IN FERNEM LAND

LICEU: DECLARACIONS DEL MESTRE ANTONI ROS MARBÀ


Antoni Ros Marbà. Foto anoiadiari.cat

El dia 14 de febrer a l’emissora ICat Fm i en el programa Sentits d’Adolf Bertran el mestre Antoni Ros Marbà va fer unes declaracions arran de la situació que travessa el Gran Teatre del Liceu.

Les declaracions que tampoc és que siguin gaire incendiaries tenen el valor de venir d’un dels membres inicials del Consell Assessor que el Director General, Joan Francesc Marco va crear quan ell va ser anomenat en el càrrec i que encara ningú va entendre de que ens serviria, més aviat el van veure com un cert perill a l’autonomia del Director Artístic o fins i tot com una amenaça.

Els membres inicialment anomenats eren, Antoni Ros Marbà

  • Xavier Albertí
  • Anna Maleras
  • Carlos Riera
  • Ramon Pla i Arxé

Desconec si d’ençà de la seva creació (21 de novembre de 2008) hi han hagut relleus i per tant podria ser que hores d’ara el mestre Antoni Ros-Marbà ja no en fos membre, però suposo que d’haver hagut algun canvi, se’ns hagués informat.

En realitat aquesta temporada crec que s’han trobat, al menys amb càrrec a la partida pressupostària pertinent, una única vegada (crec que 4250€, ja que cadascun dels seus membres cobra 850€ cada vegada que es troben) i tampoc sabem si l’opinió dels seus membres va ser tinguda en compte alhora de prendre les greus decisions que s’han pres.

Tot escoltant a Antoni Ros-Marbà cal pensar que l’opinió que pogués tenir el Consell Assessor no va ser tinguda en compte i per tant era perfectament prescindible. El cas és que el mestre Ros-Marbà, tot i que a l’entrevista no ho diu, dirigirà amb l’OBC i no l’Orquestra del Liceu, l’òpera d’Eduard Toldrà El giravolt de maig al Palau de la Música, després que Palau 100 i l’Auditori hagin fet un fro comú per salvar a mitges aquesta producció, ja que es farà en un únic dia i en versió de concert. Aquest fet ha alçat una certa polseguera ja que algú ha vist una manca de solidaritat dels musics de l’OBC amb el problema del Liceu, i aquests ja han manifestat que ells no poden fer res al respecte. La producció original d’El giravolt de maig s’ha ajornat a la temporada 2014. Us recordo que era una producció del Liceu amb direcció escènica d’Oriol Broggi i amb Núria Rial, Marisa Martins, David Alegret, Joan Cabero, Joan Martín-Royo i Stefano Palatchi

Aquí teniu l’inici de l’entrevista, que és el que fa referència al Liceu, la resta ja us deixaré l’enllaç per escoltar-la íntegra.

Aquest “jo crec que algunes coses no s’estan fen bé” és prou significatiu i la reclamació a la consciència dels polítics i les institucions, però estem lluny de la valentia, clarividència i duresa del mestre Boder. Potser ja comença a ser hora de que musics, cantants (en actiu i retirats) i directors, perdin la por i parlin clar, ajudaria una mica més.

Aprofito per posar-vos enllaços de la repercussió en premsa de la carta del mestre Boder:

El País digital del 15/02/2012 Lourdes Morgades http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/02/15/catalunya/1329314381_128827.html

ARA digital 15/02/2012 http://www.ara.cat/cultura/LICEU-ERO_0_646735474.html

L’ABC digital 15/02/2012 va editar la noticia de l’agència EFE http://www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=1104805 , La Vanguardia també reprodueix la notícia de l’agència EFE.

El Mundo digital 15/02/2012 Núria Cuadrado informa que http://www.elmundo.es/elmundo/2012/02/15/barcelona/1329307992.html

El Periódico 16/02/2012 Rosa Massagué publica http://www.elperiodico.com/es/noticias/ocio-y-cultura/director-musical-del-liceu-critica-cierre-del-coliseo-1419642

Si voleu escoltar tota l’entrevista efectuada a Anmtoni Ros Marbà en el programa Sentits  premeu aquest enllaç:

http://www.catradio.cat/audio/611109/Gent-de-cultura-Antoni-Ros-Marba

Demà us deixaré un Youtube de la noticia apareguda al Telenotícies del canal 3/24 durant el dia d’ahir.

40 comments

  1. montserrat benet pugès

    DE GIRONA VINGUEREN QUE DE CASA ENS TRAGUEREN!!!???? Cor del Liceu.
    Hi ha un cor que es diu Amics de l’Òpera de Girona que sembla que estan molt contents de debutar al Gran Teatre del Liceu amb la propera Forza del Destino i a sobre estan dirigits per la subdirectora del malaurat Cor del Gran Teatre del Liceu, la Conxita García. Em costa creure que sigui una casualitat. Observeu que a través de la seva pàgina web http://www.amicsoperagi.entitatsgi.cat ens parlen de com atrauen a cantants Lirics a partir de les Maratons i gales que organitzen. També observem la seves col.laboracions desinteressades amb les retransmissions desde OCINE de Girona. Sabem del cert que aquestes agrupacions son contractades a preus d’entitat o a títol individual a uns preus rebentats. Sovint sense cap assegurança i amb l’excusa d’un preu mooolt assequible , amb quatre assajos ens venen a “Salvar la temporada”. Tot plegat fa pensar,( i veient que en aquest cor hi ha notables elements que canten o havien cantat al malaurat Cor oficial del Gran Teatre del Liceu i a sobre dirigits per la subdirectora del malaurat Cor del Gran Teatre del Liceu) que hi ha gent molt capaç de treballar sense una remuneració adeqüada. En el pitjor dels casos, aquesta gent i d’altres com el cor Intermezzo, actuen com a mercenaris i han aparegut pel nostre Teatre per “ajudar” a eliminar definitivament a les masses estables que en poc mes de 20 anys haviem construït amb un resultats molt notables i també millorables, no cal dir. Evidentment tothom té dret a desarrollar la seva professió , el que no estic d’acord i suposa un nivell d’immoralitat molt gran és actuar sense pensar en les conseqüències, tant pels artistes que estan perdent poc a poc la seva feina com pel Teatre , que va perdent les seves masses estables, la seva identitat i la seva qualitat, treballada dia a dia i en una sola direcció. Li demanaria a la directora del amics de l’òpera Girona, benvolguda Maite Mer, que hi reflexionés una mica sobre tot això. No sé si la seva consciència li permetrà dormir plàcidament veient com es van destruïnt tants llocs de treball, darrera els quals hi ha moltes families, entre d’altres, la meva, que ja porta temps a l’atur. I amb tot això, observeu com els treballadors del malaurat Teatre del Liceu han ofert les seves pagues, estan disposats a rebaixar-se el sou repetidament, (amb tot això eixuguen qualsevol possible dèficit) i casualment l’empresa els hi rebutja repetidament. No serà que ja fa temps que tenen pensat desmantellar el Teatre i desfer-se de les masses estables? Potser creuen que qualsevol passavolant pot mantenir el nivell de qualitat que sosté qualsevol Teatre.? Anem directament a caure al Teatre més provincià?. Ens dinamiten els mateixos colegues del gremi. Es fort això. Estan ressentits perquè l’administració no els ha donat prou ajuts? Parlem-ne, però , directament amb les administracions. Encara que no ho sembli, hi ha vora 400 persones que viuen del seu treball al Teatre.
    Montserrat Benet Pugès

    M'agrada

    • Hola Montserrat, benvinguda.
      Això que ens expliques és tristíssim i no s’hauria de permetre. De la mateixa manera que el mestre Michael Boder va enviar la carta que vaig publicar ahir, ara ho hauria de fer i sense embuts el mestre Josep Pons com a màxim responsable, a partir del mes de setembre.
      Hauria de negar-se a treballar sota aquestes condicions i ho hauria de fer públic. Aquesta situació és insostenible.

      M'agrada

      • Conxita

        No obriré ujn debat públic però sembla mentida, Montserrat que escriguis tot això !! Es necessita un ampliació del cor i no pas una substiució com tu dius. Només faltaria ! i… que no han col.laborat altres cors catalans en MOLTES ocasions?? Cor de cambra del Palau, Cor Madrigal, Polifònica de Puig-Reig, Intermezzo, Antics escolans de Montserrat, fa molts i molts anys fins i tot Orfeó Atlàntida… No diguis coses que no són certes. MAI cap cor ha substituït al Nostre cor del Liceu.

