IN FERNEM LAND

EWA PODLES CANTA CARA SPOSA DEL RINALDO DE HANDEL


Ewa Podles a la Gran sala del Conservatori de Moscou el 6 de juny de 2007

Per sucar-hi pa amics infernemlandaires i sinó, ja m’ho sabreu dir.

Avui la gran Ewa Podles, la contralt que embadaleix pel seu virtuosisme, la seva tècnica, una expressivitat a flor de pell i amb una rara veu privilegiada, ens regala una joia absoluta del art handelià, l’ària de Rinaldo “Cara sposa”.

Rinaldo és la primera òpera londinenca de Handel, estrenada al Haymarket Theatre el 24 de febrer de 1711.

Cara sposa“, és un bellísim i estremidor lament del heroi Rinaldo, per la pèrdua de l’estimada Almirena, segrestada per Armida. És un d’aquells fragments que creen afició a l’òpera i especialment a la música barroca. La profunditat del sentiment de pèrdua d’aquesta ària en tonalitat menor, ens captiva i entristeix, fent costat al pobre Rinaldo, gràcies a la magistral utilització de les harmonies, cromatismes i al contrapunt, tan característic dels moviments lents de la música barroca en general i de Handel en particular, mestre absolut del domini emocional del públic.

El rol de Rinaldo va ser escrit pel castrat Nicolo Grimaldi i ara té la justa correspondència vocal en la veu de contralt coloratura, especie quasi tan rara com els propis castrats i que per fortuna, nosaltres hem pogut gaudir gràcies a veus com la Podles i als contratenors, que com David Daniels, han fet veritables creacions d’aquests rols.

Pel que fa a la versió d’Ewa Podles, vosaltres mateixos ja em direu, però pocs cantants sumen a la profunditat expressiva del seu cant, uns mitjans tan generosos i espectaculars.

L’acompanya l’Orquestra de Cambra Estatal de Rússia, sota la direcció de Konstantin Orbelian.

El concert es va celebrar a la Gran sala del Conservatori de Moscou, sala mítica a la història de la música, el 6 de juny de 2007.

18 comments

  1. Com bé dius un fragment bell i estremidor. Handel sempre m’emociona. Un compositor “tocat per la mà divina”. Deia Pau Casals: “Bach, com la naturalesa, és un miracle” i jo pensó igual de Handel.
    Gràcies pel regal.

    M'agrada

    • Welcome to In Fernerm LandBelCantoFan and Erik.
      I love sharing Ewa Podles is a great singer.

      A tota la resta d’infernemlandaires us dic el mateix, m’agrada compartir l’Ewa Podles amb tots vosaltres, és una de les grans cantants que he pogut escoltar mai en directa, potser ens falta projecció per saber-la valorar amb la seva justa mesura.

      La setmana vinent tornarà, aviso!

      M'agrada

  2. colbran

    Ewa Podlès es un caso aparte en la lírica contemporánea, también de la que tenemos referencias por grabaciones y yo me atrevería a decir de todos los tiempos, probablemente comparable con la legendaria Marietta Alboni que dejó encandilado a Rossini, cuando se presentó ante él con 13 años y ya con voz de contralto, para que el sublime maestro le diera lecciones de canto, como así hizo.

    Por tanto el calificativo que BelCantoFan le adjudica es totalmente cierto, debiera conocérsela por LA UNICA.

    Yo no soy un fan “die hard” de las óperas de Händel, pero ante arias como ésta y tantas otras de ritmo lento (Largos, Andantes, Adagios) me rindo; su belleza es sublime y cuando nos la transmite una voz inmensa (ésta sí que lo es) como la de Ewa Podlès, el resultado està a la vista, mejo dicho al oído,

    Ojalá aparecieran de tanto en tanto contraltos de este calibre y si fueran coloratura como ella (la única auténtica contralto coloratura del siglo XX), sería extraordinario porque probablemente sea este registro vocal el que más se aproxima al de los castrados contraltos, tan celebrados en su momento. Los contratenores son otra cosa; algunos muy meritorios y buenísimos cantantes, como es el caso de David Daniels, citado por Joaquim, pero no son voces naturales como eran las de los castrados, sino emitidas mediante una técnica muy elaborada.

    Aún gustándome muchísimo cantando Händel, Ewa Podlès nació para cantar las heroínas “en travestì” que creara Rossini y aquellos otros personajes femeninos del Cisne de Pesaro que requieren esta vocalidad (“Il barbiere…”, “La cenerentola”, ” L´italiana
    in Algeri”), pero lamentablemente el paso del tiempo es inexorable y ya no tiene edad para asumir roles de jovencita, quizás aún podría sorprendernos con una “Italiana…” que requiere más una mujer de rompe y rasga que una picante casadera (Rosina) o una ingenua muchacha. (Rosina). Su voz también es ideal para oratorios, pero no tengo muchas referencias sobre su participación en los mismos.

    En esta hermosa aria de “Rinaldo” da suficientes muestras de expresión, intención, legato y registro grave como para parar un tren. Lástima que la parte central, la virtuosística de coloratura sea tan corta, pues no le permite hacer excesiva ostentación de esa gran facilidad para la rapidez y los ascensos y descensos en escalas cromáticas que tan bien domina.

    De verdad, grande, grande y UNICA.

    M'agrada

  3. Al llibret explicatiu que adjunta el dvd de Rinaldo, versió Daniels, se’ns explica que aquesta bellíssima ària era una de les preferides de Händel i que la va escriure pensant en Bach. Per aquest motiu l’inici orquestral és el d’una fuga: Cal observar els violins i com la veu s’hi afegeix com un violí més.
    Gràcies Joaquim per brindar-nos aquesta versió tan especial y a tu també, Colbrán, per tot el què afegeixes amb la teva erudició habitual.

    M'agrada

  4. Gràcies Joaquim i Colbran. Està meravellosa la gran Podles. Tengo la gallina de piel, como decía mi niño.
    Us recomano la versió de Scholl. Encara m’agrada més perquè tinc especial atracció per les àries escrites i cantades per contratenors.

    Bones vacances de Pasqua a tothom.

    M'agrada

  5. La veu de contralt la vaig “descobrir” de molt jovenet. A la meva àvia li agradava molt “Doña Francisquita”. L’escoltàvem tot sovint al tocadiscs “Dual” (era una mena de maleta), i a mi el tros que més m’agradava era quan venia el duo que en aquells dos discs de vinil que venien dins d’una capsa cantaven l’Alfredo Kraus i la Dolores (no recordo si era Pérez o López), sobretot quan ella, amb una veu fonda, fonda, deia : “Pues entonces ¿por qué me aperreas?”. (que, per cert, jo entenia que deia: “¿por qué me apedreas?”)

    Des d’aleshores que sempre m’han agradat molt aquestes “veuasses”, i és per això que tinc en un altar a la Horne, a la Valentini-Terrani i, està clar, a la Podles (cadascuna d’elles per separat i sense comparacions de cap mena). Escoltar per a aquesta darrera cantar Händel és tot un goig!

    M'agrada

  6. colbran

    Assur, la soprano que aludes como Beltrana de “Doña Francisquita” con Kraus, era Dolores Pérez..
    Grabó dos veces este rol, y las dos veces con Kraus; la primera, a raíz de la puesta en escena en el Teatro de la Zarzuela (en 1956) y con el mismo reparto, acompañado de Ana María Olaria y la segunda vez con Angeles Chamorro, para el sello Carrillon, que era popiedad de los Kraus.

    Dolores Pérez, aparte del rol de Beltrana, que es para contralto, siempre cantó en vivo como soprano lírica (Liu) o lirica-dramática, pero en las grabaciones discográficas llego a cantar de lírica, de lírica dramática, de mezzo-soprano y de contralto (“La dolorosa”, “Gigantes y cabezudos”, “El rey que rabió”, “La viejecita”, etc.). Se retiró muy joven del canto y falleció a los 52 años.

    En el Liceu llegó a cantar “Goyescas”(1957), “Gianni
    Schicchi” (1957), “Turandot” (1961), “La vida breve” (1964), “Amaya” (1964) y “Pagliacci” (1965).

    Es una de mis cantantes favoritas de misr egistros de zarzuela y está estupenda en todas ellas. Destacaría entre los títulos que no he citado, el rol de mezzo de Roberto de “La tempestad” y el de Raquel en “El huesped del sevillano”, aparte de las tres zarzuelas cubanas de Lecuona que grabó para Montilla (“María, la O”, “El cafetal” y “Rosa, la China”), junto a Luis Sagi-Vela (que aún está entre nosotos a sus ya 96 años, cumplidos el pasado 19 de febrero).

    El caso de la voz de Dolores Pérez, salvando todas las distancias, es algo similar al de Marilyn Horne, ambas eran sopranos líricas en la zona aguda, mezzo en el centro y con graves de contralto.

    Escuchar a Dolores Pérez en cualquiera de sus numerosísimas grabaciones de zarzuela es algo que satisface al más exigente. En el mundo de la ópera, aún siendo apreciada, no alcanzó la fama que se merecía, por eso se retiró pronto de los escenarios para enseñar canto.

    Nació en Madrid en 1930 (según algunas fuentes) y falleció en su ciudad en 1982.

    M'agrada

  7. colbran

    Se me olvidaba, Dolores Pérez, en sus primeros pasos por la lírica y en algunas grabaciones (por lo general en los roles de soprano lírica o lírica dramática) utlizaba el seudónimo de Lily Berchman (siendo éste el segundo apellido de su padre).

    M'agrada

  8. Emulant el que la Beltrana diu a Fernando Soler (“…porque a la Aurora Beltrán no la puede morder ningún aaaaalacrán”), jo dic: “Quién no li iba a saber si no el senyoooooor Colbrán!” 🙂

    Gràcies, Colbran!

    M'agrada

  9. kàtia

    Absolutament genial la Sra.Podles.Quina veu tan esplèndida.I jo em pregunto d’on ha tret aquesta dona tan petitona la veu magnifica que escoltem??? Jo la vaig veure a Madrid en Tancredi i va esser “espatarrant”, tal com sona.
    Gràcies,Joaquim,una vegada més

    M'agrada

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