve de ella fue a través de una retransmisión desde Polonia de “El principe Igor”, donde interpretaba (magistralmente) el rol de la Konchakovna. De esto hace unos 20 años, aproximadamente. Desde entonces la he seguido, primero a través de sus grabaciones y retransmisiones y, posteriomente, sus interpretaciones en directo. De éstas destacaría una formidable “La donna de lago” con la exquisita Iano Tamar, en estado de gracia, y el aún centelleante Rockwell Blake, en Avignon.

    La cantata de Prokofiev es una obra maestra y en la película de Eisenstein sonaba estupenda, pero creo recordar que la parte solista no estaba encomendada a una contralto, al menos no sonaba como tal. De todas formas estoy recurriendo a mi memoria y tendría que volver a ver el film para cerciorarme. Sea como sea parece como si Prokofiev la hubiera compuesto, premonitoriamente, para Ewa Podles.

    M'agrada

Deixa una resposta a olympia Cancel·la la resposta