IN FERNEM LAND

HA MORT LEYLA GENCER


DESCANSI EN PAU

LEYLA GENCER Estambul, 10 d’octubre de 1928 – Milà, 10 de maig de 2008

Ha mort la soprano que ho va cantar tot i bé. Sempre a l’ombra de Maria Callas ha fet una carrera llarguíssima i plena de interpretacions memorables.

En aquesta improvisada crònica a l’espera d’un post com cal, us deixo a la Gencer cantant la darrera escena de la Lady Macbeth a Palermo a l’any 1960.

Al Liceu la recordarem sempre per la increible Paolina del Poliuto (Donizetti) del 7, 11 i 13 de desembre de 1975, per bé que va debutar al teatre en la inauguració de la temporada 1962-1963 en la Norma.

ENTRADES RELACIONADES:

19 comments

  1. amfortas

    Feia temps que no comentava res. Massa feina i molts viatges, pero avui m’estic posant al dia.Llastima que entre els post que he llegit sigui aquest. No vaig veure mai a la Gencer, pero he sentit grabacions seves i tenia una veu preciosa. Aquesta veu sempre restarà entre nosaltres.

    M'agrada

  2. Sabem que és llei de vida, però sempre ens entristeix la pèrdua d’algú que, tot i no haver-lo conegut personalment, li estarem sempre agraïts que ens hagi fet gaudir amb seu art.

    Com m’hauria agradat, senyora Gencer, ser un dels espectadors d’aquella representació a Florència de la “Maria Stuarda”!

    Descansi en pau.

    M'agrada

  3. colbran

    Yo ví a Leyla Gencer en la “Norma” de 1962, junto a Bruno Prevedi y Fiorenza Cossotto y digo la ví porque apenas la sentí. Por aquellas fechas (y hasta 1983) yo iba a platea y en el Liceu antiguo algunas voces no llegaban bien a esa zona del teatro, si no eran grandes. No tuve ningún problema para oir a sus compañeros Prevedi y Cossotto, pero a la Gencer hubo momentos en que tenía que intuirla. Tanto es así que un compañero hizo un comentario un poco grosero respecto a ella, acabado el primer acto, diciendo que se dormía por culpa de “la cama turca”, ya que no la sentía tampoco y eso que estaba unas filas por delante de mí.

    Cuando vino a cantar el “Poliuto” (1973), en sustitución de la inolvidable Marisa Galvany que canceló por motivos familiares, no fui al teatro y me quedé en casa para efectuar la grabación (que aún conservo). La Gencer estuvo magistral de intención, de fuerza dramática. Un torrente. No era la misma que había visto en “Norma”. Incluso los compañeros que la habían visto conmigo me aseguraron que, aunque su voz no era extraordinaria de volumen, no hubo ningún problema para oirla.

    En las grabaciones “live” que he escuchado, ya que de estudio creo que sólo consiguió grabar un recital, está extraordinaria y parece como un puente entre Maria Callas y Montserrat Caballé, aunque yo en iguales roles sigo prefiriendo a éstas (con la excepción de “Anna Bolena”, título gafe para la Caballé).

    Sobre el repertorio coincidente entre las belcantistas de su época Montserrat Caballé hizo este comentario (no al pie de la letra): “Leyla Gencer recupera títulos, yo los pongo en repertorio y Beverly Sills los graba”, refiriéndose en concreto a diversas óperas de Donizetti (“Robero Devereux”, “Maria Stuarda”,…).

    Entre todo el material pirata que yo conozco de Leyla Gencer hay un par de títulos en los que está soberbia: una “Lucia” de Triestre (creo)y unos “Puritani” del Colón, junto a Manuel Ausensi.

    Todo lo escuchado demuestra que era una grandísima cantante, pero su interpretación de “Poliuto” en el Liceu (debutaba en el rol), junto a Amedeo Zambón y Vicente Sardinero hay que oirlo para creerlo.

    Dió lo mejor de sí misma en vivo, pero las firmas comerciales la ignoraron totalmente. Una verdadera injusticia, pues en disco hubiera sido indispensable.

    Un gran nombre más que nos ha dejado. Cada vez somos más huérfanos.

    M'agrada

  4. Isolda

    Jo haig de dir que ha estat una de les millors veus que vaig escoltar en aquella època,una veu bonica, d’un cant preciós i un saber estar en escena.Vaig tenir la sort de veure-li tres “Norma” dues a la platea i una a cinquè pis i totes tres les vaig senir i escoltar!! Llàstima que va cantar poc al Liceu.És una cantant que sempre la tinc com a referència per el bon record que em va deixa a la meva joventut, cosa que no puc dir de Marisa Galvany, que si no recordo malament ens va cantar “Macbeth”.
    El meu condol més sentit a una soprano que passà per el Liceu sense pena ni glòria.
    Descansi en Pau.

    M'agrada

  5. colbran

    Enhorabuena a los que pudieron disfrutar de Leyla Gencer en aquella “Norma”. Tuvieron más suerte que yo.

    En cuanto a Marisa Galvany fue una de las sopranos dramáticas más importanes de su tiempo y su triunfo en el Liceu fue enorme. La grabación de su “Macbeth” circula. Por consiguiente no es difícil comprobarlo. Vale la pena escuchar el concertante del primer acto que coronó con un soberbio sobreagudo y sus tres arias.

    Pero, además, en el mercado se encuentra todavía su “Medea en Corinto” (comercial), “La juive” (con Richard Tucker), “Marino Faliero”, “Maria Stuarda” (con Beverly Sills),…estas tres últimas en registros “live”. En su momento fue célebre por emular a la Callas del Bellas Artes de Méjico, coronando el concertante del segundo acto de “Aida” con un sobreagudo apoteósico.

    Problemas familiares con su hija y posteriores complicaciones la obligaron a desarrollar su carrera prácticamente en USA. Actualmente canta esporádicamente como mezzo soprano. Su centro, sus graves y su volumen eran notables, así como su esbelta figura, su belleza y su inteligencia escénica, en su momento de esplendor. Posteriormente hizo unas cuantas equivocaciones que la apartaron del favor popular, pero en el Liceu estuvo extraordinaria.

    M'agrada

  6. Miracle

    Qui ho ha dit que no se sentia la Gencer?, i tan que se sentia, perfectament.
    A la Norma recordo que ens va agradar tot i que en aquell moment, el meu pare ens havia portat uns discs de la Callas que no paràvem d’escoltar i és clar, en la comparació, la Gencer quedava molt per sota. Recordo que ens va avorrir una mica, potser ara obtindria un clamorós éxit.
    A l’any 1975, com diu en Ximo i no el 1973 com diu Colbran, ens va enlluernar amb un Poliuto que ens va treure la son de les orelles, acostumats com estàvem en els darrers anys del empresari Pamies, a subsistir amb les figures locals i poca cosa més.
    Que descansi en pau

    M'agrada

  7. Descansi en pau. Desgraciadament els que no vam poder gaudir dels seus directes ens haurem de conformar amb gravacions pirates, no sempre amb un bon só, per poder escoltar el seu cant. Quina llàstima que les companyies discogràfiques no van apostar per ella. Sempre ens quedarà el seu Trovatore en pel·lícula, el més paregut a una ópera d’estudi.

    M'agrada

  8. Isolda

    Quand parlo de Leyla Gencer i Marisa Galvany, en aquest cas, parlo de cantants que he escoltat en directe i no en gravacions i menys les d’aquella època que la majoria eren d’estudi. Que consti que no els hi trec el seu mèrit, però no és el mateix directe que d’estudi!!!

    M'agrada

  9. colbran

    Efectivamente, tal como indica Ximo las representaciones de “Poliuto” tuvieron lugar en diciembre de 1975. Por error piqué un 3 por un 5 y, lo que es peor, no revisé el escrito. El teclado del PC me juega a veces malas pasadas, como creo que nos pasa, más o menos, a todos. Asumido y aceptado el error.

    M'agrada

  10. joanpau

    Un altre que marxa.
    La Gencer sota el meu punt de vista és una cantant notable, però s’ha beneficiat d’un àuria mítica que mai he compartit.
    El cant era extraordinari, però no així la tècnica que emprava.
    Cops de glotis, entubaments, canvis constants de registres que empobrien el seu impecable estil en el camp belcantista, on la seva expressivitat i intenció dramàtica estaven per sobre de la puresa del seu cant.
    No estic d’acord amb tu ximo, quan dius que ho va cantar tot i bé, tot o quasi tot si, però bé, no, o al menys a mi no m’ho sembla.
    El seu Verdi no es ni de bon tros comparable amb les seves coetànies, que degut a la seva llarga carrera son moltes.
    Jo no l’he vista mai en directa i tan sols puc parlar de les gravacions, però això ens passa a la majoria i en la majoria de cantants.
    Escoltant les gravacions, fins hi tot de cantants i funcions que he assistit, me’n adono de coses que en el teatre o a la sala de concert em passen per alt. Fent atenció al que s’escolta en les gravacions de la Gencer no puc deixar de recordar a la Callas, la Price, la Caballé, la Sills, la Sutherland, la Tebaldi. Una mica com succeeix quan escolto a la Estella o a la Tussi, bones cantants, que potser ara assolirien grans èxits, com diu miracle, però comparades amb les esmentades no resisteixen l’anàlisi.
    Quan vaig començar al Liceu, un senyor de Badalona si no recordo malament i que ja fa anys que va morir, del que soc deutor de gran part del meu entusiasme per l’òpera, em va dir que la Gencer tenia la veu petita, que no era com a les gravacions i que el particular timbre, més aviat fosc, feia que la veu no corregués gaire, que hi ha de cert en tot això?, però ja veig que hi ha opinions per tothom.
    El Sr. Joan, que així és deia aquest liceista de pro, era molt crític amb els cantants de veu petita, però de la Gencer sempre en parlava bé, malgrat no ser la Mancini o la Caniglia.
    Que descansi en pau la Leyla Gencer, tenim un munt de gravacions per escoltar-la i en algunes d’elles m’agrada molt.

    M'agrada

  11. Lucas, benvingut, tot i que sigui per un motiu trist. Espero veure’t més sovint.
    Jo no recordo la veu de la Gencer especialment voluminosa, però si incisiva.
    Jo el concertant del Poliuto no l’oblidaré mai.

    M'agrada

  12. dandini

    Sempre he considerat a Leyla Gencer una grandíssima cantant.En aquest cas sí que podem afirmar que el seu estil belcantistic era intocable.Ademes posseia sobreaguts i facilitat per les agilitats.El que passa és que li va tocar viure a l’època de dues dives com Renata Tebaldi i Maria Callas que van monopolitzar l’industria discogràfica del moment.En aquest panorama a la Leyla només li restaban la radio i els enregistraments pirates de sonoritat deficient.Si haguessim de evaluar el seu talent pel nombre de registres d’estudi obtindriem un 2/500 respecte a Callas o Tebaldi que seria una apreciació erronea.Jo la situaria en un 400/500.Hi ha alguna cosa que no li va permetre d’obtenir el reconeixement i la popularitat que mereixia: un agent artístic més hàbil, un timbre vocal més bonic,una imatge més glamourosa,un matrimoni amb Rainiero de Monaco etc.

    M'agrada

  13. david

    Leyla Gencer fue una de las cantantes mas patèticas que se hayan subido a un escenario.La voz era pequeña, no tenìa potencia, no tenìa fortes, las notas en piano era en falsete (que en estaban totalmente desàpoyadas del resto de su voz y que en el teatro no se escuchaban).Su carrea fue de una cantante de provincia.Algo hizo en LaScala por su relaciòn inmoral con Giavandrea Gavazzenni (èl tenìa a su señora y Gencer era su amante), asì y todo fue casi siempre segunda hasta de sopranos regulares y no muy talentosas como Ilva Ligabue , Antonietta Stella, etc.
    Leyla Gencer nunca llegò al disco, hasta Mara Zampieri grabò alguna opera, Gencer se tuvo que conformar con nada.

    M'agrada

  14. david gonzalez

    con LEYLA GENCER, podemos decir que se ha ido la soprano más versatil del siglo xx. con un repertorio amlísimo y que abarcaba desde bel-canto hasta verisomo, pasando por verdi puccini .

    es la soprano más parecida al concepto de prima donna assoluta que hay constancia. lo mismo te cantaba una leonora de forza o de il trovatore, que una maria stuarda o lucia di lammermoor. en este sentido , podemos decir que estamos ante una de las más grandes sopranos en repertorio italidano que ha dado la postguerra de la Segunda Guerra Mundial. pero insisto, es ahí donde está su grandeza, en la amplitud de su repertorio y en la calidad- altísima, o muy muy altísima- de sus interpretaciones, sean de bel-canto o de verismo. si ponemos a comparar con sopranos más o menos especializadas , ejem ejem, pero eso no le quita ningún mérito.A ver que haría sutherland cantando la leonora de la Forza o la Aida, pregunto.

    es cierto que no llega al grado de virtuosismo que llegaron otras en bel-canto, como el conseguido por Callas, Sutherland y Sills- las mejores belcantistas de la segunda mitad del siglo xx, aunque por motivos diferentes- , o que no era una soprano verdiana de vocalidad tan impactante como la L.Price, Z.Milanov o la misma Tebaldi, la cual cantaba la Leonora sevillana como casi nadie, pero su verdi gozaba de algo que a éstas se les escapaba, veracidad, sinceridad, y además , con una dicción buenísima. El verdi de Gencer es de muchos quilates.

    una soprano marginada en favor de otras más comerciales. es una pena , pero los discos lives remedian esta injusticia.

    donizetti, bellini, rossini, verdi, puccini, cilea,ponchielli, mozart… esto si que es versatilidad, versatilidad de la buena, no pseudoversatildad, o lo que es lo mismo, chapuza, y no digo nombres.

    M'agrada

    • Hola David.
      Cierto es lo que dices, incluso que cuando buscamos cantantes que cantasen sus mismos roles, siempre encontramos, como bien dices, a alguna que lo hacía mejor que ella, o para ser exactos, ya que ella lo hacía muy bien, que lo hiciera más personal, más creativo, ya que para mi a la Gencer le faltaba la personalidad necesaria para ser ella la que rompiera el hielo en todo. Ella se limitaba, que no es poco, a copiar lo que hacían otras, más geniales que ella y estar casi a la altura, en todos lo repertorios y en multitud de registros.
      Eso sin duda es una proeza y justo es reconocérselo, luego si te gusta más una o la otra, es ya cuestión personal y contra eso, no hay argumentación posible.

      M'agrada

  15. david gonzalez

    dices que ella se limitaba a copiar lo que hacían otras, mas geniales que ella. bueno, esa afirmación es un poco arriesgada, puesto que si bien es cierto que en algunos papeles brilla si bien, por detras de otras, en otros es ella la que lleva la antorcha de la genialidad y la verdad interpretativa.

    leonora de forza. es un ejemplo de que no copia la genialidad de callas, una de las cantantes-actrices mas impresionantes. la leonora de gencer tiene muchos activos, muchos quilates y su versión puede ponerse a la altura de las mejores, es cuestión de gustos el que uno prefiera a otras-cerquetti por ejemplo, otra cantante-actriz que además cumple con lo que canónicamente debe de ser una verdadera voz verdiana, por suntuosidad de su registro central-.

    maria stuarda, es imposible que copiara a otra soprano más genial que ella, puesto que cuando la cantaba, sutherland no lo hacía y ni tampoco sills. por otra parte no se si es arriesgado comentar que copiaba a caballé , toda vez que gencer cantó este papel antes que la catalana, o si me apuras, coetaneamente. de todos modos, se ve entre las dos stuardas grandes diferencias. para mí, y creo que para muchos, el nivel de excelencia interpretativa alcanzado por gencer en 1967 -creo que en florencia- junto con verret, no es alcanzado por caballé, la fuerza de el —filia impura di bolena— de la turca está ausente en las demás.

    otro papel que creo que gencer brilla con luz propia es en el roberto devereux, aqúi está más igualado el asunto, puesto que está la caballé , y sobre todo, la sills, que con un material vocal de menor entidad, hace un personaje dramaticamente de muchos quilates, siendo realmente su estatura dramática hercúlea.

    otro papel pienso que es la elisabett de don carlo, papel que según fernando fraga , es la que mejor la interpreta. he escuchado estractos de ese personaje y repito lo de antes, tiene una estatura dramática que sólo puede comparse a freni o a escotto, que con agudos defectuosos y todo, trabaja esta sorprende soprano de savona, toda la palabra escrita, todo gesto .

    por no hacer la lista muy larga, su lucrezia borgia..
    en fin, que no en todos lo papeles copiaba, si podemos ver en determinadas encarnaciones, más o menos influencias más o menos directas de tal o cual cantante-callas -. pero eso no lo veo demérito, puesto que si bien es en alguno de los muchísimos papeles que cantó-medea- no es así en todos, ni mucho menos.

    se me olvidaba en la lista la anna bolena.

    insisto que estamos ante lo más parecido a prima donna assoluta que ha habido, en el ser de una primadonna assoluta está implícita la característica de no destacar de modo claramente en todos los papeles, sino en el mérito de cantarlos todos, con un nivel de calidad muy muy muy alto en varios papeles.

    en el fondo, estamos ante una cantante especializada en un repertorio con posibilidades en otros. pienso que gencer destacó sobremanera en bel-canto pero cantaba tan bien verdi que no se yo en cual de los dos se la puede considerar mejor.

    caballé puede considerarse otro intento de prima donna assoluta, pero creo que los resultados son más modestos.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: