IN FERNEM LAND

PREVIA A LA PREPARACIÓ DE GÖTTERDÄMMERUNG


Der Ring

Cal, abans d’endinsar-nos en la darrera jornada de la Tetralogia, fer un repàs al pròleg i a les dues primeres jornades de Der Ring des Nibelungen, hi ha molta teca i la genial estructura de les constants analepsis narratives i la utilització dels leitmotivs quasi ens obliga a fer un repàs de tot le que hem viscut fins ara, ja que aquesta darrera jornada va ser l’inici d’aquest monumental relat i a partir d’aquest “Siegfrieds Tod”, que era com s’havia d’anomenar inicialment “Götterdämmerung“, es va forjar una de les obres musicals més transcendents de la història de la música. Si m’ho permeteu podríem parafrasejar a Piqué i dir, Gràcies “Götterdammerung”  contigo empezó todo:     

Wagner va estructurar la jornada conclusiva amb un pròleg i tres actes, i recordeu que la Tetralogia sencera repeteix la mateixa estructura, amb un pròleg (Das Rheingold) i les tres jornades. En el pròleg de les tres Nornes, Wagner ja ens explica que el relat serà tràgic, tot i que es reserva l’efecte redemptor del final com a sorpresa positiva davant de tanta destrucció. Sacrifica a tots els personatges , no podia ser d’altra manera, però reserva per a Brünnhilde, la gran protagonista i heroïna de tot el relat, el moment més gloriós de les més de 16 hores de música, ja de per si farcides de moments gloriosos.

Precisament aquest final que glorifica a la filla de Wotan per sobre de tota la resta de personatges, m’ha servit per la tria d’aquest mes presentada fa dos dies:

A Götterdämmerung ja no trobarem els déus que ens han acompanyat des de l’inici de la història, seran els homes i les seves misèries qui destruiran el món. Que Brünnhilde i Siegfried que en el disseny de Wotan havien de ser la glorificació del Walhalla, acabin sent titelles de Hagen fill d’Alberich, i de Gunther i Gutrune, no deixa de ser un fracàs estrepitós del projecte ambiciós de nova era que Wotan havia dissenyat.

La propera setmana intentaré en l’apunt preparatori, explicar-vos tot el que amaga aquesta darrera jornada.

Aquesta tetralogia barcelonina que conclou aquesta temporada tenia, en el projecte inicial, que acabar la propera temporada amb la programació complerta de tot el Ring. Una quimera “mataboschiana” que no veurà la llum, com tampoc ho serà que aquest Ring Pons-Carsen tingui el corresponent suport videogràfic iniciat amb un Das Rheingold transmès pel canal Mezzo que no va tenir continuïtat per la poca ambició d’una direcció patètica que va iniciar la davallada de la marca Liceu de manera imperdonable i que ens va desprestigiar amb el canal cultural després dels compromisos adquirits.

En el projecte videogràfic inicial també estava previst transmetre la Tetralogia complerta amb el pròleg i les dues jornades gravades en els anys anteriors i la transmissió en directa del Götterdämmerung d’aquest any. No hi ha dubte que aquesta nova tetralogia liceista, després d’aquella altra fita acomplerta en dues temporades, del tàndem DeBilly/Kupfer, sortosament guardada gràcies a l’edició en DVD, hagués suposat una postal de presentació prou important en aquests moments d’incertesa, i tan necessitat de visibilitat exterior, però ens anem fent petits i qui sap quan tornarem a créixer.

De tot aquell projecte inicial només  es va  poder salvar in extremis per aquesta temporada,  el primer dels dos repartiments que ens havien acompanyat des del Rheingold, amb  aquestes 6 representacions que comencen a partir del 28 de febrer.

A manca de les dues primeres jornades de la interessant producció de Robert Carsen, us proposo tant per a Die Walküre com per Siegfried la producció vienesa del 2015 dirigida musicalment per a Simon Rattle i escènicament per a Sven-Eric Bechtolf

Aviat Götterdämmerung.

Un comentari

    • L’any vinent sembla que serà Der Fliegende Holländer.
      La temporada ja s’hauria d’haver presentat a finals de gener, principis de febrer, deuen estar lligant amb cadenes i cadenats els divos/dives per tal de que no els marxin un mes o dos després d’haver fet la presentació 👿

      M'agrada

  1. Jordi

    Quantes oportunitats ha deixat perdre el Liceu de ser aquella referència wagneriana que l’havia caracteritzat.
    La propeta temporada amb un Rung sencer després del rodatge d’aquesta producció hagués suposat una ocasió esplèndida de projecció internacional.
    La propera temporada so sabem que ens espera, però dubto que hi hagi alguna cosa que ens pogués donar tanta notorietat i prestigi.
    Jo ja he llençat la tovallola.
    Gràcies per penjar el Rheingold que ens recorda el que hagués pogut ser.

    M'agrada

  2. Josep Olivé

    Tota un tetralogia en una sola temporada? Estava previst? Moltes coses haurien de canviar. Masses. De caire artístic i de gestió. Bé, esperarem en candeletes la preparació del Götterdämmerung en aquesta casa i l’estrena al Liceu d’aqui just una setmaneta i gràcies per aquest sucós inici.

    M'agrada

  3. Josep Olivé

    Doncs a La Farándula de Sabadell estava aquesta tarda Theorin (hi havia mig Liceu…Scheppelmann, Tribó, Alier…). Com és tan propera com alta (o sigui, molt propera) m’he liat a preguntar-li com va el Götterdämmerung i m’ha dit que molt bé, i que està molt contenta amb l’orquestra, i que pensa col.laborar en que veiguem un autèntic ensorrament del món en el “Starke sheike”. Aixi, tal qual. Aviam si és veritat. En una setmana ho constatarem. I l’Otello sabadellenc doncs molt digne i m’ho he passat millor que en el Liceu, amb una esplèndida Maribel Ortega/Desdemona.

    M'agrada

    • alex

      Esperemos que el optimismo de Theorin sobre com està trabajando Pons y la orquesta para este OCASO, se confirmen
      Por cierto, hoy lunes a las 20h Theorin presente con los Amics de l ,Opera de Sarria , atendiendo preguntas de los asistentes, con Marc Sala de presentador del actp

      M'agrada

    • Passar-s’ho més bé que al Liceu no és pas un mèrit-
      Per ràdio no em va agradar gaire, però estic segur que res té a veure amb el que vareu gaudir al teatre. M’agradaria repercar-la en un dels teatres que la programen, però no ho tinc gens fàcil.

      M'agrada

    • Aquell Ring va ser molt honest, tenia algunes carències importants que en aquest repartit en quatre temporades s’han millorat, però en aquell moment el teatre nedava en l’opulència i ara no, i això s’acaba notant.

      M'agrada

  4. Alexis Pérez Farré

    Moltes gràcies Joaquim per la teva prèvia.Tinc moltes ganes que arribi diumenge . Per a mi aquesta es la primera tetralogia en viu, fins ara m’han agradat força les anteriors representacions del tàndem Carsen-Pons, espero que aquesta estigui també a l’alçada. És el primer cop que escric en el Blog , però fa temps que et segueixo i et vull felicitar i agrair per compartir els teus coneixements, comentaris i material, a mi em serveixen molt, doncs soc relativament nou com aficionat al mòn de l’òpera.

    M'agrada

    • Hola Alexis, benvingut a IFL, moltes gràcies per comentar.
      No et limitis al que digui jo, és una opinió més, però com la meva n’hi ha moltes més i algunes són oposades, el que m’agrada més és que us estimuli a conèixer més, la resta ve sola.
      Espero que gaudeixis del Götterdämmerung liceista, i espero que ens comentis l’experiència aquí.

      Liked by 1 person

Deixa una resposta a Jordi Cancel·la la resposta