IN FERNEM LAND

KISS ME KATE A LA KOMISCHE OPER


Avui i després de la tristíssima impressió i bon acolliment, cal dir-ho tot, del Brel d’ahir, podria parlar-vos del natalici de la nena del matrimoni Schrott Netrebko, però no, he cregut més convenient proposar-vos un Cole Porter vist sota els ulls de la Komische Oper de Berlín.

A la Komische Oper no hi ha possibilitat de veure res sota el punt de vista més o menys tradicional, per tant, assistir a un espectacle vol dir acceptar la ruptura dels estereotips i els vells esquemes.

Això tant serveix per l’òpera que és l’espectacle habitual però no únic, de la inquieta casa berlinesa, si no també val pels musicals clàssics, aquells que una colla de infernemlandaires no parem de reivindicar.

El 9 de juny la televisió alemanya va retransmetre la funció de Kiss Me Kate, el fantàstic musical de Cole Porter,del que no fa gaire parlàvem al bloc, arran d’un post dedicat a una cançó d’aquest musical, So in love.

 

La visió “molt alemanya” segons Barrie Kosky, que és com és diu el Inzenierung responsable d’aquest híbrid entre el Cabaret, Chicago i L’amansiment de l’harpia, que sembla ser la seva proposta, amb el toc intel·lectualitzant tan propi de la concepció del espectacle, que caracteritza el teatre alemany, em destrempa bastant.

Aquest cos de ball en calçotets, sabates i mitjons, amb els bigodins al cap i pintats com trasvestits, aquestes dives masculinitzants fent sempre d’Ute Lemper i competint per veure quina surt mes lletja, aquesta escenografia racionalista amb tocs Bauhaus i en definitiva aquest culta al friquisme, no sé, no sé.Potser ho hauria de veure tot seguit i no a trosets com ens ho proposa sant youtube, però ni el cant, ni el ball em sedueixen gaire.

Aquí ho teniu i espero que les grans patums musicaleres del bloc es pronunciïn.

Sort de Cole Porter, que aquest mai traeix

Us deixo el inici del espectacle i en la columna de l’esquerra, en la colecció dels meus vídeos, una selecció de youtubs del espectacle, per tal de que us feu una idea.

 

12 comments

  1. Roberto

    Parece que nadie se anima a hacer ningún comentario y no es para menos. ¿Cuántos metros utilizables han dejado en el escenario? Me parece que con todo el reparto en escena es casi imposible desarrollar ningún tipo de coreografía más o menos coherente. No me digan que no es divertido ver en escena el tío ese con calçotets y zamarreta…. En fin, que es cualquier cosa menos “Kiss me, Kate” y que conste que no soy contrario a las innovaciones, pero me parece que esta no hay por donde cogerla. Una cosa sí que me interesa: el hecho de que en la programación de un teatro de ópera se programe también un musical, considerado un género menor por algunos. Este verano también la Glimmerglass Opera del estado de Nueva York, también programó para julio y agosto “Kiss me, Kate”, con una puesta muy alejada de ésta, según se puede ver en Youtube. Me hubiera gustado ver el “Brush up your Shakespeare” por los dos gángsters disfrazados de primera comunión (tal como se los ve en un momento en los vídeos) y cantándola en alemán. Como curiosidad hay que reconocer que es única.

    M'agrada

  2. OLYMPIA

    Malgrat un volgut culte al “lletgisme” i a l’absència del “glamour”, inadequats en aquesta mena d’ espectacles, en cap moment passa per alt la mestria d’actors, ballerins i cantants, així com la fidelitat al gran Cole Porter.

    M'agrada

  3. colbran

    Afortunadamente la música de Cole Porter puede con todo el que le echen o con los cantantes que le presten voz. Es decir: el barítono es un tenor que, a veces, ni eso. Los bailarines no es que bailen mal, es que no bailan la coreografía original. El vestuarismo es “sui generis”. Y como dice Roberto a menudo está toda la compañía en escena con lo que es difícil organizar una coreografía.

    No sé por que razón “Too darn hot” (aquí “Es wird zu heiss”) ha de ser interpretado por dos mujeres solistas, cuando está escrito para un hombre solista con acompañamiento de coro.

    Enfín estas chirigotadas las suelen hacer en la Komische Oper de Berlín y los alemanes las aceptan boquiabiertos y es que Brecht/Weil hicieron “mucho daño” y luego “Cabaret” hizo todo lo demás.

    Pero la música sigue firme y pimpante aunque no siempre esté cantada con rigor.

    M'agrada

  4. Desde luego no sera uno de las videos que llenen mi lpod, guardo alli siete del que se monto en Londres con brent barret, tambien cogido en You Tube y es que tampoco hay tanto bueno que guardar en los ultimos años; este verano en londres lo mjor que puede verse es el West side Story del adler’s Wells que ojala se diera una vuelta por aqui, ya que esta en gira mundial y como “novedades” aguardan Oliver y Carousel que espero duren mas que Marguerita y Lo que el viento se llevó, ah y quien pueda vuelve por 4 o 5 semanas La cage aux folles que yo teniendo entrada me perdi el año apasado por retrasarse 3 dia su estreno, y claro londres resulta caro para un pensionista montarse un viaje tres meses despues de la ultima visita

    M'agrada

  5. Charles

    Hola Ximo.
    Hacía mucho tiempo que no comentaba.
    La ópera no es mi fuerte y aunque a menudo hablas de musicales y se entablan interesantes debates entre tus habituales, siempre lo he ido dejando para más adelante.
    En este caso no. Descubrí en youtube los vídeos y al principio a punto estuve de cargarme la pantalla del ordenador. Volví a visionarlos y me entró tristeza. ¿Cómo es posible que viendo Kiss Me, Kate me entristezca y deprima?
    Los alemanes no tienen punto medio, en sus espectáculos o aún van vestidos de bávaros tomando cerveza y alzando las jarras al unísono o de tan modernos que quieren ser, se lo cargan todo.
    Cole Porter siempre es Cole Porter, pero tampoco me ha gustado mucho como lo interpretan. Algunas voces tienen interés, pero ese Fred Graham, desconozco el nombre del actor-cantante, no tiene la fuerza que ha de tener. Ellas mejor vocalmente, aunque es cierto como dice Ximo, que son la anti diva.
    Rápidamente me he ido a poner la película de Georg Sidney de 53. Hacedlo!, reconforta y te devuelve el optimismo perdido con este engendro tedesco

    M'agrada

  6. Broadway Baby

    No coneixia aquesta versió.
    M’he fet un fart de riure, però si es mira des de un punt de vista rigorós, fa plorar.
    Sabeu si es pot descarregar sencera en alguna adreça de la xarxa? Podria ser que contemplada en la seva integritat, sigui pitjor.

    M'agrada

  7. OLYMPIA

    Colbran,
    Admet-li certa gràcia a aquesta variació. A Broadway sempre s’hi ha de tornar i aquesta colla de frikies sòn una opció més.
    A mi Brecht, Weil, Cabaret i…Chicago també m’agraden i no crec que hagin fet tan mal. Al costat de les seves innovacions hi sobreviu triomfant el gra musical clàssic. Però aquesta seria una conversa molt llarga que ja tindrem un altra dia.
    Salutacions.

    M'agrada

  8. colbran

    Olympia el “mucho daño”, y por eso va entre comillas, es en sentido figurado y con ello quiero decir que ha influenciado mucho, no que sea mala su influencia. Mala o buena dependerá del resultado de quienes se dejan influenciar. Y respecto a “Cabaret” lo mismo. El look que Bob Fosse dió a este musical en su versión cinematográficam, ha dado lugar a muchísimas variantes, por ejemplo “Chicago”, que en teatro fue dirigida por Bob Fosse.

    M'agrada

  9. OLYMPIA

    Colbran,
    Gràcies un cop més pels teus aclariments.És veritat que, en totes les arts, les influències depenen del talent dels influenciats.
    Per cert, Cabaret en cine, em va agradar molt i Chicago també, en canvi la vaig veure en viu a Broadway i vaig tenir la sensació de veure funcionaris que em varen deixar igual que abans d’entrar al teatre.
    Fins a la propera!

    M'agrada

  10. Hola spectador, perdona que no t’hagi donat la benvinguda fins ara. M’he despistat.
    En aquest bloc ja hem comentat vàries vegades que el panorama actual no és gaire estimulant i no sempre les reposicions de les obres mestres, asseguren espectacles com cal, però està clar que millor un Porter, per exemple, que un Legrand pretensiós.
    Espero comptar amb properes intervencions.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: