IN FERNEM LAND

SALZBURG 2016: LES ÒPERES


Florian Wiegand, Helga Rabl-Stadler i Sven-Eric-Bechtolf Responsables del Festival de Salzburg 2016

Florian Wiegand, Helga Rabl-Stadler i Sven-Eric-Bechtolf Responsables del Festival de Salzburg 2016

Ja tenim la programació del Salzburger Festspiele 2016 i si ens atenem  a les òperes programades amb els seus corresponents repartiments, per a mi ha estat una mica desconcertant i sobretot un gran desencís.

Fa temps que Salzburg ha deixat de ser aquell gran festival que marcava amb molta distància, la diferencia respecte a la resta, però de mica en mica Salzburg no és, a banda dels preus escandalosos, un referent veritablement notable i excepcional.

Salzburg feia possible reunir els casts més excepcionals, allò que abans classificàvem com de disc, això sí, quan els discs reunien també el bo i millor de cada casa. Però ara en molts casos la feina és reconèixer entre els repartiments, a tres o quatre noms notables, entre mitjanies que qui més qui menys ha patit en les seves temporades d’òpera locals, sinó noms fins i tot mediocres i algun indigne.

Hi ha batutes notables, però on són els més grans?

Pel que fa a les propostes escèniques no sé,, després del que va fer Alvis Hermanis amb Il Trovatore de fa dos estius, ja no m’atreveixo a augurar res, ni de bo ni de dolent.

Anem a pams:

Interessant i necessària una obra contemporània de Thomas Adès, sota la seva pròpia direcció.

Die Liebe der Danae mereixia un cast més arrodonit, ella molt bé, la resta ja veurem

El Faust de Gounod em sembla molt digne, però potser aquest mateix repartiment el podem veure a qualsevol bon teatre.

La trilogia Mozart Da Ponte es repeteix d’anys anteriors, amb tota la seva mediocritat, fins i tot no han estat capaços de canviar un director tan plom com Dan Ettinger a Le Nozze i el Figaro incomprensible de  Plachetka.

L’exòtica i mediàtica elecció de West Side Story dirigida per Dudamel podria estar bé si no fos perquè Bartoli, tot i el que l’estimo, ja no pot fer de Maria. Si la mare tingués paper, encara, però qui es pot creure una Maria tan granadeta? No parlo de la veu perquè Bartoli ens porta de sorpresa en sorpresa.

Les òperes en versió de concert les encapçala Manon Lescaut amb l’atemptat de l’estiu, o potser de l’any, perquè cedir a les pretensions i pressions de la diva Netrebko per portar i compartir cast amb el seu promès seria còmic si no fos patètic.

Molt interessant la programació i el cast de l’òpera de Otto Nicolai, Il Templario, amb Flórez i DiDonato. Llàstima que aquest no es representi i Faust sí.

Finalment Thaïs, encara amb Domingo, per molta Yoncheva que ens vulgui seduir, em sembla una mostra més del poc interès d’un festival que pensa més en els “tour operators” acomodats, que no pas de deixar empremta en la història.

Aquí ho teniu.

THOMAS ADÈS • THE EXTERMINATING ANGEL

Thomas Adès, Musikalische Leitung
Tom Cairns, Regie
Hildegard Bechtler, Bühne und Kostüme
Jon Clark, Licht
James Hurley, Regiemitarbeit
Christian Arseni, Dramaturgie
Alois Glaßner, Choreinstudierung

Amanda Echalaz, Lucía
Audrey Luna, Leticia
Anne Sofie von Otter, Leonora
Sally Matthews, Silvia
Christine Rice, Blanca
Sophie Bevan, Beatriz
Charles Workman, Nobile
Frédéric Antoun, Raúl
David Adam Moore, Colonel
Iestyn Davies, Francisco
Ed Lyon, Eduardo
Eric Halfvarson, Russell
Thomas Allen, Roc
John Tomlinson, Doctor
Morgan Moody, Julio
Franz Gürtelschmied, Enrique
Rafael Fingerlos, Pablo
Frances Pappas, Meni
Anna Maria Dur, Camila
Salzburger Bachchor
ORF Radio-Symphonieorchester Wien

RICHARD STRAUSS • DIE LIEBE DER DANAE

Franz Welser-Möst, Musikalische Leitung
Alvis Hermanis, Regie und Bühne
Juozas Statkevičius, Kostüme
Gleb Filshtinsky, Licht
Ineta Sipunova, Videodesign
Alla Sigalova, Choreografie
Gudrun Hartmann, Regiemitarbeit
Uta Gruber-Ballehr, Bühnebildmitarbeit
Ronny Dietrich, Dramaturgie
Ernst Raffelsberger, Choreinstudierung

Krassimira Stoyanova, Danae
Tomasz Konieczny, Jupiter
Norbert Ernst, Merkur
Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Pollux
Regine Hangler, Xanthe
Gerhard Siegel, Midas alias Chrysopher
Pavel Kolgatin, Andi Frueh, Ryan Speedo Green, Jongmin Park, Vier Könige
Maria Celeng, Semele
Olga Bezsmertna, Europa
Michaela Selinger, Alkmene
Jennifer Johnston, Leda
Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
Wiener Philharmoniker

CHARLES GOUNOD • FAUST

Alejo Pérez, Musikalische Leitung
Reinhard von der Thannen, Regie, Bühne und Kostüme
Giorgio Madia, Choreografie und Regiemitarbeit
Frank Evin, Licht
Birgit von der Thannen, Dramaturgie
Walter Zeh, Choreinstudierung

Piotr Beczala, Faust
Ildar Abdrazakov, Méphistophélès
Maria Agresta, Marguerite
Alexey Markov, Valentin
Tara Erraught, Siébel
Paolo Rumetz, Wagner
Marie-Ange Todorovitch, Marthe
Mitglieder der Angelika-Prokopp-Sommerakademie der Wiener Philharmoniker,Bühnenmusik
Philharmonia Chor Wien
Wiener Philharmoniker

WOLFGANG A. MOZART • COSÌ FAN TUTTE

Ottavio Dantone, Musikalische Leitung
Sven-Eric Bechtolf, Regie
Mark Bouman, Kostüme
Friedrich Rom, Licht
Ernst Raffelsberger, Choreinstudierung

Julia Kleiter, Fiordiligi
Angela Brower, Dorabella
Martina Janková, Despina
Mauro Peter, Ferrando
Alessio Arduini, Guglielmo
Michael Volle, Don Alfonso
Mitglieder der Angelika-Prokopp-Sommerakademie der Wiener Philharmoniker,Bühnenmusik
Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
Mozarteumorchester Salzburg

WOLFGANG A. MOZART • DON GIOVANNI

Alain Altinoglu, Musikalische Leitung
Sven-Eric Bechtolf, Regie
Rolf Glittenberg, Bühne
Marianne Glittenberg, Kostüme
Friedrich Rom, Licht
Ronny Dietrich, Dramaturgie
Walter Zeh, Choreinstudierung

Ildebrando D’Arcangelo, Don Giovanni
Luca Pisaroni, Leporello
Carmela Remigio, Donna Anna
Paolo Fanale, Don Ottavio
Layla Claire, Donna Elvira
Alain Coulombe, Il Commendatore
Valentina Nafornita, Zerlina
Alessio Arduini, Iurii Samoilov, Masetto
Mitglieder der Angelika-Prokopp-Sommerakademie der Wiener Philharmoniker,Bühnenmusik
Philharmonia Chor Wien
Wiener Philharmoniker

WEST SIDE STORY

Gustavo Dudamel, Musikalische Leitung
Philip Wm. McKinley, Regie
George Tsypin, Bühne
Ann Hould-Ward, Kostüme
Patrick Woodroffe, Licht
Liam Steel, Choreografie
Matt Flint, Choreografische Mitarbeit
Alois Glaßner, Choreinstudierung

Cecilia Bartoli, Maria
Norman Reinhardt, Tony
Karen Olivo, Anita
George Akram, Bernardo
Cody Green, Riff
Cheyne Davidson, Doc
West Side Story Ensemble
Salzburger Bachchor
Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela

WOLFGANG A. MOZART • LE NOZZE DI FIGARO

Dan Ettinger, Musikalische Leitung
Sven-Eric Bechtolf, Regie
Alex Eales, Bühne
Mark Bouman, Kostüme
Friedrich Rom, Licht
Ronny Dietrich, Dramaturgie
Ernst Raffelsberger, Choreinstudierung

Luca Pisaroni, Il Conte Almaviva
Anett Fritsch, La Contessa Almaviva
Anna Prohaska, Susanna
Adam Plachetka, Figaro
Margarita Gritskova, Cherubino
Ann Murray (20., 21., 23.8.), Liliana Nikiteanu (25., 27., 29.8.), Marcellina
Carlos Chausson, Bartolo
Paul Schweinester, Basilio
Franz Supper, Don Curzio
Christina Gansch, Barbarina
Erik Anstine, Antonio
Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
Wiener Philharmoniker

GIACOMO PUCCINI • MANON LESCAUT

Marco Armiliato, Musikalische Leitung
Ernst Raffelsberger, Choreinstudierung

Anna Netrebko, Manon Lescaut
Yusif Eyvazov, Renato Des Grieux
Armando Piña, Lescaut
Carlos Chausson, Geronte de Ravoir
Benjamin Bernheim, Edmondo
Erik Anstine, Oste / Sergente
Patrick Vogel, Maestro di ballo / Lampionaio
Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
Münchner Rundfunkorchester

OTTO NICOLAI • IL TEMPLARIO

Andrés Orozco-Estrada, Musikalische Leitung
Alois Glaßner, Choreinstudierung

Juan Diego Flórez, Vilfredo d’Ivanhoe
Joyce DiDonato, Rebecca
Luca Salsi, Briano di Bois-Guilbert
Adrian Sâmpetrean, Cedrico il Sassone
Franz Supper, Isacco
Kristiane Kaiser, Rovena
Armando Piña, Luca di Beaumanoir
Salzburger Bachchor
Wiener Philharmoniker

JULES MASSENET • THAÏS

Patrick Fournillier, Musikalische Leitung
Walter Zeh, Choreinstudierung

Sonya Yoncheva, Thaïs
Plácido Domingo, Athanaël
Benjamin Bernheim, Nicias
Philharmonia Chor Wien
Münchner Rundfunkorchester

Aquí teniu la programació complerta

18 comments

  1. Io non vado a Salisburgo esattamente dal 2002 (Parsifal con Abbado al Festival di Pasqua) e non tornerò di sicuro per molti altri anni, a spendere somme da capogiro per sentire questa roba. Per quanto mi riguarda, che se la tengano!

    M'agrada

  2. Josep Olivé

    Per la novetat, per ser poc apreciada, per ser poc sovintejada als teatres, i per considerar-se una obra menor del opus straussià, “Die liebe der Danae” és per a mi lo més interessant. Per què? Doncs per la novetat, per ser poc apreciada, per ser poc sovintejada als teatres…i perquè quan cataloguen de obra “menor” alguna obra de músics reconsegrats doncs sempre ha donat la coincidència de que jo no les trobo tan menors. Evidentement Danae no és Elektra, ni Salomé, ni Ariadna, ni la Mariscala, ni Arabella…ni aporta res de nou que Strauss no hagi ja creat i desemvolupat, però no és obra menor. Puc acceptar que un parell d’obres a Strauss no li van sortir gens bé, però no és el cas de “Der liebe der Danae”, que en primera audició costa, però si es persevera se li troba un gran què. I Stoyanova té un rol durillo durillo. La gran Desdémona del Liceu té una prova de foc.

    M'agrada

    • Sempre ha passat això, els exemples són múltiples i en alguns casos escandalosos.. parelles, amics i amigues de divos, dives o directors han sovintejat, però en aquest cas és més sagnant ja que aquest senyor en prou feines canta enlloc i només se’l coneix per la seva relació amb la Netrebko i el mal gust que els caracteritza, en aquest cas i lamentablement, al dos.

      M'agrada

  3. Felipe

    Hace tiempo ya que la Netrebko me dejó de impresionar. En el momento que se pierde de vista el principal objetivo de todo artista : Hacer al público un poco más feliz. Y creo que ella hace mucho que se preocupa más de sí misma que de otra cosa.

    M'agrada

  4. Daniel

    Hace tiempo que no gasto mas un centavo para ir a Salisburgo (lo mismo con Bayreuth). El programa no tiene realmente interés. Salvo la creación de Adès (de lo cual no se sabe nada) y los conciertos con Jansons, el Liederabend con Gerhaher y el concierto de Sokolov. Para reírme : Bartoli en Maria de WSS (que idea tan comercial pero tan estúpida) Finalmente ahorrar es lo mejor de todo lo que propone el festival 🙂

    M'agrada

    • A Sokolov tenemos la suerte de verle prácticamente cada año, Jansons o Gerhaher se les puede repescar también en nuestras temporadas. Salzburg era la meta para aquellos que querían ver los repartos más lujosos e ideales reunidos, Convertido en un festival más, tiene el interés de los otros y cuando es mediocre como la próxima edición,, ni eso.

      M'agrada

  5. No veig que resulti tan còmic que Bartoli faci de Maria. Si conserva la veu en bon estat, i així deu ser, el directe permet prescindir força de l’edat. El primer plano no existeix i una senyora com la Voigt pot fer d’Isolda i una altra com la Fleming de Violetta.
    Jo he vist un Rigoletto interpretat per Hvorostovski. La veu era estupenda però ell semblava més jove que la Gilda. Havia d’assajar i si convenia posar-se pedres a les sabates. Bartoli que ha estat una Ventafocs dolça i picardiosa pot fer molt bé el paper de la noia de Puerto Rico.

    M'agrada

    • Més que còmic ho trobo patètic, benvolguda Olympia.
      La veu no és de la Maria, en cap cas, però això no és per a mi el més preocupant. No existeix el primer pla, però el físic no és el d’una noieta adolescent, i no sé si ballarà a dlat del terrat o no, però m’estimaria més que no ho fes perquè no és una versió de concert i si el Tony és

      Tu mateixa ho dius, Bartoli que HA ESTAT una ventafocs, ara ja no pot fer

      sense fins i tot en la llunyania de la darrera fila, ens avergonyim de obscenitat de la proposta

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: