IN FERNEM LAND

Liceu: JA TENIM CONSELL ASSESSOR!


facana-liceu

Llegeixo a la premsa d’avui que la Comissió Executiva del Liceu va formalitzar ahir (divendres 21), el nou Consell d’Assessorament Artístic del Teatre.

La primera pregunta abans de dir-vos els noms és, això no és una bomba de profunditat sota la cadira d’en Joan Matabosch?.

Les persones assignades són:

  • Antoni Ros Marbà
  • Xavier Albertí
  • Anna Maleras
  • Carlos Riera
  • Ramon Pla i Arxé

Al primer no cal presentar-lo i menys ara que està dirigint Le Nozze di Figaro.
Al director de teatre i music Xavier Albertí, és d’aquelles personalitats que et trobes a tot arreu, sense que la seva obra, al menys la vista fins ara i sota la meva absoluta i anàrquica ignorància, sàpiga el perquè. No m’han agradat mai els seus muntatges.
L’Anna Maleras coreògrafa i mestra de dansa em sembla, més enllà del desconeixement que tinc de la seva activitat, un puntal (per representar al món de la dansa dins el teatre) important en aquest consell assessor.
Carles Riera, el clarinetista, doncs la veritat, ???????, que algú m’ho expliqui, si us plau.
Ramon Pla i Arxé, filòleg i estudiós de l’òpera, és una patum que fa molts anys que està a dins del teatre fent de tot i per tant, espero que sigui més un càrrec més, i no una nòmina més.

Quan el Sr. Marco va assumir el càrrec, una de les primeres coses que va anunciar va ser aquest Consell Assessor i ja el tenim muntadet.

Em direu ingenu, però m’agradaria saber si aquest Consell cobrarà per fer aquesta feina, o és reunirà un cop cada tant per fer brainstorming i ajudar al Sr. Matabosch a confeccionar les temporades, de manera altruista. Jo estaria encantat d’anar-hi, ep! sense cobrar ni cinc, per dir quatre cosetes.

Si el que estem fent és augmentar la despesa del teatre, amb 5 nòmines més, no hi estic gens d’acord.

Aquest Consell em sembla l’antesala de no sé pas què. Potser desapareixerà la Direcció artística i el Director General assumirà les seves competències i per tal d’anar ben assessorat en tots els àmbits ha creat aquest consell, amb una despesa igual al que costa el càrrec de Director Artístic.

Jo no sé vosaltres, però jo no ho acabo de veure gaire clar.

En Joan Matabosch, més enllà de les coses que sempre li critico i que no m’estalvio de dir-li cada cop que tinc la oportunitat, i en són moltes doncs és molt assequible, ha fet d’aquest teatre i amb un pressupost mitjanet, un referent. Per la gosadia de les propostes, pels cantants que han vingut, venen i vindran, per les programacions, és a dir, per la tasca artística que és o era fins ara, la seva principal responsabilitat.

Calia aquest nomenament?, calien aquestes cinc persones que assessorin al Director General?. És que el Sr. Marco no acaba de confiar en la feina feta fins ara?, o més ben dit, amb l’idea que té del que ha de ser artísticament el Liceu?. Potser preveient la dimissió del fins ara Director Artístic i assegurant, en una jugada força hàbil però previsible, no donar la sensació d’improvisació i corre-cuita, ha creat aquest Consell que l’assessori en les tasques artístiques.

Jo no ho acabo de veure clar. Ja veurem com es desenvolupa tot aquest engranatge al voltant de la direcció artística, però en qualsevol cas, i sense que serveixi de precedent, Joan, gràcies per les boníssimes estones que ens has fet passar sense tenir Consell Assessor.

Ah! m’oblidava d’una cosa. Si el que ens costarà aquest Consell Assessor ens ha de privar de veure la Netrebko, per exemple, allà s’estiguin les sàvies idees d’aquestes cinc ments preclares.

Actualització:

Diu l’Avui que l’objectiu del Consell és aconsellar sobre el projecte artístic del teatre i el dissenys de les temporades, així com tenir especial cura en l’anàlisi de la qualitat dels cossos artístics estables del Teatre. També estudiarà i proposarà obres del patrimoni líric local i podrà fer encàrrecs a compositors contemporanis.

Llegit això, els meus temors es reafirmen. Alguns dels objectius incideixen directament en la tasca d’en Joan Matabosch, que deixeu-m’ho dir, sembla que hagi perdut la confiança del Director General o sóc jo que veig fantasmes?

13 comments

  1. Miracle

    No he estat mai partidària de la tasca que està fent, hem de parlar en present, el Sr. Matabosch.
    Us he dit alguna altre vegada que sota el meu parer, ha programat sota el seu criteri estètic, oblidant la tradició del propi teatre, donant força protagonisme a uns compositors sobre els altres.
    Aquest Consell Assessor sembla un cop baix, efectivament i potser seria millor buscar un altre director artístic, després de la llarga estada del Sr. Matabosch en el càrrec.
    Que es triï un Consell Assessor potser si que vol dir que el director artístic voldrà ser el mateix Sr. Marco, que vol d’aquesta manera dissimular una mica la jugada estratègica.
    No m’agradaria que tot plegat dificultés la trajectòria del Liceu.

    M'agrada

  2. teresa

    A VILAWEB donen una informació més complerta i fidedigna sobre la notícia: a l’Avui, de fet, informen parcialment, perquè només anomenen a una part dels membres del nou Consell Assessor, els de lliure designació, que son 5 persones.

    Pero en total en seran 11, sembla ser, perquè hi haurà també 6 membres en funció del càrrec que ostenten al Liceu: el director general, el director artístic, el director musical, el del cor, el secretari de la Fundació del Gran Teatre del Liceu i el principal director musical convidat.

    Això pot canviar una mica el sentit de la interpretació que fas, Joaquim, sobre el questionament d’en Matabosch. Potser si, o potser no…haurem d’esperar per a confirmar-ho.

    M'agrada

  3. A veure si això de “l’anàlisi de la qualitat dels cossos artístics estables del teatre” funciona. Ara bé, onze persones reunint-se un cop al trimestre no sé si podran aportar gaire cosa.

    Miracle, segons tu quins compositors han estat potenciats i quins discriminats?

    M'agrada

  4. Retroenllaç: Deu temporades de nou Liceu: què hem vist? « La llança de Klingsor

  5. Mei

    Allò que em crida més l’atenció és l’atribució d’ajudar a la confecció de les temporades… És una manera velada de què la direcció artística no fa com cal la seva feina o no agrada com es fa…

    Això només té una solució i és canviar el director artísitic… Ja posats ataquem el problemes de cara i no de forma maquiavélica i recargolada…

    M'agrada

  6. alex

    Por lo que he leido en prensa y si lo contemplara con visión de empresa, estoy bastante con Ximo que esta designación del Consejo Asesor viene a ser una posible ocupación y hasta intromisión funcional en las tareas de la Dirección Artística.

    Si parece que esta y o el Sr. Matabosch tengan fecha de caducidad, ojo siempre por lo leido en prensa.
    Ya sabeís que soy y he sido bastante crítico con el Sr. Matabosch ( y lo sigo siendo por algunos motivos concretos, como p.ej. trabajar casi con una sola Agencia Artística aunque él lo desmienta y sobre todo, por dar excesiva preponderancia artítica y económica a determinados directores de escena) pero tiene otras virtudes que p.ej. son a tener muy en cuenta como la atención a los abonados si le piden entrevista y le comentan sus quejas ( es francamente accesible)

    M'agrada

  7. Moltes obres del Liceu es programen perquè en algun lloc d’Europa hi ha una producció que interessa comprar. Es dedicaran els membres del consell a viatjar per veure què s’està fent?

    M'agrada

  8. Daniel

    Jo no crec que, per ara, aquest Consell vagi en contra del Sr. Matabosch, si més no, perquè hi ha algunes persones, com el Ramon Pla i Arxé, que son amigues seves i, fins ara, em consta que han treballats junts més d’una vegada. És evident que avui poden ser amigues i demà enemigues, però per ara em sembla precipitat afirmar-ho.

    És evident, però, que el que s’hauria de fer es canviar urgentment el director artístic. El Sr. Matabosch porta ja més de vuit anys programant temporades i, tenint en compte que ja en deu tenir preparades almenys fins el 2011/2012, vol dir que haurà dirigit el teatre per més de 10 anys, que, sense valorar la seva tasca, crec que són molts. Ell ja ha donat la seva visió de l’òpera, ara crec que és hora que hi hagi una altra persona que en doni un altre, sinó, el Liceu i el seu públic s’estancaran.

    En qualsevol cas, fins i tot suposant que el Sr, Matabosch hagués estat el millor director del món, no és normal que un director artístic es perpetuï en el seu càrrec. Això no passa enlloc. En una exemplar d’Opera Actual, l’editorial anunciava que a Madrid estaven preparant una llei per tal que càrrecs com el de director artístic tinguessin una durada mínima (quatre anys) però també una de màxima (8 anys). Hem sembla una bona idea. Ara bé, una vegada més, haurem d’esperar que sigui una llei espanyola la que solucioni els nostres problemes? Ningú del Liceu té el coratge d’afirmar que de la mateixa manera que s’ha canviat director general, director musical, etc. també s’ha de canviar de director artístic? Perquè ja comença a ser ben estrany que tothom canviï i el Sr. Matabosch estigui sempre present. O no?

    Crec que tots coincidim amb els defectes de l’actual director i per tant, tots podríem coincidir sobre com hauria de ser el nou. Jo, personalment crec que hauria de ser algú que, a part de millora el nivell de l’orquestra:
    s’interès seriosament pel repertori català i espanyo, incloent-hi la sarsuela;
    busqués un major equilibri entre directors escènics tot millorant la presencia de molts que fins ara han estat menystinguts (Zefirelli, Strehler, Ronconi, Hugo de Anna, Sagi, Pizzi, etc.);
    busqués també un major equilibri entre cantants que ja visiten habitualment al Liceu (potser els d’alguna agència com deia algú) i d’altres que s’estan afirmant o ja són famosos i que encara no han vingut al Liceu o han vingut molt poc (R, Vargas, M. Alvárez, I. Jordi, G Sabatini, Huffman, C. Remigio, D. Teodossiu, I. Rey, etc.);
    fos capaç d’arriscar-se programant títols i/o autors d’obres i d’autors que valdria la pena recuperar i que potser farien que el Liceu es distingís dels altres teatres on impera un eclecticisme que acaba avorrint. La llista podria ser molt llarga però penso en l’opera francesa començant per Lully i Rameau, mai representats al Liceu, la russa amb Glinka, Tchaikovsky Prokofiev o Nicolai Rimsky Korsakov o en autors italians com Cimarrosa, Pergolesi, Scarlatti, Spontini, Cherubini, per citar-ne només alguns;
    i, ja posats a demanar, no estaria malament que fos algú que no li fes por organitzar, almenys un cop a l’any, alguna mena ‘homenatge a qui, d’alguna o altra manera, han estat importants per la història del teatre o per l’opera en general. I, per citar un nom que segur que s’ho mereixeria, diria la Freni però segur que n’hi ha molts més.

    M'agrada

  9. Miracle

    Sr. Wimsey, per poc que repasi les programacions dels últims 10 anys, veurà que hem vist molt Britten i Janacek i no em vist cap Gounod, Bizet, Meyerbeer, Mercadante, Vivaldi, Mascagni, Leoncavallo, Cilea, Glinka, Borodin, Weber, Lortzing, Maschner, Rimsky, Spontini, Menotti, vol que seguim?
    Un canvi no es vindria malament, però aquesta solució per “assessorar” al director, em sembla cara, poc operativa i una enganyifa.

    M'agrada

  10. Miracle, arrel del seu comentari he calculat al meu bloc què hem vist en aquests deu anys. Ho pot consultar allà.

    El cas de Britten i Janacek és justificable, perquè no podia ser que un teatre seriós no hagués ofert gairebé res de dos dels compositors més importants del segle XX. És com si en un altre teatre no s’hagués programat mai el Boris, Wozzeck o el Juli Cèsar: caldria fer-ho immediatament per una pura qüestió de prestigi.

    Dels compositors que diu, m’apunto demà mateix a Rimski, Menotti i els romàntics alemanys, però crec que podem passar sense una altra Cav/Pag.

    M'agrada

  11. bocachete

    Jo ho veig més com Daniel: no té perquè anar en contra de ningú. És com els consells assessors de tantes altres entitats (o similars, com els que es donen a la universitat) on la idea és comptar amb punts de vista diferents, que faciliti la tasca del director artístic i en facin que el resultat no sigui tan “personal”. Punts de vista que se sumarien, no restarien, a la visió del director. No té perquè ser dolent. L’únic és que, realment, si això té un cost, ha de demostrar que realment és útil. I, la veritat, per a dir quuins altres títols es podrien programar, molts habituals d’aquest bloc ho podrien fer amb excel·lència i sense cobrar. I el mateix pel que fa a recomanar cantants, directors i, fins i tot, produccions: entre tots, segurament, trobem que entre viatges, vídeos, youtubes i similars, tenim més referents que si el director es dediqués a viatjar contínuament. Si el cost del consell és reduït, pot ser bo i tot. Si no és així, hi hauria altres maneres de fer-ho.

    M'agrada

  12. Bé amics, si sóc el director artístic d’un teatre i després de 10 anys lluitant amb els impondarables del càrrec, el meu nou cap, m’organitza un Consell per assessorar-me, en lloc de buscar-me’l jo mateix, penso que no es confia amb el meu projecte. Jo ho pensaria, ara bé veurem si jo estic equivocat.
    Anem a parlar una mica dels 5 membres escollits com a membres de lliure designació.
    Creieu realment que son els 5 grans professionals que poden assessorar a la resta del Consell (Directors General, Artistic, d’orquestra, del cor, principal director invitat i el Secretari de Fundació)? Jo no. Més clar impossible.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: