IN FERNEM LAND

SALZBURGER FESTSPIELE 2008


He rebut el programa del Festival de Salzburg del proper any. Com sempre, aquest festival ens ofereix sobre el paper, una interessant oferta carregada de figures, tot i que no hi sovintegen els grans noms de la lírica, com fa uns quants anys.

Del 26 de Juliol al 31 d’Agost, la ciutat austríaca ofereix una munió d’esdeveniments culturals que qualsevol ciutat voldria per la seva temporada anual. 

L’oferta operística és concentra en 7 títols, dos menys que la temporada del Liceu i són: 

  • Don Giovanni de W.Amadeus Mozart
  • Otello de Giuseppe Verdi
  • Roméo et Juliette de Charles Gounod
  • El Castell de Barbablava de Béla Bartók
  • Die Zauberflöte de W.Amadeus Mozart
  • Rusalka de Antonin Dvořák
  • Irmingard de Mnozil Brass i Bernd Jeschek 

La cosa més cridanera pel gran públic serà, si les cancel·lacions no ho engeguen tot a rodar, el Roméo et Juliette , dirigit musicalment per Yannick Nézet-Séguin i escenicament per Bartlett Sher. Vocalment, Anna Netrebko, Rolando Villazón, Mikhail Petrenko, Russell Braun i Cora Burggraaf, entre els principals.

El Don Giovanni el dirigirà musicalment el tant criticat pel entès públic liceista Bertrand de Billy, que s’està imposant de quina manera i escènicament pel sempre interessant i inquietant Claus Guth. En el apartat vocal, Christopher Maltman serà il dissoluto, el cada dia més col·locat Matthew Polenzani el Don Ottavio, el cada dia més conegut i sembla que molt ben aparellat Erwin Schrott serà Leporello i el meu valorat Alex Exposito el Masetto. Les senyores seduïdes seran, Anette Dasch la Donna Anna, l’exquisida Dorothea Röschmann l’Elvira i Ekaterina Siurina la Zerlina.

Per l’Otello verdià, l’equip el formen Riccardo Muti i Stephen Landgridge. Els sorprenents cantants són, Aleksandrs Antonenko com a Otello i el dia 27 d’agost Simon O’Neill; Marina Poplavskaya i el 21 d’agost Maria Luigia Borsi, Desdemona; Carlos Álvarez i el dia 24 d’agost Nicola Alaimo, Iago i Stephen Costello serà el Cassio.

Per la Rusalka, la direcció serà de Franz Welser_Möst dirigin¡t l’orquestra de Cleveland i l’equip escenic estarà format per Jossi Wieler i Sergio Korabito. L’equip vocal el formaran Piotr Beczala com a Príncep, Emily Magee com la promesa del príncep, Camilla Nylund com a Rusalka, Alan Held com a Vodnik i Birgit Remmert com a Jezibaba.

A Die Zauberflöte l’equip de direcció està format per Riccardo Muti i Pierre Audi. Els cantants, Franz Josef Selig, Sarastro; Michael Schade, Tamino; Albina Shagimuratova, la Reina de la Nit; Genia Kühmeier, Pamina; Markus Werba, Papageno. Com a curiositat cal dir que el primer guardià del temple serà Simon O’Neill, l’Otello del dia 27 (!).

Per últim, El castell de Barbablava el dirigirà Peter Eötvös i Johan Simons. Els cantants seràn Falk Struckmann i Michelle DeYoung.

Pel que fa a Irmingard es tracta d’un projecte de tatre musical que es produeix amb la Trienal del Ruhr i estarà dirigit musicalment pel compositor, Mnozil Brass i l’escènica per Bernd Jeschek.     

En l’apartat de concerts ens trobem aquestes orquestres i directors:

5 concerts amb la Wiener Philharmoniker sota la direcció de

  • Pierre Boulez
  • Jonathan Nott
  • Riccardo Muti
  • Mariss Jansons
  • Esa-Pekka Salonen 

La Berliner Philharmoniker sota la direcció de Sir Simon Rattle (1 cocert)

The Cleveland Orchestra sota la direcció de Franz Welser-Möst (3 concerts).

La Simón Bolivar Youth Orchestra of Venezuela amb el seu director Gustavo Dudamel i una sèrie de concerts i trobades amb joves, oferint una iniciativa novedosa i molt interessant. En el concerts que farà aquesta sorprenent orquestra i fuguren artistes col·laboradors com Marta Argerich, Renaud Capuçon, Gautier Capuçon,o directors com Thomas Clamor i Nikolaus Harnoncourt que col·laborarà amb Dudamel en una sessió d’estudi de la direcció d’orquestra.

Els solistes per les diferents i atractius concerts són, Daniel Barenboim que ticaraà el concert de piano de Béla Bartók sota la direcció de Boulez. Vesselina Kasarova que cantarà els Kindertotenlieder sota la direcció de Jonathan Nott. La soprano Genia Kühmeier i el baríton Peter Mattei en el Requiem Alemnay sota la direcció de Muti. Elina Garanča que cantarà les delicioses Nuits d’étè dirigida per Maris Jansons. Jonas Kaufman i Simon Keenlyside dirigits per Franz Welser-Möst cantaran Das Lied von der Erde.

En les Liderabende es podran escoltar sessions amb Matthias Goerne i Ian Bostridge cantant Schubert. Thomas Quasthoff, Brahms; Christine Schäfer, Bach Wolf i Mahler.

Recitals de piano de Daniel Barenboim, Grigory Sokolov, Alfred Brendel, Arcadi Volodos, Krystian Zimerman, Rafael Blechacz i Maurizio Pollini. M’agafa mareig tan sols descriure els noms.

Tot això entre concerts de música de cambra i l’oferta teatral, també amb 7 títols:

  • Schuld und Sühne de Dimitré Dinev/Fjodor M.Dostojewski
  • Jedermann d’Hugo von Hofmannsthal
  • Sad Face/Happy Face e Jan Lauwers & Needcompany
  • Die Räuber de Friedrich Schiller
  • Harper Regan de Simon Stephens
  • The Year of Magical Thinking de Joan Didon
  • Dichter zu Gast de Dimitré Dine i Orhan Pamuk

Per tota la informació detallada premeu aquí.

Jo, francament, desprès de l’experiència de l’any passat m’ho miro amb una certa distància. És cert que hi han coses que em criden molt l’atenció i que el Roméo et Juliette, ja el veurem amb DVD, o no?, però els repartiments de les òperes no son gaire engrescadors.

En seguirem parlant, però de moment us deixo el “Je veux vivre” del Roméo et Juliette de Gounod per l’Anna Netrebko tal com la va cantar el mes de març passat, en un recital a Paris amb Rolando Villazón.


 

Haurà de millorar-lo una mica aquest vals, no creieu?

12 comments

  1. Erwin Schrott com Leporello, curiós quan el seu cavall de batalla pareix ser el paper de Don Giovanni. Atenció al Tamino de Michael Schade, gran tenor mozartià, i al Barbablava de Struckmann.
    Pareix que la part operística està clarament descompensada si la comparem amb els concerts i recitals, no?

    M'agrada

  2. Hombre, no es lo mismo cantar un aria que prepararse bien la ópera entera…¿Anna ha cantado Julieta antes? Porque si va a ser su debut seguramente para las funciones tenga el papel mucho más pulido que en esta gala.

    A mí también me ha llegado el programa de Salzburgo…uf, iría al 90% de la cosas…pero este año he de ser más prudente :-S

    Besos a los parroquianos 😉

    M'agrada

  3. Esteban Rodrigo

    Hola a tod@s! Papagena, creo que Netrebko canto la obra entera con Alagna en el Met, pero tiro de memoria asi que no lo des como seguro.. Pero si que me suena, desde luego. En cualquier caso, para mi lo mas de esta programacion es el concierto de Barenboim interpretando a Bartok dirigido por Boulez, leña al mono! Goerne y Bostridge suelen sacar lo mejor de Schubert ( me falta un poco de Schumann…). En cuanto a las funciones de opera, pues me deja un poco perplejo el reparto de Otello, menos si se piensa que dirige Muti y creo que el Don Giovanni se convertira en “Leporello il servitor” o algo asi, no porque Don GIovanni no de la talla, sino porque Schrott tiende a ser protagonista de todo lo que canta. Tiene voz y actitud de estrella. Os mando un saludo a tod@s!

    Esteban.-

    M'agrada

  4. El dissabte passat a el Fantasma de la Ópera de Radio Clásica varen oferir en diferit el Roméo et Juliette del MET, amb la Netrebko i l’Alagna. La deficiència de la retransmissió va fer desestimar l’audició.
    La Netrebko en principi, te la veu ideal per cantar-la, però aquest vals és molt compromès i hi ha poques cantants que en directe, el rematin “come il faut”.
    De Salzburg hom espera, pel seu històric passat, uns repartiments estel·lars que ja no es donen.
    El tenor del Otello va nèixer el1975, és a dir tindrà 33 anyets quan cantarà l’Otello. No sé pas si és bo o és dolent, o si el llançarà al estrellat o al oblit. La Desdemona te un bon historial, però no es la Freni o la Caballé, quan la cantaven en els millors teatres del món.
    El mateix succeeix a Zauberflöte, és veritat que Schade és un excel·lent tenor, com Markus Werba és un jove baríton molt interessant, però els hi manca, sobretot al segon, el pedigrí, que te un festival amb entrades a 370 euros. I així successivament.
    Els recitals, aquests si que són d’autèntica categoria i alguns concerts també, però l’òpera….

    M'agrada

  5. colbran

    Yo quedé tan escamado del resultado artístico del Salzburg del verano pasado que la verdad para volver a ver Mercedes, joyas, atuendos millonarios y casi todas las mujeres con la misma cara porque van al mismo cirujano de estética, pues me deja un poco indiferente. La Netrebko me haría ir, pero todo es muy caro y hay que pensarlo bien antes de pifiarla otra vez.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: