IN FERNEM LAND

LA CONSAGRACIÓ DE LA PRIMAVERA PER GERGIEV I EL BALLET DEL MARIINSKI


Decorat original de Le Sacre du printemps de Nicolas Roerich (1913)

Aquesta nit i a l’Auditori de Barcelona, sota el títol d’Els ballets russos, la temporada d’Ibercamera ens porta a l’Orquestra Simfònica del Teatre Mariinski de Sant Petersburg, sota la direcció del seu director titular Valeri Gergiev per oferir-nos un programa íntegrament dedicat a Igor Stravinski amb: L’ocell de foc, Petruixka i La consagració de la primavera.

Degut a la durada de les obres programades el concert començara mitja hora abans del que és costum en el cicle Ibercamera, així doncs la convocatòria és a dos quarts de nou i el concert promet ser un dels plats forts de la temporada.

Jo per anar escalfant motors us proposo la versió que els mateixos protagonistes amb el ballet del Teatre, van gravar dins el Festival de les Nits Blanques de San Petersburg del 2008, de La Consagració de la Primavera, el ballet estrenat al Théâtre des Champs-Élysées de Paris el 29 de maig  de 1913 sota la direcció musical de Pierre Monteux i amb coreografia de Vaslav Nijinsky per a la Companyia dels Ballets Russos de Sergéi Diágilev.

Com sap tothom, l’estrena va suposar un dels més grans escàndols de la història de la música, ja que el públic va reaccionar de manera violenta, davant l’esclat abrupte que suposava l’obra de Stravinski en el tractament rítmic, harmònic, melòdic tímbric i orquestral. Camille Saint-Saëns va abandonar el teatre tot just començar l’obra i venerat com era, la seva actitud no va ajudar gens a que la representació acabés amb la tranquil·litat desitjada. A la mitja part l’ambient a la sala era explosiu i durant el segon acte, el del sacrifici, el públic detractor i favorable van arribar fins i tot a les mans.

Òbviament ningú sabia que aquell dia quedaria gravat a la historia de la música no tan sols per l’escàndol hores d’ara anecdòtic, sinó per el naixement d’una obra cabdal que va marcar el esdevenir de la música.

La versió que us proposo és una reconstrucció de la coreografia i de la producció de l’estrena, a càrrec de Millicent Hodson que es va encarregar de la reconstrucció coreogràfica i de la direcció escènica original, amb els decorats i vestuari de Nicolas Roerich, supervisats i restaurats per Kenneth Archer.

Els ballarins solistes són: Alexandra Iosifidi (L’Elue), Elena Bazhenova (La vieille) i Vladimir Ponomarev (Le Sage)

Us deixo uns Yotubes d’aquest vídeo (el que us proposo és idèntic però en francès) mentre us baixeu els dos arxius en format mkv d’Alta Definició que podreu ajuntar utilitzant el hjsplit habitual. Com que he rebut moltes consultes referents a com cal baixar i ajuntar els arxius, sobretot de vídeo, us prometo ben aviat una un apunt en forma de petita master class per solucionar els problemes i dubtes que teniu.

Els primers 10 minuts del vídeo són a càrrec del presentador de la cadena Arte i ens situa en el context d’aquesta obra cabdal.


*

*

*

ENLLAÇOS:


No cal que us digui que la versió orquestral és d’impacte i esplendorosa. Aquesta nit a L’Auditori, no esperem altre cosa del tsar musical de totes les Rùssies.

Jo espero poder assistir-hi i demà poder-ho explicar a IFL.

18 comments

  1. Roberto

    Pendiente siempre de la programación de la cadena Arte, grabé y disfruté del programa completo que pasó esta cadena hace un par de semanas sobre los ballets que hoy mencionas. Una oportunidad espléndida para degustar esta exquisitez que complementa la muy interesante exposición que presenta CaixaForum hasta el próximo 15 de enero “Los ballets rusos de Diaghilev 1909-1929”, que recomiendo a los que todavía no la han visto.

    M'agrada

  2. Marta B

    Moltes gràcies, tinc molt d’interès en veure aquest ballet que no conec. Si la renfe es porta bé espero estar aquest vespre a l’Auditori, aquest concert em fa molta il.lusió.

    M'agrada

  3. Si s’utilitza Jdownloader no cal utilitzar el Hjsplit, el mateix programa uneix els arxius quan acaben de baixar. Però doneu-li a instal.lació personalitzada per tal de NO instal.lar el FACEMOODS, que t’ompli el navegador d’anuncis.

    Respecte a Stravinsky, li vaig a donar una oportunitat per ser tu, Joaquim, però no et promet res, 0:-)

    Mks.

    M'agrada

  4. Josep Olivé

    No he pogut anar-hi, aixi que demà a la nit espero, gràcies a IFL, sino reviure’l si al menys fer-me una bona idea del que ha estat un concert que té l’inquestionable al.licient de reunir tres obres tant espectaculars i importants del segle passat, i del mateix autor, i dirigides per les expresives mans d’un gran tsar. I són tres plats tant forts, que només un gran director (i en Gergiev ho és, vaja si ho és!) pot fer que la digestió no sigui gaire pessada. Aviam. Tinc interés en saber-ho.

    M'agrada

  5. saisbcn

    Aiiiijjjjjsss! Quina enveja als que podeu assistir a tants events tant fantástics…. però, be, tot arrivará…. Per ara em quedo amb les cróniques i el comentaris infernemlandaires. Gràcies a tot/es!

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: