Avui us porto una obra escrita l’any 1667 i estrenada l’any 1999 a Crema (Itàlia) 332 anys després de la seva creació, un fet segurament irrepetible a la història de l’òpera.
Les raons per les quals el Eliogabalo de Francesco Cavalli no es va estrenar en el seu moment al Teatro San Giovanni e Paolo de Venècia no està gens clares, però segurament la censura o autocensura, no va permetre que sobre l’escenari s’escenifiqués la vida d’un jove emperador que desatén les raons d’Estat davant els plaers sexuals, un emperador declaradament homosexual, tot i que el llibre original tergiversa la història i la seva condició.
La producció de Thomas Jolly que presenta l’òpera de Paris, no tan sols recupera la veritable condició sexual del personatge, sinó que no estalvia fer un desplegament iconogràfic dels tòpics més tronats i fàcilment rendibles de l’univers gai, en una proposta escènica que possiblement no agradi a tothom i en aquest tothom només incorporo als incondicionals de l’òpera barroca primerenca, tot i que la meva obligació és incentivar a que tots els que tingueu inquietuds i curiositat intenteu endinsar-se en el barroc de Cavalli i en un títol representat en comptadíssimes ocasions ençà de la tardana estrena a finals del segle XX. intentar anar més enllà dels títols del mestrívol Handel també és un gest saludable per intentar no caure en la quotidianitat dels títols de sempre
L’equip musical és de primera, amb el director argentí Leonardo García Alarcón al capdavant d’un equip brillant, malgrat que a algun dels noms jo no li tingui gaire estima, però no hi ha dubte que reunir a l’eminent Franco Fagioli, el veterà Paul Groves i a l’esplèndida i enlluernadora Nadine Sierra, és un esquer notable que hauria de motivar l’interès dels amants del cant i les veus prodigioses, no així Valer Sabadus, que com més va, més crec que es tracta d’un bluf mediàtic sense precedents.
Confesso que no estic davant del repertori que més m’agrada i també confesso que l’obra m’ha semblat massa llarga i amb recitatius interminables, però tot i així com que sé que més d’un i una estaran eufòrics davant d’aquesta quasi primícia (anterior a aquesta producció i després de l’estrena italiana de 1999, René Jacobs també la va presentar l’any 2004 a La Monnaie de Brussel·les), no he dubtat a portar-la a IFL, on sempre intento acontentar a tothom amb l’activitat més actual d’arreu..
Francesco Cavalli
ELIOGABALO
Opera en 3 actes
Eliogabalo, Franco Fagioli
Alessandro Cesare, Paul Groves
Flavia Gemmira, Nadine Sierra
Giuliano Gordio, Valer Sabadus
Anicia Eritea, Elin Rombo
Atilia Macrina, Mariana Flores
Zotico, Matthew Newlin
Lenia, Emiliano Gonzalez Toro
Nerbulone, Tiferne, Scott Conner
Orchestre Cappella Mediterranea
Chœur de Chambre de Namur (director:Thibault Lenaerts)
Director musical: Leonardo García Alarcón
Director d’escena: Thomas Jolly
Escenografia: Thibaut Fack
Disseny de vestuari: Gareth Pugh
Disseny de llums: Antoine Travert
Dramatúrgia: Corinne Meyniel
Coreografia: Maud Le Pladec
Palais Garnier, París 7 d’octubre de 2016
Us deixo amb el streaming de Culturebox
Abans d’endinsar-nos una altra vegada en la incommensurable genialitat wagneriana, m’ha semblat que aquí més d’un i sucarà pa.
tiene muy buena pinta. Me he puesto a leer sobre esta opera, he encontrado este sesudo artículo (en ingles) de Mauro Calcagno (autor de una edición crítica de la misma) donde se trata el tema de la censura de la misma, los responsables : la compañia de Jesús.
http://www.stonybrook.edu/sb/eliogabalo/tale.shtml
moltes gracies, Joaquim.
M'agradaM'agrada
Interessant el complement a l’apunt d’avui. Gràcies
M'agradaM'agrada
Gràcies per l’enllaç.
M'agradaM'agrada
Quina bona pinta! Gràcies!
M'agradaM'agrada
De res, espero que t’agradi més que en a mi.
M'agradaM'agrada
Avui descanso
M'agradaM'agrada
És bo fer-ho de tant en tant.
M'agradaM'agrada
¡Bien! ¡Gracias infinitas de los amantes barroqueros y de Cavalli en especial! ¡A ver!
M'agradaM'agrada
No he acabado de entender lo de Caballé y el Piangerò, pero es muy bello.
M'agradaM'agrada
No he encontrado nada de Cavalli cantado por Caballé, pero está deliciosamente impresionante con este Haendel, una maravilla para los sentidos. Por ahí va. 😉
Buscaré otra, si no.
Sensualidad barroca a flor de piel.
M'agradaM'agrada
Otra delicia.
Ese Handel belcantista fue enorme.
M'agradaM'agrada
Que interessant! Moltes gràcies Joaquim!
M'agradaM'agrada
A veure si t’agrada
M'agradaM'agrada
ya la he visto, para mi gusto : excelente, bonitas voces, bonito canto… la puesta en escena es minimalista, elegante y muy expresiva, Las luces bien manejadas definiendo espacios. No veo muy gay al personaje, eliogabalo se dedica a perseguir señoras a troche y moche, eso sí con zapatos de plataforma muy de drag queen. Y cuando parece que se ha acabado aún queda un delicioso cuarteto.
M'agradaM'agrada
Me alegro, yo me aburri soberanamente durante los larguísimos recitativos…
M'agradaM'agrada
Gracies, ho provaré, si els recitatius (que m’agraden tan poc com els parlats de la zarzuela o de l’opera comique) son massa llargs els “fast-forwarderé”.
M'agradaM'agrada
Et quedaràs amb una mini-òpera 😉
M'agradaM'agrada