IN FERNEM LAND

OBC: CONCERT PRESENTACIÓ TEMPORADA 2011-2012


Ahir es va celebrar a l’Auditori, el concert de presentació de la temporada 2011-2012 de l’OBC.

Un fet insòlit, ja que crec que mai s’havia fet una cosa similar i us haig de dir que l’acte em va semblar magnífic, en primer lloc per ser gratuït (s’havien de demanar les entrades), en segon lloc per donar-nos a conèixer la personalitat comunicativa del mestre Pablo González, en tercer lloc per apropar de manera pedagògica, als musics de l’orquestra al públic i finalment per intentar captar de manera més pràctica impossible, nou públic ara que la venda de localitats i abonaments va a la baixa de manera alarmant.

L’Auditori, malgrat que algunes zones estaven acotades i no utilitzades, presentava un aspecte magnífic, un ple a vessar i diria que el públic va tenir una actitud molt més respectuosa que en els concerts d’abonament, tot i així algun mòbil va molestar i el públic no va respectar aquells mínims segons desitjables que van des de que l’obra s’acaba, fins que el director abaixa completament els braços. Potser en una altre presentació i en l’apartat de pedagogia, el mestre González, amb la simpatia que el caracteritza, podria alliçonar-nos al respecte.

L’acte va començar amb l’hemicicle buit i una breu (potser massa) projecció de l’historia de l’OBC des de la seva fundació amb el mestre Toldrà a la incorporació de Pablo González, però sense fer un repàs dels directors que ha tingut, tan sols una pinzellada.

Tot seguit van entrar els musics vestits de gala però sense les jaquetes, com volen donar la sensació d’assaig i després de la cerimònia d’afinació, va entrar pel passadís del mig de la platea, el mestre vestit absolutament de carrer i seguit per un focus, talment com si fos la vedette. Ens va dirigir unes paraules amb un molt correcta català i es va iniciar la primera obra del programa musical, l’obertura de La Gazza Ladra de Gioachino Rossini.

El mestre González va aprofitar entre peça i peça per parlar de música, de les obres que integraran la propera temporada de l’orquestra, de la funció dels musics i per recitar fins i tot un fragment del Cant Espiritual de Joan Maragall, exhibint una faceta magnífica de comunicador, amb simpatia i naturalitat. Diria que per a ell és més fàcil posar-se a la butxaca al públic parlant que no pas dirigint i òbviament aixó que pot ser puntualment interessant, no és gaire bo.

Va involucrar sàviament a alguns músics (solistes), en aquesta presentació, fent tocar un deliciós fragment del concert per a arpa i flauta de Mozart, a les magnífiques Magdalena Barrera i Frauke Oesmann que també ho interpretaran el 4,5,6 i 8 de novembre, que micro en ma, es van defensar amb discreció a l’interrogatori que les va sotmetre el mestre González. També  el concertino associat, Christian Chivu va tenir el seu gran moment, abans de la interpretació del segon moviment de la Schéhérazade de Rimski que va tancar el concert, amb una divertida intervenció, així com l’amiga Silvia, que malgrat exhibir un refredat notable, ens va fer un parlament extens i fonamentat de la seva intervenció solista en l’encisador solo de fagot que inicia el moviment després de la introducció del violí.

Tot molt aparentment distés i francament còmode, amb alguna inserció en off, com la carta que Webern va enviar-li a Berg per tal d’animar-lo a assistir a l’estrena de Das Lied von der Erde, obra que tancarà la propera temporada.

Fins aquí res a dir, ans al contrari, una iniciativa que s’hauria de instaurar i que proposo que facin també a Girona, Lleida i Tarragona. Donar a conèixer a l’orquestra, apropar al mestre director i als seus musics al públic i també promocionar la temporada, que al cap i a la fi, és la pretensió d’aquesta iniciativa, em semblen punts fonamentals per incentivar-la i incentivar-nos.

Però, i deixeu-me posar un però important, feia molt temps que no escoltava una orquestra tan vulgar i un so tan barrejat i en alguns moments estrident.

Està clar que no s’ha preparat com calia i fins i tot per aquests concerts de festa major, el nivell de l’OBC hauria de ser el màxim, ja que si no, podria semblar que l’únic que interessa és portar més públic i no pas intentar apropar-nos a l’excel·lència que a tots ens agradaria i que mai hauria de sacrificar-se per a res. El públic no abandonarà a l’OBC si l’OBC millora temporada rere temporada, concert rere concert, no en tingueu cap dubte. Si, ara són temps de crisi profunda i les desercions s’han d’evitar en la mesura del possible, tot entenent que davant de situacions econòmiques precàries, del primer que es prescindeix lamentablement són de les inversions culturals (això mai és una despesa)

L’obertura de La gazza ladra va ser un desastre. Sorollosa, poc equilibrada, mancada de la transparència rossiniana. No es van apreciar les difícils i brillants cabrioles que el músic de Pesaro obliga a fer a tota la secció de les fustes, ahir tapades per una percussió que ha de ser present i notòria, però mai ferir i menys tapar.

Tot seguit l’orquestra sencera va interpretar Mozart, però com si fos Beethoven i tampoc l’adagietto de la cinquena de Mahler va ser especialment captivador, però aquí penso que a apart de la manca d’assajos, el mestre González es va equivocar amb el tempo i si aquesta manca no va permetre polir coses, limitant-se a una lectura superficial, era el pitjor que podien tocar, malgrat l’atracció que aquest encisador fragment exerceix en el públic.

Millor, sense tirar coets, el primer moviment de la primera simfonia de Beethoven i el soroll va tornar amb el Trepak del Trencanous de Txaikovski, mentre que a la Dansa Àrab del mateix ballet, va ser més matisada i equilibrada.

El segon moviment de Schéhérazade (El comte del Príncep Klander), amb algun excés gestual desmesurat que no sé pas quins comentaris provocaran als detractors del mestre Oue, amb uns saltirons molt més evidents (qüestió d’alçada) i sorollosos (qüestió de pes), del cada vegada més desinhibit mestre González, va concloure aquest simpàtic acte, que en futures edicions s’hauria de preparar musicalment parlant, molt millor i amb més rigor. Caldria també divulgar-lo per tot el territori o potser millor, difondre’l en retransmissió directa per televisió (que passa amb el canal 33 i l’OBC?), aquesta era una ocasió més que propicia per apropar i fer conèixer, amb un concert ben promocionat.

L’OBC està plena d’elements molt valuosos i ara amb noves idees i gestors inquiets, pot ser un gran moment. Ens cal concretar la direcció de l’Auditori, que sense cap mena de dubte hauria de solucionar-se ben aviat, ara que tot el món cultural es tenyeix de convergents tonalitats i que no hi haurien d’haver entrebancs entre les institucions que governen quelcom més que els diners de l’Auditori i tot el que en ell es fa.

Ens queda un concert i la primera temporada del mestre González podrà ser analitzada amb més deteniment.

Us deixo amb el segon moviment de Schéhérazade per l’OBC però de fa bastants anys en una versió dirigida per Franz Paul Decker i amb Angel Jesús García al violí. La Sílvia Coricelli ja es lluïa amb el fagot, en el seu preciós solo. Temps llunyans amb una orquestra en un procés de transformació que ha culminat amb l’esperançadora actualitat.

Ara l’orquestra, si està ben dirigida, sona molt millor.

38 comments

  1. L'apuntador

    Hola Joaquim!
    Estic d’acord amb el comentes de la televisió. Hauria estat molt bé enregistrar-ho i difondre-ho posteriorment. En termes generals, em va agradar molt, em va semblar una presentació formalment molt treballada i original, fugint dels tòpics.

    M'agrada

    • La TV, la nostra, la 3 o el 33, té una programació musical discutible i desterrada a unes hores impossibles. Ni Bruckner aguantaria en condicions dignes, una simfonia seva a les dues de la matinada o a les 7 del matí.

      M'agrada

  2. Jordi Català

    Tot d’acord, Joaquim.
    Per cert, diumenge passat la ‘Inacabada’ em va semblar la ‘Inacabable’. De Mahler i Strauss, soroll i pla, no comento res més. Perdoneu-me

    M'agrada

  3. Glòria A.

    Totalment d’acord Joaquim, la meva sensació va ser que faltaven assajos i també vaig notar una miqueta la falta de concentració, es veritat que al ser dels primers d’entrar no em van deixar seure al meu llòc de costum al primer pis i em van obligar a baixar a platea, aixó em va fer pensar que ajudaba a no escoltar a la Orquestra com sempre però, tot i aixó em vaig alegrar d’haber assistit si no tant per la calitat de la Música si per el “saboir faire” del mestre González doncs encara que ja l’havia escoltat en un parell d’entrevistes vaig descobrir un excelent comunicador amb gran il.lussió i amor per la Música ,també em van sobrar saltets, una de les vegades per sobra de la batuta (que li havia caigut) cosa que ens va fer patir una mica , esperem que no faci abús dels saltironets ja que ell es grandot i s’escolten clarament les caigudes …. tampòc calía, ..tot i aixó, l’acte per a mí va ser entranyable i crèc que va conseguir l’atenció que es mereixía , les intervencions dels solistes tot i amb una mica de nervis i afonies, li va donar un tòc fresc i a la vegada útil. Ahir hi havia un públic un tant variat , potser aixó es el motiu de que es sentisin aplaudiments abans d’hora , personalment em treu de “polleguera” però si aquesta mateixa persona repeteix la experiencia d’assistir a un concert de Clássica (sabem que li va agradar) estic dispossada a perdonar-li.
    Repeteixo, tot i amb la manca de qualitat en que la nostre estimada Orquestra ens te acostumats, vaig disfrutar del acte de presentació pensat també (suposso) per engrescar a més públic, conèc algunes baixes, aquestes han estat per tema económic, i jo amb la meva ignorancia penso que, potser després de la campanya de divulgació ,sería bó revisar preus , especialment per els mini-pensionistes que son la gran majoría i per els nens si volem veure aviat joventut fent cua per treura entrada o abonament no? bé, sòc conscient que aixó últim es una fantasía meva …….

    M'agrada

    • Glòria, darrerament els nens són protagonistes de molts concerts de l’OBC i em sembla que primer cal que passin per sessions d’iniciació, abans de sotmetre’ls a una “tortura” com és un concert de clàssica, on s’han de respectar unes normes de concentració i respecte, que penso que no els podem exigir a ells, si previament no ho exigim al veí/veïna del costat que estossega amb grolleria, es deixa el mòbil engegat, treu la parada de caramels o fins i tot canta els fragments més escollits.
      Estic segur que m’entens perfectament.
      Als nens deixem-los ser nens i ensenyem-los poc a poc les claus per entendre i comprendre allò que fan tots aquells homes i dones disfressats a dalt d’un escenari.
      Més de mitja quietets a les butaques és una temeritat i fins i tot et diria que no pot ser bo 😆

      M'agrada

  4. Sembla que tinc problemes de comunicació amb l’Auditori des de el meu últim canvi de email. M’he assabentat del concert d’ahir per la teva crònica …una llàstima, encara que per el que veig l’OBC no estava en el seu millor dia.

    També m’he trobat (com li va passar a la Gloria) en altres ocasions de concerts “gratuïts” que m’han obligat a seure a Platea i no m’han deixat ni comentar que a mi no m’agrada la Platea… estic acostumat a estar al primer pis i per mi no es el mateix. Quant els concerts son gratuïts mes d’un cop m’he sentit menyspreat de la manera que tracten al públic, a vegades com si es tractes d’un ramat d’ovelles, mes que de persones.

    Per altra banda trobo molt encertat aquesta nova proposta de apropar l’orquestra al seu públic. M’hagués agradat molt anar-hi.

    Gracies Joaquim per la teva crònica.

    M'agrada

  5. Delia

    Gracias por tu crónica , acertadísima como siempre, aunque me gustaría hacer un apunte si me lo permites, pues creo que vale la pena destacar algo que para mí ha sido de lo mejor del concierto, y aunque sólo sea por eso, valía la pena asistir. Se trata de el solo de violín de Sheherezade, que el Maestro Cristian resolvió maravillosamente. con un gran sonido envolvente y cautivador. Me ha encantado. BRAVO CRISTIAN!!!!!

    M'agrada

    • Bienvenida Delia, creo que es la primera vez que comentas.
      És cierto, me dejé mencionar al maestro Cristian, en su excelente intervención solista.
      La presentación valia la pena, pero de la OBC todos esperamos siempre un rendimiento máximo. Cuando es así nos hace disfrutar muchísimo y casi no envidiamos nada, pero ayer si.
      Me pareció mal que el concierto de presentación fuera un bolo mal preparado.

      M'agrada

  6. isabel

    Malauradament no hi vaig assistir (tampoc me n’havia assabentat) però la crònica és perfecte i crec que me’n puc fer una idea. M’hagués agradat anar-hi.
    La crisi és tant brutal que per força s’ha de notar en els abonaments i qualsevol iniciativa per apropar l’OBC a la gent és bona. Molta gent no sap que un concert a l’auditori és més barat que moltes altres coses…

    M'agrada

    • Hola Isabel, però els preus a vegades, quan ve un solista es dupliquen en les localitats més econòmiques, i penso que no és justificable de cap de les maneres.
      La iniciativa s’ha de instaurar, és molt aprofitable.

      M'agrada

      • isabel

        Obviament no em referia a duplicar els preus…En això estic d’acord amb tu.
        Més aviat pensava en que hi ha molta gent que, per desconeixement (o desinterés?), presuposa uns preus més alts dels que realment són en molts concerts de música clàssica.
        Això no vol dir que es facin tots els esforços per conseguir subvencions o el que sigui per abaratir entrades. No em sembla normal que les entrades dupliquin els preus, però evidentment les econòmiques menys que cap.

        M'agrada

  7. Glòria A.

    Miquel,aixó ens passa per ser tant puntuals, perquè els que van entrar últims, quedant forçes butaques buides a platea, van seure dispersos per el primer pis cosa que em va fer pensar que a la propéra será millor no ser tant puntual ………..

    M'agrada

  8. No lamento no haver-hi anat i quan t’he començat a llegir, Joaquim, he pensat ai ai ai…i no m’he equivocat, ha arribat l’inevitable “però” i tot el que l’ha seguit i que, precisament perquè deu ser veritat, m’ha sabut greu. Ja valdria la pena que l’orquestra es preparés més bé i que el Maestro, segons dieu, tan simpàtic, millori el seu domini del bastó.

    M'agrada

    • Inevitable no, hi ha vegades que no hi han però. El que succeeix és que amb aquestes coses no ni ha prou amb l’il·lussió del nostre President, cal treballar-ho com un concert d’exigència màxima, ja que es tracta de donar la millor cara, i al cap i a la fi, l’exigència màxima ha de ser fer bona música, no omplir l’Auditori, ja que això s’assolira si fan el primer.

      M'agrada

  9. no em sembla una bona manera de promocionar-se. Una moguda poc seriosa, per mi. Catalunya Música fa bona feina per la OBC els diumenges i els dimarts. Ara cal molta més tele en hores que no siguin als extrems de la graella televisiva. A més, no s’havia de fer aquest curs un programa d’òpera al 33?

    M'agrada

    • Kalamar, discrepem.
      Si això mateix ho veus en un canal televisiu estranger amb una orquestra europea o americana, estic segur que ho valoraries molt i recriminaries a l’OBC que estigues ancorada en posicions arcaiques.
      Ara, això si, o es prepara amb temps i nivell d’excel·lència per atraure o conservar, o millor que no es torni a oferir un concert d’envelat de festa major.
      Ni el mestre González, ni l’OBC van tenir el temps per estudiar el programa, després de quatre concerts de cap setmana (el dimarts hi va haver el quart), aleshores amb aquestes precàries condicions haguessin hagut de declinar el dia i preparar-ho millor.
      Hi vas anar tu?, és que m’agradaria entendre bé lo de la manca de seriositat-
      Lo de l’òpera al 33 clama al cel, però aipò res té a veure amb l’acte d’ahir, no et sembla?

      M'agrada

  10. Josep Olivé

    No vaig poder-hi anar. M’haguès agradat. No és que m’entusiasmin aquesta mena de seleccions de peçes i fragments musicals, però l’entorn i contexte en que es feia està clar que afavoreixen l’apropament de l’orquestra al seu públic. Crec que és una bona idea que ha de tenir continuitat.

    És molt important mantenir la qualitat en aquestes sessions populars, i si no va ser aixi és un error. Si algú hi va anar ahir per a constatar com estava l’orquestra pot arrivar a la conclusió que si, que era un acte molt simpàtic però que l’orquestra no té nivell suficient quan en realitat és molt millor. I és una pena. Una bona orquestra ha de tocar bé hasta en els “entrenaments”.

    És un error tambè, en la meva opinió, interpretar l’Adagietto de la cinquena de Mahler. L’audició d’aquest moviment requereix certa concentració, tant per part dels interprets com del públic, concentració que aquets tipus d’actes no faciliten. Obviament no tot ha de ser “festiu” (obertura de “La Gazza Ladra” o fragments del “Trencanous”, partituras genials d’altra banda), i interpretar alguns dels bellíssims fragments de “Schéhérazade” o del meravellòs concert per a flauta, arpa i orquestra de Mozart si que em sembla un encert total.

    Llegin la crónica és obvi que en Pablo Gonzàlez ha estat “conectad” amb l’orquestra i el públic, i que es mou en uns paràmetres de comunicació ja coneguts (abans Berstein, ara Rattle). Esperem que aquesta molt bona iniciativa sigui tambè l’anunci d’una nova temporada on poguem constatar que la nostra orquestra (i el seu director titular) està en una franca i positiva progressió artística.

    M'agrada

    • Bé, sincerament, jo tinc els meus dubtes d’algunes coses que dius, però millor serà esperar.
      Efectivament (mal) tractar l’Adagietto com una peça d’aquelles de “música clàssica per a tots aquells que odien la música clàssica”, em semble sacríleg.

      M'agrada

  11. daniel

    Es curiós que quan tothom parla de la falta de Director general a l’Auditori, la casa sembla que funcionin millor que en temps passats. Sembla que els treballadors grisos que ningú esmenta ho fan força correctament . Cal un nou Director General extern a l’Auditori o millor promocionar la cantera ja que no ho fan malament ??

    M'agrada

    • Daniel, ningú parla, ni diu res dels treballadors de la casa, que és obvi que com passa a totes les empreses fan la seva feina de manera responsable, però l’Auditori necessita un Director General, això no és discuteix i s’ha o s’hauria d’escollir de manera clara i transparent.
      Al concurs públic que es presenti qui vulgui, personal intern o extern i que s’escolleixi al millor perfil.
      No podem seguir en un període de indefinició de projecte sine die

      M'agrada

  12. Si bien reconozco que nuestro rendimiento fue menor del deseable hay que tener en cuenta varios factores. Este proyecto se gestó recientemente y eso complica los aspectos logísticos, como programar ensayos (sólo se pudo hacer un ensayo esa misma mañana), disponibilidad de sala (tuvimos que ensayar en la Sala 2), publicidad, etc.; se hizo a contrarreloj y con bastante esfuerzo por parte de todos. Lamento que se piense que lo tomamos como un bolo, por empezar Pablo pidió que tocaran todos los solistas como hace Guardiola cuando llama al equipo de titulares para un partido importante. ¿Cuántos directores se prestarían a escribir el guión, memorizarlo, coordinar las entrevistas a los músicos, ensayar con los técnicos, además de hacer de presentador y dirigir la orquesta? Sin duda el año que viene lo haremos mejor pero creo que a pesar de todo el resultado fue positivo; por la reacción del público diría que quedaron muy satisfechos, amigos míos que escuchaban un concierto sinfónico por primera vez salieron fascinados y con ganas de volver.

    En estos tiempos difíciles me siento afortunada y agradecida por tener un equipo de gestión tan dedicado, están haciendo grandes esfuerzos para salir adelante con iniciativas innovadoras como esta a pesar de la falta de recursos económicos; otros habrían buscado la solución fácil, reducir drásticamente la temporada y hacer un ERE del personal, como está ocurriendo con otras orquestas.

    M'agrada

  13. el llegir una “crítica” teua, Joaquim, et fa com si hagués anat al concert-presentació, com sempre pocs detalls s´escapen.
    Pense que la iniciativa de l´OBC és magnífica i, també pense que no hi ha que valorar-ho com un concert. Una presentació i poc més.Està clar que un grup asidu a l´auditori vol que el nivell sempre siga excel.lent però, en aquestos casos pense que és més important acostarse al públic que no pas exigir lo màxim. Com a músic, tothom dona el 100% en cada sortida a escena, ha de ser així.
    És un punt de partida al canvi. Supose que finalment algú està adonant-se que el sistema que portavem fins ara a Espanya, no és suficient per a acostar les sales de concerts al públic. Tenim que anar més enllà i acostar-nos molt més al sistema alemany o Anglés, per dir algo.
    La integració del músic dins del públic és necessaria. No som monstres ni essers vinguts d´altre planeta. Coneixer el punt de vista dels d´escena et fa coneixer encara més aquest món i justificar coses, que fins a eixe moment passaven indavertides( de vegades seguiran sent injustificables,segur).
    Com he dit, per mi,pense que això és el principi. Un projecte ambiciós porta diferents fases i , pot ser les primeres puguen ser decebedores però, a poc a poc es creen unes bases de futur. Per al músic també és importantíssim un públic. Tocar davant una sala buida és molt trist i desmotiva, això influeix al nivell artístic,clar.
    Referent a la part televisiva i radiofónica…hauria de formar part de l´educació i no l´entreteniment salvatge al que ens tenen habituats. La cultura, com l´educació ja no és important per a les cadenes, ni privades, ni públiques que sols miren els números ( share). Per sort, si no m´equivoque tenen que respectar un mínims cultural ( no sé com dir-ho) per llei, però no estableix les hores d´emisió. Desgraciadament, la “Belen Esteban” dona més públic a la televisió, que la retransmisió d´un concert o un òpera.
    A la fí, en aquest cas, l´OBC ja ha donat un pas, els mitjans de comunicació han de donar el seguent i, això és molt molt més complicat.

    M'agrada

    • Aquí no es posa en dubte la professionalitat dels musics, aquí es diu que no es va preparar bé.
      Bernardo, no hi poden haver concerts de primera i segona. Les obres poden ser més o menys populars, més i menys adients, però els assajos i la preparació necessària són bàsics.
      Els resultats artístics, malauradament avalen la meva tesi. Els altres resultats no es posen en dubte, va ser una presentació interessant, original i que ha de tenir continuïtat, el que és criticable és que s’organitzi a corre-cuita i sense la preparació que la mateixa orquestra es mereix.
      Pel que fa a la TV, em sembla que per ara, el 33 no ha programat mai a la Belén Esteban. La seva franja d’emissió permetria perfectament fer retransmissions en directa d’òpera i concerts. Quan demanem no retallar la cultura també ens referim a això i no a les subvencions, com la majoria de gent pensa.
      Silvia, creo que ha quedado bastante claro que el formato es excelente, pero quien haya decidido hacerlo sin los ensayos necesarios, se ha equivocado y eso, bajo mi punto de vista, es criticable.
      Un concierto por el hecho de ser gratuito, no debe tener menos grado de calidad y exigencia por parte de los organizadores y no se puede pensar que los que asistirán no tienen mucha idea y que con poco que se les de, van a salir contentísimos y con ganas de abonarse.
      Cuidadín!!!
      Por el hecho de tener una dirección y gerencia mucho más inquieta, abierta y con ideas, no quiere decir que a pesar de ser más afortunados que otras orquestas, las prisas no deban ser criticables, ya que tampoco había una necesidad imperiosa de hacer esta presentación. No estaba previamente anunciada y era la primera vez que se hacía.

      M'agrada

      • i espere que mai surti a Canal 33….seria la fi!!!. Tot i així és molt complicat arribar a acords amb les televisions. El gran problema son els drets d´autor, ningú es vol fer càrrec…ni al 50%. És molt trist.
        Ja sé que et refereixes a l´organització i no dubtes de la professionalitat dels músic,ja ho sé. Per això he dit que els principis son això, un principi i de vegades decebedors. Tal vegada l´any vinent serà molt millor, perquè ha de ser així,clar.
        Estic segur que per al principi de la temporada 12/13 se t´augura un treball molt dur….jejejeje…. 😉

        Lamentablement, les retallades de cultura vol dir això…tot.

        M'agrada

  14. colbran

    Todos estamos de acuerdo que la idea fue magnífica y muy de agradecer. Yo salí muy contento de que Pablo González fuera tan directo y comunicador. Pero amigos, aunque el programa estaba muy bien seleccionado, para agradar a muchos si no a todos, el resultado artístico no estuvo al nivel de las intenciones. El público no tiene por qué saber el número de ensayos y las circunstancias adversas que puedan rodearlos, a menos que, previamente a este particular concierto, se hubiera dado a conocer y entonces podrían aceptarse o no, porque dudo que todos saliéramos muy convencidos, ya que debiera haber sido preparado con suficiente tiempo, para ofrecer lo mejor y crear verdadero interés por asistir a esos concieros cuando se ofrezcan en su integridad.

    Cuando en una sala cinematográfica se ofrece el trailer de un film pendiente de estreno, se efectúa un montaje de lo más atractivo, con las escenas fundamentales, muy estudiadamente escogidas. Pues bien el concierto presentación de la próxima temporada podría equipararse -salvando todas las distancias y diferencias entre algo enlatado y algo en vivo- a un “trailer” musical, en el que tenía que ofrecerse lo más atractivo de la mejor manera.

    La obertura de “La gazza ladra” de Rossini que es una auténtica filigrana musical, se interpretó a modo de banda militar y el motivo militar sólo figura al principio, los otros temas, algunos de los cuales pueden escucharse a lo largo de esta deliciosa ópera semiseria, son sumamente delicados, culminando en un extraordinario crecendo y yo no lo escuché así. Puestos a explicar el argumento de la ópera, como hizo el simpático maestro González, mejor hubiera sido mencionar que se basaba en un hecho real que supuso el ajusticiamiento de la desgraciada, a la que culparon de robar unos cubiertos de plata que en realidad había hurtado una urraca y guardado en su nido y que fueros hallados después de haber matado a la pobre infelíz, cosa que en la ópera no sucede, ya que todo se descubre antes de la ejecución.

    Gustarme, me gustó el primer movimiento de la Sinfonía nº 1 de Beethoven y la Danza Arabe de “Cascanueces”, así como las intervenciones del concertino asociado y de Silvia, especialmente en el segmento escogido de “Scheherazade”, no así el global del “cuento del príncipe”. Encontré también muy exagerado el volumen aplicado a la Sinfonía de Mozart.

    Los que tanto criticaron al maestro Oue por sus saltitos y bamboleos tendrán que hacer un esfuerzo para tolerar los que actualmente ejecuta el maestro González (cosa que a mí no me molesta en absoluto, que conste), incluso más destacados que los del añorado maestro japonés.

    Lo dicho, ha sido una idea muy buena esta presentación. Si se institucionaliza, estoy seguro que las próximas ediciones superarán la edición actual.

    M'agrada

    • Totalmente de acuerdo. Como se dice, “las prisas no son buenas consejeras” . De todas formas, tampoco me puedo adentrar mucho en el tema, por que no asistí.
      Ya digo, que me parece una muy buena idea y que lleve muchos éxitos a mis compañeros de la OBC.

      M'agrada

  15. toni

    Cuestión de dificil respuesta.

    Como es posible que la Orquesta Nacional de España, tenga éstos precios de entradas sueltas:

    Precios de localidades sueltas:

    A B C D
    viernes o sábado 29 € 22 € 14 € 6 €
    domingo 16 € 13 € 9 € 4 €

    Las localidades sueltas, para todos los conciertos de la temporada, estarán a la venta desde el 20 de septiembre de 2011.

    Y la OBC, tenga los precios siguientes:

    65 Euros las más caras.
    50 Euros las intermedias.
    35 Euros las más económicas.

    Precios para la 3ª de Mahler del sabado 4 de Junio.Los precios para la 2011-2012 de entradas sueltas, aún no se conocen, o no se facilitan.

    M'agrada

      • daniel

        Els preus de la ONE tenen una única explicació que és que l’Estat (Ministerio de Cultura-INAEM) hi aboca molts més diners que les administracions catalanes destinen a l’OBC.

        M'agrada

    • Josep Olivé

      Efestiviwonder! Los precios de la ONE son los que citas, y si un fin de semana estoy por Madrid entonces bien seguro que enfilo la calle del Principe de Vergara! Este año tuve oportunidad de asistir a un concierto de la ONE en Domingo (nada menos que Lang Lang al piano i después Wagner con el maestro Pons) desde segunda fila de platea pagando creo que no más de 15 Euros, más o menos, no recuerdo bien. Me frotaba los ojos porque no podía crear tales precios! No me lo podia creer! Obviamente la entrada la tenia desde hacía mucho tiempo porque el Auditorio Nacional se llenó hasta la bandera. Tener a Lang Lang a tres metros por 15 Euros! Aunque no sea el pianista de mis sueños, caramba bien vale la pena!
      La verdad es que no entiendo como unos precios son tan bajos (ONE) y otros tant altos (OBC). Bien es verdad que los precios que citas para la OBC son para aquellos conciertos con solista de relumbrón o concierto con obras muy emblemáticas. De todas maneras, los precios del resto de conciertos no son caras, pero tampoco pueden considerarse baratas.
      Bueno, si tengo una vaga idea del por qué de “tot plegat”, pero me pondría en plan mitinero y político y ya hemos tenido sobredosis estos días. Y es que una capital es…una capital, aqui y en todo el mundo!

      M'agrada

  16. toni

    Los Berliner Philharmoniker, para los 10,11 y 12 de Junio, los precios están entre los 63 y 27 Euros.
    Sr.Daniel, entiendo perfectamente su explicación, pero ésto es como todo, o casi todo.Aquí las autopistas son de peaje, en Madrid y demás partes, gratis.Por otra parte hay que recordar que Cultura está transferida a Catalunya, y a todas las CCAA, y las prioridades económicas, en donde invierten las marcan los políticos.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: