IN FERNEM LAND

PALAU 100: LA PASSIÓ SEGONS SANT JOAN SOTA LA DIRECCIÓ DE KOOPMAN


Anteayer tuvo lugar en el Palau de la Música Catalana la ejecución de la “Passió segons Sant Joan“, BWV 245, de Johann Sebastian Bach, con los siguientes intérpretes:

Amsterdan Baroque Orchestra & Amsterdam Baroque Choir
MARLIS PETERSEN, soprano
MAARTEN ENGELTJES, contratenor
TILMAN LICHDI, tenor (Evangelista y arias)
KLAUS MERTENS, bajo (Jesús y arias)
Bajo la dirección de TON KOOPMAN

La Pasión según San Juan es una de las cinco Pasiones que escribió Bach, según se indicaba en su nota necrológica publicada después de su muerte, acaecida en Leipzig en 1750. Sin embargo hasta nuestros días sólo han llegado íntegras dos: la que nos ocupa y la Pasión según San Mateo, BWV 244, su obra magna, aparte de fragmentos de la de San Marcos. Existe una Pasión de San Lucas, parcialmente con escritura de Bach, pero se ha llegado a la conclusión de que no es suya.

En la Pasión de San Juan, el coro, el Evangelista y Jesús son los protagonistas, del resto de solistas la soprano y la contralto (en esta ocasión contratenor) tienen a su cargo dos arias cada uno y el resto de intervenciones son a cargo de solistas del coro, dando vida a Pilatos, etc

Desde mi situación en el Palau no pude comprobar cuántos elementos componían la Amsterdam Baroque Orchestra, que fue fundada por el propio Tom Koopman en 1979 y con la que ha efectuado multitud de grabaciones, pero, según indicaciones de Bach, no debiera exceder de 16/18 elementos. El Amsterdam Baroque Choir constaba ayer de 21 componentes, 13 masculinos y 8 femeninos, situándose éstos en primera línea detrás de la orquesta, seis a la izquierda (sopranos) y dos (contraltos) alternándose entre tres masculinos (supongo contratenores), detrás de éstos 10 componentes masculinos (tenores y bajos).

Aparte del rigor interpretativo que nadie puede negar a este conjunto barroco, lo que más me ha sorprendido es el extraordinario Evangelista de Tilman Lichdi, poseedor de una voz potente y clara de lírico-ligero, con una impecable dicción y una expresividad de primer orden; me agradaría muchísimo tener ocasión de volver a escuchar su hermosa voz. A su lado el bajo Klaus Mertens, disputado por todas las orquestas barrocas y actualmente muy vinculado a la labor de Tom Koopman; tiene en su haber 155 registros entre CDs y DVDs y posee una voz hermosa y dúctil de volumen medio.

La soprano Marlis Petersen, a la vista de su “curriculum” canta alternativamente roles muy arriesgados (Lulu, Fedra de Henze,..) de óperas comprometidas -“contemporáneas” algunas-, con personajes mozartianos, pero yo creo que sus incursiones en el repertorio contemporáneo han afectado algo su voz, pues -al menos ayer- tendía al grito y me pareció poco interesante. El joven contratenor Maarten Engeltjes parece ser que obtiene éxitos donde se presenta, pero ayer no me llamó demasiado la atención; su voz llegaba con muy poco volumen hasta mi asiento y su calidad interpretativa me pareció discreta. No obstante yo no soy muy dado a los contratenores -prefiero las contraltos femeninas-, pero sé distinguir si me encuentro frente a un fuera de serie o no. El resto de solistas en las esporádicas intervenciones cumplió con su cometido.

En cuanto al coro debo decir que comenzó bastante desajustado, pero fue creciendo en calidad a medida que avanzaba la obra, culminando en el maravilloso “Ruh, wohl!” (nº 67), su penúltima intervención en esta Pasión y en la coral final (nº 68) que a mi entender fue con mucho lo mejor de toda su intervención y las páginas que más me gustan de esta obra. De todas formas he de consignar que las fijaciones de las voces femeninas son frecuentes y aceptadas en la música barroca, pero a mí me cuesta adaptarme a ellas.

La orquesta estuvo magníficamente dirigida por Tom Koopman que derrocha dinamismo y entusiasmo, aunque su gesticulación directiva sólo la pude observar ocasionalmente, para lo cual tenía que alzarme del asiento, de tanto en tanto para no molestar a los sentados detrás de mí. También debo decir que me cuesta unos minutos adaptarme a la sonoridad de los instrumentos originales, pero, una vez conseguida esta adaptación, disfruto escuchándolos, como me sucedió días pasados con “La Europa Galante”. La lectura que Koopman hace de esta obra es más contemplativa que dramática y he coincidido con alguien más que, dado que no se trata de una cantata laudatoria sino de un oratorio sacro en el que se narra una historia, no hubiera estado de más una implicación más exteriorizada, más dramática.

La “Passió segons Sant Joan” se interpretó sin descanso y con sólo una pequeña pausa y al acabar fue muy bien premiada con aplausos y con algunos bravos en las cuatro o cinco salidas, pero con mucho menos entusiasmo que el que se tributó días atrás a la New London Consort y aún me estoy preguntando por qué.

En el “hall” del Palau se vendían discos dirigidos por Tom Koopman, a precios muy inferiores a los de las pocas tiendas que quedan. Era una ocasión para adquirir grabaciones de las formaciones barrocas que nos han visitado en esta ocasión.

20 comments

  1. Edipa Maas

    Una crítica esplèndida. Només voldria afegir-hi la màgia del Palau, un espai tan recollit, molt adient, em sembla per a una peça com aquesta. Una abraçada, EM

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  2. colbran

    Joaquim se ha olvidado de mencionar que la crónica la he redactado yo. El se encontraba indispuesto y yo asistí en su lugar. Es decir que si hay que objetar algo es a mí, no a él.

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    • Colbran ho sento, quan he llegit el teu comentari aquest matí ja ho he canviat, de totes maneres a l’apunt d’abans d’ahir ja ho vaig anunciar que ho feries tu i els inferenemllandaires ja saben a aquestes alçades que els apunts en castellà son teus.

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      • colbran

        Lo decía por si alguien consideraba que había dicho algo improcedente sobre cantantes, coro, etc. y te echaban la culpa a tí. Por nada más.

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  3. daniel

    magnific concert. llastima que una petita part del públic anes marxant pel sistema de degoteig i molestes bastant. lamentar també que el Palau mantingui en tots els concerts l’escenari ampliat que fa que tots els conjunst per petits que siguin es situen endavant perjudicant l’angle de visió de les localitas de segon pis centrals.

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  4. raimon

    Certament, aquesta Passió segons Sant Joan de Bach ha estat memorable. És una obra d’una musicalitat extraordinària i que et va calant nota a nota. I a més, ha estat interpretada de manera magistral; el senyor Ton Koopman es pot sentir orgullós i així ho semblava mentre agraïa els aplaudiments en acabar la interpretació. Està pendent de cada detall, de cada nota, de cada instrument i es nota un treball de preparació delicat, intens i de moltes hores. Tant l’orquestra com el Cor ens fan oferir moments que ja queden en el cor, en l’ànima, en la pell … un es transportava quan sonaven … aquells dos violins acompanyant la veu, aquell violoncel també acompanyant la veu. Amb quina delicadesa ens anaven oferint pas a pas la preciosa música de Bach. Mereix també un comentari molt positiu el tenor Tilman Lichdi, qui en un paper tan i tan difícil, va mostra una veu maquíssima i amb una seguretat enorme. No tinc paraules per agrair a Ton Koopman i als seus músics tot el que em varen fer sentir mentre interpretaven al gran mestre Bach. Gràcies Colbran per la magnífica crítica i et puc assegurar que jo, que estava situat quasi paral•lelament a la posició de l’admirable Ton Koopman, va dirigir, acompanyar, guiar als seus músics amb el gest, els ulls, les mans, la mirada, el cor … li agrairé sempre el que ens va fer sentir amb aquesta Passió.

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    • MANEL

      Coincideixo amb els vostres encertats comentaris. Quedarà per sempre en el nostre record com un dels millors moments musicals de la nostra vida. Nomes una petita correccio al raimon: els dos violins que acompanyaven les dues aries consecutives eren violes d’amore i el violoncel de l’aria del contratenor era una viola de gamba. Magnifiques sonoritats, el el ambient intim del palau, que ens transportaven a la esglesia de st tomas de leipzig…. Per cert.. que dir de la sonoritat dels oboes d’amore o el de caccia?, les flautes traveseres….. Però el millor de tot, a part del tenor (bellísima veu i amb moments de entregat dramatisme) va ser el cor, especialment el penultim cor (que et deixa absolutament conmogut…..). En fi, que no tinc paraules per descriure les sensacions de molts moments d’aquella nit memorable…. gracies Koopman i tot els solistes i membres del cor i orquestra d’amsterdam….

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  5. Josefina

    !Magnífica crónica Colbran!
    Me hubiera gustado estar ahí pero lo describes tan bien que casi lo he sentido como tú.
    !Ponte bueno Joaquim!
    Te enviaré los mejores deseos…

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  6. Eva2

    Gràcies per tant bona descripció, Colbran. Vaig poder assistir fa anys, el 2007, també al Palau, a la magnífica interpretació d’aquesta Passió que va fer l’Orquestra de Leipzig amb el cor de nens de la Thomanerchor, i amb Georg Christoph Biller com a director. Recordo que va ser emocionant, un d’aquells concerts difícils d’oblidar per la intensitat de la composició i la manera com la van interpretar. Les veus angelicals d’aquelles criatures arribaven a l’ànima. Llàstima que aquest any m’ho he perdut!
    Que et milloris Joaquim.

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  7. Lluis Emili Bou

    Jo, nosaltres, no vaig assistir a la Passió. A la mateixa hora, a l’Auditori, van interpretar “Un Requiem alemany” de Brahms.
    Em va sorprendre i em va acabar seduïnt la versió continguda i molt religiosa que ens van oferir. En un temple hauria estat molt adient.
    Tenia a l’orella versions com la de Klemperer i aquí les timbales eren matisades i dosificades de manera exquisida.
    No sóc especialista: però diria que molt bé el cor, els solistes amb una substituta de la “indisposta” Sybilla Rubens de nom Auxiliadora Toledano notable alt i un Thomas Laske, que ja va cantar fa un any però ara en tessitura de baix, molt bé.
    La Simfònica de Bamberg sonava molt bé un cop superada la sorpresa que Brahms fos interpretat amb capteniment “d’orquestra amb inrtruments d’època” I tot això de la mà i gràcies a Karl-Friedrich Beringer.
    Un plaer no inesperat ja que l’obra m’agrada molt però que em va arribar per un camí inatès.

    Un “encore” “a capella” que el cor de nens (una mica grandets alguns) va brodar. Per cert ¿algú em sabria dir què era?

    Salut per tothom

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    • Jo vaig ser i coincidexo… amb que em va agradar molt. No sabia con s’ho farien sense baixos, pero els hi va quedar molt bé. I molt religiosa, pero no molt triste, mes aviat reverencial. Vaig gaudir molt.

      No se que sería el bis, pero si fos a un concurs me la jugaría dient que un hymne luterá o un motet d’en Bruckner

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    • Josep Olivé

      M’interesava aquest Requiem Alemany però no hi vaig poder anar perque estava de viatge per la feina. Has mencionat a la soprano Auxiliadora Toledano i vull comentar que ha estat recentment Sophie (germana de Charlotte de Werther al Real) amb gran èxit, em va agradar molt i crec que serà una de les veus a tenir en compte en un futur bastant immediat.

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  8. Lluis Emili Bou

    Els d’Ibercamera m’han contestat amablement això: “El bis que va cantar el Cor es una peça del compositor alemany Max Reger: „Der Mensch lebt und besteht nur eine kleine Zeit.“

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