IN FERNEM LAND

Pavol Breslik, tenor.


L’altre dia, no recordo quan exactament, vaig veure a chez Colbran, la Gala operística del 2007, que cada any es celebra a Alemanya per recaptar fons per a la Fundació Alemanya contra la SIDA. La del 2007 es va celebrar a la Deustsche Opern de Berlín

En aquestes gales acostumen a cantar les lluminàries que una ciutat com Berlín, amb una activitat operística envejable, pot arreplegar en un mateix dia i en aquest cas varen ser, en estricte ordre alfabetic:

Agnes Baltsa
Piotr Beczala
Pavol Breslik
Franz Grundheber
Stefan Kocán
Nino Machaidze
Angela Marambio
Marina Rebeka
Matti Salminen
Krassimira Stoyanova

Chorus of the Deutsche Oper Berlin
Orchestra of the Deutsche Oper Berlin
Director Lawrence Foster

La del 2007 no va ser gaire lluïda, la veritat, però entre tots els cantants, la Stoyanova, Breslik i Beczala (aquest per sota del que esperava) son els que em van agradar més. La resta entre una certa esperança, la discreció i el desastre més decrèpit i estrepitós, com el de la meva estimada Agnes Baltsa, que ha de jubilar-se, ja.

La Stoyanova i Beczala no son novetat, per tant avui us vull presentar a Pavol Breslik, que està predestinat, si res no s’espatlla, a figurar en les properes temporades de tots els teatres del primer món operístic.

La seva primera intervenció va ser acompanyant a la soprano Marina Rebeka, l’Anna del Maometto II del ROF 2008, comentat abastament en aquesta casa,  en el “Sempre Libera” de la Traviata. Fer el “Sempre Libera” sense el recitatiu i l’ària, és com qui té gana i li donen bicarbonat (frase genial de the ximo’s father). Quan Breslik obra la boca  vaig pensar, caram, però és clar, tothom està pendent dels aguts de la tísica i ves per on la Rebeka estava més verda que aquest estiu (la seva joventut ho justifica) i tot plegat els hi va quedar una mica esmorteït.

A la segona part Breslik va cantar la “furtiva lagrima” i ves per on, amb lo cançonera que és aquesta ària, vaig torna a dir CARAM, aquest cop en majúscules. Veu jove i encara molt lírica, però el seu cant es fa notar, és interessant i no és gens afectat. Bona línea, molta classe i gust en l’expressió i el fraseig.

A youtube fins fa dos dies es podia gaudir d’aquesta interpretació, però malauradament ja no es pot veure. Per contra si que us deixo un fragment de la mateixa gala, però que no s’ha comercialitzat (Colbran em rectifica i em diu que si que ho canta en el vídeo, però en aquell moment em vaig absentar, per no dir que vaig anar al lavabo. Ai! la pròstata), el “Lippen schweigen” de “Die Lustige Witwe“, dirigeix l’orquestra el ex nostrat Lawrence Foster. M’ho semble a mi, o “villazoneja” amb la gestualitat?

Pavol Breslik va néixer a Eslovàquia a l’any 1979. Després de cursar el seus estudis a Bratislava va entrar a formar part de la companyia de l’òpera Nacional de Praga a l’any 2001.

A l’any 2003 va ser escollit per Kurt Masur per participar en el Elias de Menndelssohn que va dirigir en el Théâtre des Champs Elysées. Aquesta intervenció el va fer participar com a cantant revelació de la temporada, en el “Musique au Coeur” el programa que Eva Ruggieri fa a France2.

Aquell mateix any Daniel Barenboim el crida a Berlín per fer el Fenton del Falstaff verdià. El mateix any 2003 va participar com a steuermann del Der Fliegende Hollander, que l’òpera berlinesa va portar en les anyorades gires sota la direcció de Daniel Barenoim, al Teatro Real de Madrid.

La temporada 2004-2005 va entrar a formar part de la companyia de la Staatsoper berlinesa, participant en produccions de Cosi fan tutte (Ferrando), Die Zauberflöte (Tamino), Don Giovanni (Don Ottavio), L’Elisir d’amore (Nemorino) el steuermann de Der fliegende Holländer o el Kudrjas de Katja Kabanova).

Ja ha cantat a Brussel·les, Aix-en-Provence, París (Chatêlet), Viena (Theater an der Wien), festival de Glyndebourne, Londres (ROH) o Munic (Bayerische Staatsoper).

Ha participat en la gravació de “Il triomfo del tempo e dil disinganno” G.F. Händel, dirigit per Emmanuelle Haïn.

Sense cap mena de dubte, un altre tenor a seguir.

Ara us proposo la cançó Nepoi krasavitsa de Sergei Rakhmàninov, l’acompanya al piano, Robert Pechanec. El muntatge d’àudio més fotos, prové d’un concert en directe del gener de 2007 al Theatre La Monnaie de Brussel·les.

A YouTube trobareu més vídeos, però el canvi sofert a partir del 2007 és espectacular.

Apa, ja em direu el què.

16 comments

  1. No me transmite niente, necesita perfeccionar un poco más la línea de canto, recrearse en lo que canta, si eso se puede aprender, que lo dudo. Lo mejor el trimbre, pero, dado el panorama actual,que lo peor que escucháramos en un teatro fuera así, yo firmaba ya.

    M'agrada

  2. Emilio-Bcn

    Hola a todos
    Descubrí estas Galas en el 2003, gracias a Julianen. No me pierdo ninguna y creo tenerlas en DVD. Me gustan por varias razones: el montaje correcto made in Berlín, los cantantes que descubro, pues mi cultura operística es limitada, la recaudación de fondos para el SIDA, y tambiém porque se emite por TV a principios de Diciembre y es como un anticipo de la Navidad.
    Este año será el 8-11 y los cantantes entre otros:

    Norah Amsellem
    Measha Brueggergosman
    Annette Dasch
    Barbara Frittoli
    Bernarda Fink
    Joseph Kaiser
    Torsten Kerl
    Maxim Mironov

    Si os parece, os avisaré del día D hora H y Canal
    CH, que la emitan.
    Saludos

    M'agrada

  3. gracias Emilio por acordarte de lo que yo ya habia olvidado, cosas de la edad, este tenor canta bien, como muchos, pero no es tan guapo como aparece en la foto, retratado de tres cuartos como hacia Sarita Montiel siempre se sale mas favorecida, creo que tiene tendencia a la obesidad por lo que se ve en los yutubes

    M'agrada

  4. Hi ha alguna cosa en la seva veu que no m’atrau, crec que és l’opacitat o la falta d’harmònics, però técnicament m’ha paregut notable. Al primer video li he notat més aquesta opacitat, al segon en canvi m’ha agradat molt més. Sobre el que diu maac, potser és un problema de falta d’identificació amb el text, potser li falta familiaritzar-se amb l’idioma. Ho dic perquè l’he escoltat cantant en italià i és on més fred m’ha paregut, concretament en aquest video:

    http://es.youtube.com/watch?v=Ucvjg-x3GgY

    En canvi, la cançó de Rachmaninov la canta amb una mica més de sentiment, potser perquè el rus li és més proper que l’italià.

    M'agrada

  5. colbran

    Julianen el año pasado en esta gala estaba no delgado, escuálido, por lo que dudo que ahora esté grueso o tenga tendencia a la obesidad.

    Por lo que respecta a la voz, a mi me parece hermosa y me agrada su forma de cantar, veremos si tiene o no proyección futura. Lo que ocurre es que a casi todos nos agradan las voces de tenor lírico-dramático o dramático, que abundan tan poco, y éste es un nuevo tenor lírico de los que hay bastantes. No me atrevería a decir que es lírico-ligero, tendría que escucharlo al natural.

    Sobre si tiene más o menos armónicos, lo mismo, es preciso escucharlo al natural. Hay muchos cantantes sin armónicos que han hecho gran carrera como por ejemplo Ruggero Raimondi.

    En las grabaciones se depuran tánto las voces que se pierden armónicos y grosor. Un ejemplo clarísimo es el de Birgit Nilsson que escuchada en disco parecía poseer una voz destimbrada y delgada y cuando la ví al natural me quedé de piedra: su volumen era increíble (yo creo que es la voz más voluminosa que he escuchado nunca, junto a Ghena Dimitrova), la anchura de la voz sorprendente y los armónicos bellísimos. Y es que en las grabaciones se filtra con exceso.

    M'agrada

  6. Hmm, habia leido sobre el en Opernglas y tenia curiosida de escuchar. Rachmaninov me ha gustado bastante, es un timbre bastante dulce y en esa resulta muy bien (aunque despues de escuchar a Hvoro cantar esas cosas, esto parece agua mineral en comparacion con un perfumado vino ;-)). Me ha gustado mas cantando opereta que Una furtiva. Yo diria que es alguien que escucharia con gusto en el escenario y probablemente sea mas animado que en concierto donde desde luego tiene un poco del problema general de la mayoria de los cantantes que muy guapos no se ponen con la boca abierta 🙂 Asi que mirare a ver si se presenta la oportunidad de oirle en vivo y me hare una mejor opinion seguro. Pero si es alguien de seguir, bastante dulce la voz 🙂

    M'agrada

  7. Chusco

    No diría yo que nos encontremos delante del descubrimiento del siglo, pero se le notan cosas de interés.
    Investigando he visto que cantará la Lucrezia Borgia en Munich y Viena con la Gruberova. Estará mejor que Bros.

    M'agrada

  8. Isolda

    Hola Ximo.
    Ja soc aquí!!! Ens ho hem passat molt bé perque Viena com tu saps, és una maravella i hem estat molt ben acompanyats.Per veure òpera? Noi, no cal anar tan lluny. Hi hagut de tot, com a la vinya del Senyor, i referent a les produccions!!!”bueno te diré Maria” el Liceu és Glòria.Ja em parlarem.
    T’he portat un programa general del Setembre 2008 fins el juny 2009 per fer-te una mica de dentetes.
    Bé tinc molts deures a fer i no sé si podré en tots.
    Començaré per el tenor Pavol BresliK. No sé que dir-te!! Per mí, podrà ser un bon cantant, però no crec que la veu evolicioni gaire. Millor qué m’equivoqui!!.

    M'agrada

  9. dandini

    Voz bonita y agradable al oido con tendencia al vibrato que si no aumenta no molesta en absoluto.Facilidad para el matiz.Habrá que esperar al futuro y oirle en fragmentos más comprometidos para conocer el alcance de este artista interesante.

    M'agrada

  10. Atenció a aquest xicot que li heu perdonat la vida, ja sigui pel diàmetre de la cintura amb tendència a variar, o la línea de cant, o el vibrato, o no sé que més. Potser sóc jo el que m’he deixat enlluernar, però temps al temps.

    De moment us dic que durant aquests dies canta al MET el Don Ottavio i hi tornarà al maig del 2009.

    El mes vinent cantarà el Narraboth de la Salomé straussiana a Munic dirigit per Nagano, immediatament en el mateix teatre i amb el mateix director cantarà el Lenski.
    El mes de desembre el podreu veure a Ginebra cantant el Alfred del Fledermaus.
    Si el gruberovians que sovintegen el bloc van el mes de gener a Munic o al festival del mes de juliol, per veure la Lucrezia Borgia, l’escoltaran cantant el Gennaro.
    A Munic també cantarà el Ferrando del Cosi fan tutte i a Berlín el Belmonte de Die Entfuhrung aus dem Serail. Seguint amb Mozart, en el mes de juliol cantarà el Idamante en el Festival bavares, dirigit altre cop per Nagano.

    Gracies Emilio per la informació d’aquest any, on els tres tenors son de màxim interès (Joseph Kaiser, Torsten Kerl, Maxim Mironov)

    Chusco, segur que estarà millor que el Bros, però no eres tu la que deies que sempre estem comparant?

    Ben tornada Isolda, ja parlarem i em faràs dentetes! Però sempre esteu ben acompanyats, oi?

    Wimsey, no et puc parlar del nostre estimat Matti, en el DVD oficial no han posat cap fragment, tan sols quan surten al final a cantar tots plegats. Això em fa témer que va estar pitjor que la Baltsa, i si és així, creu-me que deu estar fatal

    M'agrada

  11. apertil

    Hola Ximo!!
    No conozco al cantante del que hablais, pero eso de que va a estar mejor que Bros seguro, me ha llegado al alma…Por que a mi el tio Bros, mira que me aburre. Así que a ver si escucho a este hombre y opino… 🙂

    M'agrada

  12. Hola Apertil.
    Encantado de tu visita y comentarios.
    No he sido yo quien ha metido a Bros en este post, por lo tanto, no voy a comparar. Son dos tenores líricos que comparten repertorio. Uno ha cantado por medio mundo, el otro está empezando y a mi me parece que cantará por el mundo entero, pero ha de demostrar que no es flor de un día, como desgraciadamente ocurre a menudo, en este mundo.
    Espero verte a menudo por In Fernem Land y gracias por enlazarme en tu blog. Prometo visitarte.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: