IN FERNEM LAND

EL NO T’ADORMIS DE INDIA MARTÍNEZ


Aquest any el CD de la Marató de TV3 inclou una ària d’òpera, crec que per primera vegada des del 2005 que es va iniciar aquesta  activitat paral·lela  del gran programa televisiu. Ja era hora! Però ai las! Jo diria que la formula triada no és bona.

Per què el disc de la Marató no pot incloure una ària d’òpera cantada per un cantant d’òpera, tal i com el compositor ho va voler i respectant la puntuació de la partitura?  Els fa por que l’òpera no emocioni tal i com va ser parida? Aleshores per què incloure-la? Per què maltractar-la? Per què aquest intent sempre nefast d’apropar-la al gran públic de manera errònia?

Han buscat a la cantant India Martínez per “interpretar” en català una versió “sui generis” per dir-ho de manera amable, de “Nessum dorma” de Turandot de Giacomo Puccini, com sabeu una ària per a tenor, que fora de context pot cantar tothom, certament, ho va fer de manera lamentable Sarah Brightman però també de manera més lamentable encara Michael Bolton i tants d’altres que es passen pel forro la dignitat i la decència, i fent-ho obtenen gràcies a l’atemptat, suculents beneficis. No és el cas de la India Martínez que actua de manera gratuïta per a una bona causa, però jo m’hagués estimat més que hagués versionat en català “A tu vera” que hagués pogut traduir-se per “Al teu costat” o “A prop teu” i que sobretot hagués cantat molt millor que aquest Puccini amb tocs poc comprensibles de Manuel Quiroga.

Què la versió s’hagi gravat a l’escenari del Liceu sota la làmpada tan horrorosa com gegantina de l’escenografia de Vincent Lemaire pel “Un ballo in maschera” que acaba de passar amb més pena que glòria pel teatre i amb l’Orquestra del Liceu sota la direcció del mestre Josep Pons també em dol, perquè una vegada que hi participen hagués estat bé fer-ho en una  versió menys galdosa, de més qualitat i sobretot més digne.

Potser el Liceu no està en situació de negociar la participació i amb qui l’ha de fer, i per tant estan encantats de ser-hi malgrat les condicions, però en a mi em dol que una vegada més el teatre de la Rambla no es pugui mostrar en la qualitat, el rigor i l’excel·lència que l’hauria de caracteritzar. El Liceu “hauria de d’haver exigit” que el “No t’adormis” que és com han traduït l’invent, el cantés per exemple en Kaufmann per dir el més rellevant dels tenors actuals i aleshores si que ens situàvem en el lloc preeminent que voldríem veure el teatre. I no ho dic perquè Kaufmann m’agradi especialment en aquesta ària, però no cal dir que a banda de les vendes que es farien arreu per aquesta participació, s’associaria el teatre, la seva orquestra i el seu director, amb el millor, fent possible una aportació valuosa a la causa i enlairant al teatre al cim.

Com que el que fa la senyora Martínez no és òpera, aleshores perquè gravar-ho al Liceu, amb l’orquestra del teatre i sota la direcció del seu director musical. Potser hagués estat millor fer la gravació en un escenari més desenfadat i festiu, i amb l’acompanyament dels Txarango o qualsevol altre que oferís un mestissatge més trencador, no us sembla?

No m’agraden aquestes versions adulterades, ni quan la Nana Mouskuri s’atreveix amb Casta Diva o Barbra Sreisand amb Fauré, ni quan Montserrat Caballe ho fa amb Phil Collins o Domingo amb John Denver. Hi ha veus i estils contradictoris que no és que no aportin res a l’original, sinó que clarament l’empitjoren.

Us deixo a la Sra India Martínez fent playback, que encara ho fa més patètic, en aquest “No t’adormis” que en el millor dels casos us pot fer dormir

30 comments

  1. Jesús G.

    Molt d’acord amb el teu apunt, Joaquim. Cada ovella al seu corral, sobretot per Nadal 😁
    De totes maneres, crec que no és el primer cop. Al disc del 2014, Pau Riba cantava “Quina ma tan freda”, versionant l’aria de La bohéme. Està a Youtube, però pots estalviar-te el disgust…

    M'agrada

  2. Rai

    Totalment d’acord! No ho pots posar amb aqustes paraules en el blog, però ho diré jo: una MERDA.
    Tot i així hi haurà molta gent que s’emocionarà escoltant això…
    Fa anys van fer també una versio del “che gelida manina” cantada pel Pau Riba que era encara més penosa… almenys aquesta dona te veu…
    El disc de la marató ven perquè és una manera de fer una aportació a una cosa que és important… però estic d’acord en que hauriem de tenir una mentalitat menys provinciana, i el fet de cantar algú com Kaufmann faria que es vengués molt més.
    En general aquest disc any rere any és una autèntica basura… penso que no costaria gaire planificar-lo una mica perquè tingués un mínim de valor artístic ja que el disc de la marató té un públic/consumidor fidel…

    Potser hauria d’anar a dormir.

    Una abraçada

    M'agrada

  3. CARME TOSCANO

    Jo també estic d’acord amb tots. Quan la vaig veure, fa uns dies, és com si m’hagués posat a la boca un troç de llimona. Se’m van posar els pèls de punta. Per favor!!! I que no hi hagi ningú que tingui un mínim criteri i digui: doncs mira, més val que NO.

    M'agrada

  4. toni

    Tota la raó Joaquim, penós i el Liceu….. acatant ” ordenes “. Em temo que la Marató d’aqest any, no serà tan solidària com altres anys, per l’enrenou que envolta tot el tema i el dijous 21-D.

    M'agrada

  5. Marta Bach

    Només he escoltat algun petit fragment d´aquest Nessum Dorma i coincideixo plenament en la teva opinió sobre l´adpatació barruera que molt frecuentement es fan d´àrees operístiques.
    Suposo que per certes ocacions ja va bé fer-ne versions alternatives, per exemple ara recordo que la primera temporada de l´Opera en texans de Ramón Gener, sempre hi havia una petita adaptació de l´àrea més coneguda de l´òpera que es comentava en aquell episodi, i la veritat és que hi havien versions de tot tipus, desde el pop, rumbero al tecno que eren interessants. Ara bé, quan es tracta de fer un super ventes com el cd de la Marató, i amb els contactes que suposo que tenen els oranitzadors, es podria triar un interpret d´òpera “comme il faut”…i ja no cal anar al Kaufmann, que suposo que no deu ser gaire fàcil, però que evidentment seria un gran reclam, però tenim gent de casa molt bona..i inclús es podria combinar una veu operistica amb una veu de cantant standard…tenim l´exitós exemple del Barcelona amb el Caballé i el Mercuri.
    Suposo que els productors del cd encara pensen que a la gent li fa a por l´òpera en estat pur i per això creuen que donant-li una versió envernissada amb tocs flamencs arrivarà més al gran públic….i en la meva opinió és un gran error.
    Si recordeu, a la final de Roma quan el Guardiola va posar el video al vestidor per motivar als seus jugadors va posar el Nessum Dorma de Pavarotti i no una adaptació…i estic segur que segurament era el primer cop que molts d´aquells juadors escoltàven òpera…resultat van guanyar i tothom parlava del video i del Nessum Dorma…això demostra que la gent encara que potser no hagi mai escoltat una òpera sencera no li agradi..només ho ha de descobrir i una manera és amb l´original i no amb de sucedanis dolents.

    M'agrada

  6. francesc xavier canela

    Hola a tothom, només 3 comentaris:
    1 – El que esteu valorant és un producte de màrketing que té un “target” o (públic objectiu) molt ample (milions de catalanes
    i catalans) als quals se’ls ha d’estimular i moure per que participin en una bona causa: la Marató. En altres paraules: el que es vol és tocar la fibra. Per tant: va adreçat a molta gent, no només al públic habitual del liceu i als amants de l’òpera.
    2 – Hauríem d’agraïr al Liceu i a la senyora India Martínez la seva col·laboració en aquesta bona causa que any rera any recull fons per a la investigació mèdica, per millorar la nostra salut, la de totes i tots nosaltres. Bravo Orquestra del Liceu, Bravo Mestre Pons, Brava India Martínez. Moltes gràcies.
    3 – El fet que una cosa ens agradi o no ens agradi és molt personal i aquí sí que s’han de respectar totes les opinions. Deixeu-me però que expressi aquí la meva: Trobo que India Martínez, tot i no ser una cantant d’òpera, aconsegueix fer creíble aquest nessun dorma i el canta com ella sap, sense artificialitats, però transmetent l’ànima del text i emocionant-nos. He visionat un vídeo d’un tenor que va interpretar la mateixa peça al mateix lloc i amb la mateixa orquestra i director ja fa uns mesos i l’he trobat totalment fred i inexpressiu, tot i tenir una bona veu operística. Sóc fan de Kaufmann, però per la Marató em quedo amb India Martínez que segur que arribarà dins de més cors. El meu ja l’ha robat. Brava India!. Al cap i a la fi, quan la música ens emociona i ens fa posar els pèls de punta tan se val si es tracta de Bach, Strauss, Verdi, Miles Davis, Els amics de les arts, Cole Porter, Wagner, Julio Iglésias, o India Martínez. La música serà emoció o no serà.

    M'agrada

  7. colbran

    Una cretinez más, se mire por donde se mire. Sin ningún tipo de judtificación ni con tres comentarios ni con tres mil. Es mucho más emocionante escuchar “Nessum dorma” por Pavarotti u otro tenor de la actualidad, pues fue compuesta para tenor (nuestro Miguel Fleta, por quien Puccini sentía predilección y Toscanini que tuvo que dirigirlo en el estreno indiferencia, por suavizar su apreciación) que cualquier otro “cover” versionando a su manera. Existen millones de canciones atractivas para la maratón a las que se les puede aplicar la letra que se quiera, incluso la original. No hay necesidad ni justificación para este despropósito. Y dudo de la capacidad de discernimiento de la persona a quien se le ocurrió tan peregrina herejía.

    M'agrada

  8. Tampoc m’agradai també m’agradaria que fos qui fos l’encarregat d ecantar Nessum dorma fos un tenos líric capaç d’emocionar a tothom. No és impossible. El màrqueting va fer que els tres tenors venguessin milions de disc a tots els públics, només cal fer.ho bé.
    India Martínez és una cantant notable però cantant Puccini no.

    M'agrada

  9. Salvamolins

    Evidentment no m’agrada aquest Nessum Dorma, com tampoc cap altre versió operística què no sigui l’origina. Els tres tenors em treien de polleguera. Però per aquesta ocasió hi haurà gent què li agradarà i què no serà aficionada a l’òpera i quan té la trobis pel carrer hauràs de dir-li lo què realment penses.

    M'agrada

  10. Oscar Boada

    Jo crec que tot forma part del mateix contuberni anti-procés. Why reason? (Ansar diria….) Several resons ( això ja no ho diria l’ Ansar, que el vocabulari anglès no és el seu fort….) Raó 1: S’han pensat que Puccini era un parent proper a Pucdemong i som-hi, que encara que el mestre sigui mort, quina millor manera de maltractar-lo que aquesta? Raó 2: Fixeu-vos que al final, enlloc de dir Venceré en català ho pronuncia a la castellana amb una C ben descarnada. Per què? Doncs perquè pronunciar-ho a la catalana seria una provocació i ens hauríen de posar un altre 155 i això no ho volen fer ells, que ens estimen molt….
    Non è vero? Pse… ma è ben trovato!

    M'agrada

  11. La meva reflexió també va en el sentit del perquè quan es vol acostar l’òpera al gran públic és té que emmascarar o desvirtuar i no es fa amb altres tipus de música, si és òpera és opera. Dit això, encara que aquest Nessun Dorma a mi no m’emociona, la cantant em sembla que ho fa bastant bé i la factura del clip la trobo acceptable, potser perque sempre m’agrada veure el Liceu. Suposo que emocionarà i arribarà a molta gent, doncs el Nessun Dorma és una aposta segura, llàstima que no la canti un tenor, perque no en Kaufmann….

    M'agrada

  12. Ordet

    El problema és que els discos de la Marató sempre són versions de grans èxits en català i amb molts cantants que han de fer veritables esforços per pronunciar-lo dignament (i la majoria de vegades no se n’enensurten). Mai són versions originals, malauradament. Jo que sóc un fan de les versions originals i que prefereixo un Don Carlos a un Don Carlo, obviament prefereixo l’ària original. Moltes vegades he comprat aquest disc, però ja sé què m’hi trobaré. Sí, tot ell té un tuf de provincianisme però magrada escoltar-me’l i oblidar-lo aviat. No crec que cap tenor seriós s’hi prestés. I si, és una pena que el Liceu surti d’aquesta manera als mitjans…

    M'agrada

  13. jaumeM

    Es mes fàcil copiar (o “versionar”) que fer un producte un original, però ja ho va dir D F deQuevedo “nunca segundas partes fueron buenas”. encara que poden tenir el seu public.

    M'agrada

  14. duran

    Estic d’acord am tot el teu apunt, cuan la van fe púplic i la vaig senti, vaig flipá, com sels ocorreixen fer una versió de Nesun dorma, am una cantant con India Martinez que ni te veu per interpretar-la i no desperta cap interès, cuan es una aria valenta i triunfal i te un final heroic. Sense discussió, lo que diu Colbran .

    M'agrada

  15. nachoferrer

    Quina merda! Realment penós. Una pregunta tècnica… Us heu fixat bé en el vídeo? Costa tant tancar les portes de la sala? Tant? la versió de la lletra és horrorosa, i no quadra amb la música, tot plegat penós i indigne, tens tota la raó del món, Joaquim.

    M'agrada

  16. OLYMPIA

    La vaig escoltar, amb esforç, via FaceBook i la vaig qualificar de despropòsit. Potser ni cali en Jonas Kaufmann perquè haurien trobat altres tenors dignes que haurien estat fidels a l’esperit de Puccini. Solo detestar aaquestes versions que pretenen acostar la bona música a la gent. És com si per veure, per exemple, un Velázquez, en l’haguessin de donar en versió dibuixada com una il·lustració de còmic. Respecto el còmic però cada vessant artística té el seus canals. De les versions que no t’agraden, Joaquim, salvo la de Streissand. El seu disc Classical Barbra em va obrir portes i em va servir de pont per accedir a versions més adequades que no sabia ni que existien.
    El que no dormiria si sentís a India Martínez seria en Puccini.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: