IN FERNEM LAND

PREMI MAX 2014 AL MILLOR MUSICAL: L’ECLIPSI DE ALBERTO GARCÍA DEMESTRES


ALberto García Demestres Fotografia Demestres © May Zircus

Alberto García Demestres Fotografia Demestres © May Zircus

Abans d’ahir es va celebrar a Barcelona la cerimònia d’entrega dels Premios MAX de les arts escèniques i en la qual l’òpera L’Eclipsi d’Alberto García Demestres i Paco Zarzoso va resultar la guanyadora de l’apartat musical.

Fins aquí la noticía, que em va omplir de satisfacció ja que quan vaig veure aquesta òpera en el marc del Festival Grec 2014 al Teatre Nacional, em va agradar molt.

El motiu de tornar-la a portar a IFL no és altre que sent el premi al millor musical de l’any, el compositor mai (menys en una única excepció) apareix en cap de les ressenyes que parlen dels premis.

Per començar fixeu-vos com anuncien els finalistes al web de la mateixa organització:

Mejor espectáculo musical

· L’Eclipsi de Grec 2014 Festival de Barcelona y Teatre Nacional de Catalunya

· El eunuco de Festival Internacional de Teatro Clásico de Mérida, Mixtolobo, Labaska 64 y Ciclán

· La ópera del Malandro de Teatro Defondo

És a dir, les obres són de qui les produeix, no del compositor i lletrista.

És com si diguéssim Otello del Teatro alla Scala, en lloc de Giuseppe VerdiWritten on Skin d’Aix-en Provence en lloc de George Benjamin.

És absurd, oi?

Doncs quan anuncien els guanyadors tornen a insistir i diuen:

Mejor espectáculo musical

L’Eclipsi de Grec 2014 Festival de Barcelona y Teatre Nacional de Catalunya

Amb la qual cosa Alberto García Demestres, compositor de l’òpera, que no espectacle (aquesta és un altre tema que caldria tractar), i alma mater de la criatura, ni es menciona.

Si això succeeix en un àmbit artístic, creat per persones del gremi, en teoria sensibles a les precarietats culturals que ens envaeixen, què no succeirà més enllà.

Potser fins i tot algú es pot pensar que L’Eclipsi, en lloc de ser una òpera d’una dificultat extrema, és un musical que encara no s’ha estrenat a La Gran Vía madrilenya però que després del premi, no trigarà a fer-ho. Ah! i com sabeu tots no tinc res en contra dels musicals, és un gènere que adoro.

Segurament això deu ser degut a que els dels MAX seguint la fórmula dels premis cinematogràfics, l’obra és de qui la paga, i si el productor d’aquell engendra anomenat Vicky Cristina Barcelona va ser Letty Aronson, Gareth Wiley, Stephen Tenenbaum, aleshores Woody Allen queda exculpat del crim comés.

Potser el problema és haver inclòs una òpera com L’Eclipsi en aquest apartat, però ja que han tingut la delicadesa d’incloure-la en una tria per acabar atorgant-li el premi, bo seria que Alberto García Demestres figurés com a autor de l’obra guardonada, perquè ni el Grec 2014, ni el Teatre Nacional de Catalunya, han escrit ni una semicorxera de la complicada i genial partitura, al menys fins el que jo sé.

Buscant a la premsa la repercussió de la noticia m’he trobat amb que:

La Vanguardia utilitza l’agència EFE i obvia el premi musical, i això que L’Eclipsi va ser dels pocs premis “catalans” de la vetllada. Ni per fer país ho van tenir en compte els de can Godó, és clar que el país de can Godó…

http://www.lavanguardia.com/escenarios/20150518/54431714509/deje-llover-triunfadora-premios-max-reivindicativos.html

Jordi Bordas a El Punt Avui, sí que ho anomena com Déu mana i diu: “Xavier Albertí va recollir el Max al millor musical per L’eclipsi, d’Albert Garcia Demestres i Paco Zarzoso

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/856037-els-max-tornen-a-casa.html

En canvi Laura Serra a l’ARA, diu “L’eclipsi’ del Teatre Nacional vist al Grec 2014 s’ha endut el premi a millor musical”. I es queda tan tranquil·la i confortable

http://www.ara.cat/cultura/Rocio-Molina-guardonades-Premis-Max_0_1359464335.html

Marta Cervera a El Periódico no menciona l’apartat musical. Brillant!

http://www.ara.cat/cultura/Rocio-Molina-guardonades-Premis-Max_0_1359464335.html

Leticia Blanco a El Mundo ni anomena l’apartat musical. Sensacional!

http://www.elmundo.es/cultura/2015/05/18/555a5b57268e3e31748b45aa.html

Rosana Torres i Jacinto Antón a El País diuen “…mientras que L’Eclipsi, del Grec y el Teatre Nacional de Catalunya, se consideró el mejor espectáculo musical” Aniré a veure el Srs C¡Grec i Teatre Nacional a veure quines altres òperes han escrit, tot i que m’ha quedat el dubte de saber si el Grec ha escrit la música i el TNC el text, o  va ser a l’inrevés, o tots ho feien tot? Patètic!

http://cultura.elpais.com/cultura/2015/05/18/actualidad/1431973792_069418.html

El Confidencial es serveix de l’agència EFE i anomena només el títol de l’obra guanyadora en l’apartat musical. AL menys els confidencials tot i l’omissió no han errat l’autoria.

http://www.elconfidencial.com/ultima-hora-en-vivo/2015-05-18/palmares-de-los-xviii-premios-max_581778/

que és exactament el mateix que fa Miguel Ayanz a La Razón.

http://www.larazon.es/la-travesia-del-desierto-de-los-max-NE9754492#.Ttt1jYF1vPmphYD

 

Que de tots els diaris mencionats només un hagi mencionat els autors de la partitura i del llibret és preocupant, ja que els autors d’aquests articles deuen ser especialistes en cultura i haurien de suposar, que ja sé que és molt, que una obra musical, té un músic al darrere i que aquest en cap cas es pot dir-se Grec o TNC.

El premi era al millor espectacle musical, deixem ara de banda que fos una òpera, si és un musical cal anomenar a García Demestres, si o no?. Què hagués passat si el millor musical hagués estat un espectacle amb música de Alejandro Sanz o Shakira? Segur que aquest apunt no s’hagués escrit, perquè parlaríem del musica de Sanz o Shakira.

Tristor infinita perquè aparentment la notícia la cobrien els responsables de cultura, però encara més tristor i més infinita perquè els premis els atorga la SGAE i si ells que bé deuen cobrar-li a García Demestres la part alíquota de l’impost revolucionari cada vegada que es representi l’obra, haurien de ser els primers en atorgar-li la total autoria de la música. Poca cosa hi ha a afegir, tret que m’agradaria que tots ells qui informen fossin tan curosos com Jordi Bordas.

ENLLAÇ RELACIONAT:

http://www.premiosmax.com/home/index.php

 

Un comentari

  1. josep olive

    Vas carregat de raó. És molt depriment i molt injust. La informació de l’actualitat musical és. en tots els àmbits, pobrissima i quan hi és més valdria no llegir-la o escoltar-la. És obvi que estic generalitzant però la poca amb cara i ulls que hi ha no pot ser excusa pel futur país de les meravelles.

    M'agrada

  2. Retroenllaç: Noticias de mayo de 2015 | Beckmesser

  3. Fernando S.T.

    Buena reflexión Joaquim, una reflexión que constata que la cultura y la música son un material considerado de consumo y por lo tanto de usar y tirar.
    A García Demestres se le considera como un colaborador más del producto premiado, no su creador, a no ser que debido a que los MAX son premios de las artes escénicas, el premio lo hayan otorgado al espectáculo y por tanto la música, a pesar de tratarse de una ópera, la consideren simplemente como la banda sonora.
    Así están las cosas, de mal.

    M'agrada

  4. elisendadaolivella

    És indubtable que tens tota la raó. Sembla que les obres musicals i en especial les opères les hagin fet els directors de escena, els escenògrafs o fins i tot les grans comapanyies.
    Per mi és una degradació del coneixement cultural que tenen els crítics o senzillament una desconsideració total vers les autories de les obres artístiques.Com be dius tu segur que les SGAE cobren als autors i no al Grec.o als altres productors de les obres. Al cinema passava també i ara tothom sap el nom dels directors de les grans obres de cinema i no només si és de la Universal, Pixar…

    M'agrada

    • Hola Elisenda, gràcies per comentar.
      Estem ben tips de llegir o escoltar la Carmen de Bieito o el Parsifal de Guth, però és que qmb aquest L’Eclipsi de nova creació ni això, i si la cultura prescindeix dels creadors ja podem plegar.

      M'agrada

Deixa una resposta a Joaquim Cancel·la la resposta