IN FERNEM LAND

Una perla exòtica, el Raffaello d’Arensky


La Fornarina (Rafaello Sanzio 1518-1519)

La Fornarina (Raffaello Sanzio 1518-1519)

Seguint les entrades curtetes amb perles, avui us faré escoltar “Strat’yu i negoyu serdtse trepeshchet” és a dir “El meu cor s’agita amb passió i delit”.

Aquesta frase tan suggerent és la que canta Raffaello Sanzio a la seva model i amant Fornarina a l’òpera de Anton Stepanovich Arensky (Антон Степанович Аренский) Raffaello (Рафаэль)

Aнтон Степанович Аренский va néixer a Novgorod l’any 1861 i va morir a causa de la tuberculosi, a un sanatori de Perkijarvi (Finlàndia) a l’any 1906.

Va ser un nen prodigi que aviat va ingressar al Conservatori de Sant Petersburg, on va ser alumne de Nicolai Rimsky Korsakov.

Va arribar a ser professor del Conservatori de Moscou i ell va tenir com a alumnes a Scriabin i  Rakhmàninov.

Així com en els seus inicis en la seva obra es noten les influencies del seu mestre, posteriorment la seva font de inspiració va ser Txaikovski.

Anton Stepanowitsch Arenski

Anton Stepanowitsch Arenski

Avui us proposo aquesta petita perla, que per altre part és el fragment més conegut d’aquesta curiosa òpera basada en els suposats amors del pintor renaixentista Raffaello amb la model Margherita Luti, filla del forner (d’aquí la Fornarina) Francesco Luti de Siena.

El fragment és una cançó popular italiana cantada fora d’escena i interrompuda per l’entrada del Cardenal Bibiena, gelós de la relació de la fornera amb el pintor.

La versió és la del tenor ucrainià Vladimir Grishko, acompanyat per l’orquestra Simfònica de la Ràdio Ucraïnesa dirigida per Vladmir Sirenko.

L’aire italianitzant de la melodia, barrejat amb les cadències de la música eslava, trobo que fan una combinació prou original.

Vladimir Grishko

Vladimir Grishko

El tenor Vladimir Grishko va ser primer premi i premi Plácido Domingo del Concurs Viñas del any 1989. Actualment, després d’uns inicis força prometedors, li he perdut la pista.

Espero que us agradi.

Per baixar-vos la perla, premeu aquí

5 comments

  1. Curiosa pieza, no conocía ni al compositor ni al cantane. La verdad es que el timbre de este tenor es muy mediterráneo, mejor no intentar cotillear en youtube para que no se pierda la magia.

    M'agrada

  2. maria teresa

    Gràcies! una “perla” mes a la col.lecció, per mi son descobriments absoluts, i aquest m’ha agradat molt, la veu d’aquest tenor, m’agradat molt.

    M'agrada

  3. Chusco

    Tampoco tenía idea ni del tenor, ni de la ópera, ni del músico que la compuso.
    ¿El tenor? No he podido dejar de caer en la tentación de ir a Youtube y me ha quedado pasmada.
    Está claro que ya han pasado, pese a su edad, los mejores momentos de su carrera.
    Por lo escuchado aquí, que es muy poco,me ha gustado la voz, el color y el estilo.
    Del fragmento puedo opinar que es agradable, con una melodía bastante pegadiza y con una instrumentación a lo Doctor Zhivago, la mar de curiosa.
    Investigaré más sobre este compositor y con tanta perla que nos vas dejando ya tengo para un collar de dos vueltas.
    Gracias.

    M'agrada

  4. colbran

    La melodía es muy sencilla pero me ha gustado mucho. Da gusto poder descubrir cmpositores ignorados y piezas no oídas.

    Del tenor Ghrishko tengo una “Russalka” en DVD, de una representación en Praga de hace unos 8/10 años y estaba espléndido de voz. Cuando le oí en el Viñas me recordó un poco a Plácido Domingo.

    Su compañera de premio Olga Borodina ha llevado a cabo una carrera mucho mas destacada que la suya que probablemente se ha centrado en el área eslava (aunque creo que llegó a cantar en el Met), con lo que no ha tenido la trascendencia de la Borodina.

    Sobre el tema de esta ópera, vi de pequeño un film italiano, cuyo título era precisamente “La Fornarina” (1944), e incluso tenía el programa que era doble y en la parte coloreada (dentro era en blanco y negro) se veía a su protagonista Lida Baarová y a su lado un cuadro de “La Fornarina”, diferente del que ha puesto Joaquim. Por lo visto Rafael pintó varios lienzos con su amante como tema.

    Lida Baarova, la actríz checa, que acabó su carrera cinematográfica en España (precisamente hace dos lunes pasé para unas amigas su último film:”El batallón de las sombras”), estaba casada con el famoso actor alemán Gustav Fröhlich, el cual la encontró “in fraganti” con Josef Göbbels y dió a éste tal paliza que fue a parar a un hospital. Lo que no se entiende es que los nazis no acabarán con él. Por lo visto los motivos estaban demasiado a la vista de todos.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: