IN FERNEM LAND

LA TEMPORADA 2019/2020 DEL GRAN TEATRE DEL LICEU


Mai una temporada havia estat tan ben presentada i mai el contingut havia estat tan decebedor com en aquesta ocasió.

Ahir el Liceu presentava al migdia la seva propera temporada a la premsa i al vespre en una gala amb més noms de relleu cantant sobre l’escenari que en el vergonyant proper homenatge a Caballé i davant d’un teatre abarrotat de liceistes amb ganes d’escoltar i saber que ens espera, vàrem veure, molts de nosaltres atònits i decebuts, com títol rere títol, la direcció artística del teatre, amb el corresponent beneplàcit de la direcció general, ens proposava en una proposta unidireccional  d’escàs o nul interès artístic/cultural, el que han titulat com La força de l’òpera.

9 títols d’òpera i 1 de sarsuela a la sala gran, una estrena contemporània de compositor català relegada al Foyer, una òpera en versió de concert, tres concerts lírics, un concert simfònic coral i 3 programes de dansa, més tota l’activitat paral·lela del Petit, Liceu, Foyer, off Liceu, etc. :

14 representacions de Turandot
6 representacions de Doña Francisquita
12 representacions de Cavalleria i Pagliacci
14 representacions de Aida
10 representacions de La Clemenza di Tito
7 representacions de Lohengrin
5 representacions de Alcione
10 representacions de Carmen
10 representacions de Il Barbiere di Siviglia
2 representacions VC de Semiramide
3 representacions al Foyer e Diàlegs de Tirant e Carmesina.

És a dir, durant 11 mesos 93 representacions d’òpera

1 títol del segle XVII (Alcione)
1 títol del segle XVIII (La clemenza di Tito)
7 títols del segle XIX (Cavalleria/Pagliacci, Aida, Lohengrin, Carmen, Il Barbieri di Siviglia, Semiramide)
2 títols del segle XX (Turandot i Doña Francisquita)
1 títol del segle XXI (Diàlegs de Tirant e Carmesina)

7 títols d’òpera italiana
2 títols d’òpera francesa
2 títols d’òpera/sarsuela catalana
1 títol d’òpera alemanya

Cap estrena mundial
2 primeres estrenes al teatre (Alcione i Diàlegs de Tirant e Carmesina)

Abans d’entrat a parlar de les fitxes artístiques de les propostes, no es pot passar per alt la immensa mediocritat de la proposta artística amb l’aclaparadora presència d’un determinat repertori sobre un altre, d’una única visió sobre el món de l’òpera i sobre la poca fortuna en escollir títols mil i un cop vists i que en cap cas garanteixen ni tan sols un èxit de taquilla. No es tracta de atraure abans al públic estranger que al nacional, al turista passavolant que a l’inquiet operista local que cada vegada troba més al·licients més enllà del Liceu.

Quin compromís artístic representa aquesta temporada? Quin relat ens vol vendre el Liceu? El de la força de l’òpera diuen? Quina força tenen aquests títols si després precisament perquè són títols molt coneguts i mil i una vegada visitats, els referents anteriors difícilment quedaran superats per uns repartiments on acostuma a brillar un estel o dos, sempre sobre el paper, però amb el risc que es posin malalts amb una antelació de tres mesos sobre la data del contracte?.

Insistir en la producció de Mestres Cabanes per l’Aida, és com un insult. És una producció restaurada que ha complert amb escreix l’homenatge que el gran escenògraf es mereix, però ja no s’aguanta més, ni tan sols com amortització. Es deuen haver fet més representacions d’Aida amb els papers pintats en aquests darrers 20 anys, que no pas en la mateixa època del gran escenògraf.

La celebrada i acceptada producció de Calixto Bieito per a Carmen també és una repetició innecessària, sobretot si ambdues propostes tan vistes, no tenen el corresponen títol poc comercial però de gran transcendència artística, que compensi tanta concessió a la comercialitat d’un producte cultural sense cap mena risc.

No hi ha cap mirada a l’òpera del segle XX. Cap Strauss, cap Janacek, cap Britten, per parlar de tres clàssics entre els clàssics.

No hi ha, una vegada més, òpera eslava o títols cabdals de compositors cabdals, consolidats i clàssics, mai representats al Liceu. Faran Aida quan Les vepres siciliennes no pugen a l’escenari des de les llegendàries representacions de 1974 i en italià. Han deixat caure Beatrice et Benedict en la commemoració de l’aniversari de Berlioz o també han abandonat La Rondine pucciniana de innegable atractiu per  a millor ocasió i per insistir en una Turandot, aquesta vegada galàctica.

Doña Francisquita una altra vegada? No hi ha més exponents de la sarsuela que Amadeo Vives? i alguna de les ments privilegiades no s’ha posat a remenar l’opus del compositor de Collbató per veure si hagués estat interessant una recuperació d’un altre títol menys liceísticament gastat?

No es tracta de buscar la complaença d’un públic disposat a escoltar mil i una vegada el mateix. Semiramide, una òpera cabdal s’ha representat en els últims 20 anys, per què no programar amb la mateixa Joyce DiDonato, Camarena o Flórez, una Donna del lago, òpera que mai s’ha representat al Liceu? Barbiere? repassem els títols del pesarès que en el Liceu no s’han vist mai?

Aquest any tenim un Wagner, ves que no prenguem mal amb 7 escadusseres representacions en front d’una allau de Carmens o Aidas.

També tenim una dosi Mozart, amb 10 representacions de la Clemenza, no fos cas que algú cregui que no som prou distingits.

Ni se’n parla de programar Zemlinsky, Zimmermann o Schreker, com tampoc es creu oportú recuperar Meyerbeer o Mercadante. Què passa amb Gluck, Purcell o Vivaldi?

Són preguntes retòriques, sense cap mena de resposta i que la direcció del Liceu no l’interessa contestar per tal de no veure com una temporada com aquesta no tindrà, malgrat la pretesa celebració del 20è aniversari de la re inauguració del nou Liceu, cap repercussió a nivell internacional.

Algú ha pensat com fer front al repte coral d’una temporada exigent, amb una formació en declivi? Turandot, Aida, Lohengrin, Carmen, Cavalleria i Pagliacci, amb la segona de Mahler, no són pas títols fàcils per a una formació que necessita noves incorporacions massives. Solucionar-ho amb reforços externs ni tan sols reconeguts en el programa és una vergonya que ha esdevingut un quist molest però malauradament assumit per a tothom. Impossible garantir qualitat

Anem a la fitxa artística?

Cada títol té el seu divo o diva, això és cert i en algun cas més d’un, però això no és garantia de res. Sobre el paper i com a reclam per anar a comprar entrades o abonaments, és cert que Theorin, Jaho, o Hartig són atractius per a Turandot, com també ho són  Meade i Pirozzi per Aida (la resta ja no tant). Només Lohengrin, malgrat el meu escolanet que repeteix cavaller, sembla comptar amb un equip rodó sense fissures. A Carmen el desgavell de noms i possibles casts fa basarda, mentre que il Barbieri em fa malauradament mandra. Em recorda massa l’anonimat de la darrera versió.

Trobo a faltar repartiments més compactes que garanteixin un nivell vocal òptim sense lluminàries que forçosament s’han d’acompanyar de mediocritats per poder quadrar la caixa.

Trobo a faltar directors musicals de relleu, però per sort aquest any Pons inaugura temporada que és el que ha de fer el director musical d’un teatre i dirigeix, a banda del concert simfònic, Lohengrin. Poca activitat trobo jo, a banda d’aquella tan necessària com anònima de treball amb l’orquestra i els grups de cambra.

Les produccions teatrals. A qui interessa aquest Turandot? Sembla que el produïm sols. Coproduïm Doña Francisquita amb la Zarzulea, Lohengrin amb Leipzig, Alcione amb L’Opéra Comique i Il Barbiere amb Toulouse i Munic, hem comprat la Clemenza a Aix i la sensació és que no compartim amb teatres de primera. Turandot ja es veu a venir que serà una mena de mapping futurible on la feina serà trobar als cantants tapats per allaus d’imatges.

Amb l’Aida no insistiré perquè em sembla la negació del teatre.

Doña Francisquita encara un incògnita. Cavalleria i Pagliacci un encert total ja que és una de les meravelles escèniques més satisfactòries dels darrers anys. No sé si al Liceu McVicar farà una adaptació d’allò ja vist a Aix, però més aviat em sembla que l’explicació donada és poc convincent. Hem comprat la producció a preu de saldo i ho venem com un gran esdeveniment. El Lohengrin em fa més por que una pedregada. El primer intent de Katharina amb aquesta òpera, per a l’òpera de Budapest va ser lamentable i el que ha fet després sota el coixí familiar a can Bayreuth no fa preveure grans alegries.

El concert del matrimoni Netrebko Yusif a 295€ la platea serà possiblement més interessant per la desfilada de vestits i pedreria que lluiran ambdós que no pas per un programa a determinar que vist el rumb de la carrera de Netrebko i la subtilesa expressiva del company, em penso que m’estalviaré.

Molt més interessants poden ser les propostes que ens puguin oferir tant Camarena, amb un recital a piano, com Flórez amb un concert amb orquestra, ambdós sense especificar que ens cantaran.

I com deia aquell al final dels dibuixos animats “Thats all folks”.

Deixo per un altre dia els abonaments, els preus, les tarifes, els descomptes i tota aquesta incomprensible manera de vendre any rere any una activitat cultural com si fóssim al gran Bazar.

Decebut i desanimat vaig anar a la presentació i la veritat és que en una hora la Gemma Nierga i un senyor no reconegut, ens van explicar quatre cosetes que donaven pas al veritablement interessant: Theorin (Turandot), Pirozzi (Cavalleria), De León (Calaf), Moreno (Francisquita), Marsol (Bartolo), Vinyes (Clemenza) i el Cor del Gran Teatre del Liceu amb un vibrant i exaltat diria jo, cor de Carmen, tots acompanyats al piano. Quelcom molt més profitós i fins i tot si voleu engrescador que aquelles presentacions interminables dels directors artístics intentant explicar les grans troballes de la seva programació.

El Liceu necessita un canvi de rumb, perquè la força que ens venen per l’any vinent no hauria de ser la del destí que ens espera i tot i que encara trigarem temps a tornar-nos a situar en un lloc si més preferent a l’espera que la nova direcció artística comenci a donar forma, sentit i gruix al seu projecte. S’hauria d’evitar en la mesura del possible, que el Liceu continuï perdent un any més pistonada

TOTA LA INFORMACIÓ A:

Un comentari

  1. Alex

    Poco riesgo y veremos si algunas de las figuras previstas no cancelan
    Me sorprende que en la interesante CAVALLERIA/ PAGLIACCI con buena producción de Michieletto, no aparezca aún la ficha artística y las fechas donde cantarán cada uno de ellos ( tengo entendido que Alagna solamente cantará 4 funciones de ambos roles, pero no se saben sus fechas, al menos en la web liceista )
    Mucha más preocupación en anunciarse ya descuentos en los abonos y tipos de abono, que en programaciones innovadoras
    No entiendo aún como Viva la Mamma que es corpoducción cel Liceu y la Rondine, han caído de la programación

    M'agrada

  2. isabel adell llorens

    Gràcies pels teus comentaris casi sempre encertats, es clar en opinió meva, pero aquest cop estic totalment d’acord. Un altre cop gràcies i t’animo a continuar la teva tasca.

    M'agrada

  3. Ducadimantova

    Els canvis de Beatrice&Benedict per la Clemenza di Tito, de Moby Dick per Carmen i la desaparició de Les enfants i les sortileges han estat imposicions de la nova direcció general. Fet que ha estat un dels grans desencadenants de la divergència entre aquest i la directora artística sortitnt

    M'agrada

    • alex

      Lo cual demuestra que la Frau Schepellmann no es la responsable de los desaguisados de programación, sino que se limita a cumplir órdenes. Debe ser uno de los motivos para aburrirse y largarse del Liceu actual
      El actual problema del Liceu no es de dirección artística, sino de dirección general y del Patronato o Consejo Rector politizado que manda
      Como alguien dice más abajo, la temporada de Bilbao , pocos títulos pero siempre interés artístico a pesar de los elevados precios que fija el ABAO. Pero el ABAO, privado y no público, entiende de ópera y sabe gestionar

      M'agrada

    • SANTI

      Divergència?
      Aquesta senyora va demanar prorrogar, si hi haguéssin divergències de part seva hagués dimitit. L’han destituït i crec que allò que havia previst ni es podia pagar i no estava ben lligat.
      No me’n refió de la nova direcció, però aquesta senyora no té categoria per fer una temporada d’òpera atractiva i l’equip de màrqueting nou no sap vendre i molt menys entusiasmar.
      Els joves aniran al Liceu quan se’ls ofereixin propostes potents, no títols populars.
      Algú creu que els joves és poden sentir atrets per Mestres Cabanes?
      És trist que aprofitin el 20 aniversari per vendre triomfalisme i encara va ser més trist veure que mentre Jorge de León cantava un groller “Nessum dorma” és passaven imatges de les glòries d’aquests darrers 20 anys, a anys llum del present i de l’immediat futur.
      La pitjor temporada dels darrers 20 anys.

      M'agrada

  4. Fernando S.T.

    Hubiera preferido otra cosa.
    Hubiera preferido otros títulos e incluso otros cantantes, pero el problema no es el gusto de cada uno, podría haber tantas temporadas cómo liceístas hay, pero tan poco riesgo en los títulos no es normal ni en los teatros de provincias de Italia, dónde siempre hay un título o dos que sorprenden y atraen, sea como recuperación de títulos olvidados o de estrenos.
    Puestos a hacer una valoración adhoc, yo hubiera preferido a Beczala cómo Lohengrin y sobretodo con una producción distinta.
    Es el único título, junto a la Clemenza di Tito, que me interesa.
    Cabreado, esa es la palabra, porqué teniendo un Berlioz atado, lo dejan escapar. Eso no debe ser culpa de Scheppelmann

    M'agrada

  5. Guillermo

    La meva reacció, Joaquim, va ser directamente d’emprenyament. Turandot, Aida, Barbiere, Carmen, Doña Francisquita una altra vegada? Al gener i al febrer vaig tenir l’ocasió d’assistir al Euskalduna de Bilbao, la comparació pel Liceu fa pena: el teatre ple malgrat que les entrades no són gens barates, es veu de tot arreu i l’acústica és fantàstica, se sent tot, orquesta i cantants . I lombardi i Semiramide escenificades i no concerts ( no m’agraden gens amb l’acústica del Liceu, ja que segon el el meu parer el cor i la orquestra tapen als solistes).
    No deixo l’abonament perquè tinc una molt bona localitat al 4t pis però em sembla que en vendré unes quantes, ja que a més a més no em toca Lohengrin ni Semiramide i el segon repartiment segons quines òperes.
    En aquest moment estic llegint el Periódico on Marta Cevera titula amb un to triomfalista: ” Liceu apoteósic … el coliseu commemora 20 anys … amb un programa artístic ple de grans noms… la temporada 2019-2020 del Liceu és per llepar-se’n els dits ” …estic estupefacte amb els ulls oberts d’incredulitat pensant si no visc en una dimensió paral·lela.

    Salutations

    Liked by 1 person

  6. colbran

    Efectivamente, mejor la presentación de la temporada (la mejor presentada que yo haya visto en el Liceu) que el enclenque y discutibilísimo contenido de la misma. En la parte positiva destaco que -por fin!- escucharemos “Semiramide” por una protagonista mezzosoprano coloratura, tal como se compuso, pero en sólo dos raquíticas funciones, recortada en casi una hora y en versión de concierto? Qué insulto más grande a una de las obras más ingentes del período romántico que en la ópera se inauguró con Rossini y que disgustó tánto a Lord Byron que se adjudicaba ser el inaugurador oficial del citado movimiento y veía con auténtica rabia cómo Rossini le sobrepasaba en fama y reconocimiento.

    De vergüenza ajena las 14 funciones de la “sobada” “Aïda” e inadmisible que se hayan eliminado las previstas “La rondine” de Puccini y “Beatrice et Benedict” de Berlioz. “Doña Francisquita” otra vez? Què mandra! Veremos cómo destrozan los directores de escena tanto “Turandot” como “Il barbiere di Siviglia”, éste en su ultima programación en 2014 ya fue aberrante y vergonzante. Esperemos milagros y a ver qué hermosas joyas y “brillos” nos presenta el Sr. Netrebko que tan dado es a ello…

    Liked by 1 person

  7. jordifosal

    Una calamitat.
    Decepció i preocupació si és cert que hi havia títols pensats que trencaven una mica aquest poc interès cultural i aquest poc risc artístic.
    Alguna cosa hauria de dir Valentí Oviedo.
    Com bé dius tu i altres també ja ho comenten, els noms dels cantants ja no son cap reclam, avui hi son i demà es posen sobtadament malalts o tenen compromisos més interessants que apropar-se a Barcelona, una plaça de poca categoria.

    M'agrada

    • Francesc

      Decevedora temporada. I diuen mentides perque ni Turandot (estrenada al Japo) ni Barbieri son estrenes mundials. La unica es Lohengrin donat que no es la mateixa produccio de Budapest. Els mitjans diuen que Schepelman pot anar a Paris. Ho diu ella perque va presentar la candidatura, com 20 persones mes. Poden estar ben tranquils a Paris perque no la escolliran i perque no la coneix ningu. L unic que saben es que ha deixat molt malament el seu darrer desti. Costara aixecar ho, pero segur que ho aconseguira el nou equip! Anim

      M'agrada

  8. Kàtia

    Quan vaig saber ahir la “magnifica programaci’o ” pensava en Joaquim,a veure què en pensava,doncs exactament el mateix que jo.Decebuda i repetint que jo no soc entesa penso que ens prenen el pel.D’acord amb Guillermo,varem ser a Euskalduna i no té res a veure amb el Liceu,acústica magnifica,visió a qualsevol localitat i les dues operes que varem veure espléndides.No puc deixar el meu abonament,tinc el privilegi d’asseure al 4º pis tercera fila central i no ho deixaré,no aconseguiran fer-me fora,ho dic perquè si alguna vegada he mostrat el meu decensis l’ùnica cosa que em diuen es que “Sra.pot deixar el seu abonament”.Apa,gran resposta.

    M'agrada

  9. Joan

    Això que han anunciat, a Alemanya seria repertori i reposicions. Després vindrien les estrenes i la temporada en si amb noves propostes escèniques i títols per descobrir que no trobo enlloc.De no ser per determinats cantants són perfectament prescindibles per l’abonat per tant si aquests cancel·len et queda un repartiment com al altament prescindible barbiere i t’emprenyes.

    Liked by 1 person

  10. Albert

    Com s’atreveix Frau Scheppelmann a parlar de la Barcelona Wagneriana? Ens heu deixat un any sense Wagner, amb una pena de concert i ara, 7 funcions de Lohengrin, que la gent vol veure Aides i Carmens… Lamentable! Per descomptat que el rumor de que en Jonas Kaufmann pogués cantar 2 ó 3 Lohengrins ha quedat en rumor…
    No crec que torni al Liceu, però si ho fés, aquesta era l’òpera adeqüada i si triguen 10 anys a tornar-la a representar…adeu Kaufmann! De Katharina Wagner m’estimo més no parlar-ne. Aquest estiu a Bayreuth vaig haver de tancar els ulls perquè el seu Tristany era irreconeixible, espantós i pobríssim en idees! Que tinguem sort.
    Volia portar els meus nanos però no sé si “reconeixeràn” Lohengrin: acostumats al Peter Hofmann, pensaràn que el canta un nen i els decorats…..ai!

    M'agrada

  11. Fer

    No només ha caigut Viva la mama que tenia que cantar Patricia Ciofi, La Rondine, també per les agendes dels cantants no es representarà Parsifal que també ha caigut, Lady Macbeth de Shostakovitx i Eugene Onegin amb Beczala, una temporada molt mediocre amb títols mil vegades representats molt menys interessant que l’actual, només l’atractiu de Rachlavilli com Ammeris i Dinara Alieva com a Nedda als Pagliaci potser aquesta última m’hagués agradat que cantés una Forza del destino o La Rondine que ha estat desprogramada i Elena Panktratova amb Cavalleria,

    M'agrada

    • alex

      Rashvelishvili, como Carmen ( no como Aida), en 2 funciones ( si luego no cancela). Las otras 2 Carmen ( Margaine y Abrahamyan) son muy notables
      Te has olvidado ( para mi , muy interesante), las 4 funciones en principio de Alagna como Canio y Turiddu ( aunque no sea para su tesitura):
      Las AIDAs, malas de solemnidad por la parte masculina ( el tenor coreano es un espanto, el otro no lo conozco)
      El cast del LOHENGRIN muy bueno, salvo el discretito y voz aniñada de KFV.

      Efectivamente, una pena que hayan caído el Onegin y la Rondine ( de Viva la Mamma, menos pena porque me han comentado que en esta coproducción Liceu/Opera de Geneve que se representó en la ciudad suiza el pasado diciembre, Ciofi mostró que vocalmente está en clara decadencia vocal )

      M'agrada

  12. JordiP

    En fi, bastant decebedor tot plegat. A mi em dóna la impressió que qui sigui que gestiona i pren les decisions no entén un borrall d’òpera, i no és que jo em consideri un expert. El que vull dir és que no li apassiona, però fa patxoca dir que ets el > del Liceu. Així que ha de programar coses que potser jo hagués triat si m’haguessin fet decidir fa 15 anys. En canvi, el que es veu que espera el públic a qui realment agrada i frueix escoltant i veient òpera és una altra cosa. És experimentar, veure allò que encara no ha vist, escoltar allò que ja ni recorda, no pas anar xiulant les melodies quan les senti a la sala.

    El que preocupa es vendre localitats. Vaig escoltar a trossos la presentació del matí i el Sr. Oviedo parlava de l’increment de despesa en la nova temporada però també en la previsió de l’increment de venda d’entrades. Encara no han vist que els dies en què el teatre s’ha omplert de gom a gom ha estat aquells en que s’ha fet una funció brillant, independentment del títol. Que el boca a orella corre com la pólvora!: “Encara no has vist l’Elektra? Doncs afanyat!”, “Manoi, quin Gotterdamerung! Repetiré!”

    Van fer molt èmfasi en que volen captar públic jove, suposo que ja tenen clar que els abonats actuals de tota la vida algun dia serem al sot i deixarem d’aferrar-nos als nostres abonaments, i si no han aconseguit reposar-nos tindran un problema important. I suposo també que deuen creure que el públic jove vindrà si hi ha Carmen o Aida i no pas Beatrice et Benedict. Jo els voldria dir als del Liceu que els metges d’avui dia fan una feina meravellosa i que, malgrat el comportament dels pacients, aconsegueixen que tots plegats vivim més, per tant els abonats actuals cada vegada tenim més corda i més expectativa de passar temporades al Liceu, per tant, una mica de complaença cap a nosaltres no estaria gens malament.

    Total, que “a les penes punyalades i als disgustos gots de vi” que diuen.

    M'agrada

  13. Anna

    Jo també estic d’acord amb tu. Trobo que és una temporada molt decebedora, tant per vosaltres que sou els que en sabeu molt com pels que som mers aficionats. Hi ha pocas representacions que a priori les trobo interessants. Penso que la temporada actual està sent bastant millor.

    M'agrada

    • Fer

      Perdó volia dir que Rachvelishvili canta Carmen enlloc de Amneris, llàstima que aquesta senyora no canti una altra cosa com Samson o que sigui un delicte que hagi caigut Berlioz i ens hagin posat el concert de Nebtrenko i senyor per enlluernar el públic

      M'agrada

  14. Fer

    Perdó Rachvelishvili canta Carmen no Amneris, però que m’agradin molt alguns cantants no vol dir que vulgui veure Aida o Carmen perquè no canta aquesta senyora un Sanson i Dalida? mira que hi han òperes franceses que no las fan mai, ens hem de tragar sempre el mateix, un delicte que hagi caigut Berlioz i ens hagin posat un concert de Nebtrenko i marit per enlluernar al public

    M'agrada

  15. Niklaus Vogel

    Jo comparteixo la teva decepció. Crec que és la pitjor temporada dels darrers 20 anys precisament. Es clar que hi ha bons títols però sempre són els mateixos…i amb produccions massa conegudes. Un trist Wagner, cap òpera russa o eslava, cap Britten, cap Strauss, per no dir d’atrevir-se amb autors consagrats contemporanis. Un Mozart! No sé què pensar…Estic temptat de deixar el meu torn fix i agafar un “a la carta” amb les 3 (sí 3) coses que realment m’interessen…però la butaca és molt bona…Solament desitjo que amb la futura direcció artística les coses canviïn una mica…A tall d’exemple diré que aquest diumenge presenten la temporada de la Bayerische Staatsoper a Munic, ja sé que no son comparables ni mai ho seran, però, renoi, segur que moriré d’enveja…

    M'agrada

  16. Joan

    El comentari d’en Niklaus Vogel él trobo superencertat. És el que un cop reposat de l’estorament inicial de conèixer la peazo temporada del nostre Gran teatre em disposava a fer: Conservar un sol abonament popular de 3 funcions i esperar a veure que proposa Matabosch al real, la resta de temporades estatals (com Oviedo) i fins i tot alguna escapada europea. En darrera instància consideraré enguany palau i auditori. Només després el liceu.

    M'agrada

    • Alex

      Así hago yo desde hace varios años. Abono Popular de 3 funciones para mantener las “ventajas” del Abonat y luego, pues lo que interesa
      Curioso que salvo error de la web. del Liceu, una de las 3 funciones del Torn PE es la CAVALLERIA/PAGLIACCI y aparece , el cast de Alagna en…un turno popular… ( o es error, o puede ser un chollo para los del Torn PE )

      M'agrada

    • Niklaus Vogel

      Totalment d’acord. Jo de fet ja estic esperant les propostes d’en Matabosch. He de confessar que fer alguna excursió a Madrid de tant en tant em dóna moltes alegries, sense anar més lluny he pogut veure alguna cosa de Britten, de Rimsky-Korsakov, Wagner, Strauss…per no parlar de més d’un autor contemporani. Bilbao acaba de presentar una temporada que inclou ni més ni menys que una Fanciulla, Holandès i Giovanna d’Arco, no sembla increïble? Sort n’hi ha que també podem visitar el Palau i l’Auditori…

      M'agrada

      • alex

        El JERUSALEMME , versión francesa de I LOMBARDI, muy interesante pero con un cast vocal, a priori, nada grato
        el HOLANDES sí tiene buen cast previsto, así como la BOLENA ( porfín, con una soprano dramática de agilidad)

        M'agrada

  17. Alejandro Lorenzo Nieto

    Jo no he aconseguit que cap dels meus fills s’interessi de moment per la ópera ni la música clássica… Jo vaig començar tard també, l’he de reconéixer. Fa temps que penso “si féssin una Turandot o una Aida, o un Barbiere igual n’acceptaven d’anar al Liceu… però ves a saber quan serà…”. I ves per on, totes tres d’una tacada. Massa i tot!! Comparteixo en tot cas la opinió majoritària sobre la “provincialització” del nostre teatre…

    M'agrada

  18. Elisenda

    Jo també penso que és ben trist que ens tornin a posar títols que fa poc que hem vist i no hi hagi cap òpera innovadora. Fa temps que no veiem cap Britten, Ni Berlioz, ni cap Strauss. Estic plantejant-me deixar l’abonament. Aquest any no deixen tornar funcions i algunes com la Carmen no m’interessen i l’escenografia de Mestres Cabanes ja està molt utilitzada i no té interès.

    M'agrada

      • Pep2

        El que fins avui era possibilitat de renunciar a 2 ara ho reconverteixen a 2 canvis. Els abonats a 12 funcions, a escollir entre lo malo i lo peor. Pitjor ara que abans. Missatge pedagògic: davant tant de lo mateix, escullo abonament de 9 funcions i almenys puc canviar més. Vaja amb les millores del senyor Oviedo.!!!!

        M'agrada

  19. Felipe

    Qué triste: me veo abocado a buscar fuera lo que no tenemos en casa. Se acaba de publicar la nueva temporada de la ópera de Paris : Boris, Principe Igor, Les Indes galantes , etc… algún viaje haré puesto que aquí más de lo mismo. Al menos nos queda Alcione pero el consuelo es bien poco… ningún Strauss, esto es lo que más me duele, por no hablar de Berlioz, Borodin, Glinka, Meyerbeer…

    M'agrada

  20. Josep M

    Opino molt semblant.
    Abonament: ni pensar-ho.
    Aniré segurament a: Lohengrin i La Clemenza, i potser a: Semiramide (tot i que no m’agraden gens les versions concert…), Pagliacci (per la nostàlgia de ser la meva primera òpera al Liceu) i Turandot (per un dels meus personatges operístics més estimats, la Liù).
    De moment hi han 2 sopranos de nivell (Jaho i Hartig) previstes, a priori, amb característiques adients pel personatge. La Hartig ja l’ha fet, amb èxit, entre d’altres llocs al Met.
    S’en sap alguna cosa de la Liù de la Jaho?

    M'agrada

  21. Montserrat

    Totalment d’acord amb els vostres comentaris: temporada decebedora, molt decebedora, trista i patètica. Només cal veure què faran als altres teatres (Munic, París, ROH, etc.) perquè em vingui salivera a la boca. Jo també em veig abocada a buscar fora el que no trobo aquí, cansada de veure sempre el mateix.

    M'agrada

  22. Pep2

    Amb l’eliminació de l’opció de renunciar a títols de l’abonament per un canvi de funcions, no m’extranya que Oviedo hagués garantir un increment dels ingressos per entrades.

    M'agrada

Deixa una resposta a Josep Garcia Devant Cancel·la la resposta