IN FERNEM LAND

EL MEIN ELEMER! MÉS TRIAT: LISA DELLA CASA


La soprano suïssa Lisa Della Casa cantant el monòleg Mein Elemer! del primer acte d’Arabella de Richard Strauss, ha estat la més votada en la tria que us vaig proposar fa una setmana.

Segurament el que més hagués sorprès hagués estat que la més triada no hagués estat ella, per tant la tria ha esdevingut previsible, ja que hi ha quasi unanimitat en el món operístic (quelcom que és difícil aconseguir) en considerar-la com la millor Arabella, i escoltant-la una vegada més, no hi ha dubte que és difícil cantar amb l’exquisida musicalitat, l’elegància i l’estil que ho feia ella en tot el que cantava, però en el rol d’Arabella encara més. Hi ha rols associats per sempre més  a un cantant i aquest n’és un cas prou evident.

La gravació que us vaig deixar era la comercial, amb la meravellosa direcció de Georg Solti que comptava també amb el millor Mandryka, George London. La bellesa de cant, expressivitat i sonoritat que assoleix Della Casa és admirable.

Hi tornem?

La classificació definitiva és la següent:

RESULTATS MEIN ELEMER_2

És a dir:

  • Mein Elemer! 3  20 tries
  • Mein Elemer! 9  14 tries
  • Mein Elemer! 7  13 tries
  • Mein Elemer! 5  11 tries
  • Mein Elemer! 2  10 tries
  • Mein Elemer! 4   9 tries
  • Mein Elemer! 1   8 tries
  • Mein Elemer!10  8 tries
  • Mein Elemer! 6   5 tries
  • Mein Elemer: 8   2 tries

Coneixem doncs que la versió 3 era la de Lisa della Casa, però i les altres?, doncs bé, les altres són les següents (si premeu a sobre del nom tornareu a escoltar les versions proposades) 

Per ordre de predilecció en les tries, les sopranos són:

9 Lucia Popp

7 Renée Fleming

5 Elisabeth Schwarkopf

2 Anja Harteros

4 Gundula Janowitz

1 Cheryl Studer

10 Julia Varady

6 Karita Mattila

8 Kiri te Kanawa

Certament les tries són cruels i releguen a posicions no desitjables a cantants que de ben segur la majoria apreciem molt, però en el fons el que pretenc amb aquestes exercici (aquesta temporada serà operístic) és evidenciar aspectes subtils entre unes interpretacions i unes altres, i entre totes elles i sense que això vulgui dir que les altres no siguin valuoses i mereixedores de la nostre atenció, intentem cercar allò que en les diferenvia d eles altres. Moltes vegades poden ser aspectes tècnics, però la majoria de vegades això no compta tant, ja que només llegir la llista de noms congregats en aquesta tria ens adonem que l’elecció final havia de ser motivada per altres subtils percepcions. .

Agraeixo a tots els participants la vostra col·laboració i espero que l’exercici us hagi servit tant per gaudir de les versions com en parar atenció en un dels fragment emblemàtics d’aquesta delicatessen straussiana.

Per tornar a l’apunt original:

La tria del proper mes serà belcantista…

 

Un comentari

  1. Marc

    Ondia, creia que publicaries el resultat el dijous. Jo vaig votar ahir i no se si eren més de les 12 de la nit.
    En tot cas, i espesant que tornis a calcular els resultats 🙂 aquesta és la meva tria: 1, 3 i 6

    Studer, l’aixelabrada, la desinibida, m’agrada i en certa mesura m’exita. Della Casa sembla que canti expressament per tu, és molt carinyosa i comoda. I tot i el so gramofònic, Mattila em resulta imperial, plena d’autoritat.

    M'agrada

    • Pot ser que triessis més trad d eles dotze, ja que jo vaig tancar la tria a quarts d’una.
      Curiosa la teva tria, no pas per la 1 i la 3, però si que difereix Mattila de les versions més bucòliques de les altres dues.

      M'agrada

  2. Leonor

    Todos reconocimos a la gran Lisa della Casa, al parecer ; nada más iniciar la escucha de la 3 decidí que a ella iba mi voto, sí o sí. Las otras dos fueron Elisabeth Schwarzkopf (por su entrega, intensidad y expresividad) y la pasión luminosa de Lucia Popp. Realmente elecciones muy difíciles.
    Gloriosa Della Casa, inmensa.
    ¿Stuarda o Norma? ¡Saludos!

    M'agrada

Deixa una resposta a Joaquim Cancel·la la resposta