        M'agrada

      • Benvinguda Conxita.
        Gràcies per comentar i aportar el teu punt de vista, veritablement rellevant en aquest cas.
        A mi m’agradaria que en tot cas, si pots i et ve de gust fer-ho, que ens aclarissis una cosa.
        El cor de la Forza del destino no hauria de tenir cap
        tipus de reforç si el Cor del Gran Teatre del Liceu tingués 80 components o potser fins i tot menys. No sé si això ens ho podràs dir tu, el cas és que si com sembla que pretenen, volen deixar la plantilla al voltant dels 30 membres, com si fos un cor de cambra i la resta subcontractar-lo sempre, em sembla que estem fem un nyap de repercussions incertes. És ben cert que el Cor del Gran Teatre del Liceu ha tingut la col•laboració de cors externs per fer reforç en òperes que requerien més reforç, però em temo que el sistema que es proposa ara canvia substancialment el projecte.
        Només faltaria que els membres de l’actual cor del Liceu haguessin d’anar buscar feina en els cors que seran subcontractats, aleshores la jugada em sembla bruta i lletja.
        De tot cor, mai més ben dit i moltes gràcies per endavant.

        M'agrada

      • montserrat benet pugès

        Benvolguda Conxita, érem un Cor de 110 persones, com ha de ser per afrontar tot el repertori que un Cor Professional d’òpera ha de poder fer. De retallada en retallada , quanta gent queda al Cor? 65? Poc m’equivoco. Potser 62 amb els acomiadaments de fa poc mes d’un any. Recordes? I naturalment, han calgut reforços. Gent capaç d’anar al Liceu com aquell qui diu sense cobrar. Sense assegurança, i molt sovint sense cobrar a títol personal , com a professional, sino coma agrupació amateur. Ho saps millor que jo. Gent desprotegida que , a sobre, ens han vingut a dinamitar la nostra feina. I si, es diuen Intermezzo, Polifònica de Puigreig o Amics de l’òpera de Girona. N’hi ha per tot arreu. I no ajuden gns quan ens vénen a “reforçar”. Sempre ho hem dit. Qui reforça a qui. Els amateurs , el que se’n diu “reforçar”,” reforçar” als professionals no té cap lògica, no et sembla? Bé, en tot cas, tot i la bona fe i la il.lusió dels cantants novells, dels Cors amateurs o inclús semi-professionals que somien en cantar a l’escenari del Gran Teatre del Liceu, reflexioneu si és ètic en aquests moments aprofitar l’avinentesa de les retallades. Una abraçada. Montserrat

        M'agrada

      • montserrat benet pugès

        Molt desafortunat en temps de retallades, Conxita. Si d’una manera ferma i clara tots el Cors es manifestessin incapaços de suplir una plantilla fixa del Teatre, no passarien aquestes coses tant lletges.

        M'agrada

  2. Juli carbó i montardit

    Benvolguda Montserrat Benet, permete’m recordar-te si no ho saps que en l’època daurada de la sarsuela la major part dels treballadors no estaven ni assegurats, els cantants cobraven el que volien els empresaris i la rivalitat i competència provocaven sovint enfrontaments entre ells. Això es va acabar quan el gran tenor Alfredo Kraus hi va intervenir i es va arreglar.
    Encara que les circumnstàncies actuals siguin diferents, perquè no hi ha una persona prou solvent i amb suficient coratge per enfrentar-se amb els rirectius, empresaris i ttreballaors per a intentar solucionar el problema?
    En un comentari que vaig fer abans d’ahir vaig manifestar la meva opinió i segueix essent la mateixa: tots això és simplement un interès capitalista i polític. Uns per a seguir omplit les seves butxaques i els polítis per a desprestigiar la honorabilitat d’aques lloc tam emblemàtic de catalunya.
    Jo crec que si en lloc de rebaixar-se el sou els treballadors o fessin els empresaris, directius i altres que van exprimint la llimona fins que deixi de treure suc aquest problema es solucionaria, si no del tot al menys la part més greu i apartit d’aquí sí que podrien demanar la col·laboració dels socis abonats i dels mateixos treballadors.
    Fixeu-vos que stan fent la mateixa polótica que la del govern central i altres autonòmics, Tot són retallades de tot mena i en canvi ells no es retallen ni les ungles dels seus dits. Perquè no redueixen les despeses militars, la de material bèlic, tants diputats, senadors, i altres personalitats que només serveixen per a justificar-se el seus exajerats sous?
    Es cla això no interessa perquè és més fàcil ofegar un ramat d’ovelles que matar a un incompetent.
    Perdona però això és un exemple del que està passant, malgrat algunes persones no ho volen admetre.
    El Liceu és una part molt important de la cultura catalana. Aquest és el problema.

    M'agrada

    • montserrat benet pugès

      Completament d’acord amb el què dius. Has de saber que mai el Comitè d’Empresa ha sapigut quin sous s’atorguen els directius del Teatre. Molt probablement han de ser escandalosos si no els volen publicar.

      M'agrada

  3. colbran

    Creo sinceramente que lo que están pretendiendo es hundir el Liceu y esto sería una canallada imperdonable que no nos merecemos los catalanes. Ya bastante nos están recortando o intentando neutralizar, como con ese demencial “Corredor Central”, para restar importancia al Corredor del Mediterráneo, de absoluta urgencia. Todo, todo, todo, una demencial vergüenza que me hace enrojecer de ira. Por esta razón es tan comprensible que muchos pensemos que lo mejor para Catalunya es aquello que tanto molesta a mi apreciado Alex, pero es que ya tenemos las…llenas de tomaduras de pelo y menosprecios. Somos muy paciíficos los catalanes, pero no idiotas.

    Me parecen muy bien las palabras de Ros-Marbá, pero aún estoy esperando a alguna personalidad del país que hable con absoluta contundencia de la negativa actuación del Sr. Marco o es que sus padrinos son tan poderosos que obligan al silencio sepulcral a todo aquél con autoridad que quiera manifestarse? O mucho peor, es que son tan ignorantes estas personalidaes que consideran que lo hecho y que aún puede hacer este señor es lo correcto? Porque entonces ya sería para decírles aquella frase que dió título a una zarzuela castiza del valenciano Vicent Lleó: “Apaga y vámonos!”.

    Ha de ser un extranjero, el Maestro Boder, el que diga las cosas claras, pero al eminente Sr. Marco por un oído le debe entrar y por el otro salir. Hasta cuándo hemos de soportar esta pesadilla? Yo es que cuando lo pienso no puedo llegar a creérmelo. Incluso me caía simpático, pero ciertas conversaciones en tertulia privada me dieron la exacta medida de su limitado alcance. Y a este señor le van dan dando sucesivas direcciones generales? La verdad es que me parece una verdadera incógnita. Tan mal estamos de personas competentes?

    La Auditoría del Liceu para cuándo?

    M'agrada

  4. Juli carbó i montardit

    Amigo Colbran, me alegra que coincidas conmigo en algunos puntos del grave problema de fondo sobre el Liceu. Yo lo he manifestado en dos comentarios y más o menos son como tu opinas. El problema del Liceu es poítico y de algunos mecenas que quieren chupar del bote.
    En la época franquista había una censura abierta pero ahora existe la misma censura pero escondida, o sea cuando alguna cosa no interesa a alguien poderoso lo comunica interiormente y directamente al interesado o al resposanble del acto.
    Pues bien en este caso los interesados en este desmadre se han puesto de acuerdo para dar largas al asunto y mientras los ciudadanos van quejándose y patalenado ellos van consiguiendo lo que pretenden aunque no sea por decreto orden oficial.
    Mucho Visca Cayalunya, Viva España pero estan recortando la educación para que la juventud de hoy no se entere demasiado de los tejemenejes políticos y así tenerlos a raya para las próximas elecciones.
    Es una pena pero es cierto y al Liceu le ocurre casi lo mismo aunque en diferente versión.

    M'agrada

    • Alberich

      Bien dicho….llastima que los indignados no se han puesto d’acuerdo en vez de perderse tanto por la Placa Catalunya.
      Falta realmente una renovacion de la sociedad, un relevo en la clase politica.
      Estan recortando el futuro: cada vez menos educacion, una sanidad mas i mas rudimentaria (bueno, si se mueren mas personas en lista de espera, menos pensiones hay que pagar), una cultura en caida libre….

      Por cierto la trama sigue:

      Ahora desaconsejan a la plantilla del Liceu de defenderse.

      http://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20120216/54255475474/mascarell-confia-en-la-consciencia-de-los-empleados-del-liceu-para-evitar-una-huelga.html

      M'agrada

      • colbran

        Este Sr. Mascarell conoce el problema o vive en la inopia? La dirección del Liceu es nefasta, Aún no se ha dado cuenta? Qué es preciso hacer para que lo reconozca? Saber qué un 9% de los mejor pagados no se aplican el ERE le parece normal? Por qué no van todos al paro? Puestos a que vaya mal el teatro mejor es cerrarlo esos dos meses. O sea que el mejor pagadp cobrará y seguirá en activo, para dirigir qué? Las entradas al Cercle del Liceu? Las visitas turísticas a un teatro que no funciona porque lo ha cerrado con cargo a la Seguridad Social? Todo esto es de locos. Habrá algún cuerdo que ponga las cosas en su sitio, aunque sea buscándolo con una lámpara como aquél célebre clásico?

        M'agrada

      • Xavier C.

        Bona tarda, Colbran
        Saps si la plataforma Pro Liceu ha buscat el suport d´alguna de les personalitats citades per Carlos R.? Qualsevol d´elles donarien molt de ressò a la iniciativa.

        M'agrada

      • Juli carbó i montardit

        Querido Colbran, permíteme decirte que el Sr. Mascarell sabe y cono ce mejor que todos nosotros lo que está pasando, lo que sucede es que o le hacen o quiere hacer la vista gorda. Estamos en unos momentos muy críticos para la cultura en general.
        Desgraciadamente pienso que una parte de culpa la teneis todos todos los aficionados y asiduos usuarios del Liceu.
        “El que algo quiere algo le cuesta” y si quereis levantaros en pie de guerra no hace falta coger escopetas ni cañones. Yo obtaría por una de estas dos soluciones: en la prmera representación que hagan en el Liceu levantar una gran bronca hasta el extremo que tengan de interrumpir la representación y la otra sería darse de baja temporalmente hasta que las autoridades respondan como tienen de responder.
        Dicen que el pueblo unido jamás será vencido pero desgraciadamente en Catalunya es muy dificil esta unido mientras hayan tantos vividores a costa de los demas.
        Asi es como lo veo yo.

        M'agrada

  5. Ójala que el maestro Pons no se baje los pantalones en este tema… (que me perdone por la grosería). Diría muy poco de su profesionalidad que entrase a trabajar en septiembre con este panorama y sin abrir la boca.
    Lo malo es que a los ignorantes políticos de ahí arriba, les importa un pito lo que digan estas personalidades del mundo de la cultura, porque si te apuras, ni siquiera saben quién son.
    De culo, cuesta abajo y sin frenos. Asi es como va el teatro.

    M'agrada

  6. Carlos R

    Estoy de acuerdo que artistas como Domingo, Berganza, Caballé, Carreras, Pons, Aragall y tantos otros, deberían pronunciarse contra este cierre, también Lopez Cobos, Victor Pablo Pérez, Josep Pons y directores como Pascual, Sagi, Negrin, la Fura, Comediants, pero me temo que todos viven de la subvención y se callarán.
    En Madrid sé que ha habido alguna opinión en contra del ERE del Liceo por parte de la dirección del Teatro Real, pero no hay suficiente repercusión de quién podría realmente ayudar a que este cierre no tuviera lugar.
    La carta que publicaste ayer me pareció soberbia, pero lamentablemente es la de un director que ya se va, aunque esas opiniones a nivel internacional pueden tener cierta repercusión.
    Veo que en la prensa local ya se han hecho eco de ello y te felicito por tu valentía.
    .

    M'agrada

    • alex

      Estoy convencido que a bastantes de las figuras que citas ( me refiero a los cantantes y a los directores de orquesta exclusivamente) si les preguntan sobre este acoso y derribo al Liceu por parte de su director general y quienes mandan, se pronunciarán casi con toda seguridad a favor de los músicos y empleados que trabajan profesionalmente para el Teatro.
      Solo un apunte cuando hablas que “todos estos viven de las subvenciones”. Tu crees seriamente, por ej. ¿ que Domingo – que está por encima del bien y del mal operístico en todo el mundo, vive de las subvenciones? Más bien y te contesto que Domingo no necesita ni un céntimo de € de subvención.

      M'agrada

      • Alberich

        Domingo, indirectamente si…por los caches que se le paga en teatros publicos, como a todos los cantantes.

        Pero mas me molesta un caso Jordi Savall. Hace decadas este señor es mas que autosuficiente con sus grupos (venta de CD’s, DVD’s, conciertos).
        No obstante recibe una gran cantidad anual de la Generalitat, creo que es el no.3 detras del Liceu y del Auditorio.

        El concepto de subvencion deberia ser una ayuda, destinado para completar un esfuerzo de autosuficiencia.
        Pero otra vez: a los grandes les dan demasiado mientras a los pequeños dejan de morir de hambre. Si se repartiria bien el dinero de la cultura te asegura que tendriamos un panorama cultural muy distinto en este pais.

        Por tanto es un mega enscandalo si un teatro con 40 y tanto milliones de € de subvencion quiere presentar un ERE.
        Significa mala gestion y a chupar otra vez del estado, esta vez del ministerio de trabajo, INEM.

        M'agrada

      • alex

        Insisto con el tema de Domingo. ¿Indirectamente? será muy indirectamente porque la mayoría de sus ingresos vienen de sus actividades operísticas en USA donde la figura del teatro público es casi inexistente y porque sus contrataciones en Europa se hacen mayoritariamente con sus propios sponsors.
        Además de conocer algo el tema de Domingo y sus contrataciones artísticas, le pides a Domingo que se manifieste a favor del Liceu y de sus músicos ante el ERE actual y estoy plenamente convencido que él no dudaría ni un minuto en apoyar el Teatro.
        Vamos que a nivel operístico e incluso de gestión, Domingo está muy pero que muy por encima del Sr. Marco, del Sr. Mascarell y de todos los políticos actuales que se dedican a “hacer de buitres carroñeros” ( dicho esto último coloquialmente)

        M'agrada

      • Alberich

        Estoy d’acuerdo con lo que dices. Para mi el Sr. Domingo siempre ha sido un gran señor entre los cantantes, como tambien Kraus y Aragall.

        Los demas son como son….Carreras, el clan Caballé, Ros Marba,…..personas muy interesadas (en su mismo)

        M'agrada

      • colbran

        Alberich, sabemos lo que piensa Carreras, pero es absolutamente arriesgado predecir lo que pueden pensar Domingo, Caballé (eso de clan suena a despectivo y muy poco elegante, tenirendo presente la incuestionable cantante que Caballé ha sido), Aragall (dudo que este tenor, dada su propensión a no manifestarse, accecdiera a una cuestión como ésta), Pons, etc.

        En mi opinión los cantantes, compatriotas o no,no debieran manifestarse, los coristas, miembros de la orquesta, empleados del Liceu en general, directores musicales nuestros y extranjeros, así como los escenógrafos, tanto del país como foráneos, igual que los solistas instrumentales sí, pues tienen en común la labor que se pretende paralizar. Los cantantes afectados por el cierre de esos 57 días también consideraría lógico que exprersaran su queja, pero los nombres que tu citas me parece que no entran en la agenda de esos programas suprimidos y quizás se manifiesten a posteriori.
        .
        A Carreras, Dios sabe quién le ha aconsejado tan mal.

        M'agrada

      • Alberich

        Lo del clan es despectivo…
        Aunque la Caballe en sus dias ha sido una gran cantante, lo que han hecho (su hermano) a otros cantantes y directores tambien era despectivo.
        Los cantantes y musicos que viven del Liceu no se van a pronunciar nunca, por miedo de ser amargados….o se dice mobbing hoy en el dia?

        M'agrada

      • alex

        Sorprendente, lo que manifiesta Carreras e impresentable como dice Joaquim.
        Expectante por lo que dirán otros ilustres colegas o ex colegas muy vinculados de toda la vida al teatro como Aragall, Caballé, Pons – el barítono – y hasta incluso , Domingo ( que estoy convencido , será mucho más inteligente o coherente que su amigo Carreras)

        M'agrada

  7. Oscar V.

    En Rosa Marbà és un polític més…dirigeix com un polític, s’expressa com un polític i és qui és gràcies a la política, així que no hauriem d’esperar mai d’ell grans reflexions, les quals són més aviat dignes d’artistes com el mestre Boder.

    M'agrada

    • D’acord, precisament per això em sembla rellevant que digui que les coses no s’han fet bé.
      Res a veure amb Boder, però si ell que està involucrat amb la direcció general com assessor diu que no s’han fet bé, té més importància.
      M’ha fet gràcia això de que dirigeix com un polític, ja és ben bé això.

      M'agrada

      • Oscar V.

        No t’ho pensis Joaquim. La seva intervenció és igual de superficial que la d’un polític, més preocupat per conservar la poltrona que altre cosa. Seria rellevant si digués “què s’ha fet malament”, i especifiqués més. Hauria de comprometre’s com fa un artista de debò, preocupat pel seu art i el seu medi, sense històries supèrflues. Ser assessor no vol dir res. Masses comissions i assessors al Liceu, al Palau, a l’OBC…fent més mal que bé, i totes creen més problemes que solucions.

        M'agrada

      • Josep Olivé

        Doncs jo no hi estic d’acord, i no puc compendre com una declaració que està en sintonia amb el manifest que jo he signat es menysprea d’aquesta manera. I el que tambè seria rellevant, per a mi, és aclarar, per els que no ens enterem, en què consisteix dirigir com un polític. Jo que no ho sé ho haig de supossar. Deu ser dirigir intentant quedar bé amb l’orquestra, amb el públic i amb el compositor alhora? Deu ser dirigir amb una rialla complaent? Deu ser dirigir amb el gest mesurat i energia continguda? I el que tampoc sé, perque no conec la vida i miracles del mestre Ros Marbà més enllà dels molts concert dirigits per ell, les vicisituts polítiques per les que ha passat i/o amb les que ha col.laborat, dites aqui però no aclarades ni explicades, fet que tambè seria rellevant pels ignorants com jo, i que semblan ser la barrera infranquejable per donar el segell d’autenticitat a unes paraules que, digueu el que digueu, estan molt ben dites.

        M'agrada

    • Alberich

      Si!
      Menos mal que nunca lo han hecho titular en el Liceu, tanto por razones politicos como artisticos (aunque pienso que algunas veces estaba muy, muy cerca).

      M'agrada

  8. colbran

    Creo que no, pero la salida por “peteneras” de Josep Carreras me hace pensar que no se va a intentar. Pobre Carreras está en verdadera pitopausia racional.

    Sin necesidad de pedirles nada, bastantes personalidades internacionales han firmado el Manifest al tener acceso al mismo. A otras, creo, les ha sido solicitada la firma.

    Yo, sin ir más lejos, recogí 16 firmas en 5 minutos, de socios de la Associació Liceistes de 4rt. i 5e. pis que “presuntamente” apoyaba la decisión de Marco. Si hubiera llevado dos hojas más hubiera tenido 24 en total, pues todos los que estaban concentrados conmigo querían firmar. ya que no disponen de correo electrónico.

    Independientemente de estas firmas están las que subscriben el Manifest, muchas también de la citada Associació. Para que luego se le llene la boca a ese señor diciendo que 250 socios de nuestra Associació le apoyaban…

    Actualmente ya han firmado el Manifest 2.020 personas, a las que hay que añadir las firmadas conseguidas a mano que se añadirán pronto, con lo cual la cifra se aproxima a las 2100, en sólo 9 días.

    M'agrada

  9. Xavier C.

    Gràcies per la resposta. Ben pensat, tampoc us falta part de raó en no perdre la son amb això. Si aquestes persones volen adherir-s´hi, benvinguts siguin. I si no… doncs ells mateixos. Ja s´ho faran.

    M'agrada

  10. Josep Olivé

    Després de llegir algunes entrades que questionaven la sinceritat de les declaracions del mestre Antoni Ros Marbà he tornat ha escoltar-les perque de primera mà a mi m’han semblat molt i molt correctes i oportunes. Doncs ho continuu pensant. Demano que s’escolti bé el que diu, les paraules que diu, de manera objectiva i sense prejudicis, que s’han fet uns quans. Que Ros Marbà, pel seu tarannar, o pel seu estil, o per lo que sigui no agradi, no vol dir que no pogui ser sincer ni que pogui estar encertat aquesta vegada. No es mestre de les meves preferències, tampoc de les meves fobies. Escoltem el que diu sense més, please.

    M'agrada

  11. SANTI

    Res a veure amb la clarividència i concreció del mestre Boder. Si no coneguéssim el tarannà del mestre Ros Marbà diríem que no és mulla gens i que no diu res, però precisament per aquesta raó en aquesta breu intervenció Ros Marbà aquest cop diu molt dient poc i és mulla molt sense mullar-se.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: