IN FERNEM LAND

COR DE CAMBRA DEL PALAU DE LA MÚSICA CATALANA: Retallades a la vista


Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana

Tot sembla indicar que les retallades també han arribat al Palau de la Música Catalana, i com ja s’intuïa amb la marxa del mestre Jordi Casas Bayer, el primer a rebre ha estat el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, cor professional que sense les aportacions de la Generalitat veu com se’ls ofereix un nou model de funcionament, que segons el meu punt de vista el condemna a la desaparició.

Si la informació que m’han fet arribar és correcta, la proposta que s’està estudiant contempla el funcionament per produccions, una reducció del sou d’un 25% i una reducció del 35% de l’activitat. A més a més i per tal de que el projecte sigui viable, és demana que un mínim de 16 integrants s’adiguin a aquest nou marc d’actuació.

Desconec per ara l’impacte d’aquesta proposta, però em fa tot l’afecte que el Cor de Cambra desapareixerà i els seus membres intentaran buscar altres alternatives, per altra part difícils, si comptem que l’únic cor professional a Catalunya és el Cor del Gran Teatre del Liceu, que com sabeu també està previst que es sotmeti a una notable reducció i que tan sols es contractin més membres o un cor de reforç, quan ho requereixi l’obra programada.

I jo em pregunto: Què estan fent els Directors Generals d’aquests equipaments, a part de lamentar-se, per intentar buscar finançament més enllà de les institucions públiques?. No puc arribar a creurem que cap empresa d’aquest país, no estigui disposada a esponsoritzar un Cor que fins fa ben poc lluïa i exhibia amb orgull un excel·lent nivell artístic i un prestigi internacional contrastat.

Com és possible que un Cor que porta el nom del Palau de la Música Catalana, sigui abandonat per Institucions públiques i privades que s’omplen el pap de donar suport a les entitats i a la cultura del País?. Com és possible que hores d’ara no coneguem el pla estratègic en la vessant artística, dels propers anys del Palau de la Música i que la font més segura d’ingressos sigui la venda d’entrades de les visites turístiques i el lloguer de la sala per esdeveniments diversos?.

És impossible que tanta mediocritat estigui al davant dels projectes i equipaments culturals del nostre País. Jo sóc el primer en creure que les institucions culturals estaven molt mal acostumades, fins i tot diria que mal educades, ja que tot sortia de les aportacions públiques i això no era viable ni abans (així ens va). També entenc que hores d’ara, aquestes no poden continuar donant el que donaven, però el que més m’indigna és que els gestors, davant d’aquestes dificultats, optin per fer allò que els és més fàcil i retallin la font, l’essència de la pròpia institució, que acaba sent un contenidor bellíssim i prou.

Com pensen que el Cor de Cambra podrà continuant oferint excel·lència, en el cas que com a mínim 16 components acceptin les condicions proposades? I si les 16 són, per posar un exemple, 7 sopranos, 5 contralts, 3 tenors i 1 baix?, amb aquest desequilibri ja serà possible?.

El Cor de Cambra desapareixerà o anirà agonitzant fins la desaparició, ja que no crec possible que pugui ser contractat amb les mínimes garanties que ha de donar un Cor professional, si els seus membres no tenen l’estabilitat necessària per preparar obres i concerts, per fer un treball digne, en un entorn digne i en un projecte digne.

Si l’Orfeó Català hagués assolit un nivell de professionalitat artística, sense ser un cor professional, com és el cas de l’Orfeón Donostiarra, podria entendre que el Cor de Cambra no tingués lloc en aquest marc de restriccions i que l’aposta fos integrar els membres del Cor de Cambra que volguessin continuar a la casa i en unes condicions potser especials a l’Orfeó, però no ens enganyem, encara que ara si posin de valent, els resultats no els tindrem a curt, ni a mig termini i tot sembla indicar que Catalunya perdrà l’únic cor professional de caire concertístic i el de caire primordialment operístic, el reduiran a la mínima expressió.

No sé com ho veieu vosaltres, però pitjor impossible. Tan de bo les fidedignes fonts no ho siguin tant.

Us deixo amb el Cor de Cambra cantant la coral que tanca la primera part de l’oratori Die Schöpfung (La Creació) Hob XXI:2 de Franz Joseph Haydn, “Die Himmel erzählen die Ehre Gottes” tal i com el va cantar el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, el 8 de novembre de 2009 a l’Auditori de Barcelona, amb Ruth Ziesak, Steve Davislim, José Antonio López i l’OBC, tots sota la direcció de Víctor Pablo Pérez.

I si voleu baixar-vos tota l’obra:

https://rapidshare.com/files/304284819/Die_Sch__pfung_part_1-2.mp3

https://rapidshare.com/files/304291310/Die_Sch__pfung_part_3.mp3

Si us interessa recordar el que vaig dir d’aquell concert, premeu AQUÍ

Die Schöpfung (La Creació) Hob XXI:2 (Franz Joseph Haydn)
Oratori en tres parts per a solistes, cor i orquestra

Ruth Ziesak, soprano (Eva i Gabriel)
Steve Davislim, tenor (Uriel)
José Antonio López, baríton (Raphael i Adam)
Cor de cambra del Palau de la Música Catalana
Director: Jordi Casas
Continu: José Mor (violoncel) i Angelo Michele Errico (pianoforte)
Orquestra Simfónica de Barcelona i Nacional de Catalunya
Director: Víctor Pablo Pérez

Lamento que l’apunt del dissabte tingui aquest caire. Malgrat tot us desitjo un bon dissabte

27 comments

  1. Xavier C.

    Ostres! I jo que pensava que la reducció del sou del 20% que volen fer a la meva empresa era una passada… Això sí: en el nostre cas en compte de reducció d´activitat hi haurà augment d´activitat, que qui quedi haurà de treballar pel 40% de gent que fan fora… 🙂

    Ja em perdoneu que fins i tot faci conya d´aquestes coses. Però és que està tot que fa tant de fàstic, que prefereixo prendre-m´ho com si fos tot una broma de mal gust que ens estan fent viure a tots plegats.

    Gràcies per la píndola diaria, doctor. No sap vosté el be que fan aquests dies.

    M'agrada

  2. manu

    Ja està bé de pagar cachets multimillionaris als artistes de Palau 100 o el Florez de torn al Liceu amb diners públics i retallar les forces estables. Em sembla una politica tremendament provinciana. Nomes el concert de Barenboim els va valdre minim 180.000 euros. Està molt bé fer Barenboims i grans estrelles però en època de crisi potser s’hauria de passar… A més l’argument de que amb ell es venen entrades no em val, perque la despesa per un concert com el de Barenboim es impossible recuperar per taquilla. Feu números.
    El Palau presentarà una programació de nou ric com sempre ha fet pero amb un pel més de criteri, això és tot. I a més amb el absurd afegit de que la majoria de diners del pressupost artístic va a parar a grans orquestres simfoniques estrangeres amb repertori que per les condicions acústiques de la sala no es gens adient.
    El Palau a nivell internacional mai podra equiparar-se amb les grans sales europees (principalment pel tema de l’acústica), per perfilar-se deberia ser una gran casa de cors, la referencia de cors de tot el mon. Convidar els millors cors del món, fer un festival internacional coral i llavors ja veurieu com vindria també el públic… i un cor és molt mes economic que una orquestra, per cert. I no dic que no convidin orquestres estrangeres, al contrari dic que les que convidin s’impliquin i estiguin en residencia, que treballin amb els cors, que els cors facin intercanvis amb ells al estranger, no que vinguin, facin un bolo de luxe i marxin…
    El més trist: a mi em sembla que el model millet d’alguna forma segueix vigent. L’orfeó i la història del palau son mers pretexts per capitalitzar diners i fer una politica artistica d’aparador…

    M'agrada

  3. Juli carbó i montardit

    Mireu infernemlaires, no us enganyeu ni volgueu buscar els tres peus al gat.
    És ben cert que la crisi afecta d’una manera directe i indirecte a tothom, el més indignant és veure que la crisi arriba a afectar ( cada dia més ) a un mínim i al mateix ample mombre de famílies que estan envaïnt els espais públics perquè els han desallotjat dels seu domicilis per no poder pagar la seva hipoteca.
    Veient aquest panorama social no és d’estrenyar que tant el govern autonòmic com el govern central vulguin adoptar solucions dàstriques i com sempre la cultura ha estat, és, i serà, la branca més afectada.
    El Liceu, el Palau de la Música Catalana i altres institucions que representen la cultura del nostre país estan condemnades a patir les conseqüències de les crisis i les indiferències dels nostres governants protectors.
    El cor de cambra del Palau ha reduit el seu nombre de cantaires, el Liceu suprimirà algunes activitats previstes i a més, está previst que faci una reducció de personal artístic i funcionari, l’Auditori està portant a cap representacions no mssa lloables, etc.
    És ben cert que la situació laboral actual és més que preocupant i és la primera part del drama actual i mundial que s’ha de solucionar, perquè si no es soluciona aquest, crec que és gairebé impossible que l’estat d’ànim de les persones els permeti pensar i dedicar-se a treballar en pro de la cultura en qualsevol dels seus apartats.
    El mal pitjor de tot això és que estem vivit en el segle XXI i el nostre “gloriós i eufòric país espanyol” està pensant i vivin a l’estil del segle XVI o XVII o fins i tot a l’estil romà: “Ave César, los que sufrimos te saludamos”
    Perdoneu la meva expressió, però crec que els governats pensen que entre ells vagin bé, el poble que vagi protestant. Naturalment és una comparació personal referent a alguns països europeus que es preocupen per a conservar i millorar el seu nivell cultural.
    Crec que si els nostres representants polítics i els directius bancaris repartissin els seus beneficis, la crisi no afectaria a tots d’aquesta manera tan brutal i la nostra cultura no es veuria tan afectada.
    La societat actual la comparo a la “Dona immovile” de l’òpera Rigioletto per la seva vulnerabilitat.

    M'agrada

  4. sóc Maria Gil soprano del cor de cambra desde l’inici de la seva formació,fins fa una setmana, com podria posar-me en contacte amb tu?. Jo estic al facebook per si vols contactar amb mi

    M'agrada

  5. joaquim

    Llastimós, penós i desmoralitzador.
    Quina vergonya de dirigents que tenim, en general, sensa imaginació
    i incapacitats per motivar a la gent, malgrat les circunstancies adverses que vivim.
    Mancan líders (no funcionaris sensa valors de tot tipus), amb propostes engrascadores i posibles, que segur n’hi han, i que solsament serveixen per amargar-nos diariament posant’ho tot
    negatiu.
    Hem d’esser positius, pero caldràn actuacions de tot tipus, per fer palesa la indignació per tanta mediocritat. No ens ho mereixem !

    M'agrada

    • nati

      Funcionaris sense valors de tot tipus ? Són ells els que prenen mesures com les que el Joaquim detalla ?
      Ai! Potser les prenen aquests “liders polítics” de sonriure profident i els seus “tècnics de confiança” tots amb brillants idees per “salvar” aquest pais i les seves institucions de la catastrofe .

      M'agrada

  6. Concep

    Quan s’ho hagin carregat tot, si us plau, que tanquin la porta i marxin per sempre més. Són una nul·litat anunciats com els millors, quin sarcasme

    M'agrada

    • Juli carbó i montardit

      Benvolguda Concep. on, no m’agrada repetir comentaris dins un mateix blog, però permete’m dirt-te que la solució que proposes tu no és la més encertada perquè pensa dues coses, una: que quant marxin els actuals dirigents ho faran amb les seves butxaques i comptes correns bancaris plens a rebosar i en segon lloc que si això no es soluciona dins aquesta legislatura el més segur és que quan en posin uns de nou faran el mateix apart que aquest tindran una renta vitalicia prou digne per a viure sense treballar.
      El que hauríem de fer és buscar una solució abans de que s’ho carreguin del tot però si la solució o l’ajut no vé de fora no crec que els damnificats “espanyols” tinguem prou coratge per plantar cara.
      Fixa’t només en un detall: abans de ahir pel telediari de TV3 van comunicar que el Banc de Sabadell ha gaunyat 40 milions d d’euros. 10 milions menys ue l’any anterior.
      Com és possible que amb tanta crisi els bancs puguin guanyar tants diners i a sobre encara el govern els hi concedeix diners per ampliar els seus capitals
      Repeteixo: la solució no està en que marxin els actuals culpables de la crisi si no fer-los baixar del burro i que d’una punyetera vegada escoltin i assumeixin les veus i els problemes del poble desamparat.

      M'agrada

  7. Rosa

    Penso que és molt cert el que diu el Juli Carbó. Si no es soluciona la part social, serà molt difícil que es solucioni la cultural.
    I dins la Cultura, que sempre rep quan s’ha de retallar i quna no també, la música és una de les grans víctimes.
    És cara, molt cert. I, a més a més, quina educació musical es dóna i es té aquí? Cap ni una.
    Un país sense educació musical no té governants, polítics i gestors d’institucions culturals amb aquesta educació, si no l’han tingut a part dels seus estudis, o senten un natural amor per la música.
    La música serà aquest rotllo que s’ha d’escoltar quiet i callat, cosa que pensen moltes persones que treballen o són en el món de la cultura. Retallar-la no té cap importància.
    Per als que estimem i/o coneixem la música si que en té.
    Però, si cal triar per retallar, abans pasaran grans equipaments, que s’anomenen culturals, que la música.

    M'agrada

  8. Montserrat tur

    Es carregan l’anima del Palau i mentres tant els que l’han expoliat viuen (amb perdó) enfoten-se de tots. Així ens va en aquests pais. Estic molt d’acord amb l’escrit den Juli Carbó

    M'agrada

  9. Josep Olivé

    Ahir, a l’avió de tornada vaig saber lo del Camps, i vaig estar en un trist de no baixar de l’avió i tornar d’on venia. Perque m’esperaven a casa i tenia Liceu que si no…I l’apunt d’avui doncs un esglaó més cap avall del que ja és una devallada fins i tot moral. Magres temps venen. Molt magres.

    M'agrada

  10. Lamentablement la tàctica és més perversa o com a mínim a mi m’ho sembla.
    Resulta que prèvia a la negociació, ja acomiaden a tres sopranosdues sopranos i un tenor, argumentant és clar, causes econòmiques, ells són les que acumulen més antiguitat.
    Pel concert que tindrà lloc en poc menys de dues hores, han contractat a tres sopranos suplents a darrera hora, que en prou feines han tingut temps d’assajar el programa i que supliran als acomiadats.
    Situació ideal per començar a negociar amb la resta de supervivents, no us sembla?
    Aquesta és la voluntat d’entesa i de voler salvaguardar el bo i millor del nostre maltractat teixit cultural.
    Aquí no voldria obrir més l’objectiu del debat, com ho fa en Juli, La responsabilitat del que està succeint recau en la direcció executiva i musical del Cor de Cambra i de tot el que hi ha a sobre.

    M'agrada

    • Juli carbó i montardit

      Benvolgut Joaqum, crec que ja he especificat en la resposta a la Con cepció que no m’agrada repetir comentris envers el mateix tema dins el blog del dia.
      El que passa és que no he pogut ressistir la temptació de contestar el comentari de la Concepció amb la fita d’aclarir el meu punt de vista dades les circumstàncies a ctuals. No t’ho prenguis malament però malgrat que potser no he sabut expresar-me pou bé, en el fons reconeixeràs que tinc raó.
      Tranquil, que en una propera vegada quan faci un comentari procuraré no repetir-me.

      M'agrada

      • Aquí tots hi dieu la vostra, jo no em prenc malament res. Tots sabeu expressar-vos perfectament, el que no vol dir que jo estigui d’acord amb el manifesteu o com ho manifesteu i això no pot ser mai motiu d’enuig, si és fa amb el degut respecte, com òbviament és el teu cas i el de la immensa majoria de persones que em fan el gran honor de participar. Pots repetir-te tantes vegades vulguis, si repasses els apunts més comentats, te’n adonaràs que moltes vegades donem voltes i més voltes sobre el mateix tema i al cap i a la fi això és com una gran tertúlia, oi?

        M'agrada

  11. Es una tremenda injusticia, dado el altísimo nivel profesional de este coro, del cual formé parte hace muchos años, y con el que recuerdo memorables conciertos.
    Es un coro artísticamente respetado en todo el estado español, para mí, además entrañables compañeros, excelentes profesionales, que saben que cuentan con el apoyo de muchos otros coros profesionales, como así se expresó en una carta, RTVE,Coro Nacional, y el Coro de la Comunidad de Madrid, con el que tantísimas veces han colaborado. Es una vergüenza que no se apoye a estos profesionales como merecen, una vergüenza política y cultural, como tantas que nos asolan por doquier en estos tiempos.
    Os deseo- queridos- lo mejor y espero que vuestro público y la vida musical no tengan que lamentar una pérdida tan grande.
    Un abrazo. María Jesús Prieto. Soprano miembro de la ORCAM (Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid)

    M'agrada

    • Bienvenida María Jesús, a pesar de que el motivo sea tan triste.
      Es incomprensible que recorten la esencia de una institución, cuando hay tanto para recortar que es absolutamente improductivo. Lo peor de lo peor son nuestros gestores, incapaces de realizar su trabajo, ineptos acostumbrados a vivir de la subvención y a dar resultados negativos que nunca les han penalizado. Cargos que se deben más al partido de turno, que no a su real competencia para llevar a las instituciones que regentan a la excelencia que sería necesaria.
      Gracias por comentar y os deseo lo mejor.

      M'agrada

  12. Laura

    Hola a tothom.
    Sóc seguidora del Cor de Cambra des de fa bastants anys i crec que s’està fent una aberració amb ell, l´ùnic cor de cambra professional de Catalunya i que a més porta el nom del Palau de la Música arreu hauria de ser una institució a protegir, primer per el propi Palau i després per la pròpia Generalitat que sembla que els aporta una part de la subvenció qui sap fins quan, algú ha pensat en un Cor Nacional de Catalunya? sense parlar de possibles esponsors “Catalans” i melòmans que giren la cara mirant cap a un altre lloc i que potser ara seria el moment d’apuntar-se un tanto i apuntalar-los bé.
    Deixant a part això, que per si mateix ja és prou greu culturalment parlant, voldria fer alguna ressenya que he pogut saber sobre el tema de les retallades de sou i en concret de “Cantants”, que no cantaires ja que no són gent amateur com seria el cas de l’Orfeó Català sino professionals la majoria d’ells amb estudis superiors de música i en concret de cant.
    Segons he sabut i per questions econòmiques “dubtoses” en la meva manera de veure, es volia reduir el Cor de Cambra en 5 cantants, deixant el cor en 21 persones i deixant-les en el que ara anomanem “mileuristes” però això sí, continuant dedicant-se en cos i ànima al Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana… però segurament amb les seves hipoteques, fills….etc.
    De les 5 persones dues van marxar voluntariament per raons que ni sé ni crec que m’interessi, una tercera va ser acomiadada per decisió diguem-ne “suprema” degut a raons no massa lloables i les dues últimes persones es van decidir per criteris musicals, no d’antiguitat, segurament després d’unes audicions que sembla que es van fer amb el nou director.
    Pel que fa a que en aquest concert, i segurament en altres que vindran, en cas de necessitat s’ampliarà puntualment el cor, però mai la plantilla que seguirà en 21 cantants, és evident que les persones que el reforçaran estaran dins de les que en unes proves obertes que es van fer hauran passat el nivell que es demana per a fer-ho.
    Només volia aportar el que he sabut i deixar clares algunes coses que he llegit en aquest foro.
    Vull aprofitar per donar-los les gràcies i felicitar-los pel concert, és evident que les coses han canviat per a ells però el que sí vaig percebre és una millora en la qualitat del so en general, les cordes més equilibrades, la corda de sopranos més uniforme i desprenien un entusiasme que segurament a tots ens van encomanar.
    Ànims nois, serà un placer seguir-vos escoltant i poder disfrutar de la vostra música.

    Laura

    M'agrada

    • Hola Laura, benvinguda.
      Seguidora i “ben informada”.
      En primer lloc voldria fer una puntualització important. Això no és un foro, això és un blog personal que té la sort de tenir seguidors i molts comenten i deixen la seva visió de les coses que jo proposo i d’altres.
      Insinues que la retallada que s’ha fet és més artística que econòmica?, que els cantants acomiadats no reunien les condicions idònies o que no eren del gust del mestre Vila?, És una possibilitat, però aleshores per què aprofiten per rebaixar el sou a la resta i retallant la jornada?. Davant de mesures com aquestes no creus que els propers concerts no podran assolir el nivell del d’ahir? No creus que els cantants intentaran buscar sortides més estimulants que el Cor de Cambra retallat? La millora que vas percebre ahir és impossible que sigui deguda a l'”engrescament” que produeix un futur incert i amb menys recursos, potser ans al contrari era per demostrar que amb un nivell tan alt, era una barbaritat fer el que volen fer, no et sembla?
      Gràcies per comentar. Torna quan vulguis.

      M'agrada

  13. Nadal

    Una notícia que mostra la ruta de deconstrucció de la cultura. Sembla que aquí som els primers, però no els últims…

    ANDALUCÍA.-Orquestas andaluzas piden “explicaciones” a la Junta sobre la decisión “unilateral” de cambiar su financiación
    SEVILLA, 29 (EUROPA PRESS)
    Los comités de empresa de las cuatro orquestas andaluzas, la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla (ROSS), la Orquesta Filarmónica de Málaga (OFM), la Orquesta de Córdoba y la Orquesta Ciudad de Granada (OCG); han solicitado a la Consejería de Cultura explicaciones sobre la decisión “unilateral” del Gobierno andaluz de “cambiar la financiación” a estas instituciones musicales.
    El presidente del comité de empresa de la Orquesta de Córdoba, Francisco Fermín Galduf, ha indicado a Europa Press que estas agrupaciones musicales se encuentran en una situación de “desasosiego”, puesto que no han recibido ninguna comunicación oficial por parte de la Consejería aclarando en qué términos cambiará su financiación.
    Así, Galduf ha señalado que el único anuncio al respecto del que tienen constancia es que el pasado lunes se mantuvo una reunión entre los gerentes de las cuatro orquestas de Andalucía y del teatro La Maestranza, en la que se comunicó por parte de la Junta que la financiación pasaría realizarse a través de subvenciones, pero “nada más”.
    Por tanto, los comités de estas instituciones han acordado solicitar de forma conjunta a la Junta de Andalucía que aclare estas informaciones, puesto que les parece “extraño” que el Gobierno andaluz haya tomado esta decisión de forma “unilateral” cuando los consorcios de las orquestas son “al 50 por ciento entre los ayuntamientos y la Junta”.
    “Nos mantenemos a la espera, no queremos crear ninguna situación de alarma ni podemos valorar este cambio hasta que no tengamos información exacta de la Junta”, ha apuntado.
    Asimismo, el presidente del comité de empresa de la Orquesta de Córdoba ha anunciado que tienen la intención de dirigirse a los diferentes candidatos a la Presidencia de la Junta en las próximas elecciones autonómicas para conocer “cuál es su planteamiento de futuro para las cuatro orquestas andaluzas, algo que es patrimonio cultural de Andalucía”.

    M'agrada

  14. Laura

    Hola Joaquim, perdona per confondre el terme Foro, no conec massa aquestes coses. Et felicito per el blog, acostumo a llegir-lo i m’agrada.
    Bé, sobre el que vaig comentar ahir no pretenc insinuar res, solsament vaig exposar el que he sabut, segurament hi havia d’haver retallada econòmica vist com estan retallant a tota la cultura Liceu inclòs i ho havien de fer seguint algun criteri, no sé pas quin, el que està clar es que de gent i de sou. El problema es que sortides professionals dins la música no en deuen haver massas.
    Segurament en el concert van intentar demostrar al propi Palau si és que hi havia algú d’allà del que són capassos i nosaltres amb la nostra assistència i tu mateix amb la bona crítica que vas fer els hem donat ànims.
    Segurament aquestes crítiques els encoratgen, això espero.

    Laura

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: