IN FERNEM LAND

FINIQUITEN L’ORQUESTRA DE L’ACADÈMIA DEL LICEU


Orquestra de l'Acadèmia del Gran Teatre del Liceu

Ja es veia a venir i finalment ja ho han oficialitzat, el Gran Teatre del Liceu es veu obligat a prescindir de l’Orquestra de l’Acadèmia del Teatre, al no poder fer front al mil·lió d’euros que costa anualment els seu manteniment, diners que fins ara es rebien gràcies al conveni de col·laboració amb el Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya.

L’orquestra es va crear a la tardor del 2002, entorn a un programa taller ocupacional de la Conselleria de Treball.

Aquesta Conselleria ha decidit ara destinar aquests diners a altres programes formatius per a aturats, dins aquest marc de crisi global que ens envolta i és clar, el Teatre no pot fer front a la despesa, sobretot tenint en compte la congelació pressupostària i la retallada dels ingressos provinents dels de les empreses privades i la caiguda en la venda d’entrades i abonaments.

Mai he sabut si l’Orquestra de l’Acadèmia, l’Orquestra de Cambra del Liceu o fins i tot una Orquestra de Cambra sense especificar, eren la mateixa formació depenent de si estaven sota el programa formatiu o si hi havien altres musics de la mateixa Orquestra del Teatre o llogats esporàdicament, com crec que va ser el cas d’unes sorprenents trompes en el fantàstic concert Handel de David Daniels, i que per aquest motiu no podien actuar sota el nom de l’Acadèmia, el cas és que hi havia una mica de confusió, entre el públic, en aquesta formació que de manera llastimosa deixarà de participar en les temporades.

Sembla que amb un milió d’euros la cosa tindria solució, però aconseguir-los és veritablement difícil, sobretot si esponsoritzar un projecte com aquest, no té avantatges fiscals importants per l’empresa que decideixi fer-ho, si és que encara hi han empreses disposades a invertir part dels seus beneficis, en la cultura.

Tots hem llegit com el BSCH del Sr. Botín, acaba de tancar l’any 2009, amb uns beneficis exorbitants. Ben segur que aquesta xifra necessària per continuar amb aquest projecte formatiu, és irrisòria per a una institució com ells. Què els hi costaria deixar anar l’aixeta a canvi de que en els programes de les temporades hi figures l’anagrama vermell amb les sigles de la generosa entitat?. Qui diu el primer banc del Estat, diu qualsevol altre. Amb les comissions de manteniment dels comptes, que ens carreguen cada mes, ni hauria prou per finançar tot el Liceu. Comissions de manteniment d’uns comptes que mantenim nosaltres mateixos amb els serveis on-line, que també paguem, però aquest és un altre tema.

Res, no hi haurà ningú capaç d’apostar per la cultura i la música, pels joves que comencen amb un projecte prou engrescador i que si els fruits no eren gaire espectaculars, diguem-ho clar, si que eren la pedrera per fer un aprenantatge que hauria de nodrir l’orquestra del Teatre, dels millors valors.

Tot plegat llastimós. Després de les retallades de les sessions paral·leles del Foyer i la reducció del Petit Liceu, ara ens desfan aquesta orquestra. Quan ja no quedi res més per retallar, espero que no toquin la temporada d’òpera.

Ara us deixaré dos YouTubes trets del Canal Liceu, on l’Orquestra de l’Acadèmia n’era protagonista, juntament amb:

Edita Gruberova cantant “Non mi dir” del Don Giovanni, en el concert Mozart de la temporada 2008-2009

i Cinzia Forte cantant amb Bruno Praticó, “Pe da gusto la signora” de La Gazzetta de Rossini a la temporada 2004-2005.

Us deixo la informació sobre l’Orquestra, extreta de la pàgina web del mateix Liceu, prement aquí.

Si es fes una Marató per recaptar fons per a projectes culturals, creieu que la gent es mostraria tan generosa, com quan se’ns demana per temes mèdics?

Demà espero que el post sigui més engrescador, s’està coent, no patiu.

12 comments

  1. Jo creia que també hi havien fons europeus en aquest finançament. Però és veu que no, que en època de crisi, quan les grans corporacions deixen de invertir, els primers en rebre les garrotades son els fons destinats a la cultura.

    M'agrada

  2. Rex

    Una pena. En el cas de València, existia un Taller d’òpera on participaven cantant joves, en molts casos, estudiants de conservatori, i l’escenografia estava a càrrec d’estudiants de Belles Arts. Ho feien molt bé, amb moltes ganes i entusiasme. Omplien el local, la sala Rodrigo (unes 400 butaques) i si no t’afanyaves et quedaves sense entrada, que era a preus molts populars. Jo hi anava sempre que podia. Doncs bé, de cop i volta una senyora que apareix sempre en el fulls d’informació del palau de la Música amb la permanent feta i la foto edulcorada a l’estil de les entrevistes de Sarita Montiel, Mayrén Beneyto (política sense formació musical que jo sàpiga, que va defenestrar Justo Romero per negar-se a canviar d’un dia a un altre la programació per incloure una cosa dita “ópera” Luna de Mecano, va acabar amb el dit taller per falta de pressupost…

    Si no em falla la memòria eixe any van contractar a la parelleta més amant de la pasta gansa de tota la lírica: A. Georgiu i R. Alagna, que no van ser contractats en altres llocs, com ara el Liceu, perqù volien quedar-se amb tot l’or del Rhin. Com que ací som més que ningú, amollaren la pasta i ací els tinguérem cantant àries i duos.

    És a dir, es van carregar la “pedrera” local – que ja buscarem cantants foranis – i vam poder presenciar un “gran evento”, com més tard, la visita del Papa, la F1, American Cup, etc., etc. que ens han fet ser “la envidia de España, Europa y el mundo mundial” encara que tinguem un deute públic descomunal i els serveis públics vagen com van.

    Salut des de València.

    Rex.

    M'agrada

  3. Tiresias

    Trist. Primer els recitals al foyer, ara l’acadèmia…
    Però tot i això cal mantindre l’esperança, la pròxima temporada promet i segur que serà motiu d’alegria per a tothom.

    M'agrada

  4. El compte

    Hola a totohom!
    Sóc seguidor habitual del blog encara que només hi he escrit una vegada, però sobre l’Orchestra de l’Acadèmia voldria dir algunes coses:
    1) Tenia la seu de treball a l’Auditori Municipal de Terrassa, on assajaven normalment
    2) Un cop al trimestre feien un concert “d’agraïment” al mateix Auditori a preus de 3-4 Euros molt interessants, malgrat la pèssima publicitat de l’Ajuntament (del mateix color polític de la Consellería) amb dies de més personal a l’escenari que públic (vergonyòs per una ciutat com Terrassa!)
    2) Els seus membres, quasi tots canalla jove, tenien contracte d’una sola temporada i l’any següent a renegociar i tornar-se a guanyar el lloc (gens malament!)
    3) Sempre es va publicitar que era amb el suport de Fons de UE i del Departament de Treball. Si la Generalitat ara ho deixa, no vol pas dir que la UE també hagi de deixar-ho (i si ens ho expliquen?)
    4) Si el millió d’Euros el dividim per 55 persones (50-55 músics he arribat a comptar en els concerts) resulten 18.000 Euros/cap, seguretat social inclosa que és una suma raonable per promocionar cultura i donar feina a bons músics de futur
    Ho sento, però no entenc res!!!!
    Salut a tots

    M'agrada

    • Benvingut (no tinc constància d’un altre comentari) i gràcies El compte, per aquesta exposició tan clara, diàfana i brillant.
      Tiresias, que la brillantor (sobre el paper) de la propera temporada no ens faci oblidar les retallades, que han afectat principalment als musics de casa. És molt trist.
      Magnífic comentari Rex, vosaltres també esteu ben distrets i endeutats.
      Josep, com deixa anar el Compte, a saber el que han fet amb els fons europeus.
      Isolda, és cert, però les retallades motivades per la crisi, han afectat a tots els teatres d’òpera del món, ni ha que han tancat portes.
      Assur, a vegades diluvia.

      M'agrada

  5. Alba

    Ah, doncs la setmana que vé el director del Liceu, fa un acte a l’Ateneu Barcelonès. Potser serà el moment de preguntar-li què ha passat i que doni explicacions…

    M'agrada

    • Hola Alba, ho sé, però jo no hi aniré per diversos motius.
      No ho sé segur, però aquest acte em fa l’afecte que va acompanyat d’un dinar (pagant és clar).
      Potser ell donarà una resposta satisfactòria, tot i que ho dubto i potser hauríem de dirigir la pregunta al Conseller Tresserras i a la Consellera Serna, que penso deuen ser els màxims responsables de que l’orquestra desaparegui, espero que de forma momentània.

      M'agrada

  6. perre carles

    Mal vamos !

    Me sorprende ( de hecho, NO me sorprende ) que haya dinero para subvencionar “ruas de Carnaval” en los barrios ( en paralelo a la de la Ciudad ), Y no lo haya para una orquesta de jóvenes valores.
    Pero ya sabemos que los políticos que nos gobiernan son populistas y prefieren los fuegos artificiales ( que duran 30 minutos ) a crear un sustrato de cultura, que en el fondo es una inversión.
    Sugiero que en lugar de lamentarnos, y mañana se olvida, usemos nuestro derecho para que los impuestos que pagamos se administren mejor

    M'agrada

    • Bienvenido perre carles, estamos de acuerdo. ¿Me podrías sugerir o mejor sugerirnos como podemos usar nuestro derecho para que los impuestos que pagamos se administren mejor?.
      Si la respuesta es mediante el voto, la solución me temo que es en balde, desde que tengo edad para ejercer mi derecho democrático, lo he venido haciendo y pese a las promesas pre electorales, jamás he visto colmadas mis aspiraciones culturales y ya los he visto gobernar a todos, en solitario o coalición y la cultura……
      No creo que haya ninguno de los partidos actuales que se interese por una orquesta de jóvenes músicos y como bien dices, todos hacen populismo, que es lo que vale a la hora de ganar.
      Me ha encantado lo de los fuegos artificiales, que valen un pastón. Qué cuesta el piro musical de la Mercè? Nos bastaría o le añadimos la rua?
      Estas en tu casa, gracias por participar.

      M'agrada

  7. perre carles

    Gracias a tí Joaquim, por el blog y te contesto,
    Créeme que no era mi intención cuando escribí, el derivar a la política, aunque como dijo aquel : “todo es política”. Me duele lo que han hecho determinados políticos ( más que partidos ) populistas durante muchos años con p. ej. Barcelona… y así nos va, somos un “Parque temático Gaudí y cerveza ” . ( por cierto ninguno de las dos cosas es sostenible, segun la Sra, Mallol ). No hay, en democracia, un partido “bueno”, pero sí los hay “menos malos”. Y finalmente hay personas que al oirlas, inspira “mas confianza y honestidad,que otras”. Votemos en libertad a quienes en esta bendita tierra han generado durante muchos años este sustrato cultural, o es que l´ Auditori lo ha hecho el Sr. Saura ? y el Sr. Clos ? ( uno responsable de la maravilla del 80 por hora y el otro del Forum de las culturas ( todas, toditas todas … menos la nuestra claro )…

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: