IN FERNEM LAND

Camilla Nylund i Piotr Beczala: RUSALKA a Salzburg


Rusalka Salzburg 2008 Producció de Morabito-Wieler

Rusalka Salzburg 2008 Producció de Morabito-Wieler

Dels esdeveniments musicals d’aquests estiu em faltava parlar de la nova producció de l’òpera Rusalka d’Antonín Dvorák al Festival de Salzburg.

Rusalka és una òpera que m’agrada molt, ja sabeu la debilitat que sento pel repertori eslau, però és que aquesta em té fascinat.

El Festival de Salzburg ha encarregat una nova producció al duo de registes Jossi Wieler i Sergio Morabito, i al director d’orquestra austríac Franz Welser-Möst. L’orquestra, la fabulosa The Cleveland Orchestra de la que Welser-Möst n’és el director i que per primera vegada en 90 anys, toca al fossar d’un teatre d’òpera.

Els cantants triats per l’ocasió han estat:

  • Piotr Beczala: Princ
  • Emily Magee: Cizí knezna
  • Camilla Nylund: Rusalka
  • Alan Held: Vodník
  • Birgit Remmert: Jezibaba
  • Adam Plachetka: Hajný
  • Eva Liebau: Kuchtík
  • Elena Tsallagova, Stephanie Atanasov, Hannah Esther Minutillo:Tri lesní zínky

Les cròniques de l’estrena diuen que la part musical va assolir un gran èxit, començant per la direcció d’orquestra de Franz Welser-Möst il’orquestra de Cleveland.

Dels cantants destaquen la intensitat de la soprano finlandesa Camilla Nylund en el rol titular i la fantàstica prestació del tenor polonès Piotr Beczala, mereixedor al costat de la Nylund, d’enfervoritzats aplaudiments al final de la representació. També la contralt alemanya Birgit Remmert va ser molt apreciada per la seva interpretació de la bruixa Jezibaba. Els cantants americans Aland Held i Emily Magee varen secundar l’èxit global de la part musical amb nota alta, per bé que el rol de Vodník és massa greu per Held, més baríton que baix, tal i com varem poder comprovar en el seu recent Wotan del Liceu.

El problema va venir, no podia ser d’altre manera, per la producció, que transforma el conte d’ondines desgraciades i prínceps bellíssims, en un conte cruel dels somnis no realitzats, de les il·lusions destrossades, de la incomprensió i de la fredor humana. Què el personatge de Rusalka aparegui al inici de l’òpera alçant la tapa d’una claveguera per entrar al món dels humans, en lloc del idíl·lic llac del llibret, va ser tota una declaració de principis, que ens situa lluny del món dels contes i llegendes nòrdiques, per situar-nos en la fredor de les relacions humanes i sexuals i en la baixesa d’una societat en la que Rusalka acabarà enfonsada fins a les últimes conseqüències.

Camilla Nylund (Rusalka) al Festival de Salzbug del 2008

Camilla Nylund (Rusalka) al Festival de Salzbug del 2008

Punts de vista extraordinàriament interessants, allunyats de la visió onírica de Carsen que tant em fascina, però que m’agradaria molt veure. Aquesta no va ser la mateixa opinió majoritària del conservador públic del festival de Salzburg, que va premiar l’interessant proposta amb una esbroncada notable.

Malauradament jo tan sols us puc oferir fotografies del muntatge, però la banda sonora si, us la deixo sencera per poder baixar-la si és del vostre interès, i a més a més, deixaré un tast d’alguns dels moments més bells.

No podia començar d’altre manera que amb la famosa cançó de la lluna interpretada per la soprano finlandesa Camilla Nylund:”Měsíčku na nebi hlubokém”. Potser d’aquesta ària em escoltat versions millors, la veu timbrada i el so una mica punyent no és el que millor s’escau en aquesta ària on li hagués calgut un final amb un so més suau o arrodonit, però la intensitat del seu cant és magnífica i durant tota la resta de l’òpera té moments veritablement colpidors.

No us espanteu si en mig de les etèries notes escolteu una interferència maligna, a la ràdio austríaca tampoc són infal·libles.

També del primer acte escoltarem el final, des de l’ària del príncep “Vidino divná, přesladká” fins l’apassionada crida a Rusalka. La veu de Beczala és un prodigi de bellesa

Camilla Nylund i Piotr Beczala en la Rusalka (Salzburg 2008)

Camilla Nylund i Piotr Beczala en la Rusalka (Salzburg 2008)

Finalment us deixaré els últims 18 minuts de l’òpera, que s’inicien amb l’ària del Príncep “Bilá moje lani!” i el posterior duo, apassionant i alhora tristíssim entre el príncep i Rusalka.

La Nyllund en els moments més intensos està estupenda i ben segur que ens manca la part d’acció escènica que acabaria de donar-li tota la força. Malgrat tot m’ha semblat, de les tres òperes escoltades (del Otello i el Roméo et Juliette ja he vist el vídeo), la millor.

Si voleu baixar-vos tota l’òpera, premeu sobre cadascun dels actes:

La gravació correspon al dia de l’estrena de la nova producció, 17 d’agost.

Què voleu que us digui més, doncs que des del mes de gener de 1965, que va venir la Companyia Nacional Txeca a fer-la, que no és representa al Liceu i em sembla que ja és hora que facin un pensament, oi?

Jo vaig tenir l’oportunitat de veure la producció de Robert Carsen per La Bastille (disponible en DVD) al Regio di Torino, amb la Blancas dirigida per Andrea Noseda i encara em dura el impacte emocional. Em sembla que aquella producció necessita un escenari de dimensions que sobrepassen les del Liceu, però posats a somiar, no estaria gens malament poder veure-la amb la Blancas i el Beczala fent el seu debut al teatre (què ja és hora!).

5 comments

  1. CARME

    Hola Ximo, moltes gràcies.
    M’estic baixant l’òpera sencera.

    Beczala hauria d’anar una mica en compte, m’ha semblat que forçava la veu. El príncep de la Rusalka sempre l’han cantat veus més spinto.

    Beczala sempre que es manté en la seva tessitura natural exhibeix, una bellesa vocal exultant, però sobretot m’ha agradat molt la tècnica que utilitza per emetre les notes altes, amb un correcte recolzament del aire. Fa una emissió nítida i segura i mai sona una veu nasal. La preocupació vocal arriba quan ha d’eixamplar el so, la puresa del so queda afectada i tremola l’emissió de les notes de pas.

    Ella, que no coneixia, em sembla una soprano spinto molt destacable. On canta aquesta senyora?

    M'agrada

  2. joanpau

    La Camilla Nillund, no Nillung com diu el títol té aquests compromisos després de la fantàstica Rusalka, segons la seva pàgina web http://www.camillanylund.com/agenda.htm

    Setembre 2008 Ariadne auf Naxos, Ariadne, Wiener Staatsoper.
    Octubre 2008 Tannhäuser, Elisabeth
    Sächsische Staatsoper Dresden
    Octubre 2008 Don Giovanni, Donna Anna
    Sächsische Staatsoper Dresden
    Octubre i Nove,bre 2008:Euryanthe, Euryanthe
    Sächsische Staatsoper Dresden
    Novembre 2008 Vier letzte Lieder, Orchestre des Pays de la Loire
    Novembre 2008 Lohengrin, Elsa, Wiener Staatsoper
    Novembre 2008 Liederabend, Semperoper, Dresden
    Decembre 2008 Lohengrin, Elsa, Sächsische Staatsoper Dresden
    Gener/Febrer 2009 Die Lustige Witwe, Hanna Glawari, Staatsoper Hamburg
    Març 2009 Don Carlo, Elisabetta, Tampere, Finland
    Abril 2009 Der Rosenkavalier, Marschallin, Wiener Staatsoper
    Abril 2009 Mahler Symphony Nr. 8, Musikverein Wien
    Maig 2009 Salome, Salome, Toulouse
    Juny 2009 Vier letzte Lieder, Brussels
    Juny 2009 Capriccio, Oper Köln
    Juliol 2009 Der Rosenkavalier, Marschallin
    Sächsische Staatsoper Dresden
    Septembre 2009 Der Rosenkavalier, Marschallin
    Sächsische Staatsoper Dresden
    Septembre 2009 Arabella, Arabella, Frankfurt
    Octobre 2009 Lohengrin, Elsa, Sächsische Staatsoper Dresden
    Febrer-Abril 2010 Rienzi, Deutsche Oper Berlin
    Abril 2010 Notre Dame (Franz Schmidt), Esmeralda
    Sächsische Staatsoper Dresden

    M'agrada

  3. Hola Joan Pau.
    Gràcies per la correcció, no me’n havia adonat i gràcies per l’extensa agenda.
    Està clar que si volem anar a veure-la, ens men d’acostar a la Semperoper de Dresde.
    M’interessa molt la veu d’aquesta senyora.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: