IN FERNEM LAND

Liceu: AVANÇ DE LA TEMPORADA 2008-2009


El Liceu ha presentat aquest migdia la temporada 2008-2009 i ha anunciat el substitut de Sebastian Weigle al davant de la direcció musical, que recau en l’alemany Michael Boder, conegut al Liceu per la direcció a la temporada 2000-2oo1 de la Lyrische Symphonie de Zemlinsky i de la Khovantxina de Mussorgski a la temporada passada.

Pel que fa a les òperes programades i a l’espera del avanç que ens oferirà demà la premsa, cal esmentar la inauguració amb el Tiefland d’Eugen d’Albert amb Peter Seiffert i Petra Maria Schnitzer.

Turandot de Puccini en la proposta ja coneguda de Núria Espert, amb Maria Gugleghina, Marco Berti i Ainhoa Arteta.

Le Nozze di Figaro de Mozart, sota les direccions d’Antoni Ros Marbà i Lluís Pasqual

L’estrena al Liceu de L’incoronazione di Poppea de Claudio Monteverdi amb Vesselina Kasarova al capdevant del repartiment.

De Verdi tindrem Simon Boccanegra per les dates de Nadal, amb Neil Schicoff.

De Strauss, Salomé amb Nina Stemme

De Wagner, Die Meistersinger von NürnBerg

De Beethoven, Fidelio amb Karita Mattila

L’òpera espanyola es veurà representada per El Retablo de Maeso Pedro (Falla) i una estrena mundial absoluta del compositor català Enric Palomar, LaCabeza del Bautista.

Altres noms que s’anuncien per la propera temporada son:

  • Emma Bell
  • Sophie Koch
  • Miah Persson
  • Franz Joseph Selig
  • Albert Dohmen
  • Bo Skovhus
  • Ludovic Tézier
  • Ángeles Blancas
  • José Manuel Zapata
  • Edita Gruberova (concert Mozart)
  • Thomas Quasthoff (Die Schöne Mullerin)

CALENDARI

  • Tiefland del 2 al 20 d’octubre
  • Le Nozze di Figaro del 11 al30 de novembre
  • Simon Boccanegra del 23 de desembre al 14 de gener
  • El Retablo de Maese Pedro del 3 al 10 de gener
  • L’incoronazione di Poppea del 3 al 15 de febrer
  • Die Meistersinger von Nürnberg de 17 de març al 18 d’abril
  • La Cabeza del Bautista del 20 d’abril al 2 de maig
  • Fidelio del 18 de maig al 2 de juny
  • Salomé del 19 de juny al 7 de juliol
  • Turandot del 21 al 31 de juliol

Dins la temporada de ballet cal destacar les actuacions d’Ángel Corella

actualització:

Gràcies al amic Vianant us deixo l’enllaç amb Opera Actual, on hi podeu trobar la temporada bastant detallada.

19 comments

  1. Teresa

    Tot son preguntes…
    Com és que ho presenten i hi ha tant poca informació, fins demà?
    Una altra Turandot? I amb Berti?
    I sobretot…no habia una Carmen Alagna/Villazón???????????
    Esto se sabrá..en el próximo capítulo…de…los liceistas también lloran, ta ta ta chan!!!

    M'agrada

  2. joanpau

    Em sembla que la 2008-2009 no aniré gaire al Liceu, no pas pel nivell de cantants que sembla prou bo, però si per les obres.
    Le Nozze, Simon, El Mestres i Salomé. Ah! i el Turandot tot i que ja comença a cansar, ja veig que alternaran Aida amb Turandot. No tenen prous pebrots per reposar el Ballo del Bieito.

    M'agrada

  3. Tosca

    Primeras sensaciones:
    Me duele que se vaya Weigle.Espero que se planteen la continuidad en el trabajo con la orquesta.
    Estoy harta de la Turandot de la Espert.Y la Fanciula, que, no la he visto jamas en directo… Podriamos variar un poquito, no ?
    Bienvenidas las Nozze, Fidelio, Meistersinger(de Mestres Cabanes?????),Die Schöne Mullerin ( recuerdo la interpretada por Araiza) y José Manuel Zapata.Otra vez Gruberova !!!!
    Seguiré cuando haya madurado el resto.

    M'agrada

  4. Retroenllaç: Liceu: temporada 2008-2009 « Un que passava

  5. Isolda

    Per a mi la temporada 2008-2009 la trobo molt interesant,(sobre el paper)tanmateix, veurem els reultats en el seu moment.
    Estic d’acord que els canvis de director musical a l’orquestra no li fa cap favor.
    Si tens ocasió et recomano, escoltis demà diumenge la Simfonia núm.9 de Malher a l’oquestra OBC,dirigida per Eiji Oue.

    M'agrada

  6. miracle

    Isolda no es tracta teu interès personal, es tracta de que el Sr. Matabosch ja fa molts anys que està enganxat a la poltrona i enlloc de tants canvis a la direcció d’orquestra i hauria d’haver un canvi en la direcció artística.
    També hi han altres visions del món operístic prou vàlides i que durant tota l’etapa Matabosch han estat ignorades.
    Fer totes (?) les assignatures pendents està bé, però que no oblidi el Sr. Matabosch que repetint tantes Aida, Norma o Turandot està fent un flac favor al repertori italià havent-hi tantes òperes del repertori o no, per redescobrir. Potser si que no podem morir sense haver vist mai Death in Venice, però tampoc m’agradaria fer-ho, i ja tinc una edat, sense veure Els Hugunots, Guillem Tell o I Masnadieri.
    Jo crec que aplaudint les recuperacions i el pretès equilibri de les temporades, claríssimament trencat en la propera, al Sr. Matabosch li toca un llarg descans i amb ell tota una sèrie de personatges que l’envolten, assessoren i li riuen totes les gràcies.
    Aviat ens haurà passat per davant la temporada de València. El Sr. Matabosch hauria d’anar a escoltar l’orquestra i el cor del Palau de les Arts. S’han gastat els diners? nosaltres també i no se pas on son.
    Quan he tingut l’oportunitat de preguntar-li algunes coses, sempre m’ha fugit d’estudi i ell ha de pensar que amb els diners de tots no pot programar la seva temporada.
    El Liceu s’equivoca fent tants títols per a contentar a tots els abonats. Els abonaments no haurien d’incloure totes les òperes i haurien d’haver més títols i s’haurien d’alternar per poder difondre més el teatre a la gent que ens visita i fins hi tot que vinguessin turistes expressament per l’oferta del teatre. Els caps de setmana de molts teatres importants estan farcits de dos o tres títols. Se suposava que les capacitats tècniques podien permetre alternar diferents títols.
    Ara tenim una gran gestora (la Sra. Cullell) que mira molt la pela, és clar que sempre m’estimo més això que el Sr. Caminal, que sota el meu punt de vista va repetir les polítiques de malbaratar el pressupost, però la Sra. Cullell hauria d’invertir tot el que estalvia en un equip directiu nou i renovador, que engresqui a l’orquestra, al cor i sobretot al públic, que veu atonit, com de mica en mica ens estem convertint en un teatre del àrea germànica, no tan sols pel repertori, si no per la concepció del espectacles i els cantants. Si al menys tinguéssim una orquestra con la dels teatres d’òpera d’Hamburg o Frankfurt, ja no demano Berlín, però en això si que continuem llatins, i dels de segona divisió.

    M'agrada

  7. Hola Miracle, benvinguda i Deu ni do per ser la primera intervenció. Moltes gràcies per expressar d’aquesta manera tan clara i contundent el teu parer, no tan sols de la temporada vinent. T’haig de donar la raó amb algunes de les coses que dius, sobretot per les òperes a recuperar i pel constant canvi de directors. Aquest model tampoc m’agrada a mi i sobretot no dona els fruits esperats.
    Gràcies de nou i m’agradaria seguir comptant amb les teves aportacions.

    M'agrada

  8. Ella

    No estic cansada, gens, de tanta Turandot, ja que segurament no es farà sota la direcció escènica de Núria d’Espert i així segurament podrem veure un altre final d’aquesta gran òpera. A més a més, podrem gaudir de la gran veu d’ Ainhoa Arteta.

    M'agrada

  9. colbran

    Ella, a mi m’agrada molt “Turandot” pero hi han altres òperes de Puccini que mereixen esser vistes i no veiem mai o quasi mai: “Edgar”, “Le Villi”, “IL Trittico”, “La Rondine”, “La Fanciulla del West”,… I ja seria hora… Manca una mica de imaginació i sobra endropiment. Tenim que variar una mica que la vida es molt curta i no veure sempre el mateix: l`Aida dels paperets, tots els anys, etc…
    El final de Núria Espert es conseqüent amb el caràcter del personatge, encara que no sigui el que Puccini volia, amb això podríem estar d`acord, encara que la direcció de la Espert, en aquesta obra, m`agrada molt.
    Espero amb molta curiositat aquesta gran veu de l`Arteta (que mai he escoltat en viu), car mitjançant els registres en CD i DVD no ha aconseguit interessar-me mai. Wait and see, com diuen aquells. Pot esser que hagi resolt el seu obvi problema de fiato i la veu tingui una mica de cos…Veurem…

    M'agrada

  10. Benvinguda Ella. No se pas que et fa pensar que l’Espert no dirigeixi la seva producció. Serà aquesta producció, la del teatre i no cap altre. Si algú fa la direcció d’aquesta producció, haurà de respectar l’idea original.
    L’Arteta no és la millor opció per a una Liu, però esperarem a la seva actuació. És clar que tenint com a companya alternativa a Daniela Dessí, em sembla que tinc clar el repartiment que escolliré.

    M'agrada

  11. Isolda

    Miracle, no és tracte del meu interès personal,també l’interès de molts altres, cap i a la fí exposo el meu criteri i tú el teu.
    Si el director artístic del teatre està a la poltrona, com dius tú, dic, qu’algún merit tindrà!! no crec que el paguin per fer les coses malament.
    Fa 52 temporades que vaig al Liceu,i cap d’elles han estat valorades sempre criticades,per tant no és nova la teva actitud.
    En època del empresari sr Pamies les temporades eren de 20 o més títols, aleshores estavem descontents perque dins de la mateixa setmana els músics tant interpretaven Verdi, Cilea, Wagner, Zandonai o Mozart ect.Vàrem veure molts estrenes
    i molt interessants, també criticat i lo pitjor el teatre buit.Puc explicar-te moltes coses d’aquest teatre i els seus afeccionats.
    Mantinc m’agrada temporada 2008-2009 per mí és fantàstica. Què podria ser millor? Tot és millorable.
    Amb una cosa estic d’acord amb Ximo, els canvis de directors d’orquestra perjudica als músics.

    M'agrada

  12. Isolda

    Miracle, m’he equivocat al dir-te que són 52 les temporades viscudes al Liceu, la temporada 2008-2009 en faran 59.No cal contar gaire per saber l’edat que tinc.

    M'agrada

  13. miracle

    Sra. Isolda.
    La primera vegada que el meu pare em va portar al Liceu va ser el 10 de novembre de 1956 per veure la Manon que cantava la Victoria de los Ángeles. Va ser una nit deliciosa que no oblidaré mai.
    Ja puc explicar als meus 6 nets, dos dels quals han seguit l’estima cap a l’òpera acompanyant-me algunes vegades, les nits memorables que segurament hem viscut vostè i jo.
    Em guanya doncs per antiguitat, però no crec que el que estem discutint sigui un privilegi dels anys que fa que anem al teatre o no.
    El Senyor Matabosch programa temporades com tants d’altres directors artístics d’altres teatres del món, amb prestigi igual o superior al Liceu.
    Jo no valoro la feina que ha fet, que compta amb resultats reeixits i altres menys, tot i creient en aquest cas, que els segons predominen i vostè segurament pensarà el contrari. Jo demano que el canviïn per tal de conèixer noves tendències i maneres de programar. Potser aleshores veurem òperes que a ell no li agraden i d’aquesta manera podrem equilibrar el repertori que sembla decantat cap als mateixos compositors o títols. Vol saber quantes Norma, Tosca, Turandot, Macbeth, Aida o Lucia ha programat el Sr. Matabosch des de que és director artístic del Liceu, comptant el Teatre Victoria, el Palau i el nou Liceu? Tampoc caldrà que li digui les òperes de Britten o Janacek que hem vist i quantes de Glinka, Txaikovsky, Dvorak o Smetana. Si vol també podem parlar d’òpera francesa, quelcom més que el Faust, el Wether, la Manon o la Carmen.
    Vostè no creu que hi ha molta gent que pensa com jo? I no vull parlar de les postes en escena, doncs aquest important matís, ja l’he deixat per perdut. Aquí i a la resta de teatres sembla que si no ho regiren tot no siguin moderns i amb l’excusa de la modernitat ens hem d’empassar coses absolutament ridícules i gratuïtes. Fins que no passi aquesta moda ho tenim perdut tots aquells que demanem respecte al autor i intel·ligència al servei de la creació. No sap vostè quantes vegades he tancat els ulls per tal de gaudir tan sols de la música i no veure les preteses modernitats. Mai he estat una dona conservadora .Moltes vegades em discuteixo amb els meus nets que tan sols veuen la materialitat del món com a objectiu a la vida, però cregui’m quan li dic que el que no tolero és que em preguin el pèl.
    Continuo pensant que ens convé un canvi. Després de llargs períodes d’immobilisme, em semblen molts convenients per a tothom.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: