IN FERNEM LAND

DIETRICH FISCHER DIESKAU CANTA EL MILLOR DU BIST DIE RUH


Dietrich Fischer Dieskau - Foto: Michael Steinberg

Dietrich Fischer Dieskau – Foto: Michael Steinberg

Els 62 infernemlandaires que heu fet l’esforç de votar heu decidit que el número 1 és el número 1, i aquest no és altre que el baríton berlinès, Dietrich Fischer Dieskau, que davant dels 7 excel·lents contrincants s’ha erigit amb el primer lloc, ja que l’heu votat 17 dels 62 participants, és a dir el 27%. L’acompanyament és de Gerald Moore.

La tria ha estat renyida, ja que amb 3 vots menys s’ha situat l’altre baríton, també alemany Matthias Goerne, que de mica en mica s’ha anat consolidant fins arribar al segon lloc amb 14 vots. L’acompanyament pianístic és de Helmut Deutsch

La gran sorpresa ha arribat amb el número 7, el tenor anglès Ian Bostridge, que amb la seva delicadissíma versió ha obtingut el 21% dels vots, que és el mateix que dir 13 vots. L’acompanya Julius Drake

La que semblava en algun moment que havia de ser la versió predilecta o la que disputés el premi a la número 1, l’opció amb el número 6 ha quedat en quart lloc. Es tracta de la contralt anglesa Kathleen Ferrier que potser amb una opulència excessiva, com alguns heu dit, meravella amb un cant d’una calidesa extraordinària. L’acompanyament pianístic és de Bruno Walter.

Ja a molta distància i amb 3 vots trobem a Janet Baker, que era l’opció número 2. La gran mezzosoprano anglesa, sense la veu de Ferrier, jo crec que ho canta més acuradament, més en estil schubertià. Geoffrey Parsons l’acompanya al piano.

Per a molts el descobriment va ser l’opció número 5, un heldentenor cantant meravellosament bé, tot i que excessivament operàtic, un lied de Schubert. No són coses incompatibles i Franz Völker (Neuisenburg, 31 de març de 1899 – Darmstadt, 4 de desembre de 1965) ens ho demostra en aquesta esplèndida versió de l’any 1928. L’acompanyament pianístic és de Johannes Heidenreich.

Algú ha deixat el seu vot per a Elly Ameling, (Rotterdam, 8 de febrer de 1933) la soprano holandesa especialitzada en el lied francès, tot i que la seva sensibilitat li permet fer front al lied alemany amb la seducció que demostra en aquesta versió. L’acompanya al piano Dalton Baldwin.

Finalment em sap molt greu que la gran Elisabeth Schumann, Merseburg (Turíngia) 13 de juny de 1888 – Nova York el 24 d’abril de 1952, una de les sopranos líriques més excelses de la primera meitat del segle XX no s’hagi endut cap vot. Ha passat altres vegades, quan la gravació és mot antiga us espanteu. La versió em va semblar esplèndida, tot i que la competència era molt forta. Qui sap si hagués deixat votar a dues opcions, si algú s’hagués decidit per donar-li un a ella. L’acompanya Carl Alwin, el que va ser el seu segon marit.

Aquí teniu els resultats

1 dbdr 17 27%

4 dbdr 14 23%

7 dbdr 13 21%

6 dbdr 12 19%

2 dbdr 3 5%

5 dbdr 2 3%

8 dbdr 1 2%

3 dbdr 0 0%

Apunt relacionat

Tornarem a insistir amb aquesta formula per apropar-nos a un gènere tan preciós com el lied. Us sembla bé?

Gràcies per participar i si ho voleu saber, jo també vaig votar l’opció 1.

25 comments

  1. neus llorens guinart

    jo tambè vaig votar el numero 1,que ,a part de qu’era el que mès amb va agradar,va ser l’unic que vaig reconeixer.pero tots amb van agradar molt

    M'agrada

  2. SANTI

    M’agrada molt DFD, no sembla possible discutir-lo, però a mi m’emocina més Matthias Goerne, potser no estar a l’alçada del primer però m’arriba més.
    La Ferrier i l’Amelling també em van agrada molt, a l’Amellig en primcipi no la vaig reconeixer i vaig haver de passar per youtube per tenir-ho més clar. Em recorda a Ileana Cotrubas cantant que sempre vaig trobar exquisida, encara que no cantés gaire lied.

    M'agrada

  3. Marta B

    Magnífic DFK, de tots els cantants només vaig reconéixer a ell i a Mathias Goerne, encara que al final vaig votar a Ian Bostridge, sense saber qui era.

    Em sembla una molt bona idea que continuis fent concursos a l’entorn del món del lied.

    M'agrada

  4. simone

    Com sempre, les trias entre versions tan excelents i sublims com DFK i Goerne va ser molt dificil. Finalment em vaig decantar per DFK per detalls minims com el tempo que trobo una mica massa lent a Goerne, o per exemple que m’agrada mes com apiana el “erhellt” DFK. Motles gràcies per fer nos gaudir d’aquest bellisim Lied de Schubert i fer nos aguditzar l’oïda amb aquesta mena d’exercisi! 🙂

    M'agrada

    • En DFK deu ser en DFD, oi? 😆
      Tingues per segur que en els propers mesos n’hi haurà més, tot i que no sigui, ara per ara, una proposta que engresqui tant als visitants, com si ho hagués fet amb la “gelida manina”, per exemple.
      Cal temps, però ho aconseguiré. És clar que potser posant les versions de Villazón i Kaufmann d’un mateix lied ja ho tindria solucionat 👿 (l’audiència, és clar)

      M'agrada

    • Bé, es tractava d’escollir entre les 8 proposades, però és obvi que la de Janowitz és meravellosa, tot i que no sé si per a mi és la millor, en qualsevol cas en la propera proposta no hi mancarà l’exquisida soprano.

      M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: