Avui ens posarem romàntics tot escoltant a Al Martino cantant I have but one heart, extret de la banda sonora de The Godfather (la primera) i us presentaré uns quants amors que tenen cabuda al meu cor.
Que ningú es faci il·lusions, doncs son amors ocasionats pel seu cant, la seva veu i el seu art- Amors que poden ser, que han de ser compartits, sense crear tensions, gelosies i altres maldecaps. Està ple de tòpics, però és que o ells/elles són molt bons o jo sóc molt vulgar.
En 2’56” havia d’encabir a molta gent, una escudella barrejada feta més amb el cor que no pas amb el cap. No hi han cabut tots, com era d’esperar, però els que hi són, de ben segur els porto al cor.
La cançó, una petita joia, va ser editada l’any 1945, amb música de Johnny Farrow, i lletra de Marty Symes. La música és una adaptació d’una napolitana amb música de Salvatore Gambardella “O mareniarello“, escrita l’any 1893.
A la primera entrega dels Godfather, la cantava Al Martino, interpretant el personatge de Johnny Fontane, una més o menys velada referència de Mario Puzzo a Frank Sinatra. Inicialment Coppola havia pensat en Vic Damone, que va rebutjar l’oferiment, tot i que en la pel·lícula el personatge és molt més episòdic que a la novel·la, aneu a saber si per algun tipus de pressions.
Doncs bé, no us entretinc més i tot deixant-vos la lletra de la cançó per tal de que feu kareoke, mentre veieu el YouTube que us he fet, us desitjo un bon dissabte.
I HAVE BUT ONE HART
Música: Johnny Farrow
Lletra: Marty Symes
You are my one love
My life I live for you
I have but one heart
To give to you
You are my one love
My life I live for you
I have but one heart
To give to you
Per tal de que intenteu buscar les influències del original amb l’adaptació, us deixo l’original “O Marenariello”, cantada per Tito Schipa
O MARENARIELLO
Música: Salvatore Gambardella
lletra: Gennaro Ottaviano
¡Né de Oje, viene del priesto del fa!
mme fá spantecá de la monja…
ca puro ‘un vène del rezza
stó de la yegua del ch’a un mená…
Méh, bbraccelle del sti del stienne,
ajutame un tirá…
marenariello del stu del ca
abbracciá del sempe del vò del te.
Yegua de Vicin’ô,
ammore del facimmo ‘,
una base una base,
spassá del nce del pe…
Marenaro de Só
tiro de e ‘un rezza:
mA, pallerezza,
stóngo un murí…
Ll’onna del sbatte de Vide ca
ccá de la base del stu del comm’a;
nfonne del te de de lacreme ‘
annammurá del faje de o del ca ‘…
Viene, rena del sta del ‘nterr’a ‘
avimm del nceun recrijá;
serena del la del scenne del che…
stóngo del po del io un cantá.
Yegua de Vicin’ô,
Né de Oje, tiro del io ‘un rezza
statte del tu de e un guardá…
pisce del li, pun prijezza,
¡stanno del comme un zumpá! …
Vide de E, ‘stelle puro de e
annammurá del faje del tu…
marenariello del stu del ca,
suspirá del faje del tu…
Yegua de Vicin’ô,

M’agrada la teva tría…(al menys tots els que he reconegut), i la música també…em penso que l’aniré cantant baixet tot el dia. Gràcies!!
M'agradaM'agrada
Deu n’hi do per tenir només un cor! Però tots hi caben, aquests i molts més!
Bonica música i bonica tria.
Gràcies!
M'agradaM'agrada
Que bonito !!! Estas cosas se han de hacer con el corazón, con la cabeza no sirven 😉
M'agradaM'agrada
A mí me habían llegado noticias de que la Mafia había apostado tanto por Frank Sinatra como por Al Martino. Al primero lograron colocarlo en lo más alto, pues sus cualidades eran patentes, consiguiendo el beneplácito y enloquecimiento de las “teen agers” y fue durante sus espectáculos cara al público, donde se escucharon por vez primera los gritos histéricos, seguidos de desmayos de las fans, y desde entonces no se ha dejado de gritar en ese tipo de actuaciones.
Pero Al Martino, siendo un “crooner” meritorio, con una voz agradable y una dicción clara, a pesar del apoyo mafioso, no llegó a la cumbre y se quedó en segundo nivel, al lado de Buddy Greco y de otros cantantes de parecidos recursos.
Vic Damone, aún no siendo un super clase como Sinatra, fue un vocalista de 1ª B con muchas grabaciones y unos cuantos films con la MGM (“Rich, young and pretty”-1951, “Athena”-1954, “Deep in my heart”-1954, “Hit the deck”-1955 y “Kismet”-1955), aparte de una incursión en el cine ialiano (“Mizar”-1954). Se casó con Pier Angeli, después de que ésta terminara su escandalosa relación con Marlon Brando y James Dean y luego se dedicó a la televisión y a prestar su voz para la canción de los créditos de diferentes films, así como a grabar bastantes LPs y a potenciar las actuaciones en directo. Es probable que tuviera algún problema con la Mafia y que no aceptara el rol que le ofrecieron en “The godfather” porque o no había aceptado su protección o temía que vinieran detrás suyo si hubiera aceptado interpretar el film. Los dos cantantes propuestos y el propio Sinatra tenían ascendencia italiana…
Por su parte Al Martino tuvo unos éxitos notables en los años 50 del pasado siglo y como anécdota hay que decir que fue compañero de juegos de Mario Lanza, cuando eran niños en Filadelfia, ciudad donde ambos habían nacido.
Interpretar el rol de Johnny Fontane y cantar esta hermosa adaptación en “The godfather” supuso para Martino una pequeña y renovada popularidad que se tradujo en actuaciones en directo y televisión. De todas formas nunca consiguió llegar al pináculo de la fama, quizás injustamente.
M'agradaM'agrada
Meravellós el moment d’El Padrí III en què Martino torna a aparèixer, tants anys després, per cantar a Connie…
M'agradaM'agrada