ELS 5 CONCERTS DE BEETHOVEN AMB DANIEL BARENBOIM


Avui us regalo els 5 concerts que Ludwig van Beethoven va compondre per a piano i orquestra entre els anys 1795 i 1809. Com a regal ja em sembla prou bo, però esdevé excepcional quan es tracta de la interpretació que va fer la Staatskapelle de Berlin sota la direcció d’aquesta força de la natura que porta per nom Daniel Barenboim, interpretant-los al piano alhora que dirigint la fantàstica i antiquíssima orquestra berlinesa (1570).

Quan a Londres es van anunciar aquests quatre concerts consecutius amb el concerts de Beethoven fent companyia i maridatge amb obres d’Arnold Schoemberg es va armar tal rebombori que en pocs dies es varen esgotar les 10.000 localitats que es varen posar a la venda.

Decididament que en quatre concerts (o cinc) s’interpretessin per aquest ordre:

  1. Dia 29 de gener de 2010 – Beethoven: Piano Concerto No. 1 in C Major, Op. 15
    Schoenberg: Pelleas und Melisande
  2. Dia 31 de gener de 2010 – Beethoven: Piano Concerto No. 2 in B-flat Major, Op. 19
    Schoenberg: Five Orchestral Pieces, Op. 16
    Beethoven: Piano Concerto No. 4 in G Major, Op. 58
  3. Dia 1 de febrer de 2010 – Beethoven: Piano Concerto no.3 in C minor op.37
    Schoenberg: Variations for orchestra, Op.31
  4. Dia 2 de febrer – Schoenberg: Verklärte Nacht
    Beethoven: Piano Concerto No.5 in E flat, Op.73 (Emperor)

fa goig, enveja i suposa un repte pel director pianista, de primera magnitud. No us penseu pas que el dia 30 de gener descansessin, no, aquest dia varen fer el concert número 4 a Birminghan. És a dir, cinc dies seguits tocant i dirigint. Senzillament increïble.

Bé, vosaltres mateixos podreu jutjar. Algun crític anglès ha carregat contra el mestre de 67 anys, per voler fer tots els papers de l’auca, dient que els musics es limitaven a seguir-lo i coneixent-lo com el coneixen, en això no hi ha cap problema, però que això no és ben bé el que s’espera d’un director i/o pianista d’aquesta categoria.

Quan tan sols va dirigir, és a dir, les obres d’Arnold Schoenberg no hi van haver retrets, el magisteri i la inspirada direcció del mestre van convèncer a tothom.

Jo us els deixo per tal de que ho gaudiu al màxim, ja que crec que hi ha motius suficients. Aquí els teniu, premeu a sobre de cadascuna de la distribució dels temps per descarregar-los (format mp3):

Retrat de Ludwig van Beethoven pintat per Christian Hornemann (1803)

Concert per a piano i orquestra núm 1, en Do major op 15. (1796-1797), estrenat a Praga l’aNY 1798. Dedicat a la Princesa Barbara Odescalchi

Concert per a piano i orquestra núm 2, en Si bemoll major op 19, dedicat a Carl Nicklas Edler von Nickelsberg. La versió definitiva es va estrenar l’any 1801 però va ser escrit entre els anys 1787 i 1789, és a dir hauria de ser el concert número 1, però la publicaciuó definitiva es va fer després del que es coneix com el concert núm 1 i per tant li correspon el 2 de publicació, no poas de creació.

Concert per a piano  i orquestra núm 3 en Do menor op 37, dedicat al Príncep Louis Ferdinand de Prússia. Escrit l’any 1800 i estrenat el 5 d’abril de 1803, amb el mateix compositor com a solista.

Concert per a piano i orquestra núm 4 en Sol major op 58, va ser eswcsrit entre els anys 1805 i 1806, estrenant-se en un concert privat a casa del Príncep Lobkowitz l’any 1807 i públicament el 22 de desembre de 1808 al Teatre an der Wien. El concert està dedicat al Arxiduc Rodolf d’Àustria

Concert per a piano i orquestra núm 5, en mi bemoll major op 73, anomenat Emperador, va ser escrit entre els anys 1809 i 1811 i està dedicat com l’anterior al Arxiduc Rodolf. S’estrenà el 28 de novembre de 1811 a la Gewandhaus de Leipzig.

Jo he decidit començar per Beethoven, sense oblidar Schoenberg, que vindrà en petites dosis, però vindrà.

Suposo que els voldreu baixar. Per tal de que es faci més curta l’espera us deixo el tercer moviment del concert per a piano i orquestra núm 3, el Rondo molto allegro.

Espero que us agradi. És evident que hi han petites cosetes aquí o allà, però no estem parlant de gravacions d’estudi, són 4 concerts consecutius, en directe i sense trampes d’estudi. És molt gran Daniel barenboim, si hi havia algun dubte…

Un comentari

  1. victor's avatar victor

    Gracias!. Que casualidad, estoy con un crucero al báltico para el mes de Julio, con la Filarmónica de Viena y Rudolf Buchbinder que interpretarán los 5 conciertos de Beethoven.
    Estos regalos me servirán para irme preparando si al final voy.

    Hace un tiempo que sigo IN FERNEM LAND y tanto mi mujer como yo estamos enganchados. Gracias por estas lineas diarias.

    M'agrada

    • Gracias y bienvenido Víctor y Sra., que aunque no haya comentado de momento, nos informas que sois asiduos, cosa me satisface enormemente.
      Bueno, si estas versiones os ayudan a preparar los posibles conciertos por el Báltico, está muy bien, aunque permíteme una pregunta. ¿Crees que hace falta unos conciertos o un crucero, para disfrutar del Báltico o de Beethoven con la lujosa Berliner Philharmoniker?. Me parece que ambas cosas son suficientemente excitantes como para no mezclarlas, aunque en cuestión de cocktails he de decirte que no soy un experto.
      Gracias por compartirlo y ya nos contaréis que tal os ha sentado el combinado.

      M'agrada

  2. saisbcn's avatar saisbcn

    Gracias por este regalo Joaquim! Los tengo en una grabación del 54 de Fischer. Difícil de comparar por la calidad de la grabación antigua, pero magníficas todas ellas. no hay duda sobre Barenboim!
    (disculpa el castellano, por prisas, lo domino más que el catalán). Salud i bon dia.

    M'agrada

  3. El pitjor pianista del món's avatar El pitjor pianista del món

    El concert nº 4 d’en Beethoven penso que és de un dels fets més fascinants de la història de l’art.
    Vaig tenir el privilegi de sentir-ho farà un parell d’anys a la Pires a l’Auditori. Fixeu-vos si va estar bé que fins i tot al talibà de “La Vanguardia” li va agradar.
    Envejo però que molt al Victor i senyora.

    M'agrada

Deixa un comentari